Auteur Topic: kleine 446 MHz module met channelselect?  (gelezen 4993 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Geinstein

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
kleine 446 MHz module met channelselect?
« Gepost op: 4 juni 2013, 21:07:23 »
Voor een projectje bij ons op de modelvliegclub wil ik een radiografisch bestuurbare zwever draadloos laten communiceren met de piloot op de grond.
Het gaat me niet om het besturingssignaal, maar om een simpele toon die aangeeft of je stijgt.
Het meetgedeelte is het probleem niet, maar het audiosignaal moet nog door de lucht naar beneden.
Nu was ons eerste plan om 433 MHz te gebruiken, maar die zenden nogal breed (heb ik begrepen) waardoor we niet met meerdere tegelijkertijd hiervan gebruik kunnen maken.
Nu heb ik een setje portofoons (446 MHz)liggen : Topcom Twintalker 1300 http://www.gebruikershandleiding.com/Topcom-twintalker-1300/preview-handleiding-274357.html met 8 kanalen.

Bestaan er ook zendersetjes (hoeft maar 200 m ver) die zo klein zijn dat ze in een modelvliegtuig passen, en ontvangen kunnen worden door de portofoon?

Vraag 2: is 433 en 446 uberhaupt toegestaan? De zender staat namelijk gedurende de vlucht de hele tijd aan.

Alvast bedankt voor het meedenken. De gevraagde info is namelijk via de modelvliegkanalen niet makkelijk te vinden.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: kleine 446 MHz module met channelselect?
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2013, 21:35:41 »
Nu was ons eerste plan om 433 MHz te gebruiken, maar die zenden nogal breed (heb ik begrepen) waardoor we niet met meerdere tegelijkertijd hiervan gebruik kunnen maken.

Bestaan er ook zendersetjes (hoeft maar 200 m ver) die zo klein zijn dat ze in een modelvliegtuig passen, en ontvangen kunnen worden door de portofoon?

De meeste 433 MHz-modules werken op dezelfde frequentie. Dit is waarschijnlijk een oplossing. 4 kanalen beschikbaar.

Citaat
Vraag 2: is 433 en 446 uberhaupt toegestaan? De zender staat namelijk gedurende de vlucht de hele tijd aan.

Ja, alhoewel ik betwijfel of je dit soort modules voor de PMR-kanalen tegenkomt.

-Rene

Offline Geinstein

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: kleine 446 MHz module met channelselect?
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2013, 21:44:38 »
@rene,

Bedankt voor de moduletip.


De eerste versie wordt met deze set: http://www.ebay.com/itm/280937260307

Zou toch moeten werken?

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 396
  • COMSPEC
Re: kleine 446 MHz module met channelselect?
« Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2013, 00:28:57 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__37329__FPV_433Mhz_Radio_Telemetry_Kit_100mW.html
--
Telemetrie zend/ontvangertje gebruiken,kan je van alles aanknopen v.w.b.. flight data.
Suc6.
Sigint
"Monitoring till 12 GHz"

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: kleine 446 MHz module met channelselect?
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2013, 17:27:50 »
Variometers op PMR zijn kant en klaar te koop. Worden bij ons op de club erg veel gebruikt. Meeste gebruiken oortelefoon om elkaar niet te storen.

In Dortmund stond Futaba en MPX met nieuwe telemetrie systemen. Modules (stroom, spanning, snelheid, hoogte) kun je naar wens aansluiten.
Er is ook een Wifi box welke e.e.a. uitzend naar je Smartphone. Android apps zijn er al.

3e Optie is een Fatshark setje met OSD. Dan zie je alles in je bril.

Zelf gebruik ik een Quanum setje voor Temp, stroom en voltage per cel. Hoogte meet ik achteraf door de GPS uit te lezen.

Kijk eens bij o.a. HobbyKing, Ebay, Dealextreme etc.

Offline Geinstein

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: kleine 446 MHz module met channelselect?
« Reactie #5 Gepost op: 6 juni 2013, 16:07:41 »
Het hele idee is juist om iets low-cost te maken.
Nu kwam ik via zoeken uit op het idee om het eventueel gewoon te doen met een smalbandige FM- of AM-zender en het af te luiteren met een transistorradio.
Weet één van jullie of dit überhaupt mag?
Ik weet wel dat je gebruik mag maken van een FM-transmitter in de auto (voor audio van je MP3 naar je antenne).

Gerard

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: kleine 446 MHz module met channelselect?
« Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2013, 17:28:09 »
mag niet,................

Bij Media markt heb ik weleens van die FM-zendertjes gezien in de vorm van een aanstekerplug, met een displaytje. Zijn eigenlijk om je mp3-speler op je autoradio te kunnen aansluiten. Geen idee of je daar mee de beoogde 200m zal overbruggen. Maar met wat aanpassingen aan de antenne, en een goede ontvanger zou dit weleens wat kunnen zijn.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Geinstein

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: kleine 446 MHz module met channelselect?
« Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2013, 17:42:24 »
Ik heb nog een 12 V aanstekerplug met FM liggen.
Ik zal hem eens testen.
Ontvanger zou trouwens een gewone transistorradio moeten zijn. Kan ik nog wel wat spelen met de antennelengte.