Auteur Topic: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?  (gelezen 4225 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Gepost op: 20 februari 2019, 06:34:15 »
Ik was aan het zoeken naar een draadloze verticale scanner antenne ( HF kortegolf ) met geïntegreerd zonnepaneel!


 ??? De wereld is helemaal in digitale en draadloze ( communicatie ) aan worden en je kan geen draadloze scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel kopen?
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Online Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 210
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2019, 13:08:11 »
Heb je al op Ali Express gezocht?
Als je het daar niet vind bestaat het niet  :-\

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2019, 15:11:06 »
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

een geheel draadloze HF ontvanger zelfs niet een een zonnepaneel nodig  ;)

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2019, 16:02:43 »
Bedankt voor jullie informatie.



En niet gevonden op Ali Express... :)

En die website hf ontvanger is leuk, maar die kan ik niet aansluiten op mijn wereldontvanger!  :(


Ik heb nu deze Basis verticale antenne HF (kortegolf) 1/2 Wave Allband aangesloten en ben heel tevreden over maar ik zou graag een draadloze antenne willen plaatsen.
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2019, 16:22:18 »
8)  Misschien weet iemand een zelfbouw schema voor een draadloze klein toestel ( zender ) te bouwen die je kan aansluiten aan je bestaande buiten hf antenne en een draadloze klein toestel ( ontvanger ) die je kan aansluiten aan de ingang antenne van je wereldontvanger?
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2019, 11:30:37 »
met 2,4 en 5 GHz wifi ? en zonnepanelen ? en een 1/2 allband HF antenne? is dat wat je zoekt ?

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2019, 13:19:25 »
Je wilt dus iets bouwen zodat je geen coax tussen je HF ontvanger en antenne hoeft te hebben? Dan zal je theoretisch een HF ontvanger bij je antenne moeten neerzetten die 30 MHz breed ontvangt en dan dit signaal opnieuw uitzenden.. Het probleem is dat je dan niet meer kan afstemmen op je HF ontvanger en je niets meer ontvangt omdat je op de HF band zit te zenden..

Met andere woorden, wat je zoekt bestaat niet.

Wat je wel kan doen is een waterdichte behuizing kopen, een zonnepaneel, een accu, een Raspberry Pi, een RTL-SDR dongle en een HF-converter. Je kan dan via rtl_tcp of Spyserver op je WiFi netwerk op je computer de ontvanger bedienen en beluisteren. Je HF ontvanger heb je dan niet meer nodig.

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2019, 18:15:17 »
mooi antwoord Remon,

net zoiets als snoerloze stroom bestaat ook niet  :P

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2019, 19:23:23 »
met 2,4 en 5 GHz wifi ? en zonnepanelen ? en een 1/2 allband HF antenne? is dat wat je zoekt ?

Zonnepanelen is niet echt nodig, is alleen voor de AAA oplaadbare batterij te kunnen blijven opladen. En ook niet met wifi...

mooi antwoord Remon,

net zoiets als snoerloze stroom bestaat ook niet  :P

Hier moet ik jouw even tegenspreken en mijn excuses daarvoor.

Draadloze elektriciteit wordt "binnenkort" even vanzelfsprekend als draadloos internet. Zelfs lampen kun je in de toekomst (en in 2019) doen branden zonder dat er nog een elektriciteitskabel van de lichtschakelaar naar de lamp gaat =  draadloze schakelaar...!

En dit zal de toekomst worden in onze huizen en appartementen...? Alleen in de toekomst is er nog een coaxkabel van onze wereldontvanger radio of van een scanner (Basis) te zien ;)
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2019, 07:56:04 »
Je wilt dus iets bouwen zodat je geen coax tussen je HF ontvanger en antenne hoeft te hebben? Dan zal je theoretisch een HF ontvanger bij je antenne moeten neerzetten die 30 MHz breed ontvangt en dan dit signaal opnieuw uitzenden.. Het probleem is dat je dan niet meer kan afstemmen op je HF ontvanger en je niets meer ontvangt omdat je op de HF band zit te zenden..

Met andere woorden, wat je zoekt bestaat niet.

Wat je wel kan doen is een waterdichte behuizing kopen, een zonnepaneel, een accu, een Raspberry Pi, een RTL-SDR dongle en een HF-converter. Je kan dan via rtl_tcp of Spyserver op je WiFi netwerk op je computer de ontvanger bedienen en beluisteren. Je HF ontvanger heb je dan niet meer nodig.

En hoe komt het dan dat je wel kan afstemmen op je HF wereld ontvanger als je die aansluit met een coax kabel die naar je buiten verticale hf antenne...? Hoe worden antenne ontvangst signalen in de coaxkabel overgedragen naar je ontvanger?


Bedankt voor je tip RTL-SDR dongel...
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2019, 09:05:57 »
Hoe worden antenne ontvangst signalen in de coaxkabel overgedragen naar je ontvanger?

De antenne zet het elektromagnetisch veld om in een elektrische spanning. Deze wordt dan via de coaxkabel naar je ontvanger getransporteerd. De coaxkabel bestaat uit twee geleiders. De vrije elektronen in de geleiders zorgen ervoor dat het signaal van de antenne getransporteerd wordt naar de ontvanger. Eigenlijk op dezelfde manier als een elektriciteitskabel werkt.

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2019, 16:22:43 »
8) Bedankt Discriminator voor je informatie en bedankt allemaal voor jullie informatie.

Ik vind het gewoon jammer dat we nog geen draadloze verticale HF antenne kunnen zelf bouwen of kopen. Misschien in de toekomst? Want wie had vroeger ook durven denken dat we in het jaar 2000 kleine robotten gaan krijgen op onze wereld!


Ik vind het een hele leuk en goede uitvinding van de RTL- SDR dongle of SDR radio online. Maar waarom kunnen ze deze RTL- SDR dongle usb stick niet gewoon inbouwen in een radio toestel om zo de waarde en normen nog te behouden van onze wereldontvanger? Want nu is het meer een SDR computer HF ontvanger.  ::)
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Draadloze verticale scanner antenne met geïntegreerd zonnepaneel...?
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2019, 07:35:46 »
Dat is wat ik wil bedoelen..., maar dan alleen een wereldontvanger met de frequentiebereik van 3 mhz tot 30 mhz, zoals bijvoorbeeld de Tecsun PL-600 of Tecsun S2000 wereldontvanger.  ;)



Bedankt allemaal om mijn vragen van a tot z te beantwoorden en tot ziens.
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?