Het Scannerforum

Frequenties => Burgerluchtvaart => Topic gestart door: AirCo op 7 februari 2018, 15:42:41

Titel: Indeling
Bericht door: AirCo op 7 februari 2018, 15:42:41
Hoi allemaal,

Even een vraag als opener voor jullie.

Ik woon onder de rook van EHEH en beluister met een 20 kanaals vaste scanner de luchtvaart. Maar 20 kanalen is beperkt. Ik wil graag het luchtverkeer van- en naar EHEH volgen en alles boven Zuid Nederland. Welke frequenties moet ik zeker in mijn scanner programmeren? Zelf kom ik er niet helemaal uit. EHEH is duidelijk, maar welke frequenties daarnaast? Hoe zou jouw 20 kanaals lijst eruit zien?

Alvast dank!
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Able Archer83 op 7 februari 2018, 20:49:40
Voor Schiphol zou ik even kijken onder burgerluchtvaart op het forum  ;) daar staan meer dan genoeg frequenties
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Faramir op 7 februari 2018, 22:05:05
Bekijjk de luchtindeling eens (AIS documentatie) en op basis daarvan zou ik er sectoren van Amsterdam Radar erbij zetten, Dutch Mil natuurlijk en Maastricht UAC sectoren. Dan voor noord-zuid verkeer ook nog Reims UAC.
Op die manier kan ik toestellen in zuidelijke richting volgen vanaf grofweg de Bieschbosch tot in noord Frankrijk.
Frequenties heb ik niet paraat in mijn hoofd maar van Maastricht UAC heb ik de sectoren Ruhr, Olno, Nicky en Koksy meelopen. Ik zal een lijstje maken van mijn indeling. Op deze manier kan ik het verkeer makkelijker volgen.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: AirCo op 8 februari 2018, 06:53:00
Dat zijn fijne tips! Alvast bedankt!
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Johan Beck op 8 februari 2018, 08:17:21
Vergeet ook Maastricht Mil niet.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Faramir op 8 februari 2018, 08:57:53
Maastricht Mil heb ik volgens mij ook nog niet helemaal te pakken maar op dit moment zou ik dit gebruiken:
    Exacte R/T
    frequentie Channel Mod Gebruiker
----------------------------------------------------------------------------------
01. 0070.72500 FM SAMBA CTRL

02. 0131.00000 131.005 AM Tower
03. 0121.92500 121.930 AM Ground
04. 0124.52500 124.530 AM Final
05. 0132.52500 132.530 AM Eindhoven TMA VFR Crossing
06. 0128.35000 128.355 AM AOCS Nieuw Milligen, Dutch Mil Radar Lower
07. 0132.35000 132.355 AM AOCS Nieuw Milligen, Dutch Mil Flight Information
08. 0123.85000 123.855 AM Amsterdam Radar sector 3 Zuid
09. 0132.51666 132.515 AM Maastricht UAC Sector Ruhr
10. 0135.49166 135.490 AM Maastricht UAC Sector Ruhr High
11. 0132.85000 132.855 AM Maastricht UAC Sector Olno
12. 0125.97500 132.980 AM Maastricht UAC Sector Olno High
13. 0135.97500 135.980 AM Maastricht UAC Sector Nicky
14. 0133.70833 133.710 AM Maastricht UAC Sector Nicky High
15. 0132.20000 132.205 AM Maastricht UAC Sector Koksy
16. 0132.75000 132.755 AM Maastricht UAC Sector Koksy High
Titel: Re: Indeling
Bericht door: AirCo op 8 februari 2018, 09:27:27
Ja, die lijst ga ik er nu inzetten. Nogmaals dank allemaal!!  ;)
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Faramir op 8 februari 2018, 09:43:21
Sorry, ik vergat er nog een:

17. 0132.32500   132.330   AM   Reims Control (sector YR/HR)

@Johan:
Is dat de lijst die over is gegaan van Langen Radar naar Maastricht?
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Johan Beck op 8 februari 2018, 09:47:46
@Johan:
Is dat de lijst die over is gegaan van Langen Radar naar Maastricht?

Lippe Radar is overgegaan naar Maastricht Mil John.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Faramir op 8 februari 2018, 09:55:03
Verder heb ik nu als doel om per sector de intersections te registreren (Planeplotter/Flightradar24 etc), op die manier kan ik dan redelijk snel een toestel vinden. Nu staan alle intersections van NL-BE-LUX-D erin maar dan wordt de kaart wel erg vol.
Dit is mijn opmaat naar "scenario scanning" om dan een toestel van bv Schiphol in oostelijke-, westelijke of zuidelijke gemakkelijker te kunnen volgen...  :)
Voor het militaire vermaak ik me opperbest met de A/A frequenties van Volkel en de Monitor. Je krijgt hele oefeningen mee waarin piloten door de software van de boordcomputers worden gepraat. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen AirCo en/of op- en aanmerkingen! In elk geval wens ik je alle plezier bij het luisteren.
Tip: In de Frequentiedatabase (http://frequentiedatabase.tk) zit een goede zoekfunctie op zowel frequenties en plaatsen.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: AirCo op 8 februari 2018, 13:18:51
Beginnersvraag: waar staat SAMBA CTRL eigenlijk voor?
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Lord Flashheart op 8 februari 2018, 13:55:22
Hoi allemaal,

Even een vraag als opener voor jullie.

Ik woon onder de rook van EHEH en beluister met een 20 kanaals vaste scanner de luchtvaart. Maar 20 kanalen is beperkt. Ik wil graag het luchtverkeer van- en naar EHEH volgen en alles boven Zuid Nederland. Welke frequenties moet ik zeker in mijn scanner programmeren? Zelf kom ik er niet helemaal uit. EHEH is duidelijk, maar welke frequenties daarnaast? Hoe zou jouw 20 kanaals lijst eruit zien?

Alvast dank!

Lastige vraag.. Als je letterlijk Zuid Nederland pakt komt je op een aantal freqs uit (Eindhoven weg gelaten). (Ik doe dit even uit mijn hoofd)
123.180 128.355 132.350 (Dutch Mil) 123.855 130.955 (Amsterdam) 135.960 132.085 (Maastricht). Daar zitten met name met Maastricht en Amsterdam wat haken en ogen aan.
Vaak is het zo dat verkeer al lang en breed wordt overgezet naar een andere frequentie (sector) terwijl ze nog boven Nederland hangen. Andersom is het ook, verkeer wat nog lang en breed boven Belgie hangt richting Nederland wordt al in een vrij vroeg stadium overgezet. Dan is ook nog eens de hoogte belangrijk. Onder FL245 wordt het overgezet naar Bijvoorbeeld Langen of Brussel, daarboven naar Maastricht. Je hebt nogal wat variabelen.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Faramir op 8 februari 2018, 14:04:24
Samba is een roepnaam. Hoe de dienst officieel heet weet ik niet maar op die frequentie kun je grondverkeer (voertuigen) horen.
De vogelwacht vraagt op die frequentie toestemming om de hoofdbaan of taxibaan te mogen gebruiken of oversteken, soms hoor je een brandweerploeg zich afmelden omdat ze naar de eetzaal gaan etc.
Andere namen komen ook soms voorbij (Kerkbank ) maar waar die specifiek voor staan weet ik niet.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Faramir op 8 februari 2018, 14:06:54
Citaat van: Johan Beck
Lippe Radar is overgegaan naar Maastricht Mil John.

Ah, duidelijk. Bedankt!
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Faramir op 8 februari 2018, 14:13:43
Vaak is het zo dat verkeer al lang en breed wordt overgezet naar een andere frequentie (sector) terwijl ze nog boven Nederland hangen. Andersom is het ook, verkeer wat nog lang en breed boven Belgie hangt richting Nederland wordt al in een vrij vroeg stadium overgezet. Dan is ook nog eens de hoogte belangrijk. Onder FL245 wordt het overgezet naar Bijvoorbeeld Langen of Brussel, daarboven naar Maastricht. Je hebt nogal wat variabelen.

Schei uit, ik weet het. Gelukkig kan ik het radioverkeer opnemen met de frequentie als naam. Maar het blijft een gezoek en dat is natuurlijk ook een deel van de hobby (althans voor mij). Als bonus die avondoefeningen. Vorige week ruim een kwartier de oefening kunnen volgen maar goed da's voor een ander gedeelte. In elk geval mooie 'bijvangst' ;)
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Johan Beck op 8 februari 2018, 16:26:13
Samba is een roepnaam. Hoe de dienst officieel heet weet ik niet maar op die frequentie kun je grondverkeer (voertuigen) horen.
De vogelwacht vraagt op die frequentie toestemming om de hoofdbaan of taxibaan te mogen gebruiken of oversteken, soms hoor je een brandweerploeg zich afmelden omdat ze naar de eetzaal gaan etc.
Andere namen komen ook soms voorbij (Kerkbank ) maar waar die specifiek voor staan weet ik niet.

En hoor jij die nog steeds op 70.7250 John? Ik dacht dat ze daar een nieuwe DMR netwerk in de UHF in gebruik hadden.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Faramir op 8 februari 2018, 16:33:19
En hoor jij die nog steeds op 70.7250 John? Ik dacht dat ze daar een nieuwe DMR netwerk in de UHF in gebruik hadden.

Eerlijk gezegd ging ik er van uit. Moet dus weer die kant op om de DMR te gaan beluisteren. Gelukkig zou dat met de DV1 geen probleem moeten zijn.
Ik meld me weer als ik meer weet. Wederom bedankt Johan, je hebt geen idee hoe fijn ik dat vind! Vamos Eindhoven
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Johan Beck op 8 februari 2018, 17:49:11
Probeer eens 448.3125 en 448.8000.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Lord Flashheart op 8 februari 2018, 18:05:03
Probeer eens 448.3125 en 448.8000.

We raken off topic ;)

Indeling voor 20 kanalen zou kunnen zijn:

01 121.925# (121.930)* Ground
02 124.525# (124.530)* Arrival
03 131.000# (131.005)* Tower
04 131.915# Whitehorse Ops
05 123.175# (123.180)* Rapcon South
06 123.575# (123.580)* Rapcon West
07 128.350# (123.855)* Dutch Mil
08 132.350# Dutch Mil
09 123.850# (123.855)* Amsterdam Radar
10 130.950# (130.955)* Amsterdam Radar (inbound south)
11 135.960# Maastricht FL245-FL345
12 132.085# Maastricht FL345+
13 126.765# Maastricht Mil West
14 Open
15 Open
16 Open
17 Open
18 Open
19 Open
20 Open

14 t/m 20 kan je invullen met freqs waarvan jij denkt dat deze een aanvulling zijn voor je.
Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld een kist die vertrekt vanaf Eindhoven te volgen.
Als je dat meerdere keren doet zal je vanzelf wel een patroon gaan zien.
Richting België is het (vaak): 131.005 -> 128.355 -> 127.225 (Brussel) of 129.575 (Brussel)
Richting Duitsland is het (vaak): 131.005 -> 128.355 -> 128.500 (Langen)
Richting UK is het (vaak): 131.005 -> 128.355 -> 123.855

Inbound Eindhoven is practisch hetzelfde verhaal alleen dan natuurlijk andersom. Hoewel verkeer vanaf 128.500 direct naar 124.530 gaat.
Maar ik ben er redelijk van overtuigd met de VHF freqs die ik hierboven heb genoemd je redelijkerwijs het verkeer boven Zuid Nederland kan volgen.

Een andere overweging kan zijn om de open plaatsen te vullen met toren freqs zoals:

136.075# (136.080*) Volkel
125.325# (125.330*) Gilze Rijen
120.425# (120.430*) Woensdrecht.

* (x) zijn de freq aanduidingen.
# zijn de frequenties die je in de scanner zet. Voor een aantal daarvan is een step van 5 Khz aan te bevelen.
Dan zit je net naast de echte freq maar daar merk je weinig van. Het enige nadeel is dat andere freqs die in de buurt zitten kunnen doorspetteren.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Faramir op 8 februari 2018, 21:07:14
Probeer eens 448.3125 en 448.8000.

Dat ga ik zeker doen. Hier in Beek en Donk blijft het stil maar met een D-777 vind ik dat niet vreemd.
De oude 70.725 zal ik ook mee laten lopen wie weet zit daar nog wat. Ik kom daar snel op terug.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: Faramir op 12 februari 2018, 13:19:57
Probeer eens 448.3125 en 448.8000.

Op locatie met de notebook en de DV-1 maar niets kunnen vinden. Op de 448.8000 heel zachtjes en maar af en toe een data-riedel gehoord. Het hele vliegveld rond geweest maar nergens een goed genoeg signaal. Ook op mijn notebookje niets. Ik ga er maar van uit dat mijn antenne's niet goed zijn voor deze frequenties. Een vraag hierover in de rubriek voor antenne's
De 70.725 bleef ook stil dus ik ga er van uit dat men daar ook echt 'weg' is.
Titel: Re: Indeling
Bericht door: AirCo op 14 februari 2018, 08:58:16
Bedankt voor jullie hulp! Inmiddels heb ik een lijst met (drukke) frequenties in de Commtel geprogrammeerd. Hiermee heb ik een oude hobby van ruim 20 jaar geleden nieuw leven ingeblazen. Hahaha, na één week met de Commtel wil ik eigenlijk al een meer uitgebreide scanner. Maar eerst nog even op deze manier door.

Het valt me wel op dat de Commtel met het eigen 'sprietje' nog best een goede ontvangst heeft. Leuk! Ik kan me vast weer heel wat uurtjes vermaken en me weer gaan verdiepen in kaarten en communicatie.

Thnx!