Het Scannerforum
Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur => Scanners en Ontvangers => Topic gestart door: Alexandre op 27 januari 2018, 18:35:36
-
Volkomen leek maar wel geïnteresseerd in het scannergebeuren.
Mijn belangstelling is voornamelijk de marifoon communicatie. Ik woon aan de Rijn, op het drukste punt, bij Tolkamer.
Er is geen moment dat er geen scheepvaart is. Bunkerboten varen heen en weer en veel boten meren even aan voor aankopen, het op- en afladen van een auto of het wisselen van een loods.
Nu zoek ik een scanner om de marifoonkanalen te kunnen beluisteren. Misschien dat luchtvaart ook wel in aanmerking komt, het dichtstbijzijnde vliegveld Weeze is ongeveer 30 km verwijderd.
Ik zie gebruikte scanners, b.v. een 9000XLT voor rond de € 75.
Of is voor mij een nieuwe scanner b.v. de 125XLT een betere keuze.
In principe koop ik liever iets nieuw, dus de 125XLT heeft mijn voorkeur.
Maar is dit een juiste keuze voor mijn wensen?
-
Wil je een portable of basis scanner?
-
Goedenavond,
Ik zou voor de 125XLT gaan daar heb je genoeg aan je kunt hem basis en portable gebruiken.
Zelf heb ik er 2 en die zitten aan een buiten antenne met een versterker en niks geen problemen met oversturing of ongewenste signalen.
Als je de 9000 koopt dan heb je geen 8.33 Mhz step voor de luchtvaart het hoeft geen probleem te geven je kunt dan dicht bij de frequentie afstemmen.
En het voordeel is je kunt de 125Xlt met de computer programeren als je de software er bij koopt en je kunt het display van de scanner zichtbaar maken op de computer met vc control.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt aan deze informatie.
Groet,
Jan.
-
Johan, een portable heeft mijn voorkeur denk ik.
Jan, ik volg jouw raad op en ga voor de 125XLT.
Bedankt voor jullie reactie.
Alexandre
-
Ik heb ook een 125XLT en ben er uitermate tevreden over. Programmeren kan via de pc en als je wilt heb ik een bestandje voor je met alle marifoonkanalen.
-
Prima Johan, graag.
Ik ga zo even uitzoeken waar ik de scanner ga bestellen.
Begin deze week zal ik hem wel hebben.
-
8.33 Mhz step voor de luchtvaart
8.33 kHz ;)
-
Kun je de step wijzigen?
-
Dat kan heel eenvoudig via de software.
-
Fijn.
Allemaal bedankt.
De Scanner is besteld.
Was even zoeken tussen de aanbieders om er een te vinden die een Nederlandse handleiding meestuurt.
-
http://www.vliegtuigenspotter.nl/webwinkel/UBC125XLT.pdf
-
Oh wat leuk.
Wat te bestuderen vanavond. :D
-
Gisteren is de UBC125XLT aangekomen.
Meteen aan de oplader en in het wilde weg maar eens iets geprobeerd.
Dat draaide natuurlijk op niets uit.
Vandaag maar eens met het boekje er naast verder bestuderen.
-
Goedemorgen,
Heb je de software er ook bij dan kan ik je een bestand sturen die je er in kunt laden.
Groet,
Jan.
-
Nee, ik heb alleen de scanner.
En ik ben nog volslagen leek. Ik heb nu na veel proberen het marifoonkanaal 5R. Daarop een levendige communicatie tussen diverse schepen, bunkerboten en servicedienst.
-
Dat is jammer dat je de software er niet bij hebt genomen anders had je alle marifoon kanalen met tekst zo in de scanner kunnen laden.
Groet,
Jan.
-
In de handleiding wordt melding gemaakt van stuurprogramma's en programmeersoftware op butel.nl /ubc125xlt en ook een cd met ARC125 software.
Bedoel je een van die?
Groet A.
-
Als je de software download van de site van Butel en je installeert dat, dan ben je in 1 keer klaar. Je kan het programma dan al gedeeltelijk gebruiken. Koop je de registratie dan kan je het volledig gebruiken.
-
Hallo allemaal,
inmiddels een weekje aan het stoeien met de 125XLT. Het is vooral de marifoonband met veel activiteit. Jammer is dat je bij Duplex mode, b.v. kanaal 5 maar een frequentie kunt beluisteren. Je zou dan twee scanners moeten hebben of zie ik dat verkeerd.
-
Bij duplexkanalen moet je de hoge frequentie nemen, in dit geval 160.8500. Je hoort dan wal en schip.
-
Super, heel erg bedankt.
Fijn forum :D
-
Is dat altijd zo, ik bedoel dat je via de hoge frequentie van duplexverkeer beide kanalen hoort?
-
Is dat altijd zo, ik bedoel dat je via de hoge frequentie van duplexverkeer beide kanalen hoort?
Dat hoeft niet altijd maar meestal wel. In ieder geval wel bij verkeerscentrales.