Auteur Topic: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?  (gelezen 10424 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline smurfbril.

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Gepost op: 14 november 2010, 16:48:41 »
Hoi,


Welke scanner heb ik nu nodig om de hulpdiensten te  kunnen luisteren   :?:

Ik weet dat de politie en brandweer enz... digitaal geworden zijn  :!:

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2010, 16:49:41 »

Offline smurfbril.

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2010, 17:03:58 »
Bedankt voor u goede informatie.Nogmaals bedankt hiervoor.  :wink:

Nog goed dat ik geen scanner heeft gekocht.Want dan had ik een kat in een zak gekocht.   :cry:

Offline MR

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 76
  • Fotograaf en webmanager
    • Mario Rentmeester fotografie
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2010, 17:45:42 »
Ik weet niet waar u woont, maar de KNRM en reddingsbrigades zijn hulpdiensten die nog wel te ontvangen zijn. Stel dat u aan zee of een meer woont, dan is dit misschien best interessant?

Offline smurfbril.

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2010, 18:06:58 »
Ik wou een scanner kopen voor de brandweer te luisteren.Omdat dit "leuk" is te horen waar iets gebeurd is.  8-):shock:  Dan heeft de hulpdiensten zendapparatuur gewonnen tegen de hobbyscanners  :?:

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl

Offline smurfbril.

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2010, 12:25:15 »
Ik verstaan en begrijp er nog niets van C 2000 en P 2000.   :roll:

Ik zit nog met deze vragen.

1. Nu weten de hulpdiensten ook wie aan mee luisteren is.Omdat je zoveel lidgeld per maand moet betalen om te kunnnen mee luisteren.

2.Moet je ook langs internet de hulpdiensten afluisteren.

3. Wat kost nu een een simpel scanner en de goedekoopste scanner voor de hulpdiensten te kunnen afluisteren.


Dank bij voorbaat.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2010, 13:10:18 »
Nou, de verwijzing naar de site van discriminator was ooit een 1 april grap en vele luisteraars zijn er ingetrapt. Maar even serieus nu:
Een scanner om de hulpdiensten af te luisteren op C2000 (spraak) of een link naar een internetsite waarop dat kan bestaat niet. Die zal je niet vinden en het is zonde van je tijd om daar naar te blijven zoeken. Wat wel kan je berichten volgen via het semafoonnet van de hulpdiensten P2000. Daar moet je een speciale pager voor hebben. De beste die je daarvoor momenteel kan kopen is de Jupiter V9.1 en kost 125 euro. Wat je ook kan doen is een scanner afstemmen op 169.650 MHz. Daar worden die berichten op uitgezonden. Je scanner moet dan wel aangepast worden met een speciale uitgang. Met een kabeltje tussen je PC en de scanner kan je met het programma PDW ook de ratel uit je scanner ontcijferen in berichten. Als je handig bent kan je je scanner zelf wijzigen en het kabeltje maken. Op P2000 worden de oproepen naar de brandweer uitgezonden en in enkele regio`s de ritten voor de ambu. De politie maakt er zelden gebruik van en daar moet je dus niks van verwachten. Ook reddingsbrigades krijgen door als er een schip of mens in nood is. Het is dus nog wel mogelijk om wat te volgen. Niet met geluid uit de luidspreker, maar op een andere manier.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2010, 14:57:41 »
Verder gaan steeds meer brandweerkorpsen over naar analoog portoverkeer voor op de brandlokatie. Ook dat is dus weer te beluisteren.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline smurfbril.

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2010, 15:26:22 »
Dus als ik het goed heb verstaan en begrepen,is de tijd voorbij om een scannerwinkel binnen te gaan en daar een scanner kopen om de hulpdiensten mee af te luisteren.Je kan alleen nog met een scanner de ; CB / zendamateur / waterboten / luchtvoertuigen nog mee luisteren en dit is het.  :shock:

Nu heeft het geen belang meer als je een goedkoper of een hele duurder scanner gaat kopen.Want neem nu bijvoorbeeld een babyfoon kan je nu ook al niet meer af luisteren met een scanner.Eigenlijk is een scanner waardeloos geworden in de praktijk en begint het stil aan verleden tijd te worden.Denk ik  :?:

Leen Ansems

  • Gast
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2010, 15:48:31 »
Citaat van: "smurfbril."
Dus als ik het goed heb verstaan en begrepen,is de tijd voorbij om een scannerwinkel binnen te gaan en daar een scanner kopen om de hulpdiensten mee af te luisteren.Je kan alleen nog met een scanner de ; CB / zendamateur / waterboten / luchtvoertuigen nog mee luisteren en dit is het.  :shock:

Nu heeft het geen belang meer als je een goedkoper of een hele duurder scanner gaat kopen.Want neem nu bijvoorbeeld een babyfoon kan je nu ook al niet meer af luisteren met een scanner.Eigenlijk is een scanner waardeloos geworden in de praktijk en begint het stil aan verleden tijd te worden.Denk ik  :?:

Dat denk je helemaal verkeerd. Om hetgene te beluisteren wat nog wel te volgen is, moet je scanner wel wat kwaliteit bezitten. Met een xtallenbak van vroeger ben je uitgespeeld. Er zijn scanners te koop met of zonder luchtvaartband en ook het aantal frequenties wat je kan voorprogrammeren verschilt per model. Eerlijk gezegd zie ik de lol niet, om te luisteren naar een babyfoon. Je moet wel open staan voor goede raad en de forumleden geven die gratis. Op dit moment ben je nogal somber gestemd, omdat de hulpdiensten niet meer te horen zijn. Daar hebben we allemaal mee moeten leren leven. Maar heb je nooit de krant gelezen, of de TV aangezet? C2000 is toch menig keer onderwerp van gesprek geweest?

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2010, 16:52:46 »
Er valt nog genoeg te luisteren, eigenlijk vrijwel alles met als enige uitzondering de hulpdiensten. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline smurfbril.

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2010, 17:28:55 »
ja ik ben   :cry:  en ik zal er moeten mee leven dat er een tijd is van komen en een tijd is van gaan.En de tijd is nu gekomen voormij om te luisteren naar de hulpdiensten.Maar kan de scanner niet vergeten,want ik ben een verslaafde hobby scanner geworden.   :wink:

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2010, 18:59:28 »
Zeer interessante discussie allemaal maar is Smurfbril geen Vlaming? Want dan heeft ie niet veel aan C2000, P2000, KNMR en aanverwanten  :)
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Deze scanner heb ik nodig voor digitaal hulpdiensten ?
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2010, 19:28:13 »
Citaat van: "Asterix900"
Zeer interessante discussie allemaal maar is Smurfbril geen Vlaming?

Dan zou het handig zijn als hij zijn woonplaats of regio in zijn profiel zou vermelden..  :?