Auteur Topic: TETRA decoderen  (gelezen 386091 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: TETRA decoderen
« Reactie #330 Gepost op: 8 januari 2016, 10:59:01 »
Dank voor je reactie. Dat verklaart het een en ander. Ik las dat vreemde geluiden kunnen wijzen op bijvoorbeeld een SDS bericht. Dat kan dan mijn lege OGG bestandjes verklaren.
Zal hem eens een tijd langer laten draaien. Heb nog geprobeerd Debian Live via USB stick te gebruiken, maar dat boot helaas niet. Blijkt niet UEFI compatible. Ubuntu boot wel vanaf USB stick, maar die heeft geen gnuradio packages in de standaard repositories. En een Debian repository toevoegen gaat problemen opleveren is mijn ervaring uit het verleden. Nog maar even gevirtualiseerd testen dus.

Offline One Guy, One Blog

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
    • One Guy, One Blog
Re: TETRA decoderen
« Reactie #331 Gepost op: 8 januari 2016, 15:16:47 »
Dank voor je reactie. Dat verklaart het een en ander. Ik las dat vreemde geluiden kunnen wijzen op bijvoorbeeld een SDS bericht. Dat kan dan mijn lege OGG bestandjes verklaren.
Zal hem eens een tijd langer laten draaien. Heb nog geprobeerd Debian Live via USB stick te gebruiken, maar dat boot helaas niet. Blijkt niet UEFI compatible. Ubuntu boot wel vanaf USB stick, maar die heeft geen gnuradio packages in de standaard repositories. En een Debian repository toevoegen gaat problemen opleveren is mijn ervaring uit het verleden. Nog maar even gevirtualiseerd testen dus.

Misschien een tip: ik heb het werkend onder Kali 2, dat was makkelijk voor elkaar te krijgen omdat GNUradio daar al standaard in zit.

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: TETRA decoderen
« Reactie #332 Gepost op: 31 januari 2016, 22:11:31 »
Hoi, eerste post hier. Dus ik zal hem zo mooi mogelijk proberen te maken. Na wat gepruts ben ik begonnen met het maken van een Yagi voor 425.5MHz het is m'n eerste handgemaakte antenne. En of het nu perfect is of niet. De antenne geeft me op dit moment -30dB ten opzichte van een normale FM-radio antenne. Ik ben er dan ook zeer trots op ;) Helemaal omdat de antenne hiervoor haaks staat op de te verwachten straalrichting ;)



Het kabeltje loopt naar een paar euro dure SDR die ik na het succes van vandaag toch maar ga vervangen voor HackRF. Ik heb de smaak te pakken ;)



Vervolgens maak ik gebruik van de Tetracom software. Ik heb de github versie van een ander gepakt die Gnuradio 3.7 ondersteunde.



Het probleem van "mijn" SDR is dat op de ingestelde frequentie de local oscillator door het signaal gaat. Omdat de bemonster frequentie een (veel) grotere bandbreedte geeft dan ik nodig heb, tune ik 'naast' de frequentie van keuze in.



Na het starten van tetrad en rxx krijg ik telive op m'n scherm, waarop ik de oproep codes (en dienstnummers) van HTM personeel kan zien. Daarnaast kan de oproepen ook horen.



Ik heb de telive software een beetje aangepast zodat ik de audio live kan streamen en de nummertjes kan weergeven. Volgende week ga ik eens bij een echte radio amateur zitten... :)


Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #333 Gepost op: 1 februari 2016, 11:06:04 »
Welkom op het forum.

Leuke zelf gemaakte antenne, zelf heb ik van wat waterleiding een j-pole in elkaar gesoldeerd in de frequentie band en heb daar ook goede resultaten mee.
Wat wil je met het streamen van de audio gaan bereiken ?

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: TETRA decoderen
« Reactie #334 Gepost op: 1 februari 2016, 15:04:59 »
Ik ben zelf het meest geïnteresseerd in de metadata van het verkeer. De ISSI en GSSI die rond de berichten gaan. Hiermee kan ik actuele reisinformatie van NDOVloket koppelen aan radio verkeer. Het grote idee is dan dat een oproep uit een tram, waar we een locatie van hebben kan worden gevisualiseerd in een webinterface. De audio zelf is op zich aardig om direct aan incident management toe te voegen.

De architectuur die we voor actuele reisinformatie gebruiker maakt gebruikt van ZeroMQ. Ik wil proberen om de Tetracom metadata dan ook op een zelfde manier te verspreiden. Audio is leuk, maar geen doel op zich, al ben ik nu ook met een oplossing bezig dat Tetracom op een elegante manier in icecast kan krijgen.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: TETRA decoderen
« Reactie #335 Gepost op: 1 februari 2016, 19:32:49 »
En dan wordt het massaal bekend dat we tetra meeluisteren en gaat voor de meeste bedrijven automatisch de tea1 encryptie er op... en dan heb je als 1 persoon het luisteren voor alle anderen onmogelijk gemaakt... goed bezig!

Offline MCS2000

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: TETRA decoderen
« Reactie #336 Gepost op: 1 februari 2016, 19:34:33 »
Daar heeft Hans wel een punt... :-\
Groeten, Martijn

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: TETRA decoderen
« Reactie #337 Gepost op: 1 februari 2016, 23:24:28 »
Ik ben niet zo van het stiekem. Gegeven dat vandaag mensen met geld een portofoon kunnen kopen (150 euro op marktplaats) of met wat kennis, een computer een USB stickje mee kunnen luisteren, geeft een erg vage verdeling van macht. Waarom zou jij als enkele persoon wel een luistervink mogen zijn en je geinteresseerde buurman niet? Massale bekendheid zou ook betekenen dat een discussie als deze, achter gesloten deuren moet worden gevoerd. Ik krijg er een beetje een P2000 gevoel bij, het loopt allemaal wel los :)

Het voordeel wat je nu hebt is dat leveranciers hebben gepretendeerd dat niet meegeluisterd kan worden, en dat dat het unique-selling-point was om analoge apparatuur te vervangen. Vervolgens zullen diezelfde leveranciers massaal nieuwe apparatuur en management software willen verkopen waar encryptie ondersteuning in zit. Denk vervolgens na of de gestandaardiseerde encryptie (ik meen uit 1995) op dat moment nog steeds veilig is. Dat was het niet bij de OV-chipkaart, niet bij GSM, ...

Anyway, ik heb wat beters te doen dan een publieke streaming audio website te hosten :)

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: TETRA decoderen
« Reactie #338 Gepost op: 2 februari 2016, 06:38:58 »
Succes begin er maar aan, tea decoderen... zou met 2 beginnen dan wordt je rijk aan die 'enkeling' die nu meeluistert...

Charles-98

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #339 Gepost op: 2 februari 2016, 09:40:52 »
Citaat van: skinkie
Ik ben niet zo van het stiekem. Waarom zou jij als enkele persoon wel een luistervink mogen zijn en je geinteresseerde buurman niet? Massale bekendheid zou ook betekenen dat een discussie als deze, achter gesloten deuren moet worden gevoerd. Ik krijg er een beetje een P2000 gevoel bij, het loopt allemaal wel los :)

Onze overheid, maar intussen ook het bedrijfsleven, zijn bijna allemaal overgestapt op digitale communicatie.
Als reden werd en word vooral genoemd het niet -meer- kunnen meeluisteren door derden. Men vind die meeluisteraars niet prettig en bij de hulpdiensten werd vooral ramptoerisme als argument gebruikt om over te stappen op het digitale netwerk. Heb niet het idee dat ramptoerisme sindsdien is afgenomen.

We zijn thans in de situatie geraakt dat de overheid alles uit de kast haalt om ons (gedrag) te volgen en alles vast te leggen in onvoorstelbaar omvangrijke databases. Het begint langzaamaan de vormen van een Politiestaat aan te nemen met terreurdreiging als excuus daarvoor.
Maar het word ons als gewone goedwillende burger vrijwel onmogelijk gemaakt om onze overheid te controleren. Dit klinkt eenzijdig maar het is wel de feitelijke praktijk.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #340 Gepost op: 2 februari 2016, 13:24:57 »
Maar het word ons als gewone goedwillende burger vrijwel onmogelijk gemaakt om onze overheid te controleren.
Dit klinkt eenzijdig maar het is wel de feitelijke praktijk.

Er is een alternatief, je kunt b.v. e email ondertekenen met:
Bom aanslag wapens ontvoering moord minister koning koningin kernreactor ontploffing
Email worden (vaak) gescand op trefwoorden.
Wanneer veel mensen dit doen, dat moeten ze zoveel lezen, dat ze er eigenlijk niet meer aan toe komen  :o

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: TETRA decoderen
« Reactie #341 Gepost op: 6 februari 2016, 00:18:02 »
Inmiddels ook gelukt om het via een RaspberryPi2 te ontvangen en te decoderen :)



load average: 1.71, 1.69, 1.66

Dus realistisch, ik denk dat je nu al twee kanalen per Pi zou kunnen doen. En als de software wat wordt geoptimaliseerd kan dat alleen maar beter worden.

Offline pe2cvf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 162
Re: TETRA decoderen
« Reactie #342 Gepost op: 6 februari 2016, 09:17:52 »
Gebruik je de Pi2 als remote rx, of decodeer je er ook mee en komt er audio uit?
Gr Roel

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: TETRA decoderen
« Reactie #343 Gepost op: 6 februari 2016, 12:13:35 »
Beide werkt :) En ja, er komt audio uit.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #344 Gepost op: 29 februari 2016, 21:43:46 »
Hey guys,

Mooi project skinkie!

Hoeveel Pi's heb je in gebruik voor http://opentetra.nl/? Ik ben iets aan het verzinnen voor een 4 kanaals netwerk. Gebaseerd op jouw bevindingen zal ik dan 2 Pi's nodig hebben. Nou wil ik er eigenlijk 3 gebruiken, 2 als ontvanger en 1 als "verwerker" voor de audio en locatie info. Dus beide Pi's draaien 2 receivers en de 3e Pi draait rxx en iets van een webserver.

Klinkt dit als een idee of gaat het op voorhand al niet lukken?

Groeten,

Pepijn
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.