Auteur Topic: Setje Motorola GP1200 porto's  (gelezen 6500 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline stef_r

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
Setje Motorola GP1200 porto's
« Gepost op: 2 februari 2013, 19:36:19 »
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw op het gebied van zendamateurs maar zou graag mijn eerste stappen hierin willen zetten.
Nu kan ik aan een setje GP1200 komen van Motorola. Ze zijn geflashed naar MTS2000/MT2100
Eigenlijk heb ik een paar vragen voor ik dit setje aanschaf:
Ik wil een setje om tijdens werkzaamheden met andere collega(s) te kunnen communiceren. (Verkeersregelaar etc.)
Kan ik deze gebruiken zonder 'papieren' (zoals een 27MC bakkie) of moet ik een officieel examen / certificaat hiervoor halen?
Gaat het programmeren van frequenties alleen met een programmeerkabel of kan dat ook via de porto zelf?
En last but not least, wat is zoŽn beetje een gangbare prijs? (incl. goede accu en mic/speaker headset en draaghoes)

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2013, 21:13:24 »
Wat betreft het mogen zenden of niet, je kan deze portofonen in de PMR of LPD kanalen programmeren. Dat zijn de licentie vrije frequenties.
Alleen mag je officieel daar alleen maar met 0,5 en 0,1 watt op zenden en de porto's die jij gevonden hebt kunnen minimaal 0,8 watt zenden.
Dus op de laagste stand zit je er nog net boven, maar dat is dan gewoon voor eigen risico. Weet wel dat er weinig op gecontroleerd wordt.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2013, 21:15:29 »

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2013, 21:28:00 »
Excuus, 0,01 inderdaad :D

Offline stef_r

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2013, 22:10:01 »
Oke, das dan duidelijk zover.
Denk dat met het controleren van legaal / illegaal gebruik vooral ligt in het feit of je er overlast mee geeft of dat je hem gewoon normaal gebruikt.

Alleen nog een vraagje over het programmeren ervan... Kan dat rechtstreeks op de porto of kan dat allleen via een aparte programmeerkabel en bijbehorende software? En welke software is een beetje gebruikelijk en/of populair hiervoor?

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2013, 22:14:53 »
Ach er wordt zoveel op die kanalen geknoeid in allerlei vermogens, dus dat zal wel meevallen dat jij(jullie) daar dan op zouden vallen.

En ja via software en speciale kabel/rib voor motorola apparaten. De software is gewoon fabrieks software van motorola zelf.
Die zul je even moeten zoeken op internet.

Offline stef_r

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2013, 22:15:52 »
Misschien een beetje off-topic maar even het volgende geval;
Als ik als zzp-er bij een firma komt die een andere potofoon gebruikt, bijvoorbeeld niet-motorola, maar wel op dezelfde frequentie zit als ik in mijn porto heb staan, is dit dan compatible of zit ik dan ook nog met speciale codes die meegezonden kunnen worden die mijn porto dan weer niet aan kan?

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2013, 22:17:06 »
Als jullie beide op dezelfde frequentie zenden zouden jullie gewoon met elkaar moeten kunnen praten.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2013, 07:29:07 »
Als er ook subaudio (pl-toon) meegezonden wordt zal die wel hetzelfde moeten zijn, anders gaat het nog niet werken!
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline stef_r

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2013, 16:19:53 »
Mischien een domme vraag, maar van en tot welke frequentie werkt de (geflashte) GP1200 eigenlijk?
Heb al wel het e.e.a. erover terug kunnen vinden op het wereldwijdeweb, maar nog niet de frequenties die gebruikt kunnen worden...

Offline Rrruut

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 282
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2013, 14:19:01 »
Mischien een domme vraag, maar van en tot welke frequentie werkt de (geflashte) GP1200 eigenlijk?
Heb al wel het e.e.a. erover terug kunnen vinden op het wereldwijdeweb, maar nog niet de frequenties die gebruikt kunnen worden...

Dat ligt aan het model. Een geflashte is meestal UHF en dan loopt hij van 403 tm 470mHz.
Als het een VHF model is dan is de band meestal 136 tm 174mHz.

Wanneer je de porto aanzet en direct achter elkaar de zendknop 5 keer indrukt verschijnt oa. het modelnummer op het display. Daarmee kun je zien naar welk model de portofoon geflashed is.

R

Offline Grasklokje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 259
Re: Setje Motorola GP1200 porto's
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2013, 16:55:45 »
Misschien ten overvloedde, maar zenden zonder licentie (op welke frequentie dan ook) op een portofoon zoals de motorola hier besproken is niet toegestaan!!!  ;)