Auteur Topic: Setje portofoons  (gelezen 20297 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jeroentropez

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Setje portofoons
« Gepost op: 14 juni 2013, 17:43:16 »
Hallo,

Ik ben net nieuw hier en heb een vraag over een setje portofoons.
Ik wil graag een set kopen om met elkaar te kunnen praten bij scouting activiteiten.

Nou kan ik een setje GP1200 kopen van Motorola of een setje GP340.
Wat raden jullie mij aan?
Waar moet ik opletten?

Enzovoort, heb er nog niet zoveel verstand van. Het zou fijn zijn als jullie mij wat meer informatie zouden vertellen want op internet kan ik niet veel vinden (kan zijn dat ik verkeerd Google natuurlijk!)

Thanks alvast!

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Setje portofoons
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2013, 18:15:45 »
Voor vergunningsvrij gebruik kom je eigenlijk automatisch uit op een set PMR446 portofoons.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Setje portofoons
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2013, 19:59:44 »
Nou kan ik een setje GP1200 kopen van Motorola of een setje GP340.
Wat raden jullie mij aan?

De GP1200 is al een tijd uit productie, er zijn bijna geen onderdelen meer van te krijgen, mocht deze defect raken, dan heb je een probleem.
De GP 340 (en de GP1200) mag je niet gebruiken zonder vergunning !

Offline Jeroentropez

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Setje portofoons
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2013, 21:47:58 »
Nou kan ik een setje GP1200 kopen van Motorola of een setje GP340.
Wat raden jullie mij aan?

De GP1200 is al een tijd uit productie, er zijn bijna geen onderdelen meer van te krijgen, mocht deze defect raken, dan heb je een probleem.
De GP 340 (en de GP1200) mag je niet gebruiken zonder vergunning !

Daar heb je een goed punt. De GP340 zou dan een betere keus zijn.

Geen punt dat ik een vergunning nodig heb, ik had gevonden dat ik op de radioamateur frequenties kan zenden nadat je een 'examen' hebt afgelegd. Ook dit is geen probleem, maar heb niet gevonden waar en hoe ik dit kan doen. Eventueel zou ik wel kunnen bellen met de Agentschap Telecom hierover.

Kunnen jullie mij wat wijs maken over de frequenties en vergunningen? Eventueel de kosten daarvan?

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Setje portofoons
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2013, 21:59:12 »
Je mag als zendamateur inderdaad op de amateurfrequenteis werken, maar dan moet iedereen die de portofoon (zelfstandig) bedient zendamateur zijn. En je mag geen berichten voor derden doorgeven, dus als 2 zendamateurs mag je niet voor de scoutinggroep de communicatie doen. Weet er alles van, ben zendamateur en scoutleiding. ;)

Handigste is om een setje goede PMR446 porto's te kopen, kost relatief weinig en is geheel legaal. Alternatief is om bij Agentschap Telecom een vergunning aan te vragen, of voor een setje landelijke (en met heel veel anderen gedeelde) frequenties of voor een "eigen" (tenminste in de omgeving) frequentie. In het laatste geval zou het zelfs met een relaisstation kunnen zijn, zodat je een groter bereik hebt.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Setje portofoons
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2013, 06:55:28 »
Of gewoon een setje GP340 en dan alsnog op de LPD of PMR kanalen gaan zitten. Dat doet heel nederland ook, pmr setje is bagger.
Weggegooid geld omdat ze lang niet zo ver komen.

Offline Jeroentropez

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Setje portofoons
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2013, 21:22:39 »
Je mag als zendamateur inderdaad op de amateurfrequenteis werken, maar dan moet iedereen die de portofoon (zelfstandig) bedient zendamateur zijn. En je mag geen berichten voor derden doorgeven, dus als 2 zendamateurs mag je niet voor de scoutinggroep de communicatie doen. Weet er alles van, ben zendamateur en scoutleiding. ;)

Handigste is om een setje goede PMR446 porto's te kopen, kost relatief weinig en is geheel legaal. Alternatief is om bij Agentschap Telecom een vergunning aan te vragen, of voor een setje landelijke (en met heel veel anderen gedeelde) frequenties of voor een "eigen" (tenminste in de omgeving) frequentie. In het laatste geval zou het zelfs met een relaisstation kunnen zijn, zodat je een groter bereik hebt.

Ah oke, dus dan is het dus genoodzaakt of om een frequentie licentie aan te schaffen (hoe duur is dit of moet ik bellen naar Agentschap Telecom?) of op PMR te zitten. Maar PMR is max 0,5W/h en de GP340 zitten daarboven.

Reden dat we ook kiezen voor GP340 (professionele portofoons) is omdat deze degelijk gebouwd zijn en omdat deze inderdaad verder zenden.

Maar dan is nog de vraag hoe ga ik deze portofoons laten wijzigen naar die frequenties, dat wordt nog een andere opgave.

Edit: even opgezocht naar de prijzen voor een licentie. Dit is voor 'hobby' gebruik niet echt rendabel het moet dus of via radio-amateur lidmaatschap of via andere manieren?

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Setje portofoons
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2013, 00:17:50 »
Tja, de aanvraag kost 153,- en daarna 54,- per jaar (maakt niet uit hoeveel porto's je dan gebruikt!) 1 keer gepakt worden met een illegale zender kost vele malen meer! En radioamateur gebruik binnen scouting lijkt me toch echt beperkt tot de jota; vergeet niet dat IEDEREEN die door die porto wil praten dan een examen moet doen! En dat examen kost 59,- PER PERSOON!!

Programmeren van de gp340's? doe ik hier gratis voor jullie scouting; maar alleen als je mij dan de zendmachtiging toont!

Informeer eens bij scouting nederland of er geen landelijke vergunning is of dat ze die misschien landelijk kunnen aanvragen; kunnen veel meer scoutings er gebruik van maken!

P.s. de suggestie van Michel-nl sta ik zeker niet achter; je kunt dan altijd LEGALE gebruikers storen en dat kan toch niet de bedoeling zijn als ILLEGALE gebruiker! Vergeet trouwens niet dat LPD niet meer is toegestaan voor spraak...
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Setje portofoons
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2013, 08:54:14 »
Of gewoon een setje GP340 en dan alsnog op de LPD of PMR kanalen gaan zitten. Dat doet heel nederland ook, pmr setje is bagger.
Weggegooid geld omdat ze lang niet zo ver komen.

Het aanzetten tot strafbare feiten past niet echt bij de normen en waarden van Scouting.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Setje portofoons
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2013, 09:06:41 »
Klopt, de scoutwet bevat niet voor niets de woorden "Een scout is eerlijk, trouw...". ;)

Dus: PMR446 als het niet te duur mag zijn (ook daar heb je robuuste porto's voor, kijk eens naar de Kenwood professionele porto's bijvoorbeeld) of een vergunning aanvragen bij AT en dan mag je max 1W doen op de landelijke kanalen (scheelt dus niks met PMR446 qua bereik) of je vraagt een eigen frequentie aan en dan mag je max 10W gebruiken.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Setje portofoons
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2013, 09:13:41 »
In het laatste geval zou het zelfs met een relaisstation kunnen zijn, zodat je een groter bereik hebt.

Met PMR kun je het bereik ook vergroten door vanaf een (zelfgepionierde?) toren te zenden.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Setje portofoons
« Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2013, 09:23:22 »
Alsof het zo'n grote overtreding is, luister voor de grap es op de lpd en pmr banden, hier in friesland wordt er geheel geen rekening met regels gehouden.
En ja natuurlijk is het beter een landelijke porto vergunning aan te vragen, dan kan je zonder zorgen zenden.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Setje portofoons
« Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2013, 09:33:49 »
Alsof het zo'n grote overtreding is

Hash roken is ook niet zo'n zware overtreding, en past ook niet binnen de Scouting-gedachte.

Zie je het al voor je: een lijst bij Scouting welke overtredingen wel en niet erg zijn?  ::)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Setje portofoons
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2013, 15:41:01 »
In het laatste geval zou het zelfs met een relaisstation kunnen zijn, zodat je een groter bereik hebt.

Met PMR kun je het bereik ook vergroten door vanaf een (zelfgepionierde?) toren te zenden.

Yep. :) Je zou zelfs in die gepionierde toren een papagaai relais kunnen ophangen, is ook nog legaal.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Jeroentropez

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Setje portofoons
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2013, 15:47:54 »
In het laatste geval zou het zelfs met een relaisstation kunnen zijn, zodat je een groter bereik hebt.

Met PMR kun je het bereik ook vergroten door vanaf een (zelfgepionierde?) toren te zenden.

Yep. :) Je zou zelfs in die gepionierde toren een papagaai relais kunnen ophangen, is ook nog legaal.

Maar de GP340 instellen op de PMR446 frequentie is dus in principe verboden omdat hij meer dan 0,5 W/h uitzendt?
Maar hoe valt dit dan te controleren?