Auteur Topic: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017  (gelezen 47886 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #60 Gepost op: 1 juni 2018, 17:58:25 »
Ik zou als beheerder dat soort berichten expres gaan versturen om een beetje te stangen 8)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #61 Gepost op: 1 juni 2018, 18:10:11 »
Ik zou als beheerder dat soort berichten expres gaan versturen om een beetje te stangen 8)

Hetgeen vooral in de beginjaren van P2000 dan ook regelmatig gebeurde ;)


Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #63 Gepost op: 2 juni 2018, 08:05:57 »
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-justitie-en-veiligheid/nieuws/2018/06/01/alarmeringsnetwerk-p2000-vernieuwd

Citaat
De hulpverleningsdiensten bepalen zelf of ze gebruik gaan maken van deze mogelijkheden na de ingebruikname van de vernieuwde C2000-radiobediening[...]

2030?  ;)

Dat zo'n netwerk na 15 jaar toe was aan vervanging, akkoord. Maar hoe werkt die encryptie en wat heeft de vernieuwing van het P2000 netwerk daarmee te maken? De berichten worden neem ik aan opgesteld én gelijk versleuteld in het meldkamersysteem. En dan de terugmelding, die gaat via GPRS en daar heeft een P2000 netwerk niets mee te maken. Gelikt nieuwsbericht, maar zoals ik het zie wordt het allemaal iets mooier voorgesteld dan het is. Of zie ik dat verkeerd?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #64 Gepost op: 2 juni 2018, 09:51:21 »
Versleutelen gaat niet goed werken:
- Flex protocol voorziet daarin niet, bij groepsoproepen zal alleen de 1e code versleuteld zijn, rest niet.
- Statische codering, wanneer je de pager uitleest, kun je de code overnemen in je eigen pager (mits geschikt).
- In PDW kun je een eenvoudig decodeerscript plakken en het weer leesbaar maken.
- Er worden tot op de dag vandaag nog grote aantallen pagers geleverd aan VR's, gewoon Jupiters, zonder codeeroptie.
- Het is een hoop bangmakerij. De meeste "blauwlicht" bezoekers zijn omwonenden, die zullen blijven komen.
- Enige vernieuwing is terugmelding.
- Daarnaast zijn de huisnummers verdwenen.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 594
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #66 Gepost op: 5 juni 2018, 08:28:37 »
Dat is een kopie van het bericht op rijksoverheid.nl.

Offline CAPito

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #67 Gepost op: 13 mei 2019, 08:58:26 »
Eind maart zouden de eerste versleutelde P2000 via het nieuwe radiobediensysteem zijn verzonden. Met behulp van nieuwe firmware van de Galaxy zou de encryptie succesvol zijn verlopen. Heeft iemand van deze test iets vernomen?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #68 Gepost op: 13 mei 2019, 16:33:47 »
Versleutelen gaat niet goed werken:
- Flex protocol voorziet daarin niet, bij groepsoproepen zal alleen de 1e code versleuteld zijn, rest niet.
- Statische codering, wanneer je de pager uitleest, kun je de code overnemen in je eigen pager (mits daarvoor geschikt).
- In PDW kun je een eenvoudig decodeerscript plakken en het weer leesbaar maken.
- Er worden tot op de dag vandaag nog grote aantallen pagers geleverd aan VR's, gewoon Jupiters, zonder codeeroptie.
- Het is een hoop bangmakerij. De meeste "blauwlicht" bezoekers zijn omwonenden, die zullen blijven komen.
- Enige vernieuwing is terugmelding.
- Daarnaast zijn de huisnummers verdwenen.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #69 Gepost op: 13 mei 2019, 16:34:30 »
Eind maart zouden de eerste versleutelde P2000 via het nieuwe radiobediensysteem zijn verzonden. Met behulp van nieuwe firmware van de Galaxy zou de encryptie succesvol zijn verlopen. Heeft iemand van deze test iets vernomen?

Het netwerk is in zijn geheel vervangen, en in April opgeleverd. Staat ook in alle vakbladen beschreven.

Offline Galaxy

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 242
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #70 Gepost op: 7 juni 2019, 12:04:31 »
Eind maart zouden de eerste versleutelde P2000 via het nieuwe radiobediensysteem zijn verzonden. Met behulp van nieuwe firmware van de Galaxy zou de encryptie succesvol zijn verlopen. Heeft iemand van deze test iets vernomen?

Het netwerk is in zijn geheel vervangen, en in April opgeleverd. Staat ook in alle vakbladen beschreven.

Zit dit nog eens na te lezen maar... Dit is toch eigenlijk geen antwoord op de vraag van CAPito?
Galaxy v9.0 IP54 - Swissphone s.QUAD

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #71 Gepost op: 7 juni 2019, 17:06:38 »
Dan had hij zelf wel gereageerd denk ik....
Ik heb al zo vaak testen gezien, maar dat doen ze al 5 jaar lang.
Naar mijn idee is het veel bangmakerij ook.

Kennis van de BRW omtrent programmeren is niet bijzonder groot.
Dat zagen we onlangs, met de 1234567 RIC fout ;-)
De gemiddelde BRW-man weet doorgaans weinig van communicatie, is geen verwijt, maar een feit. Zij zijn beter in andere zaken.

Er schakelen inmiddels meerdere regio's over op andere pagers dan Galaxy. Denk aan Swissphone in HGL o.a. dus een "Galaxy codering is grappig, maar zeker niet uniek.
Deze vraag is eerder ook al gesteld, en heb ik als volgt beantwoord.

Versleutelen gaat niet goed werken:
- Flex protocol voorziet daarin niet, bij groepsoproepen zal alleen de 1e code versleuteld zijn, rest niet.
- Statische codering, wanneer je de pager uitleest, kun je de code overnemen in je eigen pager (mits daarvoor geschikt).
- In PDW kun je een eenvoudig decodeerscript plakken en het weer leesbaar maken.
- Er worden tot op de dag vandaag nog grote aantallen pagers geleverd aan VR's, gewoon Jupiters, zonder codeeroptie.
- Het is een hoop bangmakerij. De meeste "blauwlicht" bezoekers zijn omwonenden, die zullen blijven komen.
- Enige vernieuwing is terugmelding.
- Daarnaast zijn de huisnummers verdwenen.

Bovenstaande is nog steeds van toepassing.

Offline BerryUHF

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
    • scannernet
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #72 Gepost op: 10 juni 2019, 21:38:43 »
Het enige wat vaker voor komt is dat de melding in een app staat zoals wel eens in de regio Utrecht gebeurd.
In de regio Gooi en Vechtstreek gaan er wel eens korps berichten via het PreCom netwerkt. (geen meldingen)
En bij de ambulance in de regio Gooi en Vechtstreek zien we al jaren geen adres meet enkel A1 en de plaatsnaam.
JO22NE - IC-R30,ICOM-R8600,ICOM-R8500,AOR DV1,UNIDEN SDS200E Whistler TRX-1,Diamond X300, Ground Plane UHF,

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #73 Gepost op: 10 juni 2019, 21:42:36 »
Het enige wat vaker voor komt is dat de melding in een app staat zoals wel eens in de regio Utrecht gebeurd.
In de regio Gooi en Vechtstreek gaan er wel eens korps berichten via het PreCom netwerkt. (geen meldingen)
En bij de ambulance in de regio Gooi en Vechtstreek zien we al jaren geen adres meet enkel A1 en de plaatsnaam.

Soms is zoiets gewoon nodig, beter voor de burger en onze privacy en veiligheid. Goed dat men die optie heeft.
Beter dan alles helemaal dicht gooien.
Daarnaast hebben ze ook persalarm, voor de zaken welke ons wel (in)direct aangaan.
Mogen we best wel tevreden mee zijn denk ik.

Offline BerryUHF

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
    • scannernet
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #74 Gepost op: 14 juni 2019, 07:28:05 »
Het enige wat vaker voor komt is dat de melding in een app staat zoals wel eens in de regio Utrecht gebeurd.
In de regio Gooi en Vechtstreek gaan er wel eens korps berichten via het PreCom netwerkt. (geen meldingen)
En bij de ambulance in de regio Gooi en Vechtstreek zien we al jaren geen adres meet enkel A1 en de plaatsnaam.

Soms is zoiets gewoon nodig, beter voor de burger en onze privacy en veiligheid. Goed dat men die optie heeft.
Beter dan alles helemaal dicht gooien.
Daarnaast hebben ze ook persalarm, voor de zaken welke ons wel (in)direct aangaan.
Mogen we best wel tevreden mee zijn denk ik.

mij hoor je ook niet klagen
JO22NE - IC-R30,ICOM-R8600,ICOM-R8500,AOR DV1,UNIDEN SDS200E Whistler TRX-1,Diamond X300, Ground Plane UHF,