Auteur Topic: Blackbox - pagers - PDW  (gelezen 278991 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Kristof

  • Gast
Blackbox - pagers - PDW
« Gepost op: 14 augustus 2005, 14:38:28 »
Hallo,

Nu reeds enkele Belgische brandweerkorpsen Astrid pagers gebruiken, even een vraagje hierover.

Heeft iemand ervaring hiermee ? Is het doenbaar om die berichten mee te lezen en wat is er voor nodig ?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Kris.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2005, 17:25:43 »
Citaat van: "Kristof"
Heeft iemand ervaring hiermee ? Is het doenbaar om die berichten mee te lezen en wat is er voor nodig ?

Als je met je PC wilt meelezen heb je nodig:

* Een scanner, afgestemd op de juiste frequentie en voorzien van een discriminatoruitgang
 * Een interface: 2-level (Hamcomm) voor POCSAG. De ene kant van het interface wordt aangesloten op de discriminatoruitgang, de andere kant op de seri ële poort van je PC
* Een PC met seri ële poort en Windows, voorzien van PDW

Zie ook http://www.discriminator.nl

Groeten,
Rene

Kristof

  • Gast
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2005, 19:28:44 »
Hoi Rene,

Bedankt voor de info !

Een vraagje, zie je dan alle meldingen die er in de lucht zijn of moet je via bepaalde codes kiezen wat je wil zien ?

Groetjes,
Kris

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2005, 19:44:16 »
Citaat van: "Kristof"
Een vraagje, zie je dan alle meldingen die er in de lucht zijn of moet je via bepaalde codes kiezen wat je wil zien ?

Als alle meldingen op één frequentie worden uitgezonden, zie je alle meldingen. Voor zover ik geinformeerd ben is 169.625 de centrale pagerfrequentie voor Astrid.

Groeten,
Rene

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2005, 20:11:10 »
Citaat van: "Brengsek!"
Als alle meldingen op één frequentie worden uitgezonden, zie je alle meldingen. Voor zover ik geinformeerd ben is 169.625 de centrale pagerfrequentie voor Astrid.

Ja en het enige bericht dat ik tot nu toe steeds ontvang al maanden is  "test page"

Kristof

  • Gast
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2005, 09:03:15 »
ok, tnx.
@Ikkuh: brandweer Denderleeuw zou toch al met astrid pagers werken denk ik. Maar is misschien wat ver om te ontvangen voor u?

Groetjes,
Kris.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2005, 13:18:19 »
Citaat van: "Kristof"
ok, tnx.
@Ikkuh: brandweer Denderleeuw zou toch al met astrid pagers werken denk ik. Maar is misschien wat ver om te ontvangen voor u?

Groetjes,
Kris.

Nou als er maar één frequentie gebruikt word (169,6250MHz)
Dan heeft ver er niks mee de maken want dat bericht word door het hele land verzonden is iets anders dan analoge alarmering.

Ik kijk ook maar af en toe  een uurtje of 2 af er al berichten komen ,dus kan zijn dat ik steeds pech heb.

Kristof

  • Gast
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2005, 15:23:42 »
Citaat
Nou als er maar één frequentie gebruikt word (169,6250MHz)
Dan heeft ver er niks mee de maken want dat bericht word door het hele land verzonden is iets anders dan analoge alarmering.

Ik kijk ook maar af en toe  een uurtje of 2 af er al berichten komen ,dus kan zijn dat ik steeds pech heb.

mja, daar heb ik ook al aan gedacht.
En Denderleeuw is niet zo'n drukke regio ook  ;)

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 610
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2005, 00:34:08 »
In België zullen de P2000 pagers zeker niet werken om het Astrid netwerk te ontvangen. Maar die Pro One is toch programmeerbaar? Of alleen voor de instellingen? Niet voor de Astrid frequentie? Is er een andere pager waarmee het Astrid netwerk wel te ontvangen is?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2005, 16:34:03 »
Citaat van: "TTT242"
In België zullen de P2000 pagers zeker niet werken om het Astrid netwerk te ontvangen. Maar die Pro One is toch programmeerbaar? Of alleen voor de instellingen? Niet voor de Astrid frequentie? Is er een andere pager waarmee het Astrid netwerk wel te ontvangen is?

P2000 maakt gebruik van het FLEX-protocol, ASTRID van POCSAG. Een FLEX-pager werkt niet op een POCSAG-netwerk, en omgekeerd.

Groeten,
Rene

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2005, 18:04:54 »
Citaat van: "TTT242"
Is er een andere pager waarmee het Astrid netwerk wel te ontvangen is?

Ja hoor, er zijn tal van pagers die dat kunnen ontvangen. Elke VHF pocsag pager om precies te zijn en dat zijn er aardig wat :)

Met een beetje geluk gaat de P2000-shop de Apollo Pilot (zie mijn avatar) verkopen voor de VHF, waardoor je die dus zowel voor de BRW Noordoost Brabant (KPN) als voor Astrid kunt gebruiken.

Informeer eens bij de P2000-shop?

Groeten, Peter.

Offline Dirky

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2005, 18:20:59 »
Citaat van: "hunter"
Met een beetje geluk gaat de P2000-shop de Apollo Pilot (zie mijn avatar) verkopen voor de VHF, waardoor je die dus zowel voor de BRW Noordoost Brabant (KPN) als voor Astrid kunt gebruiken.

Informeer eens bij de P2000-shop?

Ik heb hier laatst over gemaild met Anton. Hij wil de Pilot gaan leveren in de toekomst (voor KPN 3) maar prijzen en levertijden zijn nog niet bekend.

Groeten

Dirk

Asterix

  • Gast
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2005, 19:28:21 »
Werkt heel Oost-Vlaanderen al niet met ASTRID? Wat trouwens met de gesproken berichten, ontvang je die ook?

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2005, 20:25:44 »
Citaat van: "Scanner Leuven"
Werkt heel Oost-Vlaanderen al niet met ASTRID? Wat trouwens met de gesproken berichten, ontvang je die ook?

Gesproken berichten van ASTRID kun je niet ontvangen, omdat dit digitaal is en dus niet afluisterbaar.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2005, 20:46:57 »
Citaat van: "ikkuh"
Gesproken berichten van ASTRID kun je niet ontvangen, omdat dit digitaal is en dus niet afluisterbaar.

-> GECODEERD is en daarom niet afluisterbaar.

Groeten, Peter.