Auteur Topic: Wat is nog interessant om te luisteren?  (gelezen 7302 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline nossie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Wat is nog interessant om te luisteren?
« Gepost op: 18 juli 2017, 10:49:23 »
Hallo allemaal,

Na het openen van een paar dozen kwam ik mijn scanner tegen.
Na de overstap naar C2000 heb ik nog een tijdje PDW gebruikt maar na verhuizing is hij niet meer uit de doos gekomen.

Ik woon Regio Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en ik vroeg me af of er nog interessante frequenties zij  om uit te luisteren deze tijd.

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
Realistic Pro-2006 + PDW software

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Wat is nog interessant om te luisteren?
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2017, 11:12:50 »
Er is (nog) voldoende te luisteren. Je woont in de buurt van de haven. Om te beginnen zou je de meest gebruikte marifoonfrequenties kunnen programmeren.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Wat is nog interessant om te luisteren?
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2017, 11:30:54 »
Er is in deze regio inderdaad nog voldoende te luisteren.

Onder andere de al genoemde Marifoon kanalen van de Rotterdamse haven zijn leuk om te luisteren (zeker met mooi weer en veel plezier vaart op de waterweg  ;) )
Maar ook veel bedrijfsactiviteiten in de haven. Veel zit digitaal op DMR of Tetra maar ook dat hoeft geen groot probleem te zijn. Met een discriminator uitgang op je scanner (die heb je misschien al uit je PDW tijd) en een stukje software op je PC is DMR heel goed mee te luisteren.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Vliegtuigenspotter

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • Vliegtuigenspotter
Re: Wat is nog interessant om te luisteren?
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2017, 11:32:00 »
De luchtvaart is uiteraard ook te beluisteren: o.a. Rotterdam Approach, Schiphol Approach, Amsterdam Radar en Maastricht Radar (Eurocontrol).

Offline nossie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Wat is nog interessant om te luisteren?
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2017, 13:08:46 »
Hallo Elmar,

Heb helaas geen discriminator uitgang. Deed het met de koptelefoon aansluiting op de scanner en de line-in van mijn geluidskaart, dit werkte boven verwachting goed, PDW stond altijd op 100% en had nooit geen gemiste meldingen en ook meldingen zelf waren compleet.

Maar goed, marifoon lijkt me idd wel interessant. Klopt het dat de havendienst nog wel analoog is? Of zijn die inmiddels ook naar C2000?  Ik heb ook gehoord dat de brandweer op locatie bij een brand ook nog analoge porto's gebruikt.... Wat kunnen jullie hier over zeggen?

Ik hoor het wel.

Mvrgr.

Nossie
Realistic Pro-2006 + PDW software

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Wat is nog interessant om te luisteren?
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2017, 13:28:25 »
Wellicht helpt het je om op de website http://frequentiedatabase.tk/ Rotterdam in te typen.

Daar kom je veel leuke frequenties tegen waaronder die van de lucht- en scheepvaart  ;)
Groeten van Michel

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Wat is nog interessant om te luisteren?
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2017, 13:56:36 »
Hallo Elmar,

Heb helaas geen discriminator uitgang. Deed het met de koptelefoon aansluiting op de scanner en de line-in van mijn geluidskaart, dit werkte boven verwachting goed, PDW stond altijd op 100% en had nooit geen gemiste meldingen en ook meldingen zelf waren compleet.

Bij de meeste scanners is het vrij simpel in te bouwen. Op de site van een van de leden hier (www.discriminator.nl) kan je zoeken of je scanner al bekend is en hoe je zo'n uitgang inbouwt.

Citaat
Maar goed, marifoon lijkt me idd wel interessant. Klopt het dat de havendienst nog wel analoog is? Of zijn die inmiddels ook naar C2000?  Ik heb ook gehoord dat de brandweer op locatie bij een brand ook nog analoge porto's gebruikt.... Wat kunnen jullie hier over zeggen?

Ik hoor het wel.

Mvrgr.

Nossie

Havendienst werkt voor het vaar technische gedeelte gewoon over de sector kanalen (marifoon) dus dat is gewoon te beluisteren. Voor communicatie met andere hulpdiensten zal er gebruik worden gemaakt van andere apparatuur. Voor de verschillende sectoren hier een aardig kaartje https://www.portofrotterdam.com/nl/files/veiligheid-door-communicatie
Vertaling van Marifoon kanaal nummers naar frequenties natuurlijk onze mooie frequentie database.

Hier wordt er door de brandweer geen gebruik gemaakt van analoge porto's. Wel is er al een tijdje spraken van dat er voor de object porto's gebruik gemaakt gaat worden van DMR porto's ipv DMO van C2000.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)