Het Scannerforum
Frequenties => Landelijk => Topic gestart door: SHUTTRR op 12 oktober 2007, 16:53:12
-
429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
Kan iemand mij vertellen of dit klopt. Ik heb het namelijk geprogrameerd en ik reis elkedag eindhoven tilburg maar heb al drie dagen achter elkaar niets vernomen. klopt deze freq. wel of niet
Alvast bedankt,
Laboes
-
Dit klopt als een bus.
-
Dit klopt als een bus.
:P
Ok laat ik um erin staan :) en wacht ik even af totdat ze wat zeggen :P
Bedankt John
-
Zou zeggen trek ff aan de noodrem dan hoor je vanzelf wel of het werkt. :P
-
De meeste kans om iets te horen maak je op station Eindhoven, in jouw geval. Onderweg wordt er zeer weinig van de portofoon gebruik gemaakt.
-
Zou zeggen trek ff aan de noodrem dan hoor je vanzelf wel of het werkt. :P
Hehe ik zal het eens een keer proberen :P
De meeste kans om iets te horen maak je op station Eindhoven, in jouw geval. Onderweg wordt er zeer weinig van de portofoon gebruik gemaakt.
Ok dat ga ik ook eens doen. Maar hoe zit het met de perron diensten ziten die ook rond de zelfde frequentie of moet ik in een andere band gaan kijken. Ik zie ze namelijk ook altijd met porto's rond lopen.
BEdankt
Bas
-
viewtopic.php?t=4183&postdays=0&postorder=asc&highlight=trunkingnetjes&start=0 (http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?t=4183&postdays=0&postorder=asc&highlight=trunkingnetjes&start=0)
-
http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?t=4183&postdays=0&postorder=asc&highlight=trunkingnetjes&start=0
En naast het trunkingnet zitten de Servicemedewerkers aldaar op 171.5100.
NedTrain Services werkt op 166.8500.
-
Super bedankt.
Ik kan weer even verder. Dank jullie wel gentleman
-
Toen ik laatst in eindhoven was zaten de servicemedewerkers op 171.590.
Heb alleen geen Tq opgepikt (functie stond uit). Er zal wel geen Tq zijn, want dit is een van de landelijke frequenties.
Spoorfan
-
171.5100 is samen met 171.6100 en 171.6900 een landelijk kanaal voor oa servicemedewerkers. Veelal hebben ze dan ook al die 3 kanalen in de porto. Er wordt geen TQ gebruikt.
-
De meeste kans om iets te horen maak je op station Eindhoven, in jouw geval. Onderweg wordt er zeer weinig van de portofoon gebruik gemaakt.
op elk station kan je wel wat horen, elke conductuer meld zich bij de machinist of collega conductuer.
en onderweg word er inderdaat niet heel veel gesprroken, zo af en toe eens wat.
-
en onderweg word er inderdaat niet heel veel gesprroken, zo af en toe eens wat.
De conducteur gaat lekker gezellig bij de machinist in de cabine zitten "beppen" ;) . Dat praat een stuk makkelijker en is veel belangrijker dat kaartcontrole :? .
-
De conducteurs van tegenwoordig hebben het al druk genoeg om bij sommige treinen nog te fluiten en de deuren te vergrendelen bij elk station.
En ze hebben volgens mij inderdaad totaal geen zin meer om te gaan controleren.
Ik reis zeer vaak met de trein maar ik zie die gabbers en gabberinnen steeds minder de kaartjes komen controleren hoor.
Groet van Roberto.
-
[De conducteur gaat lekker gezellig bij de machinist in de cabine zitten "beppen" ;) . Dat praat een stuk makkelijker en is veel belangrijker dat kaartcontrole :? .
wat je nou zecht dat slaat natuurlijk helemaal nergends op,
in elke trein word wel een keer gecontroleerd, je kan niet de hele reis blijven controleren (kom je steeds de zelfde mensen tegen)
je doet voorkomen alsof een conductuer de hel dag niets doet...
De waarheid is hard, maar ik ben het zeer zeker eens met Henk. Ik reis dagelijks met de trein naar Schiphol en voel me best wel genaaid als ik niet gecontroleerd word.
-
Ik heb nog OV maar ik wordt 8 van de 10 keer niet gecontroleerd. Ik reis tussen Eindhoven Tilburg. Ik zit meestal rond de middelste coupé omdat daar in Tilburg gelijk bij de trap uit kan stappen.
Soms reis ik het weekend en dan wordt ik ook bijna nooit gecontroleerd en dat is inderdaad best frustrerend. dan heb je weer eigenlijk geld voor niets uitgegeven.
-
Ik zou niet al te optimistisch doen :)
Ik mocht gisteren echt van puur geluk spreken. Ik moest met de trein van Eindhoven naar Den Bosch en door drukte van afgelopen week en andere omstandigheden zat ik vanmiddag met mijn hoofd heel ergens anders zodat ik per ongeluk was om een treinkaartje te kopen
Ik dus in de trein en de trein vertrok vanuit Eindhoven en bij Eindhoven Beukenlaan (1 halte verder) kwam ik tot conclusie dat ik dus geen treinkaartje had (en ik zat nog wel in de intercity dus kon ook geen kaartje meer op een van de tussenstation kopen . Ik ben zwetende handjes en het gevoel al van; Oei, dat wordt dus een boete van € 35,- incl. de prijs van het treinkaartje en jawel hoor bij het eerst volgende station (dus in Best) kwam de conducteur en dan kun je even niets anders doen dan gewoon eerlijk zijn en zeggen dat door bovengenoemde situatie dat ik helemaal vergeten was om een kaartje te gaan kopen.
Wonder boven wonder had de condecteur goeie zin en zag hij dit door de vingers en mocht ik wel (zonder boete enz.) verder reizen naar Den Bosch en in Den Bosch meteen een enkeltje gekocht voor later op de avond weer terug naar Eindhoven. Maar op zo'n moment zit je toch wel even te knijpen en was ik bang dat ik zeker € 40,- armer zou worden.
-
Soms reis ik het weekend en dan wordt ik ook bijna nooit gecontroleerd en dat is inderdaad best frustrerend. dan heb je weer eigenlijk geld voor niets uitgegeven.
Uhm, betaal je niet om van A naar B te komen ?
-
dat is inderdaad geluk :P
-
Soms reis ik het weekend en dan wordt ik ook bijna nooit gecontroleerd en dat is inderdaad best frustrerend. dan heb je weer eigenlijk geld voor niets uitgegeven.
Uhm, betaal je niet om van A naar B te komen ?
Vast wel, maar als je nooit gecontroleerd word denk je toch ook ik kan mijn geld net zo goed in de sloot donderen?
-
Soms reis ik het weekend en dan wordt ik ook bijna nooit gecontroleerd en dat is inderdaad best frustrerend. dan heb je weer eigenlijk geld voor niets uitgegeven.
Je betaald niet om gecontroleerd te worden maar om vervoerd te worden.
-
Ik ben even op het verkeerde(?) been. Johan heeft het over 171.510, 171.610 en 171.690. Ik had het over 171.590. Is 171.610 ook een landelijk kanaal?
Spoorfan
-
Ik ben even op het verkeerde(?) been. Johan heeft het over 171.510, 171.610 en 171.690. Ik had het over 171.590. Is 171.610 ook een landelijk kanaal?
Sorry mijn foutje. 171.6100 moet zijn 171.5900.
-
Dit klopt als een bus.
Johan, enig idee waarom ze eigenlijk TQ gebruiken op de 400mHz? Ik vraag me af wat het nut er van is als NS de enige gebruiker is van deze frequenties.
En weet jij misschien hoe de tooncode is opgebouwd, ik geloof iets met een treinnr...?
Ruut
-
Johan, enig idee waarom ze eigenlijk TQ gebruiken op de 400mHz? Ik vraag me af wat het nut er van is als NS de enige gebruiker is van deze frequenties.
En weet jij misschien hoe de tooncode is opgebouwd, ik geloof iets met een treinnr...?
Tja geen idee waarom er een TQ wordt gebruikt, is op de 429.8500 ook zo.
En in die tooncode zit in ieder geval het treinnummer die soms wel uit 6 cijfers bestaat. Maar 6TVO bestaat dacht ik niet, wel 5TVO en 7TVO dus zal het haast wel 7TVO zijn. Dan missen we nog 1 cijfertje maar ik heb geen idee wat dat dan zal zijn.
-
Ik kan mij haast niet voorstellen dat het treinnummer in de Tq zit, omdat het voor alle treinen gelijk is.
Mogelijk is het wel zo dat dit geen unieke frequentie voor de NS is en daarom Tq wordt toegpast.
Spoorfan
-
Ik kan mij haast niet voorstellen dat het treinnummer in de Tq zit, omdat het voor alle treinen gelijk is.
Je haalt hier 2 dingen door elkaar. TQ (Toonsquelch) is een subaudiotoon die tijdens de uitzending mee wordt gezonden.
De tooncodes waar Ruut en ik het over hebben zijn die riedeltjes die je ook op een mobilofoon van bijvoorbeeld een taxi hoort. En daar zit het treinnummer in.
-
De portofoonfrequentie van het PBT 429.8500 MHz schijnt ook gebruikt te worden voor de aansturing van verkeerslichten door bussen.
-
Dit klopt als een bus.
Johan, enig idee waarom ze eigenlijk TQ gebruiken op de 400mHz? Ik vraag me af wat het nut er van is als NS de enige gebruiker is van deze frequenties.
En weet jij misschien hoe de tooncode is opgebouwd, ik geloof iets met een treinnr...?
Ruut
klopt, de treinnummers worden erin verwerkt zeg maar.
het gaat zo: zodra een conducteur een trein op gaat voert ie het desbetrevende treinnummer in (de eventuele andere conducteur en de macinist hebben dit ook gedaan) dit zorgt ervoor dat niet iedereen op hetzelfde kanaal zit zeg maar, maar aleen degene die het treinnummer ingevoerd hebben.
-
Misschien een domme vraag... maar ik stel um toch..
Kun je dan die freqentie dan gewoon afluisteren of moet je je dan ook eigenlijk melden op dat netwerk. Snap het namelijk niet echt... :|
groet Bas
-
Je kunt die frequentie gewoon uitluisteren. Op een druk station als Utrecht moeten we voordat we de portofoon uittesten even kijken of het kanaal (we hebben immers één frequentie) vrij is. Dit kunnen we zien aan een rode led. Doordat er een treinnummer ingetoetst is worden de andere portofoons niet 'geopend'. Zou je de portofoon gaan uittesten terwijl anderen al gebruik maken van dat kanaal ga je elkaar natuurlijk storen.
-
Het is een hele handige frequentie voor treinreizigers om mee te luisteren, ben je tenminste bijtijds op de hoogte van stremmingen e.d.
Ik maak geen enkele treinreis zonder de scanner op zak.
-
Het is een hele handige frequentie voor treinreizigers om mee te luisteren, ben je tenminste bijtijds op de hoogte van stremmingen e.d.
Ik maak geen enkele treinreis zonder de scanner op zak.
dat is een hele goede!
-
Verwacht hier niet teveel van, hoor. Zowel de conducteur als de machinist krijgen via hun Railpocket (zakcomputer) actuele vertragingen en stremmingen door. Mijn persoonlijke ervaring is dat wij hierover niet via de portofoon praten.
-
Verwacht hier niet teveel van, hoor. Zowel de conducteur als de machinist krijgen via hun Railpocket (zakcomputer) actuele vertragingen en stremmingen door. Mijn persoonlijke ervaring is dat wij hierover niet via de portofoon praten.
nee dat is waar.
ik werk zelf ook bij de ns en inderdaat alles via de railpocet.
alleen als je onderweg stilstaat dan kan je wat horen
-
Het is wel heeeeeel apart om via de scanner te horen, dat de trein waar je zelf in zit door een rood sein is gereden. In dat geval (alweer een hele poos geleden) was het wel prettig om met de rug in de rijrichting te zitten. Het afremmen ging vrij stevig.
Ook een aardige: onderweg stoppen wegens vastgelopen remmen. Dus dat was die branderige lucht in mijn compartiment .......
Dus in de trein luister ik altijd mee.
-
Laat ik nu ook nog regelmatig horen dat er via de railpocket geen info binnen is gekomen ;)
-
Laat ik nu ook nog regelmatig horen dat er via de railpocket geen info binnen is gekomen ;)
klink me bekent in de oren, ik weet er alles van ha ha
-
Gister stopte de trein opeens midden tussen twee stations in. Ik had tovallig mijn porto's mee omdat ik moest werken. Ik had nog de freq. van de conducteurs erin staan en ben dus even gaan luisteren. inderdaad er werd wel wat gezegd; Overgangstoring... kan niet meer rijden. en 3 minuten later over de intercom; vanwegen een storing met de overgangen kunnen wij helaas niet verder rijden. we wachten tot nader bericht. Gelukkig heeft het maar heel kort geduurd.
-
Zoiets noemen we overwegen en als die in de storing liggen heet dat een overwegstoring.
-
ok. Kon niet op t woord komen. :P
-
Hallo,
429.89375 TQ 136.5 heb ik met Close-Call gevonden in A'dam CS en tot mijn verbazing werdt het ook op andere stations gebruikt ,zelfs samen met 429.8875
-
Hallo,
429.89375 TQ 136.5 heb ik met Close-Call gevonden in A'dam CS en tot mijn verbazing werdt het ook op andere stations gebruikt ,zelfs samen met 429.8875
Bedoel je echt 429.89375 of wellicht 429.8375 of 429.9375? Anders maakt het namelijk weinig uit....
-
zo stond het in mijn teller (Startek ATH-30) gemetten over 10 sec
-
Er zijn maar 2 landelijke UHF portofrequenties in gebruik bij de NS en dat zijn de 429.8500 en 429.8875.
-
Er zijn maar 2 landelijke UHF portofrequenties in gebruik bij de NS en dat zijn de 429.8500 en 429.8875.
waarvoor worden deze freq. dan gebruikt als het landelijk is?
gr Bas
-
Er zijn maar 2 landelijke UHF portofrequenties in gebruik bij de NS en dat zijn de 429.8500 en 429.8875.
waarvoor worden deze freq. dan gebruikt als het landelijk is?
429.8500 voor controleploegen
429.8875 voor contact tussen machinist en conducteur
-
Oud topic zie ik.
Ik woon nabij het NS-station Den Haag HS en kan zeggen dat de frequenties 429.8875, 429.850 en 171.430 nog altijd in gebruik zijn.
Ook op de busfrequentie 419.875 is nog steeds in gebruik.
-
Mogen ze daarmee ook de grens over (vb. Benelux-trein naar Brussel)? Binnenkort Fyra als die ooit eens naar België komt?
-
De bus hoor ik inderdaad ook goed op de 419.8750 hier in Assen.
In de 3 weken dat ik weer actief met het scannen bezig ben, heb ik de NS nog niet mogen ontvangen in Assen (en omstreken).
-
429.8875 MHz regelmatig te horen hier in Groningen.
-
De bus hoor ik inderdaad ook goed op de 419.8750 hier in Assen.
In de 3 weken dat ik weer actief met het scannen bezig ben, heb ik de NS nog niet mogen ontvangen in Assen (en omstreken).
Toen ik vorige week maandag langs het station in Assen reed was er wel wat te horen op de onderlinge conducteurs frequentie.
-
Dan laat ik hem er nog gewoon in staan :)
-
429.8875 MHz regelmatig te horen hier in Groningen.
Met TQ 136.5, maar in Lelystad pakte ik 429.8875 ook zonder TQ! Wel apart om te horen als het over jezelf gaat (hulp bij het in de trein rijden van de scootmobiel) ;D
Op 429.8500 TQ 136.5 pak ik af en toe een draaggolf / datasignaal (?)
Verder hoorde ik op het station in Groningen een portofoon druk "kwebbelen" terwijl ik dat niet op de scanner hoorde (ook geen close call)... Digitale portofoons bij de NS? Het was de portofoon van een servicemedewerkster van de NS. Rond 6:00 uur. Dan is het eigenlijk alleen druk op 171.0900 / 166.4900 TQ 136.5 en op 171.6500 TQ 136.5 (de ingang op 167.0500 ontvang ik niet). Volgens mij is die laatste het rangeergebied in Onnen.
In de Arriva treinen heb ik tot nu toe nog niets kunnen oppikken...
-
Digitale portofoons bij de NS?
Jazekers wel, Service & Veiligheid gebruiken die voor contact met de Veiligheidscentrale.
-
Ik hoorde vandaag een paar keer spraak op 429.8875 met TQ 114.8. NS conducteurs onderling hebben TQ 136.5. Iemand een idee wat dit kan zijn ? Controleurs hebben .8500 TQ 136.5, dus een beetje raar is het wel. Verkeer kwam van te ver, waardoor spraak niet duidelijk te horen is helaas.
-
Frequentie 429.8875 met TQ 114.8: vanochtend hoorde ik in Nunspeet op deze frequentie een bericht van een conducteur over een passagier die onwel was geworden. Tegenstation was een dame die de hulpdiensten ging inseinen.
-
Vraag weet iemand de frequentie van prorail is dit landelijk of regionaal verschillend te gaat dan om omgeving leiden en Haarlem bedankt voor de reactie
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
En wat voor frequentie bedoel je dan?
-
De portofoon o.i.d je ziet ze wel eens bij aanrijding en of optochten waarbij een spoor lijn passeert
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Ik denk dat jij de toezichthouders van ProRail bedoeld. Die gebruiken Tetra portofoons.
-
Ok kan best kan je dat ontvangen met een scanner mijne loopt tot 511 mhz dan wil ik als tot kan hem graag van je hebben zo niet jammer alvast bedankt
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Tetra is digitaal en dat zit niet op jouw scanner.
-
Op 429.8500 TQ 136.5 pak ik af en toe een draaggolf / datasignaal (?)
Ip hoor hier regelmatig dat datasignaal. Wie/wat is dit precies?
Meeste uitzendingen zijn korte 'bursts' maar er zitten ook wat langere uitzendingen tussen.
-
Op 429.8500 TQ 136.5 pak ik af en toe een draaggolf / datasignaal (?)
Ip hoor hier regelmatig dat datasignaal. Wie/wat is dit precies?
Meeste uitzendingen zijn korte 'bursts' maar er zitten ook wat langere uitzendingen tussen.
Op die frequentie werkt het KAR-systeem met een 4FSK-datasignaal:
"Korteafstandsradio (vaak verkeerd gespeld als Korte Afstands Radio) of afgekort KAR is een draadloos systeem om prioriteit te kunnen verlenen in verkeersregelingen. Het wordt in veel verkeersregelingen toegepast voor lijnbussen, maar ook hulpdiensten kunnen gebruikmaken van deze techniek om prioriteitsverlening te krijgen."
http://www.wegenwiki.nl/Korteafstandsradio
-
Op 429.8500 TQ 136.5 pak ik af en toe een draaggolf / datasignaal (?)
Ip hoor hier regelmatig dat datasignaal. Wie/wat is dit precies?
Meeste uitzendingen zijn korte 'bursts' maar er zitten ook wat langere uitzendingen tussen.
Op die frequentie werkt het KAR-systeem met een 4FSK-datasignaal:
"Korteafstandsradio (vaak verkeerd gespeld als Korte Afstands Radio) of afgekort KAR is een draadloos systeem om prioriteit te kunnen verlenen in verkeersregelingen. Het wordt in veel verkeersregelingen toegepast voor lijnbussen, maar ook hulpdiensten kunnen gebruikmaken van deze techniek om prioriteitsverlening te krijgen."
http://www.wegenwiki.nl/Korteafstandsradio
Ah, die link had ik nog niet gelegd. Dank!
-
http://www.dumpert.nl/mediabase/6720404/cecb6e23/geintje_uithalen_met_de_machinist.html
-
zeker is het handig mee te kunnen luisteren sinds ik als zelfstandig it'er nog wel eens werk verricht voor de ns ... en dat met een simpel apparaatje.. ben ik toch zeer tevreden.
-
Waar werkt de NS deze dagen nog op? Ik wel eens iets opgevangen dat deze een eigen netwerk hebben. Is deze ook te ontvangen?
Op de bekende kanalen zoals conducteur<=>Machinist maar de rangeernetten en perronbeheer worden steeds stiller.
-
Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Eindhoven en Rotterdam zitten op Nexedge.
Voor de rest gaat veel per telefoon.
-
Zwolle doet nog veel via de portofoon.
Ook communicatie tussen machinist en conducteur hoor ik nog gewoon via de oude weg.
-
Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Eindhoven en Rotterdam zitten op Nexedge.
Voor de rest gaat veel per telefoon.
Zijn daar ook frequenties van, ik zie er in jouw lijst niet zo snel iets over terug?
-
Zoek eens op Nexedge ;)
-
:-[ :-[
-
Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Eindhoven en Rotterdam zitten op Nexedge.
Voor de rest gaat veel per telefoon.
Alle grote standplaatsen hebben nog porto's.
Alleen de kleine gaan via telefoon.
Digitaal: Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Eindhoven, Rotterdam, Lelystad, Roosendaal, Schiphol en Delft.
Overige analoog.
-
Digitaal: Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Eindhoven, Rotterdam, Lelystad, Roosendaal, Schiphol en Delft.
Lelystad Opstel of de servicemedewerkers?
En dan ook de servicemedewerkers in Delft?
-
Gouda en Dordrecht deze week nog analoog gehoord.
-
429.850000 NS portos - controleploegen
429.887500 NS portos - machinisten/conducteurs onderling
166.910000 NS perrondienstleider
167.150000 NS
Worden in Groningen nog altijd gehoord
-
RX TX
171.43000 166.83000 TQ 167.9 NS perron/rangeerdienst Arnhem
171.19000 166.59000 TQ 167.9 NS station Nijmegen
171.45000 166.85000 TQ 107.2 Rangeerdienst NS station Nijmegen
171.53000 171.53000 TQ 141.3 NedTrain Services Nijmegen
171.55000 166.95000 TQ 210.7 NedTrain Services Onderhoudsbedrijf Arnhem
Bron http://frequentiedatabase.tk/
-
Welke heb je hier nog onlangs nog gehoord, mijn inziens neemt het sterk af.
Ben benieuwd welke jij ontvangt.
-
Digitaal: Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Eindhoven, Rotterdam, Lelystad, Roosendaal, Schiphol en Delft.
Lelystad Opstel of de servicemedewerkers?
En dan ook de servicemedewerkers in Delft?
Lelystad Opstel (464.875) en servicemedewerkers in Delft en Breda (Freq. mij nog onbekend).
-
Hoi Reckless die 171.340 heb ik zo juist nog gehoord . die andere zal ik eens in de peiling houden . hoeveel die nog gebruikt worden . dan laat ik het hier weten
-
Hoi Reckless die 171.340 heb ik zo juist nog gehoord
171.4300 ;)
-
ha ha ha foutje bedankt
-
429.850000 NS portos - controleploegen
Ik ben er al een tijdje niet meer bij betrokken, maar weet niet beter dan dat deze eigen frequentie voor V&S al langere tijd buiten gebruik is en men tegenwoordig ook op .8875 zit. Heb je .8500 ergens de afgelopen anderhalf jaar nog in gebruik gehoord?
-
429.850000 NS portos - controleploegen
Ik ben er al een tijdje niet meer bij betrokken, maar weet niet beter dan dat deze eigen frequentie voor V&S al langere tijd buiten gebruik is en men tegenwoordig ook op .8875 zit. Heb je .8500 ergens de afgelopen anderhalf jaar nog in gebruik gehoord?
Hoor hier in Groningen nog regelmatig gesprekken tussen machinist en conducteur op 429.8875 mhz.
-
Dat klopt, maar ik had het over .8500 welke vroeger 'dedicated' voor V&S (de controleploegen in gele jassen, lijkt een soort spoorwegpolitie) van NS was ;) Een deel van dat contact is digitaal gegaan, en de rest zit voor zover ik weet tegenwoordig ook op .8875 met een eigen "code" (5TVO).
-
en de rest zit voor zover ik weet tegenwoordig ook op .8875 met een eigen "code" (5TVO).
7TVO toch?
-
429.850000 NS portos - controleploegen
Ik ben er al een tijdje niet meer bij betrokken, maar weet niet beter dan dat deze eigen frequentie voor V&S al langere tijd buiten gebruik is en men tegenwoordig ook op .8875 zit. Heb je .8500 ergens de afgelopen anderhalf jaar nog in gebruik gehoord?
Vorig weekend nog op station Amsterdam Zuid i.v.m. de werkzaamheden.
-
7TVO toch?
Ja klopt, 5TVO/Select-5, 7 tekens lang, EEA. Al wijkt de precieze implementatie in de "nieuwe" Kenwoods voor eerstelijns iets af van de oude Motorola's afaik.
-
Vorig weekend nog op station Amsterdam Zuid i.v.m. de werkzaamheden.
.8500? Weet je toevallig (ongeveer) welke discipline, of wordt dat een lastige? Zal het zelf ook eens checken de komende tijd. Zou kunnen dat inhuur e.d. daar tegenwoordig hangt, of toch V&S weer. Ben wel benieuwd.
-
Reis elke week van Purmerend naar hoofddorp.
8500 heb ik niet meer gehoord.
v/s lopen meestal met zijn vijven 1 daar van heeft twee porto's
Analoog om de trein op te roepen als ze mee gaan met de trein
onderling gebruiken ze de digitale porto.
-
Reis elke week van Purmerend naar hoofddorp.
8500 heb ik niet meer gehoord.
v/s lopen meestal met zijn vijven 1 daar van heeft twee porto's
Analoog om de trein op te roepen als ze mee gaan met de trein
onderling gebruiken ze de digitale porto.
Dat is inderdaad ook de laatste stand van zaken die ik destijds meegekregen heb (werkzaam (geweest) in de spoorbranche). V&S zou zowel op .8875 moeten zitten voor contact met rijdend als Entropia voor contact met VC (=veiligheidscentrale) e.d. Maar het kan goed zijn dat men .8500 nieuw leven in heeft geblazen voor een andere groep gebruikers.
-
Zou zeggen trek ff aan de noodrem dan hoor je vanzelf wel of het werkt. <!-- s:P -->:P<!-- s:P -->
:D :D :D :D :D :D ;D ;D
-
Zou zeggen trek ff aan de noodrem dan hoor je vanzelf wel of het werkt. <!-- s:P -->:P<!-- s:P -->
:D :D :D :D :D :D ;D ;D
Portofoons van de machinisten en conducteurs hebben maar 1 kanaal.
Alleen de 429.8875
Dus als je aan de noodremtrekt zal je dat alleen daar op horen.
-
De portofoons van de NS worden binnenkort uitgefaseerd. PTT over 4G wordt de standaard na een succesvolle test.
http://www.verbinding.tv/kpn-levert-missiekritisch-net-aan-ns/
-
Zou zeggen trek ff aan de noodrem dan hoor je vanzelf wel of het werkt. <!-- s:P -->:P<!-- s:P -->
:D :D :D :D :D :D ;D ;D
Portofoons van de machinisten en conducteurs hebben maar 1 kanaal.
Alleen de 429.8875
Dus als je aan de noodremtrekt zal je dat alleen daar op horen.
hoor je als je onze porto uitluisterd ook de riedeltjes op de scanner? We voeren altijd het treinnummer in om met elkaar te “matchen” eigenlijk het zelfde idee als de 5tvo codes van de brandweer vrogger.
De portofoons van de NS worden binnenkort uitgefaseerd. PTT over 4G wordt de standaard na een succesvolle test.
http://www.verbinding.tv/kpn-levert-missiekritisch-net-aan-ns/
volgens mij gaat dit alleen om de medewerkers op de stations en niet voor het rijdende personeel
-
Zou zeggen trek ff aan de noodrem dan hoor je vanzelf wel of het werkt. <!-- s:P -->:P<!-- s:P -->
:D :D :D :D :D :D ;D ;D
Portofoons van de machinisten en conducteurs hebben maar 1 kanaal.
Alleen de 429.8875
Dus als je aan de noodremtrekt zal je dat alleen daar op horen.
hoor je als je onze porto uitluisterd ook de riedeltjes op de scanner? We voeren altijd het treinnummer in om met elkaar te “matchen” eigenlijk het zelfde idee als de 5tvo codes van de brandweer vrogger.
De portofoons van de NS worden binnenkort uitgefaseerd. PTT over 4G wordt de standaard na een succesvolle test.
http://www.verbinding.tv/kpn-levert-missiekritisch-net-aan-ns/
volgens mij gaat dit alleen om de medewerkers op de stations en niet voor het rijdende personeel
V&S zal als eerste gaan daarna personeel op de stations.
-
Lijkt me niet... V&S moet contact houden met rijdend personeel op de trein als ze meegaan of als we hun assistentie nodig hebben.
-
Lijkt me niet... V&S moet contact houden met rijdend personeel op de trein als ze meegaan of als we hun assistentie nodig hebben.
De V&S Teams hebben per team 1 porto voor contact met rijdend personeel verder gebruiken ze entropia voor hun eigen communicatie.
Entropia zal als wel als 1e ingeruild worden.
-
Is V&S al overgestapt op dat PoC net?
Afgelopen week wat vaker een Entropia site zitten monitoren en er is bijzonder weinig verkeer van hun te horen.
-
Is V&S al overgestapt op dat PoC net?
Afgelopen week wat vaker een Entropia site zitten monitoren en er is bijzonder weinig verkeer van hun te horen.
Nog niet maar zij maken niet veel gebruik van hun porto's.
-
nou ze maken wel veel gebruik van hun porto's hoor. Ze worden aangestuurd via de portofoon door de centrale.
En de andere porto die wij als machinist ook hebben is voor onderling verkeer met treinpersoneel.
Iemand de analoge portofoon wel eens uitgeluisterd? wat hoor je dan? ook de tooncodes welke we gebruiken?
-
nou ze maken wel veel gebruik van hun porto's hoor. Ze worden aangestuurd via de portofoon door de centrale.
En de andere porto die wij als machinist ook hebben is voor onderling verkeer met treinpersoneel.
Iemand de analoge portofoon wel eens uitgeluisterd? wat hoor je dan? ook de tooncodes welke we gebruiken?
De tooncodes hoor je inderdaad en zijn gewoon uit te lezen
-
Misschien interessant om te benoemen is dat er nu op 429.8875 een actie te horen is op station Hoorn in samenwerking met de politie. Aan de manier van communicatie te horen zijn dit de mensen van Veiligheid en service van NS.
De frequentie wordt overigens nog steeds veel gebruikt door NS.
-
kan wel kloppen dat die frequentie nog vaak te horen is, we gebruiken immers nog steeds onze analoge portofoons op de trein.
Bij ons hadden ze ook van die push to talk apparaten liggen maar die staan er nog net zo.
Zijn overigens alleen bedoeld voor het rangeren, niet voor rijdende diensten.
-
Waarom zou je overstappen op allerlei centrale netten, waarbij je je dus druk moet maken om bereik in de velden, in tunnels, et cetera, terwijl de scope van het product enkel radioverkeer is tussen treinpersoneel onderling. Voor al het overige is reeds een (tegenwoordig prachtige) bedrijfstelefoon beschikbaar.
-
Ook het onderlinge verkeer houd te wensen over.
Zeker op grote knooppunten waar meerdere collega's de portofoon gebruiken is het soms niet te doen om als treinkoppel te communiceren
Veiligheidscommunicatie is dan essentieel om gevaarlijke situaties te voorkomen.
daarnaast is bij lange treinen ook het bereik niet denderend.
Als we met 10 bakken(wagons onderweg zijn is communicatie met de HC achterin soms al niet meer fatsoenlijk te doen.
-
Communiceren op drukkere punten was 15 jaar geleden al een probleem, men heeft zich daar nooit echt druk om gemaakt. Daarnaast is de vraag nog steeds of een landelijk, centraal netwerk opweegt in voordelen.
Over HC achterin zal ik me maar niet uitlaten verders, dat is al genoeg gedaan...
-
Ook het onderlinge verkeer houd te wensen over.
Zeker op grote knooppunten waar meerdere collega's de portofoon gebruiken is het soms niet te doen om als treinkoppel te communiceren
Veiligheidscommunicatie is dan essentieel om gevaarlijke situaties te voorkomen.
daarnaast is bij lange treinen ook het bereik niet denderend.
Als we met 10 bakken(wagons onderweg zijn is communicatie met de HC achterin soms al niet meer fatsoenlijk te doen.
De gerenoveerde treinen met dubbelglas en led verlichting zorgen ook voor een behoorlijke signaaldemping.
Toen ik nog met de trein pendelde was dat goed te merken; in zo'n gerenoveerd stel ontving ik onderweg een heel stuk minder.
-
Communiceren op drukkere punten was 15 jaar geleden al een probleem, men heeft zich daar nooit echt druk om gemaakt. Daarnaast is de vraag nog steeds of een landelijk, centraal netwerk opweegt in voordelen.
Over HC achterin zal ik me maar niet uitlaten verders, dat is al genoeg gedaan...
doel ook gewoon op het feit dat de hc zich in het achterste stel bevind.... ;)
-
Kan me niet herinneren dát nou zo specifiek als terugkerende klacht gehoord te hebben. Maar blijft voor mij dezelfde vraag staan, gaat centraliseren dat probleem verbeteren tov de huidige situatie.
-
De communicatie tussen de machinist en conducteur gebeurt op één frequentie. Je kunt op je portofoon zien of het kanaal gebruikt wordt. In de praktijk wordt daar niet op gelet. Gevolg is dat verschillende communicatie door elkaar heen gaat op grote stations wat zorgt dat niemand meer een duidelijk bericht heeft. Een korte test of je contact met je collega hebt zou helpen het kanaal snel vrij te maken. De overige informatie die vaak gegeven wordt is overbodig.
-
Grappige is dat het rode lampje(kanaal bezet) eigenlijk continu brand als je op een groot knooppunt bent, dus is niet te doen.
Een korte test gaat alleen als je bij elkaar staat, dan kan je even de tooncode uitsturen en dat is voldoende om te zien of het goed staat ingesteld.
Maar als je als personeel wisselt op een groot station als Utrecht, dan heb je wel even wat info om uit te wisselen.
Denk aan treinlengte, tot waar je op de trein zit, bijzonderheden enz. Dit terwijl andere collega's bijvoorbeeld bezig zijn met een remproef of iets anders op het kanaal.
Je kan dit alleen opvangen door gebruik te maken van de veiligheidscommunicatie.
-
Zal de frequentie in me scannertje met buitenantenne inproggen, zit hier in Haarlem Hoog (flat) op 30 meter boven NAP dus ben benieuwd, of ik wat ga horen.
Gebruik een ubc 220xlt met een aangepaste Procom auto antenne, een eventuele ctcss code kan ik niet zien, maar dat maakt toch niks uit hoop ik hihi...
Groetjes,
Henk Limburg
-
Binnen 15 minuten al resultaat, helder ontvangst met spraak '' iets met bak '' was even in de keuken voor een broodje dus waar men het precies over had kon ik niet volgen.
Laat de scanner nog een poosje aan vandaag dus wie weet komt er nog wat binnen.
Groetjes, Henk
-
Grappige is dat het rode lampje(kanaal bezet) eigenlijk continu brand als je op een groot knooppunt bent, dus is niet te doen.
Een korte test gaat alleen als je bij elkaar staat, dan kan je even de tooncode uitsturen en dat is voldoende om te zien of het goed staat ingesteld.
Maar als je als personeel wisselt op een groot station als Utrecht, dan heb je wel even wat info om uit te wisselen.
Denk aan treinlengte, tot waar je op de trein zit, bijzonderheden enz. Dit terwijl andere collega's bijvoorbeeld bezig zijn met een remproef of iets anders op het kanaal.
Je kan dit alleen opvangen door gebruik te maken van de veiligheidscommunicatie.
Daarom doe ik de portotest tegenwoordig wel als ik weggereden ben bij het station.