Auteur Topic: Welke van de 3  (gelezen 6171 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MW

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Welke van de 3
« Gepost op: 3 februari 2010, 23:02:59 »
Heren van het scannerforum,

Ik heb interesse in de volgende scanners:
                                                      ICOM IC R20
                                                      AOR 8200 MK III
                                                      BEARCAT UBC 3500 XLT

Welke zou men kiezen met een budget van 600 euro. Over de UBC 3500 is genoeg te vinden op het forum,maar over de andere 2 kan ik weinig ervaringen lezen. Wat mij betreft barst maar los  :)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Welke van de 3
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2010, 06:19:12 »
Ik kan alleen maar over de 3500 praten, die gebruik ik tenslotte. :) Ding bevalt prima, vooral de CloseCall is een mooie feature. Hij is gevoelig genoeg, maar kan last van doorspetteren hebben. Dus minder geschikt op een buitenantenne midden in de stad met veel zenders of vlak onder een P2000/C2000 zender enzovoort.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Welke van de 3
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2010, 08:58:45 »
De AOR zou ik niet meer nemen, die vind ik al wat gedateerd. De Icom R20 heb ik zelf ook en vind ik een geweldige ontvanger. Die moet je alleen wel via de pc programmeren want handmatig is echt niet te doen en het zoeken naar TQ/DCS heeft zijn tijd nodig. De 3500 is weer minder robuust dan de Icom maar wel weer makkelijker te programmeren. Ook kan je de frequenties efficienter indelen en hij heeft bovendien ook nog eens CloseCall en de TQ/DCS vind hij direct.

Offline MW

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Welke van de 3
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2010, 23:03:35 »
Tja m n voorkeur gaat nog steeds uit naar de Icom. Mochten er nog zijn die goede ervaringen hebben met andere merken laat het weten.

Grtz

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Welke van de 3
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2010, 08:24:44 »
De Icom zou mijn 1e keuze zijn en dan puur op ' receiving performance '.
De Uniden is een prima alternatief, compact, redelijk gevoelig en
prima kwaliteit/prijs verhouding !

Marc

Offline MW

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Welke van de 3
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2010, 20:31:52 »
Nou ik ga voor de ICOM. Dus wat mij betreft mag deze op slot.
Bedankt voor de reacties.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Welke van de 3
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2010, 19:20:35 »
Misschien een wat late reactie, maar ik heb nu een aantal jaar zowel de ICR20 als 3500xlt en kan er nog hetvolgende over kwijt:

Breedbandontvangst: heeft eigenlijk alleen de icom inclusief korte golf, maar met de 3500xlt mis je niet veel
Gevoeligheid: beide zijn goed gevoelig, de icom is alleen gevoeliger op de UHF band.
Scan- en zoeksnelheid: is bij beide zeer goed; ongeveer 100 ch/sec
Oversturing: beide scanners kunnen goed "over hun nek gaan" van sterke signalen.
Op de icom zit een regelbare RF-gain (ontvangstversterker) deze staat standaard op max. maar met een aangesloten buitenantenne kan deze het beste naar stand 5 worden teruggedraaid, zeker op UHF. Op de 3500xlt heb ik weleens van dichtbij zendende marifoons teruggehoord op UHF... intermodulatie dus.
Bediening: beide hebben zeer veel mogelijkheden en zijn lastig handmatig te programmeren, maar als je het eenmaal onder de knie hebt lukt het allemaal wel. De icom heeft nog een bandscope-functie en er kan zelf gekozen worden welke knop voor volume of vfo gebruik wordt.  
De 3500 is makkelijker en logischer te bedienen dan de R20. De icom heeft ook pogrammeerbare kanaal-banken die je ook kunt "linken" via een menu maar makkelijk is het niet.
Audio: is wat luider op de 3500xlt maar ook wat schel, ik heb er zelf (met veel moeite) een andere speaker ingezet uit een Kenwood PMR-porto en vind het audio nu veel beter met meer laag en lijkt ook luider. De icom R20 heeft gewoon te weinig audio-power om buiten goed verstaanbaar te zijn.
Beste eigenschappen zijn voor mij:
van de 3500xlt: natuurlijk de CloseCall; het direct vinden van de frequentie van een nabije zender, daarnaast de directe CTCSS/DCS decoding en flexibele programmering (eventueel) met naamgeveing van frequentie of system.
van de icom R20: audio recording, ik gebruik het vaak om te kijken of er activiteit op een bepaalde frequentie is (als ik aan het werk ben) of hoeveel het gebruikt wordt. Kan ook aardig zijn bij een bepaalde gebeurtenis of evenement opnames ter plaatse te maken van de communicatie.
- de R20 heeft eigenlijk 2 ontvangers in 1; in dual mode kan bijvoorbeeld op de ene ontvanger naar een vaste frequentie geluistert worden, terwijl op de andere ontvanger de overige kanalen worden gescand. En als laatste een "speelduur" tot wel 20 uur op de li-ion accu.  
Mindere eigenschappen:
R20: Tijdens het zoeken kunnen storende frequenties op lockout worden gezet en zo worden overgeslagen. Bij de icomR20 worden deze frequenties vreemd genoeg als kanaal opgeslagen vanaf ch. 999 en teruglopend.
3500XLT; op veel VHF frequenties heb ik vaak last van een plotseling ratelend geluid, waarschijnlijk intermodulatie maar erg irritant

Ik denk dat je een goede scanner/ontvanger aan de icom R20 zal hebben, laat maar weten als je ergens niet uitkomt (behalve software dan ;) want daar doe ik niets mee)

Offline MW

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Welke van de 3
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2010, 09:29:34 »
Bedankt voor de info. Hier kan ik ook weer wat mee.  :)

Online counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Welke van de 3
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2010, 18:43:59 »
Nog latere (te laat?) reactie.

Ik heb zelf een aantal jaren een Icom R20gehad, prachtige receiver met zeer veel mogelijkheden.

Maar als je voornamleijk geintresseerd in de militaire luchtvaart zou ik wil ik je willen wijzen op de het volgende artikel: http://www.monitoringtimes.com/html/mtscan1104.pdf. Hoeft geen reden te zijn om de receiver niet te kopen, maar
wel even iets om rekening mee te houden.

Ik spreek uit ervaring.

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Welke van de 3
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2010, 19:43:27 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Op de 3500xlt heb ik weleens van dichtbij zendende marifoons teruggehoord op UHF... intermodulatie dus.

Of de 3e harmonische. En dat ligt aan de marifoon, niet aan de scanner.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Welke van de 3
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2010, 07:58:49 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "MarkSchutte"
Op de 3500xlt heb ik weleens van dichtbij zendende marifoons teruggehoord op UHF... intermodulatie dus.

Of de 3e harmonische. En dat ligt aan de marifoon, niet aan de scanner.

Inderdaad. Niet 1 zender is 100% schoon en zal met een veel geringer vermogen op een veelvoud van de zendfrequentie uitzenden. Toen de Politie nog op 78 MHz zond, kwamen ze ook door op marifoonkanalen. Dit is dan een praktijkgeval met hinder van de 2e harmonische. Als je wilt kijken of een ontvanger goed overweg kan met sterke signalen dan moet je de 3e order intercept point (IP) in testen eens bekijken. De betere ontvangers hebben een plus voor dat getal staan en hoe hoger deze waarde, des te beter is je ontvanger.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Welke van de 3
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2010, 08:07:57 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "MarkSchutte"
Op de 3500xlt heb ik weleens van dichtbij zendende marifoons teruggehoord op UHF... intermodulatie dus.

Of de 3e harmonische. En dat ligt aan de marifoon, niet aan de scanner.

Inderdaad. Niet 1 zender is 100% schoon en zal met een veel geringer vermogen op een veelvoud van de zendfrequentie uitzenden. Toen de Politie nog op 78 MHz zond, kwamen ze ook door op marifoonkanalen. Dit is dan een praktijkgeval met hinder van de 2e harmonische. Als je wilt kijken of een ontvanger goed overweg kan met sterke signalen dan moet je de 3e order intercept point (IP) in testen eens bekijken. De betere ontvangers hebben een plus voor dat getal staan en hoe hoger deze waarde, des te beter is je ontvanger.

We wijken wel een beetje af van het onderwerp, maar toch best interessante materie.
Het "fenomeen" deed zich voor bij de 3500xlt toen ik vlakbij van een cruiseschip in de UHF band op zoek was naar onboard-communicatie en hier ineens de havendienst-marifoon (herkenbaar aan de atis-"boer") doorheenhoorde.
Marifoon 68 > 156.425 MHz x 3 =  469,275
Op icom R20 had ik hier vreemd genoeg geen last van.

Offline MW

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Welke van de 3
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2010, 15:28:29 »
In eerste instantie zou ik voor een Icom R20 gaan ... maaaar nu kwam ik ook nog de IC R3 tegen van Icom, en dat ziet er best wel aardig uit en er hangt weer een heel ander prijskaartje aan.Toevallig mensen op het forum die er 1 hebben ? of hebben gehad ? Wat zijn de ervaringen ?

Is het verstandig om zoiets buiten Nl aan te schaffen ?

Grtz Marc

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Welke van de 3
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2011, 09:00:30 »
Is er ook bekend hoe de R20 presteert op korte golf?
Met vriendelijke groet,
Arlé