Auteur Topic: Vergunningsvrij TETRA  (gelezen 4260 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Vergunningsvrij TETRA
« Gepost op: 12 september 2013, 00:52:12 »
Bij gebrek aan TETRA-hoek maar hier.

445.2-445.3MHz is vrijgegeven voor vergunningsvrij TETRA DMO. Nou heb ik "voor de lol" eens geprobeerd om apparatuur te vinden die daarin zou kunnen werken. Met een MTH800 is het mij niet gelukt. Heeft iemand een idee of er eigenlijk überhaupt TETRA-apparatuur is die daarop kan uitkomen?

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Vergunningsvrij TETRA
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2013, 09:00:50 »
Heb je meer info? Want een MTH800 kan zenden op andere frequenties, en met de andere vergunningsvrije frequentieruimtes is apparatuur die dat kan niet toegestaan. Daarom nieuwsgierig hoe dat hier geregeld is. Kan het alleen niet vinden.

Offline AK022

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: Vergunningsvrij TETRA
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2013, 10:46:34 »
Bij gebrek aan TETRA-hoek maar hier.

445.2-445.3MHz is vrijgegeven voor vergunningsvrij TETRA DMO.

Hee... dat is nieuw voor mij. Waar is dat te vinden als ik vragen mag?

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Vergunningsvrij TETRA
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2013, 12:36:14 »

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Vergunningsvrij TETRA
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2013, 00:45:59 »
"Officieel" heb ik ooit van iemand van het AT begrepen dat ze DMO puur als fallback voor TMO zien en dat het daarom vergunningsvrij is. Het gebruik van DMO op zich is niet het idee van het vrijgeven van dit bandje. Maar daarmee is het natuurlijk niet illegaal. :)

Er zijn verschillende versies van de MTH800. Zo is er een versie die alleen maar rond het C2000 bandje werkt maar ook versies die hoger komen. Ook Sepura en Teltronic hebben meerdere modellen beschikbaar die het doen tussen 445.2 en 445.3 MHz.

Groeten.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Vergunningsvrij TETRA
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2013, 01:06:55 »
Aha. Ikzelf heb geen idee van de reden, ik weet alleen dát het ervoor is vrijgegeven. Heb zelf qua TETRA eigenlijk alleen ervaring (qua hardware) met Motorola, waarbij ik geen model ken wat op de 445 zou kunnen uitkomen (380-430 en 450-5??), maar andere fabrikanten kunnen dat dus wel. Vond het zelf erg jammer dat het niet lukte met de Motorola's hier, had een vergunningsvrij DMO-kanaal er graag bij gehad voor de enkele keer dat de vergunning geen uitkomst biedt.