Auteur Topic: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag  (gelezen 26061 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2007, 21:47:52 »
Helemaal top, al deze info, bedankt!

Ben nu Entropia aan het scannen nadat ik de stoorzenders op pass heb gezet. Ik begin inderdaad steeds meer te denken dat hier meer uit te halen valt.

Dat wil zeggen... als ik op de 3de verdieping zit dan, want hier beneden blijft het angstvallig stil. Kwestie van ontvangst dus, maar een buitenantenne wordt afgeraden op de Yupiteru.

Iemand een idee, behalve altijd boven gaan zitten  ;)
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2007, 22:00:49 »
Voor de UHF band kan je met een gerust hart een buitenantenne nemen.

Iedereen die mijn aanwezigheid op het forum van de afgelopen jaren heeft opgemerkt, weet dat ik gruwel van de Gerbrandy toren/mast in Lopik/IJsselstein. Vanaf daar worden honderdduizenden Watts omroep naar mijn huis gestraald. (woon er hemelsbreed nog geen 3000 meter vanaf)

Pakweg van 30 tot 250 MHz gaat vrijwel elke scanner bij mij over z'n nek, bakken storing, zelfs met een rubberduck.

Máár, vanaf pakweg 250 tot 470 MHz kan ik hier ongestoord met een buitenantenne (die binnen staat) luisteren, ook met de Yupiteru. (vanaf 470 MHz begint het Digitenne ellende)

Ik gebruik zelf een Diamond X50N antenne op de Yupiteru, deze antenne kan ik (en anderen) van harte aanbevelen. Voor de kosten hoef je het niet te laten, de antenne kost bij http://www.jbe.nl 49 euro inclusief verzendkosten. (bij vooruitbetaling) (vanaf maandag is JBE gesloten ivm vakantie)

Neem er wel goede coaxkabel bij, bijvoorbeeld Aircell 7 of RG213. Het solderen van de pluggen is een hels karwei, vooral als je het nooit eerder hebt gedaan. Maar er zijn vast en zeker mensen in je omgeving (van dit forum) bereid om je daarbij te helpen.

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2007, 22:24:45 »
Kijk, dat helpt. Ik ben eruit, ik ga eerst eens kijken wat er in mijn Yupiteru zit. Die € 49,00 is inderdaad te overzien, en het solderen en plaatsen zal ook nog wel lukken. Ik heb vroeger in het wereldje van zenden en ontvangen gezeten, of het nu ging om CB of illegale radio.

Dat was in Den Haag de tijd van Radio Centraal en Telstar Radio. We deden destijds de techniek voor Telstar. Maar die zat ook niet zover weg met aardig wat vermogen te blazen, wat altijd een hoop gespetter op zowel mijn scanner als mijn zendontvanger gaf. Ik kan me jouw ellende dus heel goed voorstellen!

Als je het niet erg vind heb ik wel nog even een vraagje over die Yupiteru. Ik vind dat die wel erg veel herrie maakt tijdens het scannen. Hij bromt licht en je hoort 'm echt die kanalen langs ratelen, een soort getik/gekraak. Dat heeft 'ie eigenlijk altijd al gedaan, maar is dat normaal?
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2007, 23:44:13 »
Dat brommen en ratelen tijdens het zoeken komt door slecht contact tussen de printplaten onderling.

De Yupiteru 7100 is een fantastische scanner, maar qua constructie reteslecht. (balpenplastic, goldcap die kapot gaat wanneer je 12 Volt op de scanner zet)

Wat je kan doen en wat bij mij altijd geholpen heeft tegen gebrom en geratel, is met beleid de scanner met twee handen vastpakken en voorzichtig maar met enige druk in de behuizing knijpen/drukken aan alle kanten. Dat het wat kraakt moet je niet van schrikken.

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2007, 07:13:54 »
Nou ja zeg, zo simpel! Even goochelen en weg herrie, niet te geloven. Zo stil is die nog nooit geweest, helemaal goed!

Ik heb gisteravond een lading frequenties bij elkaar gezocht, die erin gezet en ben toen boven gaan uitluisteren. Ging helemaal goed zeg! Heb van alles gehoord en gevolgd, van HTM via taxi's naar beveiliging tot PMR-porto's. Ik heb de smaak echt weer te pakken.

Maar dan wil je meer hè, dus inderdaad die buitenantenne. Ik zit nog wel even uit te knobbelen hoe ik dat dan ga aanpakken, want die Yupiteru is niet echt praktisch in het gebruik en om een beetje gunstig neer te zetten als je er allerlei kabels op gaat aansluiten. Vooral niet zo'n dikke stugge coaxkabel. In ieder geval ga ik dan voor de Aircell 7, want die is flexibeler dan de RG213.

Misschien dat ik er mettertijd dan toch een UBC785XLT bij neem. Dan gebruik ik de Yupiteru boven en de 785XLT beneden. Over de 785XLT gesproken, ik lees in de reacties op dit topic dat die wel degelijk een trunkingfunctie heeft, alleen niet alles en niet zo uitgebreid. Weet iemand wat daarmee wordt bedoeld? Wellicht wel gewoon trunking (alleen Motorola), maar geen dual trunking (Motorola en EDACS) of triple trunking (Motorola, EDACS, en LTR)? Misschien is er iemand die dit soort functies en extra's van de 785XLT op een rijtje zou kunnen zetten met een korte beschrijving erbij?

Allemaal weer hartstikke bedankt!
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2007, 16:42:07 »
Aircell 7 gaat prima, ik gebruik dat ook:



Ik heb aan beide kabeleindes een N-connector gemonteerd en ben in het bezit van een N>PL259 en een N>BNC verloopje, zodat ik de antenne ook voor andere apparatuur kan gebruiken.

Mocht je nog vragen hebben, dan lees ik ze graag!

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #21 Gepost op: 15 juli 2007, 08:21:23 »
Dat ziet er inderdaad goed uit zeg, niet te vergelijken met die dikke, stugge coax die ik "vroeger" gebruikte.

Intussen ben ik aan het prakkedenken geslagen over waar en hoe die antenne dan te plaatsen, want wij zelf hebben een opbouw waar niks op het dak kan omdat dat "bol" loopt, en aan beide zijden daarvan het platte dak van de buren.

Na enig zoeken ontdekte ik het bestaan van het zgn. tegelstatief en dat is volgens mij de perfecte oplossing. Die zet ik gewoon op het platte dak naast de opbouw met een extra buis erop, zodat de antenne boven mijn eigen dak uitsteekt. Dat ga ik van de week dus regelen!

Dan wil ik daarbij nog wel de mogelijkheid cre ëren om zowel beneden in de woonkamer als boven in de slaapkamer te kunnen luisteren, maar dat lijkt me gewoon een kwestie van een splitter onderaan de antenne monteren en van daaruit 2 kabels leggen. Weet jij misschien of dat inderdaad zo simpel is?
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #22 Gepost op: 15 juli 2007, 13:20:57 »
Daar durf ik geen antwoord op te geven, ik werk altijd met aparte antennes.

Er zijn wel kastjes waarmee je altijd 2 ontvangers aangesloten kan laten, of zogenaamde coax schakelaars.

Online Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #23 Gepost op: 15 juli 2007, 13:37:31 »
Citaat van: "SteKel"
Dan wil ik daarbij nog wel de mogelijkheid cre ëren om zowel beneden in de woonkamer als boven in de slaapkamer te kunnen luisteren, maar dat lijkt me gewoon een kwestie van een splitter onderaan de antenne monteren en van daaruit 2 kabels leggen. Weet jij misschien of dat inderdaad zo simpel is?

Kijk even op deze pagina staat een foto van een antenne splitter de SP3 van RF Systems deze is echt heel goed. viewtopic.php?t=11906

Gert Jan

  • Gast
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #24 Gepost op: 15 juli 2007, 13:41:29 »
Citaat van: "zulu10"
Kijk even op deze pagina staat een foto van een antenne splitter de SP3 van RF Systems deze is echt heel goed. viewtopic.php?t=11906

Overdrijven is ook een vak :?

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #25 Gepost op: 15 juli 2007, 13:53:40 »
Mijn inziens is er niets aan overdreven, het enige overdrevene is wellicht jouw reaktie..

Gert Jan

  • Gast
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #26 Gepost op: 15 juli 2007, 14:17:27 »
Citaat van: "jomaco"
Mijn inziens is er niets aan overdreven, het enige overdrevene is wellicht jouw reaktie..

Ach, heb jij er ook ervaring mee?
Ik wel en vond het vies tegenvallen, zeker voor dat geld, en jij?
"Heel goed" vond ik ze dus niet.

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #27 Gepost op: 15 juli 2007, 14:29:19 »
Citaat van: "zulu10"
Citaat van: "SteKel"
Dan wil ik daarbij nog wel de mogelijkheid cre ëren om zowel beneden in de woonkamer als boven in de slaapkamer te kunnen luisteren, maar dat lijkt me gewoon een kwestie van een splitter onderaan de antenne monteren en van daaruit 2 kabels leggen. Weet jij misschien of dat inderdaad zo simpel is?

Kijk even op deze pagina staat een foto van een antenne splitter de SP3 van RF Systems deze is echt heel goed. viewtopic.php?t=11906

Is die ook geschikt om buiten te plaatsen? Ik wil nl. vanaf de antenne al gaan splitten. Bedankt!
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Online Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #28 Gepost op: 15 juli 2007, 14:37:14 »
Citaat van: "SteKel"
Is die ook geschikt om buiten te plaatsen? Ik wil nl. vanaf de antenne al gaan splitten. Bedankt!

Nee. :(

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #29 Gepost op: 15 juli 2007, 14:42:17 »
Citaat van: "zulu10"
Citaat van: "SteKel"
Is die ook geschikt om buiten te plaatsen? Ik wil nl. vanaf de antenne al gaan splitten. Bedankt!

Nee. :(

Da's net zo helder als jammer  ;)
Weet iemand of die dingen voor buiten wel bestaan?
Groeten uit Den Haag,
Gerard