Auteur Topic: LoRa Meshtastic 868MHz  (gelezen 5596 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline DVE

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 76
  • Embedded/Python/DSP developer
LoRa Meshtastic 868MHz
« Gepost op: 4 augustus 2021, 09:27:43 »
Dag allemaal.

Ik heb een interessant project gevonden - LoRa Meshtastic. Het combineert de LoRa, 18650-batterij, GPS en ESP32 en heeft ook een Android/iOS-client, waarmee berichten kunnen worden verzonden en ontvangen via de 868MHz licentievrije ISM-band. Als het Meshtastic-bord in je tas zit, kun je volledig off-gsm-grid met andere eigenaren chatten via je smartphone :) (het bord heeft alleen een Bluetooth-LE-verbinding met je telefoon)

Vanaf dit bord kon ik een bericht sturen naar 3,5 km in de stad:


Ik kocht mijn bord voor 38 EUR op amazon.de, niet zo duur om te testen. Ook kan het interessant zijn om een betere buitenantenne te installeren voor 868MHz. Als er meer bord online is, kunnen in theorie berichten via de mesh van het ene bord naar het andere worden verzonden.

Het project: https://meshtastic.org
Broncodes (ESP32, iOS, Android): https://github.com/meshtastic
SDRPlay, USRP, ICR-8600

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: LoRa Meshtastic 868MHz
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2021, 18:47:59 »
Ik heb LoRa altijd al een interessante techniek gevonden. Ik kan er namelijk slecht omheen dat zo'n kleine antenne, op zo' n hoge frequentie met zo weinig vermogen, deze enorme afstanden af kan leggen. Afstanden die op sommige momenten met 5 watt op 430mHz nog niet echt te halen zijn.

Echter zie ik LoRa wel een beetje als een techniek voor bedrijven of overheden. Prullenbakken die doorgeven dat ze vol zijn of dat een stoplicht doorgeeft dat hij in storing staat. Buiten een hippe GPS of hotspot heb ik zelf het nut voor hobbyisten nog niet echt gevonden. Een mesh-messaging netwerk zou overigens wel cool zijn. Ik weet niet wat voor bandbreedte je hebt en je maximale pakketgrootte is maar zou je er iets in de trant van IRC overheen kunnen jagen? En hoe zit het met TCP/IP verkeer? Of is het netwerk daar niet geschikt voor?
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: LoRa Meshtastic 868MHz
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2021, 20:18:10 »
Ook zo'n meshtastic hier. Blijft leuk speelgoed

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: LoRa Meshtastic 868MHz
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2021, 20:38:04 »
Echter zie ik LoRa wel een beetje als een techniek voor bedrijven of overheden.

Mijn bedrijf maakt LoRa fietstrackers. Fiets kwijt? Via de app meld je dat. Op basis van geolocatie wordt door de meldkamer een BOA naar de geschatte positie (ca. 300 m nauwkeurig) gestuurd. Vervolgens wordt op de tracker een peilbaken geactiveerd en kan de BOA met een peilontvanger de tracker tot een halve meter nauwkeurig uitpeilen. Vossenjagen 2.0  ;)

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: LoRa Meshtastic 868MHz
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2021, 20:50:34 »
Echter zie ik LoRa wel een beetje als een techniek voor bedrijven of overheden.

Mijn bedrijf maakt LoRa fietstrackers. Fiets kwijt? Via de app meld je dat. Op basis van geolocatie wordt door de meldkamer een BOA naar de geschatte positie (ca. 300 m nauwkeurig) gestuurd. Vervolgens wordt op de tracker een peilbaken geactiveerd en kan de BOA met een peilontvanger de tracker tot een halve meter nauwkeurig uitpeilen. Vossenjagen 2.0  ;)

Dat is dan inderdaad een hele interessante toepassing, maar heb je overal bereik? En waarom zou je voor die toepassingen voor LoRa kiezen en niet voor bijvoorbeeld 2/3/4/5G?
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: LoRa Meshtastic 868MHz
« Reactie #5 Gepost op: 4 augustus 2021, 21:02:08 »
LoRaWAN van KPN heeft landelijke dekking. Batterij gaat 2 tot 3 jaar mee. Hardware is goedkoper en is veel compacter. Abonnementskosten zijn een stuk lager.

Offline DVE

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 76
  • Embedded/Python/DSP developer
Re: LoRa Meshtastic 868MHz
« Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2021, 10:02:29 »
En hoe zit het met TCP/IP verkeer? Of is het netwerk daar niet geschikt voor?

Er is geen TCP/IP-ondersteuning in Meshtastic en het zal nutteloos zijn omdat de snelheid erg laag is en de berichtgrootte kort is. Het lijkt veel meer op old-school pager-berichten dan op TCP-IP-streams.

Echter zie ik LoRa wel een beetje als een techniek voor bedrijven of overheden. Prullenbakken die doorgeven dat ze vol zijn of dat een stoplicht doorgeeft dat hij in storing staat.

Ja, LoRa was oorspronkelijk bedoeld voor IoT. Maar toepassingen voor hobbyisten kunnen ook prima zijn, een soort hybride van QRP en hamradio-vossenjacht :)
SDRPlay, USRP, ICR-8600

Offline DVE

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 76
  • Embedded/Python/DSP developer
Re: LoRa Meshtastic 868MHz
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2021, 09:31:56 »
Overigens LoRa-afstandsrecord is nu 832km ( https://www.thethingsnetwork.org/article/lorawan-world-record-broken-twice-in-single-experiment-1 ), dus er is genoeg ruimte voor ontvangst en transmissie verbeteringen en experimenten :)
SDRPlay, USRP, ICR-8600