Auteur Topic: TETRA decoderen  (gelezen 388940 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #165 Gepost op: 19 juli 2015, 00:37:30 »
Voor de mensen die het interessant vinden, ik heb even een "stream" gemaakt van die 18091. Ik doe dit via een Mumble server omdat dat enorm scheelt qua upload en er direct ook een chat bij zit. Voor alle denkbare platformen is er een Mumble app (iOS/Android/Windows/Mac/Linux etc.) Al moet ik zeggen dat ik Mumblefy (iOS) en Plumble (Android) mooier vind.

Server: 173.232.106.242
Poort: 64738

Luisteren dus via een van de apps. Ik probeer morgen de antennepositie nog een beetje te tweaken zodat het signaal (nog) iets stabieler wordt.

Bron: Telive met filter voor 18091.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #166 Gepost op: 19 juli 2015, 11:26:56 »
Ik begrijp nooit zo waarom alles altijd maar direct het internet op gegooid moet worden.
Veel van de gebruikers van bijv Entropia (maar ook andere Tetra netwerken) hebben een redelijk veilig gevoel over hun communicatie. Hierdoor wordt er redelijk vrij over dit soort netwerken gecommuniceerd.
Voor mij is een groot deel van de hobby het voor elkaar krijgen dat ik ergens naar kan luisteren en uit te vinden wie of wat er achter de communicatie zit.
Dit soort netwerken heeft standaard een optie tot encryptie, maar die wordt nu nog nauwelijks gebruikt (ik ben ze tenminste nog niet tegengekomen op particuliere netwerken). Zodra de communicatie te makkelijk mee te luisteren wordt, bijv via het internet, zou het zomaar kunnen dat men de mogelijkheid tot encryptie gaat benutten en dan valt er voor niemand ook maar iets te beluisteren.

Dit is slechts mijn mening, stoor je er dus vooral niet aan.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #167 Gepost op: 19 juli 2015, 11:43:52 »
Eens. Ik laat m ook niet te lang online. Maar wilde toch ook even laten zien dat het script wel werkt als je een beetje geduld hebt. Maar volgens mij zijn jouw argumenten ook de reden dat er nog weinig echte lijstjes te vinden zijn online.

Ik zal voorzichtig zijn met dingen online gooien. :)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #168 Gepost op: 19 juli 2015, 16:06:39 »
Citaat
Maar volgens mij zijn jouw argumenten ook de reden dat er nog weinig echte lijstjes te vinden zijn online.

Dat zou wel eens heel dicht bij de waarheid kunnen liggen  ;)

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #169 Gepost op: 19 juli 2015, 16:07:50 »
Citaat
Maar volgens mij zijn jouw argumenten ook de reden dat er nog weinig echte lijstjes te vinden zijn online.

Dat zou wel eens heel dicht bij de waarheid kunnen liggen  ;)

Elmar

Ik voel het bestaan van een geheime club opkomen.  ;D
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline MCS2000

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: TETRA decoderen
« Reactie #170 Gepost op: 3 augustus 2015, 10:17:55 »
Ik krijg nu dit te zien.

Unsuported gnuradio version.

met ubuntu 14.04 en gnu radio 2.7 werkt het perfect.
mede door de forumleden is het mij ook gelukt. ben ze zeer dankbaar voor :)
hier in zaanstad oba  dpd en shell komen kraak helder door top .

Hoi Scirocco60,

Bedoel je écht gnu radio v2.7?
Ik zie op https://gnuradio.org/redmine/projects/gnuradio/wiki/InstallingGR versie 3.7 staan.
Mogelijk bedoel je v3.7, of toch echt v2.7?

(idd, ik doe ook een poging om het werkend te krijgen, zonder Linux ervaring ;) )
Groeten, Martijn

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #171 Gepost op: 3 augustus 2015, 15:06:52 »
Gnuradio 3.7

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline MCS2000

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: TETRA decoderen
« Reactie #172 Gepost op: 3 augustus 2015, 22:21:03 »
Oké, tnx voor de info Elmar.
Groeten, Martijn

Offline MCS2000

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: TETRA decoderen
« Reactie #173 Gepost op: 6 augustus 2015, 14:31:28 »
De gr37 versie is bedoelt voor gnuradio 3.7, de andere voor gnuradio 3.6 en zijn niet uitwisselbaar.
Heb je een installatie met 3.7 gebouwd?  Zo ja, frequenties zoeken en luisteren.
Zodra je een frequentie te pakken hebt kun je met de "t" functie binnen Telive alle naastgelegen kanalen bekijken. Zo vind je snel de overige kanalen van een systeem. Verander je van kanaal dan kan je met "z" het kanalen lijstje van het vorige kanaal wissen en weer opnieuw opnieuw op laten bouwen.

Succes.

Elmar

Hier werd ik dus ook op het verkeerde been gezet.
Ik had precies dezelfde schermen.


Daarna had ik nog wel een foutmelding..

Kernel driver is active, or device is claimed by second instance of librtlsdr.
In the first case, pleas either detach or blacklist the ernel module (dvb_sub_rtl28xxu), or enable automatic detaching at compile time.

Trying to fill up 1 missing channel(s) with null source(s)
This is being done to prevent the application from crashing due to gnuradio bug #528

Na veel google....
Ik heb een bestand gemaakt:"ban-rtl.conf"
En zet de volgende tekst in dat bestand:


blacklist dvb_sub_rtl28xxu


zet het bestand "[/font]ban-rtl.conf[/font]"[/font] in de map: /etc/modprobe.d/ [/font]

[/font]
(eerst had ik geen schrijfrechten. Nadat ik in een terminalvenster "sudo nautilus /etc/modprobe.d/" zonder aanhalingstekens had getypt, kon ik daar het bestand neerzetten.


Nu wordt de RTL stick (R820T2) na een restart wél gezien.
Het ziet er naar uit dat het werkt.
Nu nog kijken hoe ik precies de frequentie kan wijzigen. (vorige berichten gelezen en geprobeerd, maar nog geen resultaat)


Maar dankzij de vorige berichten ben ik nu wel verder gekomen, dat is eigenlijk ook de reden van dit bericht om elkaar te helpen.

Ik werk met een HP probook 6550b, Intel Core i5 CPU M450 @ 2,40GHz x 4 met 4GB intern geheugen en een 250GB SSD HD.
Die SSD is wel aan te raden zeg.. lekker rap!!

Is het trouwens de bedoeling dat als je telive wil opstarten het hele feest opnieuw moet intikken??
Of is er een scrip o.i.d. voor?

Running the SoftwareOpen a terminal window and browse to ~/osmo-tetra-sq5bpf/src and run ./receiver1 1.cd ~/osmo-tetra-sq5bpf/src ./receiver1 1[/li]
[li]Open a second terminal window or tab and open a specially sized xterm window using the following./usr/bin/xterm -font fixed -bg black -fg white -geometry 203x60[/li]
[li]In the xterm window, browse to ~/telive and run ./rxx.cd ~/telive ./rxx[/li]
[li]Open another terminal window or tab and browse to /tetra/bin and run ./tetrad.cd /tetra/bin ./tetrad[/li]
[li]Open another terminal window or tab and open GNU Radio Companion by typing the following.gnuradio-companion[/li]
[li]In GNU Radio open the telive_1ch.grc file which is found in ~/telive/gnuradio-companion.[/li]
[li]On the left of the GNU Radio flowgraph, double click on the variable labeled Center Freq and change the frequency to the frequency of your TETRA signal that you found earlier subtracted by 500 kHz. E.G. If your TETRA signal was found at 858.562 MHz, you’d type your center frequency as 858.062 MHz. This is because the default offset value is set to 500 kHz.[/li]
[li]Double click the variable labelled ppm and input your dongles particular PPM correction value.[/li]
[li]Execute the flowgraph by clicking on the cog icon on GNU Radio Companion toolbar.[/li]
[li]
Groeten, Martijn

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #174 Gepost op: 6 augustus 2015, 15:30:56 »
Citaat
Is het trouwens de bedoeling dat als je telive wil opstarten het hele feest opnieuw moet intikken??
Of is er een scrip o.i.d. voor?

Ben wel eens ergens een script tegengekomen, maar nadeel daarvan is dat er niet heel veel terug koppeling is er soms dus dingen niet goed starten.
Ook heb je de ene keer receiver1 1 (voor een site met 1 kanaal) de volgende keer receiver1 2 voor 2 kanalen, enz, enz.

Maar pijltje omhoog doet wonderen  ;)

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline MCS2000

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: TETRA decoderen
« Reactie #175 Gepost op: 6 augustus 2015, 15:41:17 »
Ahhhh, dus ./receiver1 2 is voor een 2 carrier systeem en bijv. ./receiver1 3 voor een 3 carrier tetra systeem??
Of sla ik de plank nu volledig mis?
Groeten, Martijn

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #176 Gepost op: 6 augustus 2015, 15:52:21 »
Dat is inderdaad voor sites met meerdere frequenties.
Let wel, netwerk, la en CC moeten wel overeenkomen voor de verschillende frequenties anders wordt het een puinhoop.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline MCS2000

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: TETRA decoderen
« Reactie #177 Gepost op: 6 augustus 2015, 15:58:03 »
Duidelijk, tnx!
Groeten, Martijn

Offline MCS2000

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: TETRA decoderen
« Reactie #178 Gepost op: 7 augustus 2015, 13:00:16 »
Het werkt inmiddels.
Ubuntu v14.04 LTS & gnuradiov3.7

Ik merk op dat de nummers in het scherm:

1e nr = ISSI
2e nr = GISSI
3e,4e,5e nummer etc = ISSI

Of hebben jullie een andere visie?
In het manual kon ik het niet terug vinden.
Groeten, Martijn

Offline scirocco60

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 457
Re: TETRA decoderen
« Reactie #179 Gepost op: 10 augustus 2015, 17:54:06 »
Het werkt inmiddels.
Ubuntu v14.04 LTS & gnuradiov3.7

Ik merk op dat de nummers in het scherm:

1e nr = ISSI
2e nr = GISSI
3e,4e,5e nummer etc = ISSI

Of hebben jullie een andere visie?
In het manual kon ik het niet terug vinden.

top dat het werkt.
idd type foutje van mijn kant 3.7 is correct
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500