Auteur Topic: Mototrbo porto's  (gelezen 6592 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Mototrbo porto's
« Gepost op: 22 januari 2013, 00:58:57 »
Hi,

Ben me een beetje aan het verdiepen in een digitaal alternatief voor mijn GP340's aangezien ze enigszins aan hun einde aan het komen zijn...( :( ) Weet iemand of een vergunning voor puur porto-porto verkeer afgegeven wordt? Of moet er altijd een repeater gebruikt worden? Als ik het goed begrijp zijn de porto's prima te gebruiken zonder repeater.. En over wat voor een vergunning zouden we het dan hebben? Ik heb nu een vergunning voor frequenties in de algemene planning (455.8100 enz.) kan ik deze aanhouden als ik aangeef welke porto's ik heb en waar ik ze vandaan heb of is digitaal verkeer op deze frequenties niet toegestaan?

Alvast bedankt!

Groeten.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2013, 16:35:04 »
Die vergunning die je hebt mag je gewoon gebruiken, het maakt niet uit of je met mobilofoons of portofoons gebruik ervan maakt.
Want ik ga er vanuit dat je de freq al voor mobilofoon verkeer hebt aangevraagd?

Ps. omdat het digitale porto's zijn, had je normaal een een nieuwe moeten aanvragen in het digitale stukje band.
Maar die zit al vrij vol dus kan je gewoon op je eigen ook digitaal gebruiken.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2013, 18:29:27 »
Allereerst, ik heb hier nog een hele zwik mooie/nette/goede gp340's liggen, iets voor jou?...
Er worden door het AT zeker vergunningen uitgegeven voor digitaal porto-porto verkeer, zijn frequenties die rond de 446 Mhz liggen (nee, ik bedoel echt niet de pmr-446 vergunningsvrije porto's, maar mototrbo!) Vergunningen voor tetra alleen simplex (DMO) ben ik nog niet tegengekomen, maar dat kan haast niet anders dan in de 415-430 Mhz, omdat er volgens mij niet echt veel andere porto's worden aangeboden.Of deze aangevraagd kunnen worden? ik verwacht van wel, maar dan moet je echt het AT bellen voor zekerheid.
Je hoeft dus zeker niet altijd een repeater te gebruiken!
In principe is dat een zelfde vergunning als die je nu al hebt, waarschijnlijk veranderen alleen de frequenties!
Je kunt altijd even een belletje doen naar het AT en daar even vragen hoe dat zit, ik hoor hier altijd dat alles in principe in alle modi gebruikt mag worden, als het maar aan de andere eisen van de vergunning voldoet! Maar voor de zekerheid is een belletje zo gebeurd (kost je niets..).

Wat voor digitaal zit je aan te denken? tetra/mototrbo/nexedge?

P.s. wat de schrijver hier boven zet klopt pertinent niet! Je mag op de door jou genoemde frequenties namelijk geen mobilofoon gebruiken!
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2013, 18:36:38 »
Volgens mij klopt dat niet wat jij zegt Marcel, het is niet de 446 maar 464 waar de digitale vergunningen in gedeeld worden.
De 446 is en blijft voor de PMR al dan niet digitaal.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2013, 18:44:00 »
@Michel-nl, ik zeg ook niet dat ze OP de 446 kanalen zitten, maar kan je diverse vergunningen laten zien dat ze daar net om heen zitten!

En de vraag die ik hierboven stelde (welke digitale) kan natuurlijk vervallen gezien de titel van dit topic...
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2013, 18:47:41 »
Voorzover ik gezien heb op Robert's lijst alleen in de bedrijfs frequenties, en ook nog es verspreid over de band. Want het stukje wat ze speciaal ervoor weg gezet hadden zit al vol.
Zoveel vraag is er naar, kijk alleen hier in het Noorden. FE geluid heeft zowat alle UHF frequenties die hij al had in gebruik met een netwerk aan repeaters.

Daar is het al zo dat het AT niks meer specifiek uit te geven heeft, maar gewoon bestaande vergunningen laat gebruiken op digitale modes.

Dat zal straks ook zo zijn op VHF

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2013, 22:09:46 »
Als ik jou goed begrijp heb je het vooral over repeater kanalen; waar de topicstarter (en ik) het over heeft zijn kanalen voor porto-porto gebruik. Ik denk dat daar een boel verschil in zit; op bijna alle vergunning die alleen bestemd zijn voor porto-porto gebruik die ik zie langskomen staan de door mij bedoelde frequenties; repeater kanalen voor digitaal zie ik inderdaad over de gehele band verschijnen. (Al moet ik wel zeggen tot nu toe alleen uhf; nog geen vhf gezien.)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2013, 22:18:34 »
Nee ok dan zal daar het verschil zitten, en de vhf worden op dit moment alleen toegestaan op de verhuur kanalen.
Daar hebben de verhuur bedrijven al toestemming voor, ook vanwege te te kort aan ruimte.
Het is straks een kleine stap dat ook vaste gebruikers die over op Mototrbo willen hun eigen bestaande frequentie gebruiken op de vhf.
Dat kan Agentschap straks niet meer tegenhouden.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2013, 23:36:59 »
Hallo,

Allen bedankt :)

Ik heb ooit eens contact gehad met iemand van het AT over puur TETRA DMO, hier geven ze geen vergunning voor omdat TETRA DMO alleen bedoeld is als fallback voor een TMO netwerk. Kan het mailtje zo snel even niet vinden maar dat was de strekking.

Ik heb nu een vergunning voor landelijk UHF kanaal 1 t/m 3. Dus 455.8100, 455.8900 en 455.9300, dus geen eigen frequenties. Ik ben op dit moment (nog) niet geïnteresseerd in het gebruik van een repeater gezien de kosten. Het gaat mij er meer om dat ik ook de extra functies van MotoTRBO kan gebruiken zoals tekstberichten e.d. zonder het risico te lopen dat ik de vrienden van het AT ineens voor mn neus heb staan die mn spullen komen invorderen, zou toch jammer zijn. :)

De keuze voor MotoTRBO was eenvoudig omdat ik voor een mooi prijsje aan een aantal porto's kon komen om e.e.a. eens uit te proberen. Het bevalt goed dus ik zou ze graag ook in gaan zetten en de GP's langzaamaan vervangen voor DP's.

Ik ga toch maar eens bellen, ik houd jullie op de hoogte :)

Groeten.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2013, 13:58:23 »
Vanochtend gekregen:

Citaat
U kunt de aan u toegewezen frequenties in de nieuwe portofoons laten programmeren.
Onder uw vergunning staat 6 portofoons, indien het aantal gelijk blijft hoeft u geen actie te ondernemen.
 
Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
 
Met vriendelijke groeten

Ben alleen bang dat ze niet begrepen hebben dat ik digitaal wil, heb daar nog even specifiek naar gevaagd. Maar dit is positief. :)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2013, 14:03:35 »
Zoals ik al zei, worden op alle verhuur en landelijke frequenties digitale modus toegestaan. Dus ga gerust je gang ;)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2013, 14:34:45 »
Top, bedankt!
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Mototrbo porto's
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2013, 21:04:30 »
Vandaag nog weer de bevestiging gekregen voor het gebruik van Mototrbo op de VHF band, is dus gewoon geheel vrijgegeven voor elke gebruiker om het te gebruiken.