Auteur Topic: TETRA decoderen  (gelezen 386376 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline War0n

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
Re: TETRA decoderen
« Reactie #510 Gepost op: 6 september 2017, 18:46:12 »
Wanneer ik verder ga en de regel: blacklist dvb_usb_rtl28xxu toe voeg aan het opgegeven bestand, kan ik hem niet opslaan wegens onvoldoende rechten.
Is het de bedoeling dat ik xx vervang voor 32? en hoe krijg ik rechten?

Wat is het exacte command dat je gedaan hebt voor het vervangen? Probeer anders sudo ervoor te zetten.

Ik open en wijzig /etc/modprobe.d/blacklist.conf met gedit.
Volgens mij kan ik dan niets met sudo


@Tom Bedankt  ;)

Probeer eens: sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: TETRA decoderen
« Reactie #511 Gepost op: 6 september 2017, 19:01:28 »
Wanneer ik verder ga en de regel: blacklist dvb_usb_rtl28xxu toe voeg aan het opgegeven bestand, kan ik hem niet opslaan wegens onvoldoende rechten.
Is het de bedoeling dat ik xx vervang voor 32? en hoe krijg ik rechten?

Wat is het exacte command dat je gedaan hebt voor het vervangen? Probeer anders sudo ervoor te zetten.

Ik open en wijzig /etc/modprobe.d/blacklist.conf met gedit.
Volgens mij kan ik dan niets met sudo


@Tom Bedankt  ;)

Probeer eens: sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf

Zag er aanvankelijk leuk uit, maar bij het opslaan: Set document metadata failed: instellen van attribuut metadata::gedit-encoding is niet mogelijk
Maar hij heeft hem wel juist opgeslagen. Is dit wel goed dan?
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: TETRA decoderen
« Reactie #512 Gepost op: 6 september 2017, 19:12:18 »
En daarom heb ik dus graag mijn besturingssysteem in het Engels, dat zoekt wat gemakkelijker op het web naar foutmeldingen.  ;D

Het lijkt erop dat je tegen een bug in gedit aan loopt. Als het bestand inderdaad juist opgeslagen is (kan je controleren door cat /etc/modprobe.d/blacklist.conf uit te voeren (zonder sudo ervoor is goed). Dan wordt het bestand weergegeven.

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: TETRA decoderen
« Reactie #513 Gepost op: 6 september 2017, 19:14:35 »
Wanneer ik verder ga en de regel: blacklist dvb_usb_rtl28xxu toe voeg aan het opgegeven bestand, kan ik hem niet opslaan wegens onvoldoende rechten.
Is het de bedoeling dat ik xx vervang voor 32? en hoe krijg ik rechten?

Wat is het exacte command dat je gedaan hebt voor het vervangen? Probeer anders sudo ervoor te zetten.

Ik open en wijzig /etc/modprobe.d/blacklist.conf met gedit.
Volgens mij kan ik dan niets met sudo


@Tom Bedankt  ;)

Probeer eens: sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf

Zag er aanvankelijk leuk uit, maar bij het opslaan: Set document metadata failed: instellen van attribuut metadata::gedit-encoding is niet mogelijk
Maar hij heeft hem wel juist opgeslagen. Is dit wel goed dan?

Helaas heeft het nog niet gewerkt, ik heb na het wijzigen van het bestand de pc opnieuw opgestart, maar nog steeds krijg ik dezelfde melding in gnu en geen signaal.
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #514 Gepost op: 6 september 2017, 20:08:13 »
Ik open en wijzig /etc/modprobe.d/blacklist.conf met gedit.

Zonder sudo kan je het niet opslaan.
De werkwijze zal mogelijk gksu gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf moeten zijn.
gksu, omdat gedit een grafisch programma is, sudo is gemaakt voor de commandoregel.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: TETRA decoderen
« Reactie #515 Gepost op: 6 september 2017, 20:35:51 »
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gedit/+bug/1575484

Die foutmelding komt pas naar boven als gedit als root uitgevoerd wordt, dus dat klopt wel  ;)

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #516 Gepost op: 6 september 2017, 20:45:45 »
Die foutmelding komt pas naar boven als gedit als root uitgevoerd wordt, dus dat klopt wel  ;)

Klopt, maar die meldingen kan je negeren, het werkt gewoon.
En vertrouw je het niet, dan vervang je de kreet gedit door nano, iets spantaanser, maar werkt goed.

Offline War0n

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
Re: TETRA decoderen
« Reactie #517 Gepost op: 6 september 2017, 21:38:17 »
Ik open en wijzig /etc/modprobe.d/blacklist.conf met gedit.

Zonder sudo kan je het niet opslaan.
De werkwijze zal mogelijk gksu gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf moeten zijn.
gksu, omdat gedit een grafisch programma is, sudo is gemaakt voor de commandoregel.

Maakt volgens mij niks uit. Als je een command doet opent hij toch de GUI, ongeacht sudo of niet. Als Sudo niet werkte kreeg hij deze fout niet.

@Reckless Ik zou Nano ook eens proberen inderdaad.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #518 Gepost op: 6 september 2017, 21:46:08 »
Maar heb je het al geprobeerd met een andere editor nano of vim moeten dit zonder problemen kunnen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: TETRA decoderen
« Reactie #519 Gepost op: 6 september 2017, 22:32:45 »
Het is misschien niet helemaal duidelijk overgekomen in mijn laatste bericht, maar blacklist.conf is met succes aangepast. Maar na herstart van de pc, heeft het geheel geen resultaat gehad op het oorspronkelijke probleem.
Dus de melding in gnuradio "no supported tuner found" is er nog en nog steeds geen signaal.

Dus of ik heb iets niet goed gedaan of Linux zelf heeft de dongel niet in beslag genomen met een kernel module waarna gnuradio hem niet meer kan gebruiken.
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #520 Gepost op: 7 september 2017, 08:55:55 »
Maakt volgens mij niks uit. Als je een command doet opent hij toch de GUI, ongeacht sudo of niet. Als Sudo niet werkte kreeg hij deze fout niet.

sudo is niet bedoeld om met grafische programma's te werken, het kan dan zelfs onbedoeld rechten veranderen.
gksu is juist wel bedoeld voor grafische programma's en heeft dit gevaar niet.

Offline War0n

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
Re: TETRA decoderen
« Reactie #521 Gepost op: 7 september 2017, 18:47:11 »
Maakt volgens mij niks uit. Als je een command doet opent hij toch de GUI, ongeacht sudo of niet. Als Sudo niet werkte kreeg hij deze fout niet.

sudo is niet bedoeld om met grafische programma's te werken, het kan dan zelfs onbedoeld rechten veranderen.
gksu is juist wel bedoeld voor grafische programma's en heeft dit gevaar niet.

Aha! dat wist ik niet. Thanks voor de verduidelijking.

ik werk overigens alleen met commandline, dus zodoende.

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: TETRA decoderen
« Reactie #522 Gepost op: 8 september 2017, 10:48:34 »
Even terug on topic, iemand een oplossing?
Of is linux opnieuw installeren de enigste manier?
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline scirocco60

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 457
Re: TETRA decoderen
« Reactie #523 Gepost op: 8 september 2017, 17:36:52 »
Even terug on topic, iemand een oplossing?
Of is linux opnieuw installeren de enigste manier?

gewoon ubuntu er op zetten en het scriptje uitvoeren klein uurtje werk ben je van alles af.
format met GParted de bestaande Linux pakket.
let wel op als je dual boot met windhoos heb dat je een herstel cd van windows hebt om de opstart van windows te herstellen.
dan opnieuw ubuntu er op zetten.
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #524 Gepost op: 8 september 2017, 18:56:47 »
let wel op als je dual boot met windhoos heb dat je een herstel cd van windows hebt om de opstart van windows te herstellen.
dan opnieuw ubuntu er op zetten.

Dat is helemaal niet nodig, je kunt gewoon de oude Ubuntu installatie overschrijven met de nieuwe, grub wordt dan automatisch ingesteld.