Auteur Topic: Tweeweg verbinding via "gewone" porto  (gelezen 8344 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Gepost op: 6 december 2011, 20:53:33 »
Hallo,

Ik werk in de live TV wereld. Laatst kreeg ik een porto in mijn handen gedrukt die mijn intresse wekte. De porto ontving de open verbinding vanuit de regie (continu signaal) maar ik kon toch terug praten... Ik ben alleen in alle drukte vergeten het type van de porto op te schrijven... Het was een Motorola met alleen aan/kanaalknop (geen toetsenbordje)

Weet iemand hoe dit werkt? Ik kan me voorstellen dat het zenden op een andere frequentie gebeurt dan het ontvangen, maar "wij portofoongebruikers" konden elkaar ook gewoon horen... Het rode lampje op de porto knipperde zo nu en dan...

Danku :)

Groeten
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2011, 22:28:00 »
Het is al weer een tijdje geleden dat ik er  iets mee te maken gehad heb, maar je kan het geluid van de regie inkoppelen op een relaisstation. Meestal is het ook zo dat de je portofoon de zender blokkeert als de regiseur of opnameleider e.d. spreekt. Je kan hem dus niet in de rede vallen.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2011, 06:52:57 »
Bleef je de regieverbinding horen tijdens het zenden trouwens?
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Leen Ansems

  • Gast
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2011, 08:26:20 »
Als je zelf zendt niet natuurlijk. Het systeem kan wel vol duplex zijn, maar je porto is dat nog altijd niet.
(je gsm trouwens ook niet 8) )

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2011, 09:53:57 »
Tijdens het zenden was het stil. Maar je kon ze wel in de rede vallen. Ik hoorde namelijk zowel de cameraregie als de lichtregie terwijl alleen de lichtregie mij kon horen. Maar ik kon wel overal dwars door heen praten... (Is niet handig als er stress is dat je de regie niet kunt onderbreken..)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #5 Gepost op: 7 december 2011, 13:05:13 »
In het systeem wat ze me hebben uitgelegd  kon je bij een collega zijn uitzending wel overheen zenden. Bij "leiders" kon dat niet en blokkeerde je zender. Jouw portofoon had waarschijnlijk een open kanaal en daardoor ontving je iedereen. In een groot systeem waar je de frequentie met meerdere partijen moet delen is dat ook de beste manier. Iedereen hoort elkaar en je weet dat je dan niemand in de rede moet vallen. Doe je in de ontvanger er een pl filter op, dan ga je het idee krijgen dat je prive zit te werken.
Dan wordt het gegarandeerd een chaos.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2011, 19:10:58 »
Updatje; Het zijn "gewone" GP340 portofoons met wat er voor mij uit ziet als een VHF antenne (vrij lang). Het rode lichtje knippert zo nu en dan. Ik weet wel ongeveer hoe het werkt audiotechnisch gezien.. Maar zendertechnisch snap ik het nog steeds niet helemaal. De GP340 is een gewone simplex porto toch? Doen ze dan iets met TQ's apart of zo?

Groeten
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2011, 19:20:39 »
Er zal inderdaad wel een TQ gebruikt worden om tot de juiste groep  te spreken. Een normale VHF antenne van een GP340 is 1 cm dik en pakweg 15 cm lang. Die stompjes van 5 cm werken van geen meter en zijn veel te stug. Een goede dealer wil geen klachten en zal die echt niet aan je verkopen.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2011, 19:41:33 »
Dat heb ik vaker gehoord inderdaad. Volgensmij breken ze ook snel. Maar deze video/regieboer heeft het goed bekeken dus :)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1299
  • Qua Patet Orbis
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2011, 20:00:55 »
Netzo iets als de vroegere ANWB mobilofoon verbindingen in de 80 mhz.

Offline Edgar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 117
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2012, 13:45:13 »
Ik zelf werk ook in de TV wereld met mobiele regiewagens. Ik zal kort uitleggen hoe het werkt.

In de regiewagens wordt het audio van de intercomline afgetapt, en via een kastje met wat aanpassing trafo's aangeboden op een mobilofoon. Deze TX mobilofoon staat altijd op "zenden" en of je wat hoort hangt af of er wordt gesproken opende intercomline.

Hierdoor heb je ook continu een draaggolf in het veld op de  portofoons.
Terug praten kan zeker ook. Vooral productie leiders of opname leiders moeten wel eens wat info doorgeven aan de regie.
Dit gebeurt op de zelfde portofoon. Enkelt is de portofoon met een shift uitgevoerd,net als op een repeter.
In de regiewagens hangt er nog een mobilofoon alleen voor de RX vanuit het veld. Het audiolinguaal uit de RX mobilofoon wordt op de zelfde manier op de intercomline aangeboden als hierboven beschreven. Alleen dan in andersom natuurlijk.

Bij een beetje productie zijn er zo'n 2 à 3 van deze lijntjes in de lucht. Zodat het geen rommeltje wordt in de regie.

Nu wordt  er veel gebruik gemaakt van portofoon van een ouder type van Motorola. Hierin zitten twee TX/RX systemen. Hierdoor kan je dus tijdens het zenden ook blijven luisteren. Maar ook uitluisteren op de beeld regie, maar bijvoorbeeld praten op geluid regie.

Luister maar eens tijdens een tv productie in de 427 MHz

Groet,
Edgar
PD3EPM

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #11 Gepost op: 2 maart 2012, 13:50:37 »
Niets meer dan een half- of full duplex verbinding dus?
Verschil tussen half- en full duplex, zit in dit geval of de porto blijft ontvangen tijdens zenden.

Niet ontvangen half duplex.
Wel ontvangen full duplex.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #12 Gepost op: 6 september 2013, 20:31:50 »
Vraagje in een oud topic (sorry),

Wat voor een vergunning heb je nodig voor het opzetten van zo'n verbinding? Is een vergunning in de individuele planning genoeg of heb je ook daadwerkeljk een "regie verbinding" vergunning nodig?
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Edgar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 117
Re: Tweeweg verbinding via "gewone" porto
« Reactie #13 Gepost op: 6 september 2013, 21:25:57 »
Pepijn,

Je hebt hier zeker een vergunning voor nodig. Bij AT heeft het de naam "intercom verbinding hoog vermogen" meegekregen. Je krijgt dan een vergunning voor het algemene frequentie lijstje 417/427 450/460 en 466 Mhz. Dit is om bijvoorbeeld voor draadloze camera's om de regie mee te luisteren tijdens productie.
 
http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/media-en-omroepen/programme-making-and-special-events-pmse/intercomverbindingen-hoog

Daarnaast heb je in het zelfde bandje tussen de frequenties van hoog vermogen intercom, nog een aantal frequenties voor retourverbindingen. Deze worden weer gebruikt voor bijvoorbeeld een presentator van regiecommentaar te voorzien.

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/media-en-omroepen/programme-making-and-special-events-pmse/retourverbindingen

Hopelijk heb je wat aan deze informatie

groet,
Edgar
PD3EPM