Auteur Topic: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...  (gelezen 5188 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Een dierbare heeft laten vallen dat hij wel eens zo'n P2000 pager zou willen hebben, maar hij durft niet omdat het programmeren angst aanjaagt. Ik ben niet zo bang voor electronica, dus ik denk dat ik iemand een groot plezier kan doen door hier een beetje verstand van te krijgen en zo'n ding naar zijn wensen te programmeren.

Bij het oppervlakkig doorbladeren van dit forum kom ik tot de conclusie dat een Jupiter het topmodel is en dat ik een usb programmeerset nodig heb om te kunnen starten. Zit ik dan in de goede richting? Kan iemand mij bijsturen?

Ik vind het zelf ook wel leuk speelgoed, maar wil op deze manier de aankoop "witwassen". Misschien dat zo'n ding zo bevalt dat ik een andere erbij moet kopen om weg te geven... Anyway, ik moet nog een en ander goed onderzoeken voor ik een aankoop doe, hopelijk kunnen en willen jullie mij helpen.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2020, 06:14:55 »
De Jupiter is niet het top-model, maar voor privé gebruik zeer geschikt.
De Informer is de "opvolger" van de Jupiter, en kan weer iets meer.

Verschillen met zijn voorganger Jupiter:
- Semafoon is 4mm dikker
- Woordherkenning 9x met EN/OF functie ipv. 3x zonder EN/OF
- Bij alarmering gaat rode LED knipperen
- Groter lettertype
- Duidelijkere trilfunctie
- 2 Extra bedien knoppen voor bijv. maildrop functie (filtermeldingen in 2e regel) met apart geluid
- Knoppen drukken iets "lichter" in, daardoor gevoeliger. Kan ook nadeel zijn.
- Display iets groter, maar lettertype iets minder vet. Kwestie van smaak.
- Ideale pager wanneer woordfilter, maildrop (voor regio's met monitor code op GGD), handprogrammeren belangrijk zijn.

Beide zijn handmatig in te stellen.
De progset heb je zeker niet persé nodig. Scheelt weer kosten.
Ik wil geen reclame maken, maar kijk eens op mijn website. Kan vandaag nog opgestuurd worden.
Gratis helemaal naar wens voorgeprogrammeerd, direct klaar voor gebruik!

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2020, 10:10:59 »
Hoe zit dat (zonder progset) wanneer je in verschillende regio's rondhangt? Kun je dat onderweg switchen? Of moet ik dan van alle regio's de capcodes uit het hoofd weten? En hoeveel zijn dat er per regio?

En hoe kom ik erachter welke capcodes ik wil programmeren? Ik het nog even niet helemaal helder wat capcodes zijn denk ik... Ik heb gelezen dat ik met een SDR die meldingen ook kan bekijken, dat ga ik ook maar even proberen, misschien wordt het me dan wat helderder.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2020, 11:22:46 »
Hoe zit dat (zonder progset) wanneer je in verschillende regio's rondhangt? Kun je dat onderweg switchen? Of moet ik dan van alle regio's de capcodes uit het hoofd weten? En hoeveel zijn dat er per regio?

En hoe kom ik erachter welke capcodes ik wil programmeren? Ik het nog even niet helemaal helder wat capcodes zijn denk ik... Ik heb gelezen dat ik met een SDR die meldingen ook kan bekijken, dat ga ik ook maar even proberen, misschien wordt het me dan wat helderder.

Diverse opties:
1) Veel regio's hebben een monitorcode. Zet die in je pager, en je hebt alle BRW/GGD of Pol meldingen van deze hele regio. Zet de CAP's aan/uit naar behoefte.
2) Neem er een progset bij, maak allerlei programmeringen voor de gewenste regio's. Zet die erin voordat je op pad gaat.
3) Neem een sQuad + progset, daar kunnen 64 codes en 9 profielen in. Maakprofielen aan voor de juiste regio. Activeer het profiel wanneer je in die regio bent.
4) Zet er 2 of 3 "longcodes" in 2029568 / 69 en woordfilter.

CAPcodes staan op allerlei websites, ook op dit forum, kijk eens bij de index of p2kflex.

SDR Kan ook. Allerlei info op dit forum.

PDW Op een PC kan ook, meldingen forward je naar je GSM.

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2020, 12:01:49 »
Ik moet nog maar eerst alle begrippen die je nu schrijft in de Google doen.

Ik snap dat zo'n apparaat geld kost, maar die programmeerkabel prijs begrijp ik echt niet. Het zijn 3 veerpennetjes en een houder voor de prijs van 2 Raspberry Pi computers...

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2020, 12:47:04 »
Ik moet nog maar eerst alle begrippen die je nu schrijft in de Google doen.

Ik snap dat zo'n apparaat geld kost, maar die programmeerkabel prijs begrijp ik echt niet. Het zijn 3 veerpennetjes en een houder voor de prijs van 2 Raspberry Pi computers...

Je vergelijkt nu appels en peren, en bovendien erg off-topic.
Bij een Raspberry spreken we over ontwikkeling, productiekosten welke over miljoenen artikelen worden afgeschreven.
Het aantal P2000 in de hobbysfeer is enkele promilles hiervan, zijn nauwelijks aantallen te noemen.
Daarnaast zit er iets meer in dan 3 pennetjes aan een houder.
Je kunt ook originele programmers kopen bij de pager fabrikanten, die beginnen vanaf € 250.- excl. BTW en doen exact hetzelfde.
Graag weer on-topic nu.

Tip: Alle genoemde begrippen zijn op dit forum terug te vinden middels de zoek functie van dit forum. Gaat sneller en beter dan met Google.

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2020, 13:11:23 »
Ik bepaal geloof ik het topic... De prijs van het relevante kabeltje is relevant voor mij. Als we allemaal maar verwijzen naar de zoekfunctie dan vinden we ook alleen maar verwijzingen naar de zoekfunctie. Ik weet hoe de zoekfunctie werkt en ik ben ermee bezig. Ik gaf alleen maar feedback op de informatie die je schreef, doe er je voordeel mee.

Ik zou graag ook input zien van mensen die het niet verkopen, maar het betaald hebben en gebruiken. Wat zij bijvoorbeeld cadeau zouden willen krijgen. Ik waardeer je informatie, maar vind het wel jammer dat je het meteen ook in de DM moet sturen, komt op mij nogal dwingend over. Ook weer feedback, doe er je voordeel mee.

Ik kijk nog even verder...

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2020, 13:13:41 »
Graag gedaan, veel plezier en succes met de hobby  :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2020, 13:14:47 »
Ik bepaal geloof ik het topic...

Beste Lex, ik verzoek je vriendelijk doch dringend je toon enigszins te matigen.

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #9 Gepost op: 19 november 2020, 13:36:18 »
Ik bepaal geloof ik het topic...

Beste Lex, ik verzoek je vriendelijk doch dringend je toon enigszins te matigen.

Ik heb het topic toch bepaald door het te openen? Mijn toon was niet bedoeld als 'toon', dan begrijp je me verkeerd. Het was enkel om aan te geven dat ik een vraag stelde (het topic bepaalde). Ik vind het jammer dat een verkoper mij gaat zeggen dat ik de prijs niet ter discussie mag stellen. Ik weet niet of de betreffende winkel een samenwerking heeft met jullie, maar "vroegah" kon je kritisch zijn op een forum en zelfs bespreken "hoe kan het goedkoper". Ik vind het een peperduur kabeltje. Wat ik bij verschillende verkopers zie is dat het een 3D geprinte of op een CNC uitgefreesde houder is. Ik snap dat het bewerkelijk is om te maken, maar zoiets is waarschijnlijk dus zelf ook te maken. Maar dat mag dan niet besproken worden?

Ik zoek mensen die mij kunnen vertellen wat ze een goed en relevant cadeau zouden vinden als ze aan het begin van zo'n hobby zouden staan, nu ze al gevorderd zijn in de hobby.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2020, 13:45:12 »
Het mag inderdaad wel iets gematigder. Ja semafoonwinkel.nl zit hier met naam en toenaam en ook zeker vanuit een zeker commercieel perspectief. Maar hij lokt niet iedereen per definitie naar zijn site, hij reageert ook inhoudelijk op vragen. Dat je niet altijd iets kunt met die vragen is een andere discussie. Ik snap zijn antwoorden wel en snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waar je heen wilt. Zat pagers zijn handmatig te programmeren, dan heb je helemaal geen kabel nodig. Sterker nog, ik denk dat de meeste pagerbezitters niet eens beschikken over een programmeerkabel.

Bovenin de menubalk zit een p2kflex knop, hiermee je online met de meldingen (en capcodes) mee kunt kijken. Daar kun je vrijwel alles vinden wat je zoekt (qua wat en hoe te ontvangen), of in de capcodeoverzichten op dit forum.

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2020, 13:56:36 »
Ik snap zijn antwoorden wel en snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waar je heen wilt.

Ik zoek mensen die mij kunnen vertellen wat ze een goed en relevant cadeau zouden vinden als ze aan het begin van zo'n hobby zouden staan, nu ze al gevorderd zijn in de hobby.

Het spijt mij dat ik zo onduidelijk ben. Ik doe mijn best.

-edit- Ik heb P2KFlex gevonden. Zijn dat ook precies de berichten die verschijnen op de pager? Of worden er dingen gefilterd (postcodes/adressen bijv.) die wel op pagers verschijnen maar niet op de website?

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #12 Gepost op: 19 november 2020, 14:22:56 »
Ik heb P2KFlex gevonden. Zijn dat ook precies de berichten die verschijnen op de pager? Of worden er dingen gefilterd (postcodes/adressen bijv.) die wel op pagers verschijnen maar niet op de website?

In de basis zijn dat dezelfde meldingen. Heel soms wordt er iets weggefilterd maar in principe worden er geen postcodes mee meegestuurd dus het verschil tussen pager en p2kflex is echt minimaal. Grootste verschil is eigenlijk dat voertuignummers van de brandweer worden voorzien van een koppelstreepje. Dus voertuig 155230 wordt omgezet naar 15-5230 waarbij 15 het regionummer is en 5230 het voertuignummer. Op de pager krijg je dat niet zien...

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #13 Gepost op: 19 november 2020, 14:40:26 »
Het is een mooie site, heel handig ter ondersteuning van een pager, want die afkortingen kun je zo makkelijk onder de knie krijgen.

Hoe is zo'n capcode opgebouwd?

-edit- ik dacht snugger te zijn, maar moet nog even verder zoeken. Ik begrijp nog niet goed hoe je met 16 capcodes genoeg plek hebt.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Ik wil een P2000 pager cadeau doen, maar dat is zo simpel nog niet...
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2020, 15:55:50 »
In praktijk is 16 codes voor de gemiddelde hobbyist voldoende, ik zal proberen aan te geven waarom:

Wanneer je "lichtkrant" of "monitor" in P2KFlex ziet, zijn dit doorgaans de codes die je nodig hebt.
Op "lichtkrant" komen meestal alle meldingen van de hele woonplaats op binnen. Dan hoef je dus niet Blusgroep 1 t/m x en allerlei voertuigen te programmeren.
1 Code per plaats is doorgaans voldoende.
Zie je "monitor" dan betreft dit heel vaak de hele regio. Heb je dus alle meldingen van de hele veiligheid regio op 1 code. Met name bij brandweer en GGD is dit vaak het geval.
(Er zijn echter helaas enkele regio's zonder monitorcode (BBN, LGD-M, Limb-N sinds deze maand). Dat is dan een beetje pech).

Dan heb je nog OVD codes. Een Officier van Dienst zit vaak in een deel van de regio. Dus met 1 OVD code heb je dan ook een groot deel. Met name bij brandweer en GGD.
Tegenwoordig heeft iedere regio ook voorlichter/politie pers/info codes. Heb je vaak met één monitorcode alle politiemeldingen van de hele regio.
Eventueel een ROGS of Calamiteiten Coördinator (CaCo) erbij voor de grotere meldingen.
Dan kun je er nog Lifeliners inzetten, meestal is 1 of 2 genoeg.
Woon je aan zee/open water eventueel KNRM en KWC.
Zo zie je eigenlijk, dat je voor woonplaats en omliggende plaatsen aan 16 codes doorgaans ruim voldoende hebt.

Verplaats jij jezelf veel buiten de regio, heb je geen monitor codes, of heb je een groot gebied wat je wilt hebben, dan zijn er pagers met 32/48/64 codes.
Dat zijn er echter aanzienlijk minder, 75% van alle Flex pagers is voor 16 CAP-codes.

Daarnaast heb je met een pager nog wat slimmigheidjes zoals display kleur/geluid/volumen/toonduur welke je per code kunt instellen.
Voordeel is dat je aan het geluid al kunt horen welke code het is, en daarop kunt acteren.

Andere optie is om de meest belangrijke codes in een pager te zetten.
En minder urgente codes via bijv. een RTL Stick/Raspberry/PC met een script of PDW te forwarden naar je smartphone.