Auteur Topic: Indeling  (gelezen 2161 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 14149
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Indeling
« Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2018, 16:26:13 »
Samba is een roepnaam. Hoe de dienst officieel heet weet ik niet maar op die frequentie kun je grondverkeer (voertuigen) horen.
De vogelwacht vraagt op die frequentie toestemming om de hoofdbaan of taxibaan te mogen gebruiken of oversteken, soms hoor je een brandweerploeg zich afmelden omdat ze naar de eetzaal gaan etc.
Andere namen komen ook soms voorbij (Kerkbank ) maar waar die specifiek voor staan weet ik niet.

En hoor jij die nog steeds op 70.7250 John? Ik dacht dat ze daar een nieuwe DMR netwerk in de UHF in gebruik hadden.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 175
Re: Indeling
« Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2018, 16:33:19 »
En hoor jij die nog steeds op 70.7250 John? Ik dacht dat ze daar een nieuwe DMR netwerk in de UHF in gebruik hadden.

Eerlijk gezegd ging ik er van uit. Moet dus weer die kant op om de DMR te gaan beluisteren. Gelukkig zou dat met de DV1 geen probleem moeten zijn.
Ik meld me weer als ik meer weet. Wederom bedankt Johan, je hebt geen idee hoe fijn ik dat vind! Vamos Eindhoven
AOR AR8200Mk3, AOR AR-DV1, RTL-SDR 820T2, Jim M-75
AOR LA400, AOR DA3200, Diamond D-777, Diamond RH-1230, Diamond MR-77B, PA0RDT mini-whip, ScanStick 2000
AOR ABF128, AOR GT-1, AUTH BP 230

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 14149
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Indeling
« Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2018, 17:49:11 »
Probeer eens 448.3125 en 448.8000.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1378
    • 24 December 1944
Re: Indeling
« Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2018, 18:05:03 »
Probeer eens 448.3125 en 448.8000.

We raken off topic ;)

Indeling voor 20 kanalen zou kunnen zijn:

01 121.925# (121.930)* Ground
02 124.525# (124.530)* Arrival
03 131.000# (131.005)* Tower
04 131.915# Whitehorse Ops
05 123.175# (123.180)* Rapcon South
06 123.575# (123.580)* Rapcon West
07 128.350# (123.855)* Dutch Mil
08 132.350# Dutch Mil
09 123.850# (123.855)* Amsterdam Radar
10 130.950# (130.955)* Amsterdam Radar (inbound south)
11 135.960# Maastricht FL245-FL345
12 132.085# Maastricht FL345+
13 126.765# Maastricht Mil West
14 Open
15 Open
16 Open
17 Open
18 Open
19 Open
20 Open

14 t/m 20 kan je invullen met freqs waarvan jij denkt dat deze een aanvulling zijn voor je.
Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld een kist die vertrekt vanaf Eindhoven te volgen.
Als je dat meerdere keren doet zal je vanzelf wel een patroon gaan zien.
Richting België is het (vaak): 131.005 -> 128.355 -> 127.225 (Brussel) of 129.575 (Brussel)
Richting Duitsland is het (vaak): 131.005 -> 128.355 -> 128.500 (Langen)
Richting UK is het (vaak): 131.005 -> 128.355 -> 123.855

Inbound Eindhoven is practisch hetzelfde verhaal alleen dan natuurlijk andersom. Hoewel verkeer vanaf 128.500 direct naar 124.530 gaat.
Maar ik ben er redelijk van overtuigd met de VHF freqs die ik hierboven heb genoemd je redelijkerwijs het verkeer boven Zuid Nederland kan volgen.

Een andere overweging kan zijn om de open plaatsen te vullen met toren freqs zoals:

136.075# (136.080*) Volkel
125.325# (125.330*) Gilze Rijen
120.425# (120.430*) Woensdrecht.

* (x) zijn de freq aanduidingen.
# zijn de frequenties die je in de scanner zet. Voor een aantal daarvan is een step van 5 Khz aan te bevelen.
Dan zit je net naast de echte freq maar daar merk je weinig van. Het enige nadeel is dat andere freqs die in de buurt zitten kunnen doorspetteren.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 175
Re: Indeling
« Reactie #19 Gepost op: 8 februari 2018, 21:07:14 »
Probeer eens 448.3125 en 448.8000.

Dat ga ik zeker doen. Hier in Beek en Donk blijft het stil maar met een D-777 vind ik dat niet vreemd.
De oude 70.725 zal ik ook mee laten lopen wie weet zit daar nog wat. Ik kom daar snel op terug.
AOR AR8200Mk3, AOR AR-DV1, RTL-SDR 820T2, Jim M-75
AOR LA400, AOR DA3200, Diamond D-777, Diamond RH-1230, Diamond MR-77B, PA0RDT mini-whip, ScanStick 2000
AOR ABF128, AOR GT-1, AUTH BP 230

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 175
Re: Indeling
« Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2018, 13:19:57 »
Probeer eens 448.3125 en 448.8000.

Op locatie met de notebook en de DV-1 maar niets kunnen vinden. Op de 448.8000 heel zachtjes en maar af en toe een data-riedel gehoord. Het hele vliegveld rond geweest maar nergens een goed genoeg signaal. Ook op mijn notebookje niets. Ik ga er maar van uit dat mijn antenne's niet goed zijn voor deze frequenties. Een vraag hierover in de rubriek voor antenne's
De 70.725 bleef ook stil dus ik ga er van uit dat men daar ook echt 'weg' is.
AOR AR8200Mk3, AOR AR-DV1, RTL-SDR 820T2, Jim M-75
AOR LA400, AOR DA3200, Diamond D-777, Diamond RH-1230, Diamond MR-77B, PA0RDT mini-whip, ScanStick 2000
AOR ABF128, AOR GT-1, AUTH BP 230

Offline AirCo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Indeling
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2018, 08:58:16 »
Bedankt voor jullie hulp! Inmiddels heb ik een lijst met (drukke) frequenties in de Commtel geprogrammeerd. Hiermee heb ik een oude hobby van ruim 20 jaar geleden nieuw leven ingeblazen. Hahaha, na één week met de Commtel wil ik eigenlijk al een meer uitgebreide scanner. Maar eerst nog even op deze manier door.

Het valt me wel op dat de Commtel met het eigen 'sprietje' nog best een goede ontvangst heeft. Leuk! Ik kan me vast weer heel wat uurtjes vermaken en me weer gaan verdiepen in kaarten en communicatie.

Thnx!
Commtel COM217 Jetscan