Auteur Topic: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?  (gelezen 6398 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Gepost op: 15 december 2016, 12:29:41 »
Al brainstormend over de aanpassingen aan mijn antennepark, zie ik op Ebay nogal wat LNA's die primair bedoeld zouden zijn voor SDR-ontvangers.

Nou ga ik ook nog wat met SDR doen, maar heeft iemand ervaring met deze LNA's? Ze zijn meestal niet duur, tussen de 20 en 50 dollar op Ebay, maar werken ze een beetje?

Ik weet dat je geen wonderen moet verwachten van antenneversterkers, maar zo'n LNA onder een ontvangstantenne kan wel kabelverliezen behoorlijk compenseren. En dan kan ik kiezen voor iets minder goede coaxkabel (die makkelijker te verwerken en, niet onbelangrijk, wat goedkoper is).

Qua ontwikkelingen loop ik een beetje achter. De laatste antenneversterker die ik mij kan herinneren is de Patronix SA-5000 of zo  ;D ;D?

Groeten,
Ed

Offline Boudewijn

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
    • de Kristal Scanner
Re: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2016, 16:13:26 »
Hey Edwin,

Ik heb net een LNA 5000 in de mast gehangen en dat scheelt flink in de ontvangst.
Voordeel van deze versterker is dat hij een heel laag eigen ruis getal heeft.
Op de BCT15X gaat de ontvangst bv van 2 naar 5 streepjes (volle bak).

Ik weet echter niet in hoeverre deze geschikt is voor SDR.
UNIDEN SDS 200E, UBC 125XLT, Icom 9100, Icom 7300, Icom IC-R8500, ELAD FDM-DUO-r, Wellbrook ALA 1530, mini Whip, ICOM AH-7000, SSB LNA-5000, Diamond BC 100-S, ADS-B Radarcape, Fleetmon

Offline SWL-Mike

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2016, 05:48:00 »
Kijk ook eens naar en lna4all.
Deze kost €20 , maar dan moet je wel iets van een water dichte behuizing er voor knutselen voor buiten.
Ik heb er een paar van ebay geprobeerd, maar daar was ik niet echt tevreden over.

Voor goedkope coax kan je prima satelliet coax gebruiken.
Zelf gebruik ik dit ook (koka 9 ts )
Het enige nadeel van mijn coax is, dat het witte coax is en dus hard word door uv.
Zwarte koka is ook te krijgen voor buiten , dat raad ik wel aan.
Dat dit 75Ohm kabel is zal je niet merken als het voor RX is.

Offline Falcon55

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2016, 01:21:55 »
Hey Edwin,

Ik heb net een LNA 5000 in de mast gehangen en dat scheelt flink in de ontvangst.
Voordeel van deze versterker is dat hij een heel laag eigen ruis getal heeft.
Op de BCT15X gaat de ontvangst bv van 2 naar 5 streepjes (volle bak).

Ik weet echter niet in hoeverre deze geschikt is voor SDR.

Heb je geen last van storingen dan?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2017, 09:19:52 »
Zwarte koka is ook te krijgen voor buiten , dat raad ik wel aan.
Dat dit 75Ohm kabel is zal je niet merken als het voor RX is.

Vroeguh gaf ik heel veel geld uit aan zo goed mogelijke coaxkabel. Nou wil ik de hobby letterlijk en figuurlijk weer opbouwen, maar het is wel leuk om het zo goedkoop mogelijk  ;D te doen. Toen was 75 ohm coax "not done" maar nu lees ik goede ervaringen van mensen die het gebruiken voor RX en daar tevreden over zijn.

Ik heb wat vraagjes over 75 ohm coax. Hirschman levert KOKA-799 coaxkabel. Volgens de specs is die kabel bijna 7 mm. dik. Wat doe je in de praktijk met connectors. Gebruik je overal "F-connectors" en pas bij de ontvanger een verloopje van F naar BNC, of gebruik je overal BNC? Zo ja, welke BNC connectors passen op die KOKA-799?

Groetjes,
Ed

Offline scirocco60

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 457
Re: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2017, 10:21:15 »
Zwarte koka is ook te krijgen voor buiten , dat raad ik wel aan.
Dat dit 75Ohm kabel is zal je niet merken als het voor RX is.

Vroeguh gaf ik heel veel geld uit aan zo goed mogelijke coaxkabel. Nou wil ik de hobby letterlijk en figuurlijk weer opbouwen, maar het is wel leuk om het zo goedkoop mogelijk  ;D te doen. Toen was 75 ohm coax "not done" maar nu lees ik goede ervaringen van mensen die het gebruiken voor RX en daar tevreden over zijn.

Ik heb wat vraagjes over 75 ohm coax. Hirschman levert KOKA-799 coaxkabel. Volgens de specs is die kabel bijna 7 mm. dik. Wat doe je in de praktijk met connectors. Gebruik je overal "F-connectors" en pas bij de ontvanger een verloopje van F naar BNC, of gebruik je overal BNC? Zo ja, welke BNC connectors passen op die KOKA-799?

Groetjes,
Ed

je kan de aircell 7 connectors gebruiken voor die kabel die zijn ook 7 mm zowel in BNC en N stekkers.
ik weet niet als er veel prijs verschil in de aircell 7 en koka-799 anders zou ik gewoon voor de aircell 7 kiezen deze kabel is zeer goed afgeschermd tegen ongewenste signalen.
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2017, 12:17:58 »
je kan de aircell 7 connectors gebruiken voor die kabel die zijn ook 7 mm zowel in BNC en N stekkers.
ik weet niet als er veel prijs verschil in de aircell 7 en koka-799 anders zou ik gewoon voor de aircell 7 kiezen deze kabel is zeer goed afgeschermd tegen ongewenste signalen.

Prijsverschil is wel aanzienlijk. Koka-799 kost iets van 95 eurocent per meter. Aircell 7 (en soortgelijke kabels zoals die Highflex) zie ik vanaf 1,75 euro per meter (of nog duurder).

Gezien de prijs van dat 75 ohm spul zal ik binnenkort eens het e.e.a. bestellen en eens een proefopstelling maken. Ben benieuwd.

Offline SWL-Mike

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2017, 19:08:06 »
Ik gebruik voor de koka idd gewoon N-connectors van aircell-7 kabel.
Binnen kom ik aan met f connectors , wel die goede cc f-56 5.1.
Ik bestel die pluggen bij Reichelt.com . N connector kost 5€ die f 0.58€.
Dan verloop ik als het nodig is van f naar sma of bnc , werkt perfect.
Ik pruts ook met inmarsat op 1548Mhz dat werkt super met deze coax , maar op de luchtvaart band werkt het ook super.
Mocht je echt overstappen raad ik wel zwarte coax aan, ik heb alles wit .
Het maakt mij niet uit als ik het over een paar jaar alles moet vervangen.

Offline SWL-Mike

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2017, 19:21:50 »
Zwarte koka is ook te krijgen voor buiten , dat raad ik wel aan.
Dat dit 75Ohm kabel is zal je niet merken als het voor RX is.

Vroeguh gaf ik heel veel geld uit aan zo goed mogelijke coaxkabel. Nou wil ik de hobby letterlijk en figuurlijk weer opbouwen, maar het is wel leuk om het zo goedkoop mogelijk  ;D te doen. Toen was 75 ohm coax "not done" maar nu lees ik goede ervaringen van mensen die het gebruiken voor RX en daar tevreden over zijn.

Ik heb wat vraagjes over 75 ohm coax. Hirschman levert KOKA-799 coaxkabel. Volgens de specs is die kabel bijna 7 mm. dik. Wat doe je in de praktijk met connectors. Gebruik je overal "F-connectors" en pas bij de ontvanger een verloopje van F naar BNC, of gebruik je overal BNC? Zo ja, welke BNC connectors passen op die KOKA-799?

Groetjes,
Ed

je kan de aircell 7 connectors gebruiken voor die kabel die zijn ook 7 mm zowel in BNC en N stekkers.
ik weet niet als er veel prijs verschil in de aircell 7 en koka-799 anders zou ik gewoon voor de aircell 7 kiezen deze kabel is zeer goed afgeschermd tegen ongewenste signalen.

Tussen mijn lpa zit een stuk coax , dat heeft een demping vanaf buitenaf van 120DB.
Is trippel schielded en kost per 15 meter 9,95 ( Item-No.: IK AC100-15)
Aircell7 kost hier (is trouwens een nepper) 2,85€ per meter.
Ik ben blij met mijn kabels  :)

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2017, 20:56:37 »
SWL-Michel,

Bedankt voor de tips.

Binnenkort ga ik er eens serieus mee aan de slag!

Offline SWL-Mike

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Ervaring met LNA's (antenneversterker) voor SDR ?
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2017, 17:45:06 »
Graag gedaan :)