Auteur Topic: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen  (gelezen 18011 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PD0ADL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Gepost op: 29 maart 2017, 20:28:07 »
Citaat
De politie heeft nauwelijks zicht op het aantal C2000-portofoons dat in omloop is onder agenten. Daardoor bestaat het risico dat de portofoons illegaal worden doorverkocht en in handen komen van criminelen.

Citaat
Ook houdt de politie nauwelijks bij of medewerkers die uit dienst treden hun portofoon wel inleveren. Het personeelssysteem van de politie is niet gekoppeld aan het systeem waarin de portofoons worden geregistreerd. Als agenten een andere functie krijgen binnen de politie, moeten de gespreksgroepen op hun portofoon mogelijk worden aangepast. Ook dat gebeurt niet goed genoeg.

http://www.ad.nl/binnenland/politieportofoons-mogelijk-in-handen-van-criminelen~ad20535c/

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2017, 20:42:50 »
Joh... je verwacht het niet...  :o
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2017, 21:46:32 »
Goed mobile device management, zó moeilijk hoeft het niet te zijn. Maar dat geldt natuurlijk ook voor het bestellen van Office-licenties....  ::) Sorry, flauw.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2017, 08:43:41 »
Maar dat geldt natuurlijk ook voor het bestellen van Office-licenties.

De oorzaak kan/zal best dezelfde organisatorische oorzaak hebben..........

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2017, 13:20:38 »
Maar is dat niet het probleem met alle Technische / ICT projecten bij de overheid.
De start is goed, maar ze zijn al snel het overzicht kwijt, maar misschien is dat wel inherent aan dit soort grote projecten ?

Ik heb geen idee hoeveel porto's / mobi's er in totaal in omloop zijn en op hoeveel punten deze worden uitgegeven / ingenomen. (even snel met google 65.000 agenten, 30.000 brandweer lieden en dan nog eens de Ambu's / Douane / Defensie en alle gelieerde, dus even snelle schatting 150.000 devices???)  
Kan me dus voorstellen dat als je daar van te voren niet heeeeel erg goed over hebt nagedacht je zeer snel de tel kwijt bent.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline sebastiaan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2017, 09:32:51 »
Misschien zie ik het allemaal een beetje zwart wit, maar waarom al die ophef dat criminelen mee kunnen luisteren?
Vroeger in het analoge tijdperk kon dit toch ook, en nog veel makkelijker ook.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2017, 13:02:28 »
nou die ophef is er niet voor niets . men ging over naar het c2000 systeem om dat ze wilden dat men niet meer afgeluisterd kon worden . er is heel veel geld er in gestoken om een goed dekkend en niet af te luisteren net werk op te zetten dat is hier door gewoon mislukt . nu kunnen de criminelen dus wel gewoon mee luisteren . en als de verhalen kloppen die in de media staan . dan is het vrij makkelijk om aan zon porto te komen . alleen zul je er wel wat geld er voor neer moeten tellen . en dat allemaal van onze belasting centen. we hebben er zelf aan mee betaald . dus dan is die ophef wel te begrijpen

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2017, 13:29:41 »
Is het niet zo eenvoudig als het excluden van porto #xxxxxx ? Sjonge wat een misbaksel weer. (Maar dat wisten ze al toen het opgezet werd)
QRO, einde probleem!

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2017, 14:41:04 »
Misschien zie ik het allemaal een beetje zwart wit, maar waarom al die ophef dat criminelen mee kunnen luisteren?
Vroeger in het analoge tijdperk kon dit toch ook, en nog veel makkelijker ook.

En dat is het enige goede antwoord.  Van mij mogen ze die codering er weer afhalen zelfs.  Als het echt zo privacy gevoelig is gebruiken ze hun mobiel maar. Zijn genoeg andere landen waar dit totaal geen probleem is.

Bovendien de media spreekt over verloren apparatuur en dan komen er weer figuren die roepen ja maar zo'n ding meldt zich aan op het netwerk en is altijd op te sporen.  Maar uiteraard kun je het zendgedeelte onklaar maken en dan kan men nog steeds meeluisteren.  

Maar zelfs dat hoeft allemaal niet eens.  Als je zo'n apparaat een uurtje "leent" en handig bent met elektronica kun je een paar flash chipjes dumpen en ik durf te wedden dat je daar de operationele coderingssleutels in aantreft.  Ervaring leert dat fabrikanten hun apparatuur vaak niet goed beveiligen en er altijd wel een manier is om achter sleutels te komen.  En dan is de vraag hoe vaak wisselen ze van operationele sleutels, 1x per week of 1x per jaar of misschien wel nooit.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2017, 15:18:34 »
Bovendien de media spreekt over verloren apparatuur en dan komen er weer figuren die roepen ja maar zo'n ding meldt zich aan op het netwerk en is altijd op te sporen.  Maar uiteraard kun je het zendgedeelte onklaar maken en dan kan men nog steeds meeluisteren.

Eh nee, zo werkt het helaas niet. Zelfs trunkingsystemen van 10/20 jaar geleden konden apparaten al volledig uit het netwerk komen. Er worden helemaal geen zendgedeeltes onklaar gemaakt, dat is een broodje aap. Het eerste wat een porto/mobi doet bij het inschakelen is zich aanmelden bij het netwerk. Het netwerk zegt dan simpelweg "GEEN TOEGANG" en er valt dus ook niets mee te luisteren. Precies hetzelfde als met mobieltjes. Geen simkaart, of is je simkaart geblokkeerd? Geen toegang. Op afstand dingen onklaar maken heeft een hoog 007-gehalte ;)

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #10 Gepost op: 2 april 2017, 16:04:25 »
ls je zo'n apparaat een uurtje "leent" en handig bent met elektronica kun je een paar flash chipjes dumpen en ik durf te wedden dat je daar de operationele coderingssleutels in aantreft.

Dat is heel goed mogelijk, maar dan nog .......
De sleutel is gekoppeld aan een apparaat, dubbele sleutels kunnen niet in het netwerk.
En dat het landelijk niet goed wordt bijgehouden, wil niet zeggen dat het lokaal niet gebeurt, vergeet niet dat er nog steeds een overgang gaande is, van veel lokale en regionale korpsen naar één landelijk korps (het duurt te lang, ik weet het).

En dan nog, zou je een werkend apparaat hebben, dan kan je alleen luisteren op de geprogrammeerde gespreksgroepen.
Maar dat is makkelijker aan te passen, met de juiste software  8)

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #11 Gepost op: 2 april 2017, 19:43:37 »
En dat is het enige goede antwoord.  Van mij mogen ze die codering er weer afhalen zelfs.  Als het echt zo privacy gevoelig is gebruiken ze hun mobiel maar. Zijn genoeg andere landen waar dit totaal geen probleem is.

Misschien moeten jullie even stoppen te denken als scannerluisteraar?

In het analoge tijdperk was elke agent zich er van bewust dat er meegeluisterd werd. De bedrijfsvoering van de politie was daar ook op aangepast. En onderdelen of diensten die echt spannende dingen deden (observatieteams, arrestatieteams, speciale onderdelen van Justitie of KMAR enzovoort) gebruikten al lang systemen met krypto of andere coderingssystemen.

Sinds C2000 ingevoerd is, gaat men er van uit dat er niet meer meegeluisterd kan worden. De bedrijfsvoering is daarop aangepast en al die "geheime diensten" zijn op C2000 overgegaan. Er van uit gaande dat meeluisteren niet meer mogelijk is, gaat er veel vertrouwelijke info via C2000. Nou zou het meeluisteren met de "normale" politie nog niet zo'n probleem zijn. Maar anders wordt het als er meegeluisterd kan worden met al die speciale onderdelen die met speciaal werk bezig zijn dat niemand iets aan gaat, of die ook bezig zijn de gewone burgers te beschermen. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat die informatie zo geheim mogelijk moet blijven en dat de politie zich zorgen maakt.

Aan de ene kant zou je zeggen dat het vreemd is dat er porto's kwijt kunnen raken. Aan de andere kant zijn er zo veel verbindingsmiddelen in gebruik, 24 uur per dag, bij vele verschillende onderdelen, dat ik mij kan voorstellen dat het nauwelijks beheersbaar is.

Nog even iets anders (even los van alle investeringen): Bij outsiders leeft nog steeds het beeld dat C2000 een brak systeem is dat nauwelijks werkt en om de haverklap grote problemen heeft. Dat is al lang niet meer zo. Het is een stuk gereedschap waar op dit moment goed mee te werken is.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #12 Gepost op: 3 april 2017, 09:20:32 »
Citaat
Aan de ene kant zou je zeggen dat het vreemd is dat er porto's kwijt kunnen raken. Aan de andere kant zijn er zo veel verbindingsmiddelen in gebruik, 24 uur per dag, bij vele verschillende onderdelen, dat ik mij kan voorstellen dat het nauwelijks beheersbaar is.

Waarom kan dat met de dienstwapens dan wel? Of is dat net zo'n rommeltje?
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #13 Gepost op: 3 april 2017, 12:39:45 »
Waarom kan dat met de dienstwapens dan wel? Of is dat net zo'n rommeltje?

Ik heb geen verstand van wapens.

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1295
  • Qua Patet Orbis
Re: Politieportofoons mogelijk in handen van criminelen
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2017, 13:04:54 »
Er zijn c-2000 porto's in omloop die niet bij enige OOV dienst in gebruik zijn en gewoon op het netwerk worden gebruikt om te luisteren.