Auteur Topic: idee voor scannerforum burgerluchtvaat  (gelezen 15076 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Gepost op: 18 december 2017, 06:15:50 »
mogge  allemaal zout t misschien een idee zijn om ook een scannerforum de lucht in de sturen net zoals deze site, maar dan voor burgerlucht vaart ?  ik zelf heb er de kennis niet van mischien  een van de moderaters  zoals johan beck  of iemand anders.   p.s heb er ook de spullen niet voor en niet iedereen houdt van militair of burgerluchtvaart.

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2017, 06:19:35 »
Goedemorgen Luistervink.
We hebben toch al 2 subboards Burgerluchtvaart en Militair.
dus ik zie de meer waarde er niet van.Maar dat is geheel mijn mening ;D .

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2017, 06:27:37 »
En aparte luchtvaart chat!

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2017, 07:20:30 »
En aparte luchtvaart chat!

Die hebben we hier al een tijdje hoor.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2017, 07:22:07 »
En er is ook al jaren een forum specifiek voor luchtvaart;
http://forum.scramble.nl/

En dan hebben we ook nog http://www.atcbox.com/

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2017, 10:59:17 »
oke bedankt maar dat is dan toch niet zelfde als hierboven toch daarmee bedoel ik eigenlijk de chat box

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2017, 12:07:02 »
Maar wat bedoel je nou eigenlijk precies? Eerst heb je het over een scannerforum voor de burgerluchtvaart en later weer over een chatbox. En bij atcbox.com zie ik rechts onderaan toch echt wel een chatbox.

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2017, 13:30:47 »
sorry mijn fout ik bedoelde inderdaad de chatbox

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2017, 13:32:39 »
nogmaals bedankt ik kijk wel onderaan

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2017, 13:34:51 »
Scannerforum heeft ook een luchtvaart chatbox.
Waarom verder zoeken?  :o
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2017, 14:01:24 »
Ik lees ook vaak de luchtvaart chat maar die termen zijn soms net een puzzel.

Sommige afkortingen zijn best begrijpbaar zoals RTB maar een hoop ook niet.  Het is te veel een chat tussen intimi die mekaar kennen en prima begrijpen maar buitenstaanders krijgen geen kans en dat is jammer.  

Je wil juist zeker in deze tijd waar steeds meer communicatie digitaal wordt het scanner luisteren bevorderen...
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2017, 14:05:20 »
Ik lees ook vaak de luchtvaart chat maar die termen zijn soms net een puzzel.

Sommige afkortingen zijn best begrijpbaar zoals RTB maar een hoop ook niet.  Het is te veel een chat tussen intimi die mekaar kennen en prima begrijpen maar buitenstaanders krijgen geen kans en dat is jammer.  

Je wil juist zeker in deze tijd waar steeds meer communicatie digitaal wordt het scanner luisteren bevorderen...

Buitenstanders hebben wat mij betreft echt alle kans...
Qua termen denk ik wel dat je een punt hebt, zou je aan kunnen geven waar je tegen aan loopt?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2017, 14:06:43 »
Het is te veel een chat tussen intimi die mekaar kennen en prima begrijpen maar buitenstaanders krijgen geen kans en dat is jammer.

Ik vind dit een beetje een kul antwoord. Ja de meesten die in de chat zitten kennen elkaar maar dat is dan van de chat zelf. Er zijn er slechts een paar die elkaar ook persoonlijk kennen. En ik durf te wedden dat als jij een vraag stelt over iets wat je niet duidelijk is dat je dan netjes antwoord krijgt.

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2017, 18:30:48 »
Ik lees ook vaak de luchtvaart chat maar die termen zijn soms net een puzzel.

Sommige afkortingen zijn best begrijpbaar zoals RTB maar een hoop ook niet.  Het is te veel een chat tussen intimi die mekaar kennen en prima begrijpen maar buitenstaanders krijgen geen kans en dat is jammer.  

Je wil juist zeker in deze tijd waar steeds meer communicatie digitaal wordt het scanner luisteren bevorderen...

Buitenstanders hebben wat mij betreft echt alle kans...
Qua termen denk ik wel dat je een punt hebt, zou je aan kunnen geven waar je tegen aan loopt?

Is het misschien iets om een topic aan te maken waar diverse bekende en minder bekende afkortingen opgesomd staan? Ik kan mij voorstellen dat iedereen wel eens van pas kan komen. Ook de ervaren rotten onder ons.
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: idee voor scannerforum burgerluchtvaat
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2017, 20:30:26 »
Ik lees ook vaak de luchtvaart chat maar die termen zijn soms net een puzzel.

Sommige afkortingen zijn best begrijpbaar zoals RTB maar een hoop ook niet.  Het is te veel een chat tussen intimi die mekaar kennen en prima begrijpen maar buitenstaanders krijgen geen kans en dat is jammer.  

Je wil juist zeker in deze tijd waar steeds meer communicatie digitaal wordt het scanner luisteren bevorderen...

Buitenstanders hebben wat mij betreft echt alle kans...
Qua termen denk ik wel dat je een punt hebt, zou je aan kunnen geven waar je tegen aan loopt?

Is het misschien iets om een topic aan te maken waar diverse bekende en minder bekende afkortingen opgesomd staan? Ik kan mij voorstellen dat iedereen wel eens van pas kan komen. Ook de ervaren rotten onder ons.

Ik kan er helemaal in mee gaan.

Thuis weet ik als scheepvaartluisteraar (regio Westerschelde/Noordzee [Zeebrugge-Vlissingen-Terneuzen-Hansweert-Oosterschelde-Steenbank] veel termen en afkortingen maar kan me voorstellen dat andere belangstellenden hier meer moeite mee hebben.

Zelf zou ik graag zo'n lijst willen maken voor mijn eigen regio, maar zou geholpen zijn met zo'n lijstje voor de regio Rotterdam-Hoek van Holland, Amsterdam-IJmuiden en de Waddenzee [Den Helder-Delfzijl]. Wel gebruik ik sinds mei de digitale App Waterkaarten van de ANWB waarop alle vaarwegen en boeien staan vermeld. Ook gebruik ik de havenkaarten en de VTS kaartjes die zoal op internet staan. Zal deze winter eens een opzetje maken voor de regio Scheldemonden ....

Terug naar dit topic ben ik als een zeer beginnend luchtvaart luisteraar ook Bleij met eventuele lijstjes van afkortingen, maar juist ook benieuwd wat ik kan horen op bepaalde (veel gebruikte) frequenties zoals Amsterdam Radar frequenties. Of de afkortingen op Amsterdam Info (124.300) Zo kan iedereen ervan leren en zijn eigen horizon verbreden  ;)
Groeten van Michel