Auteur Topic: RTL-SDR stickje  (gelezen 5330 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Charles-98

  • Gast
RTL-SDR stickje
« Gepost op: 14 maart 2018, 15:04:57 »
Er zullen vast al vragen zijn geweest over dit USB-stickje, maar ik heb ze niet gevonden.

Het gaat dus om een ontvangertje in de vorm van een USB-stick. De computer moet je zelf dan wel van software voorzien. Is niet moeilijk. Mijn vraag is nu of je daarmee ook radioamateurs kan beluisteren. Die werken niet alleen over de bekende PI2NOS praatpaal, maar ook in AM, CW, DMR, FM en SSB. Is dat allemaal probleemloos te ontvangen en te beluisteren? Dat is mij niet duidelijk geworden na de google zoektocht hierover.

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2018, 15:09:17 »
Geen probleem met de juiste software
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Charles-98

  • Gast
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2018, 11:20:30 »
Dan komt dus de vraag: wat is dan de juiste software?
Mijn computer draait op linux mint.

Ron 01

  • Gast
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2018, 19:24:38 »
Dan heb je een probleem.
Zover ik weet draait alles op Windows.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 670
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2018, 21:31:03 »
Als ik Google op rtl sdr linux vind ik wel een aantal aanwijzingen.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2018, 07:16:40 »
Dan komt dus de vraag: wat is dan de juiste software?
Mijn computer draait op linux mint.

Onder Linux is gqrx een goede start. Daarvoor zijn wel wat  pakketten vereist maar dat wijst zich vanzelf.

Offline Luisterraartje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2018, 03:44:15 »
Er zullen vast al vragen zijn geweest over dit USB-stickje, maar ik heb ze niet gevonden.

Het gaat dus om een ontvangertje in de vorm van een USB-stick. De computer moet je zelf dan wel van software voorzien. Is niet moeilijk. Mijn vraag is nu of je daarmee ook radioamateurs kan beluisteren. Die werken niet alleen over de bekende PI2NOS praatpaal, maar ook in AM, CW, DMR, FM en SSB. Is dat allemaal probleemloos te ontvangen en te beluisteren? Dat is mij niet duidelijk geworden na de google zoektocht hierover.

ik heb toen zo'n stickie aangeschaft en ben toen inderdaad ook gaan zoeken naar de juiste software ervoor. Tijdens die zoektoch heb ik vele progrmma's tegen gekomen voor Linux, Ubantu en zelfs IOS. Jammer genoeg heb ik de namen niet genoteerd want zelf draai ik op Windows met mijn laptop en IOS op mijn telefoon.. Maar het is er wel degelijk..
You dont need more space, you need lees stuff.

Baofeng UV-5D TP
Regency Touch M100

Charles-98

  • Gast
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2018, 09:42:50 »
Citaat van: Faramir
Citaat van: Charles_NL
Dan komt dus de vraag: wat is dan de juiste software?
Mijn computer draait op linux mint.

Onder Linux is gqrx een goede start. Daarvoor zijn wel wat  pakketten vereist maar dat wijst zich vanzelf.

Dank voor de info.

Offline DVE

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 76
  • Embedded/Python/DSP developer
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2018, 10:30:24 »
Volgens mij is het veel beter om SDRPlay te kopen. Betere ADC (12 vs 8bit) en bandbreedte, de prijs is niet te hoog.
SDRPlay, USRP, ICR-8600

Offline samklaasse

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 69
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2018, 17:14:43 »
by van dijken electronica vanaf pakweg 275euro
gelicenseerd sinds juni 2020
zit vaak op rotterdam PI2RTD en de PI2NOS
CALL PD9EFT

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2018, 18:09:41 »
Op basis van deze review kies ik voor de Airspy. Jammer genoeg is die nu enkel in combinatie met de SpyVerter verkrijgbaar dus ik zal moeten wachten totdat de Airspy weer leverbaar is. Tot die tijd zal ik het met een DVB-T USB dongle moeten doen...

Offline pd1loi

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 103
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2018, 09:55:56 »
Kijk hier eens Airspy die ook met RTLsdr werkt. https://mega.nz/#!d6ImhSIA!XZh15i17qJTwUsrCaxFtm7sf_Q0g8xewmSPldsHAYx8

Offline remco12

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2018, 13:20:10 »
Hallo,

Mag ik vragen hoe jullie bv DVB-T kijken met zo'n stickie. Ik vindt geen soft voor windows.
Ook luisteren naar bv DAB radio moet toch kunnen denk ik.

Groeten,

Remco12

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
  • Rotterdam
Re: RTL-SDR stickje
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2018, 21:54:37 »
Van alles wat je met zo'n dongel kan doen is tv kijken grappig genoeg een van de moeilijkere dingen.
Ik heb het tot nu toe alleen werkend gekregen op Windows XP met VLC. Om de een of andere reden werkt de driver die Windows 7/8/10 automatisch installeert simpelweg niet. Ik merkte ook dat je met de bijgeleverde antenne echt buiten moet zitten.


Mocht je nog een XP-apparaat hebben, zorg ervoor dat de originele driver geïnstalleerd is (dus niet WinUSB). Ga dan in VLC naar media>network stream>capture device>TV -- digital en voer de juiste frequentie in (even googelen, verschilt per regio).


Is trouwens al een jaar of drie geleden voor me, misschien is het in de tussentijd makkelijker geworden ;)
Heb me nooit verdiept in DAB+, maar als ik er even op googel lijkt het niet al te moeilijk.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))