Auteur Topic: Werking MLAT  (gelezen 4624 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Werking MLAT
« Gepost op: 3 juni 2016, 19:53:41 »
Wie kan mij uitleggen hoe mlat werkt?
Dit werkt toch met minimaal 3 ontvangers in je regio?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Werking MLAT
« Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2016, 20:33:23 »
Wie kan mij uitleggen hoe mlat werkt?

https://www.coaa.co.uk/multilat.pdf

Citaat
Dit werkt toch met minimaal 3 ontvangers in je regio?

Minimaal 3 ontvangers die het gewenste toestel ontvangen.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Werking MLAT
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2016, 22:53:55 »
Dank je discriminator, snel en duidelijk zoals altijd...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Werking MLAT
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2016, 08:52:56 »
Nog een citaat uit eigen werk:

Multilateratie maakt gebruik van looptijdverschillen. Een radiosignaal heeft een snelheid van 300.000 km/s. Eén kilometer wordt in 3.3 microseconde (us) overbrugd. Wanneer station 1 het signaal bijvoorbeeld 33 us eerder ontvangt dan station 2, bevindt het toestel zich 10 km dichter bij station 1 dan bij station 2. Alle posities waarvoor dat het geval is, geven zo'n kromme lijn, een hyperbool. Dezelfde truc kun je met station 1 en 3, en met station 2 en 3 doen. Het kruispunt van die 3 hyperbolen is de positie van het toestel.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Werking MLAT
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2016, 09:14:30 »
En dan nog dit:

In elk TDOA (Time Difference Of Arrival, dus looptijdverschillen)-systeem wordt het beste resultaat bereikt bij een goede geometrie van de ontvangstations. De beste situatie is in een driehoek om het te ontvangen vliegtuig heen. Dus als ze op een lijn liggen is dat zeker geen optimale situatie.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Werking MLAT
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2016, 09:15:58 »
Dank. Concreet betekend dit zo veel mogelijk stations koppelen om posities te bepalen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Werking MLAT
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2016, 09:21:24 »
Dank. Concreet betekend dit zo veel mogelijk stations koppelen om posities te bepalen?

Ja, inderdaad. Vergelijk het maar met GPS, dat is ook een TDOA-systeem. Hoe meer satellieten je ontvangt, des te nauwkeuriger kan je positie bepaald worden.

Een verschil tussen GPS en MLAT: bij GPS heb je meerdere zenders (de GPS-satellieten) en een GPS-ontvanger. Bij MLAT is het net andersom: een zender en meerdere ontvangers, maar voor het werkingsprincipe maakt dat niets uit.

Dus: hoe meer grondstations (met een goede geometrie), des te nauwkeuriger kan de positie van het vliegtuig bepaald worden.