Auteur Topic: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446  (gelezen 10556 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PE9PE Rob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Gepost op: 16 februari 2016, 14:19:03 »
M.H.,

Lees dit https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-8497.html#d16e1253
Bijlage 4 met Tabel 1 en 2.
Dus nieuwe licentievrije frequenties 462 en 467 MHz.
Opvallend is dat PMR446 is 500mW ERP en 462 plus 467MHz 500 mW EiRP.

Rob

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2016, 14:52:43 »
Ah, FRS wordt dus ook legaal in NL. Alleen kan PMR446 niet legaal worden in de USA, omdat dat midden in de amateurband valt daar (met een oproepfrequentie op 446.000MHz).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline baymax

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2016, 14:56:09 »
Wat betekend dat effectief, een maximum 500mW EiRP ipv. 500mW ERP?

Jammer dat er niet iets in de VHF band is vrijgemaakt...
Het ziet er naar uit dat het aantal FRS/GMRS frequenties uit Amerika zijn die worden vrijgegeven. Misschien dat het AT moe word van het moeten handhaven van deze frequenties.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2016, 15:37:58 »
EIRP is ten opzichte van een Isotrope straler (met een exact bolvormig stralingspatroon) en ERP ten opzichte van een dipool (met een soort van donutvormig stralingspatroon). Scheelt een factor 2.14 dB.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2016, 16:13:19 »
Ah, leuk nieuws. Echter vraag ik me wel iets af: aangezien de porto's uit de VS vrijwel altijd FRS én GMRS aan boord hebben, zouden vrijwel alle porto's die op FRS kunnen zenden, toch alsnog niet aanwezig mogen zijn? GMRS staat namelijk nergens aangegeven:

Citaat
Artikel 2

1. Geen machtiging is vereist voor het aanleggen, aanwezig hebben of gebruiken van zend- en ontvanginrichtingen, indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de in het tweede lid aangewezen categorieën van inrichtingen.
2. Als categorieën zend- en ontvanginrichtingen waar op grond van het eerste lid een machtiging niet is vereist, worden aangewezen:

Citaat
h. mobiele UHF radiozendapparaten die werken in de frequentieband 446 MHz, 462 MHz en 467 MHz en bedoeld zijn voor algemeen gebruik voor communicatie over korte afstand (PMR 446 en Family Radio), mits de in bijlage 4 aangegeven frequentiebanden en de daarbij behorende gebruiksvoorschriften in acht worden genomen

Nu kan het natuurlijk ook zijn dat ik er helemaal naast zit. Weet iemand hier meer over?
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline PE9PE Rob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2016, 16:20:30 »
Ah, leuk nieuws. Echter vraag ik me wel iets af: aangezien de porto's uit de VS vrijwel altijd FRS én GMRS aan boord hebben, zouden vrijwel alle porto's die op FRS kunnen zenden, toch alsnog niet aanwezig mogen zijn? GMRS staat namelijk nergens aangegeven:

Citaat
Artikel 2

1. Geen machtiging is vereist voor het aanleggen, aanwezig hebben of gebruiken van zend- en ontvanginrichtingen, indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de in het tweede lid aangewezen categorieën van inrichtingen.
2. Als categorieën zend- en ontvanginrichtingen waar op grond van het eerste lid een machtiging niet is vereist, worden aangewezen:

Citaat
h. mobiele UHF radiozendapparaten die werken in de frequentieband 446 MHz, 462 MHz en 467 MHz en bedoeld zijn voor algemeen gebruik voor communicatie over korte afstand (PMR 446 en Family Radio), mits de in bijlage 4 aangegeven frequentiebanden en de daarbij behorende gebruiksvoorschriften in acht worden genomen

Nu kan het natuurlijk ook zijn dat ik er helemaal naast zit. Weet iemand hier meer over?

Hallo Mose,

Een telefoontje naar AgentschapTelecom  050-587 74 00
en daar kunnen ze jouw vragen beantwoorden.

Logischerwijze zijn combo apparaten niet toegestaan omdat GMRS 5 watt en FRS 500mW is.

Groet,

Rob

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2016, 18:37:07 »
Er zijn ook zat FRS-only apparaten, omdat je voor GMRS in de USA een vergunning moet kopen en voor FRS niet. En als je dus een dual FRS/GMRS apparaat hebt dus moet betalen...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline baymax

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2016, 18:52:07 »
EIRP is ten opzichte van een Isotrope straler (met een exact bolvormig stralingspatroon) en ERP ten opzichte van een dipool (met een soort van donutvormig stralingspatroon). Scheelt een factor 2.14 dB.

Weer wat geleerd. Dank je wel voor deze korte maar effectieve uitleg.

Begrijp ik het dus goed dat een maximaal vermogen van 500mW ERP een gain van 2.14dB heeft ten opzichte van 500mW EIRP? Of juist andersom?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2016, 19:28:03 »
Begrijp ik het dus goed dat een maximaal vermogen van 500mW ERP een gain van 2.14dB heeft ten opzichte van 500mW EIRP? Of juist andersom?

Dat klopt. 500 mW ERP komt overeen met 800 mW EIRP. Of andersom: 500 mW EIRP komt overeen met 300 mW ERP.

Offline VriCom

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2016, 19:28:38 »
...niet te vroeg juichen, volgens mij gaat het hier om de BES eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba in de Caribische Zee) dus NIET voor Nederland zelf...of lees ik het nu verkeerd... :o

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2016, 19:33:06 »
...niet te vroeg juichen, volgens mij gaat het hier om de BES eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba in de Caribische Zee) dus NIET voor Nederland zelf...of lees ik het nu verkeerd... :o

Volgens mij heb je gelijk. Goed gelezen! http://wetten.overheid.nl/BWBR0028469/2014-08-01

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: Uitbreiding Licentievrij gebruik in UHF naast PMR446
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2016, 22:23:26 »
Er zijn ook zat FRS-only apparaten, omdat je voor GMRS in de USA een vergunning moet kopen en voor FRS niet. En als je dus een dual FRS/GMRS apparaat hebt dus moet betalen...

Ben nog nooit een FRS-only porto tegengekomen. Vrijwel alle vergunningsvrij porto's daar zijn voor FRS en GMRS. Het is waar dat een vergunning nodig hebt om uit te komen op de GMRS-kanalen 15-22, maar het in bezit hebben van een portofoon die FRS en GMRS kan gebruiken en deze op kanalen 1-14 gebruiken is gewoon legaal. Deze 'bubble pack' FRS/GMRS portofoons zijn dan ook in elke supermarkt te krijgen voor een dollar of 40 ;)
De vergunning van GMRS vervalt trouwens wellicht in de nabije toekomst:

Citaat
In 2010, the FCC proposed to remove the individual licensing requirement for GMRS and instead license GMRS “by rule” (meaning that an individual license would not be required to operate a GMRS radio). This proposal is still pending.

(https://www.fcc.gov/general/general-mobile-radio-service-gmrs)

...niet te vroeg juichen, volgens mij gaat het hier om de BES eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba in de Caribische Zee) dus NIET voor Nederland zelf...of lees ik het nu verkeerd... :o

Dat is scherp, had ik niet aan gedacht! Nu ik het zo lees lijkt het inderdaad of je gelijk hebt.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))