Auteur Topic: Gezocht : VHF frequentie(s) Frankrijk  (gelezen 6340 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Gezocht : VHF frequentie(s) Frankrijk
« Gepost op: 2 maart 2014, 12:42:38 »
Hallo allemaal

In Juni gaan we met een aantal (Nederlandse en Duitse) US police-cars naar de UK toe voor een evenement. Voor de onderlinge communicatie in NL heeft de politievoertuigengroep een licentie. In Duitsland zijn er de Freinet frequenties in de 149Mhz band waarop licentie-vrij gebabbeld kan worden.
Voor België heb ik een aantal frequenties gevonden die door jagers worden gebruikt (met licentie) en in de UK zijn ook een aantal VHF frequenties die als Private Business Radio (met licentie) te gebruiken zijn.
Voor de kortstondige noodzakelijke communicatie onderweg zoals "Hee je rijdt verkeerd!!" staan de België en UK frequenties op standby in de porto's. Gezien het risico op inbeslagname en meer van die ellende zullen we ons zoveel mogelijk onthouden van niet-noodzakelijke communicatie.

Ik ben op zoek naar VHF frequenties die in (het gebied tussen Oostende en Calais in) Frankrijk zonder licentie in gebruik zijn, of zoals in België en de UK voor de jacht of anderszins bestaan.
Mijn kennis van het Frans is bijster slecht en wat ik tot nu toe kon vinden zegt mij helemaal niets.
Wie heeft hier meer informatie over?
Bij voorbaat dank!

René
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Gezocht : VHF frequentie(s) Frankrijk
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2014, 13:57:49 »
Als je wil, wil ik wel als relais dienen naar de Fransen toen en je vraag op het Franse forum stellen.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Gezocht : VHF frequentie(s) Frankrijk
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2014, 16:36:14 »
In heel Europa mag je gewoon PMR446 gebruiken (uiteraard met goedgekeurde porto's). Of 27MC (idem).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: Gezocht : VHF frequentie(s) Frankrijk
« Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2014, 17:02:25 »
Klopt, maar de vraag is of er VHF frequenties zijn, niet PMR frequenties  ;)
@Asterix900, graag, bedankt alvast!!
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Gezocht : VHF frequentie(s) Frankrijk
« Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2014, 18:56:06 »
Ik heb de vraag gesteld. Mocht je de jagersfrequenties willen gebruiken, raadpleeg dan het raster voor de toegekende frequenties per provincie.
En anders misschien zo een illegale telefoonfrequentie?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Gezocht : VHF frequentie(s) Frankrijk
« Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2014, 20:35:01 »
Ik denk dat illegaal gebruik niet handig is. Ook niet op frequenties die redelijk veel gebruikt worden (en waar gebruik wellicht niet opvalt). In België en Frankrijk zijn ze niet mals.... Koop dan liever een paar goedkope PMR446 porto's, geheel legaal en voor het doel prima geschikt.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: Gezocht : VHF frequentie(s) Frankrijk
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2014, 20:42:49 »
Ik denk ook dat illegaal gebruik niet handig is, dat ben ik volmondig met je eens, maar zoals aangegeven is er geen communicatie onderweg nodig tenzij iemand een afrit verkeerd pakt of met pech komt te staan. Met de hoeveelheid VHF portofoons die mij ter beschikking staan ga ik niet ook nog eens PMR porto's aanschaffen, met alle respect, dat schiet zijn doel voorbij. Bedankt voor de goedbedoelde tips. Het is een éénmalig evenement buiten de landsgrenzen en onze machtiging, en de extra kosten voor meerdere PMR porto's steek ik liever in de brandstof-tank. Zodra we in de UK rijden vallen we onder de machtiging van de Engelse police-car club waarvan ik ook lid ben en indirect meebetaal aan hun zendmachtiging.

@Asterix, bedankt hiervoor, ik heb het raster voor de toegekende frequenties per provincie zelfs in een provinciale kaart ingetekend al gevonden. Dank!
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's