Auteur Topic: Heli = airborne op de monitor  (gelezen 11285 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline dajero

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #45 Gepost op: 21 juni 2022, 07:45:14 »
Klopt. Blijkbaar een probleem met de API bij 112PERS.nl...

Offline PeterD

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 146
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #46 Gepost op: 21 juni 2022, 08:30:52 »
De API-key van 112pers.nl is dichtgezet door ADS-B, de website waar ze de data vandaan halen. Zij hebben eisen gesteld waardoor 112pers.nl andere apparatuur voor betere ontvangst moet gaan aanschaffen.

Zij hebben dat geld niet en zijn op zoek naar donateurs om de kosten te beperken. Als het ze niet lukt bestaat de mogelijkheid dat ze er mee gaan stoppen.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2022, 08:33:10 door PeterD (tikfout) »

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #47 Gepost op: 21 juni 2022, 13:15:02 »
ADS-B is een techniek/standaard, geen website. Of bedoelen ze ADSBExchange.com?

Voorheen kreeg je als feeder toegang tot de API. Voor commerciële toepassingen kon er een licentie worden gekocht (welke al stukken goedkoper is vergeleken met FA, FR24 enz)

Ze zijn gestopt met de toegang voor feeders, omdat commerciële partijen zelf een feeder gingen draaien om gratis toegang te krijgen. Het is een project voor enthousiastelingen, maar er werd dus misbruik van de situatie gemaakt. Het ging ze puur om de data, dus vaak zat er amper een fatsoenlijke antenne aan de ontvanger..

112pers.nl maakte hier ook misbruik van en heeft het daardoor verpest voor feedende hobbyisten die gebruik maakten van de API. Een snelle blik op hun website leert dat ze een commercieel bedrijf zijn, inclusief KvK nummer en gevestigd in een duur kantoorpand op een toplocatie

Als 112pers.nl daadwerkelijk geld wilt binnenhalen voor nieuwe apparatuur, dan bedonderen ze de boel. Waar ze wel geld voor nodig hebben is een licentie. Voor alle licenties geldt: herdistributie van de data is niet toegestaan, waar ze zich ook niet aan houden.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #48 Gepost op: 21 juni 2022, 14:40:15 »
Ik moet mijn vorige bericht enigzins nuanceren: nog een andere 112 site in Nederland heeft aan de ontstane situatie een (negatieve) bijdrage geleverd, dus niet enkel 112pers.

Citaat
We used to offer 'free' API, but we had to terminate that due to commercial businesses pretending to being enthusiasts.
This is a community project and the global radar page will stay uncensored.(https://www.adsbexchange.com/legal-and-privacy/)

Ik heb de discussie tussen de eigenaar van adsbexchange en een van de 112 sites gelezen. Het is een misverstand dat een betere feed de oplossing is en weer toegang tot de API geeft. Enkel het bereik van de feed (15 nm) en het doel werden belachelijk gemaakt in de discussie. Het geheel was de spreekwoordelijk druppel die de emmer deed overlopen en bovenstaand besluit (uit de quote) is daaruit voortgevloeid.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #49 Gepost op: 22 juni 2022, 12:00:46 »
En nog steeds is ze het niet duidelijk genoeg voor ze, ondanks dat ze hier meelezen en ik het via de ADSBexchange Discord persoonlijk heb uitgelegd omdat ze de uitleg in het Engels (soms met een sarcastische ondertoon) niet hadden begrepen:

De gratis API voor feeders was aan voorwaarden verbonden. Het was bedoeld voor persoonlijk gebruik of onderzoek, dus niet om de data te gebruiken voor publicatie op websites, telegram enz.

Nog steeds willen ze doorgaan met geld inzamelen voor een betere ontvangst-setup in de hoop dat ze weer toegang krijgen tot de API. Dat gaat niet gebeuren, want de API is voor alle feeders dichtgezet. Daarnaast: boze berichtjes sturen maar adsbexchange.com helpt echt niet.

Sommige 112-sites met radar spreken van een "jarenlange samenwerking" die opeens verbroken is door een tariefsverhoging. Ook weer valse informatie, want er is nooit een cent voor betaald en van een samenwerking was ook geen sprake. Enkel een stick ingeplugd met als doel om toegang te krijgen tot de (toen voor persoonlijk gebruik nog gratis) API data.

Offline tomo-dj

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 106
    • 112PERS
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #50 Gepost op: 22 juni 2022, 13:48:49 »
Ik ben het niet helemaal met je eens Remon.

- Waar leef jij dat wij boze berichtjes naar adsbexchange.com sturen?

- Waar lees jij dat wij verwachten dat wanneer we geld inzamelen voor een set-up we een nieuwe API KEY krijgen?

Graag even volgende keer met goede feiten komen voordat je deze onzin de wereld in helpt.
Je eigen P2000 monitor? https://112PERS.nl
Lifeliners volgen? https://lifeliners.nl
Incidenten via Telegram? https://t.me/incidenten


Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #51 Gepost op: 22 juni 2022, 14:21:42 »
Dit bericht heb je naar 934 volgers gestuurd in je Telegram kanaal:

Citaat
Het ziet er naar uit dat we nieuwe apparatuur moeten aanschaffen voor betere ontvangst, dit is een eis van ADSB waar wij de data vandaan halen.

Ik ben daarom benieuwd of er animo is vanuit deze groep om de kosten te beperken.

Het kan zijn dat we anders gaan stoppen met dit kanaal.

ADSBexchange heeft dit nooit en te nimmer geëist.

Vervolgens zet je een doneeractie op voor het bekostigen van nieuwe apparatuur en zijn er mensen die ook daadwerkelijk hebben gedoneerd. Vooral als het om crowdfunding gaat moet je duidelijk zijn waarvoor mensen precies doneren en geen informatie achterhouden.

Mijn vorige bericht was niet specifiek gericht op 112pers maar over 112-sites met radar in het algemeen. ADSBexchange heeft boze berichten gekregen. Het lijkt alsof alles tegenwoordig maar gratis moet of mag..

De rede dat ik deze info op het scannerforum deel, is omdat er ook leden van hier in dat Telegram-kanaal zitten en die hebben best recht op iets meer transparantie.

Offline tomo-dj

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 106
    • 112PERS
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #52 Gepost op: 22 juni 2022, 14:34:45 »
Zeker heeft iedereen recht op transparantie.

Alleen ik heb wel degelijk contact gehad met ADSBexchange en ze hebben wel degelijk geroepen dat het signaal van onze ontvanger veel te slecht is.

Mensen doneren inderdaad dus voor nieuwe apparatuur, of dat nu via ADSBexchange is of via een ander netwerk daar zijn we momenteel nog over in gesprek met andere partijen.

Zo bestaat ook de mogelijkheid dat we bij een ander netwerk aansluiten.
Je eigen P2000 monitor? https://112PERS.nl
Lifeliners volgen? https://lifeliners.nl
Incidenten via Telegram? https://t.me/incidenten


Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #53 Gepost op: 22 juni 2022, 14:51:39 »
Voor het geval je het niet door hebt: ik zat midden in dat gesprek. We hebben inderdaad gezegd dat het ontvangst belabberd was en we hadden gelijk door wat het doel was. Iets met slapende honden wakker maken..

Succes bij FR24, FA en anderen met hun API tarieven.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #54 Gepost op: 28 augustus 2022, 09:34:46 »
Nu ik de BOT weer een beetje op wil pakken, heb ik het platform waar deze op draait, inclusief de Telegram plugin, geupdate. Dat heeft wat dingen aan het licht gebracht die ik recht moest zetten cq andere schrijven (codematig). Dit maakt dat ik het annuleren van heli-vluchten (welke handmatig door gebruikers van de BOT worden doorgegeven, interesse? meld je dan aan!) opnieuw wil pogen naar de DB te schrijven, ofwel dat deze ook op de site zichtbaar worden. In het verleden heeft dat een paar keer voor problemen gezorgd. Ik weet niet exact meer welke problemen, maar mocht er weer iets geks gebeuren op de monitor vwb heli-meldingen, let me know.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #55 Gepost op: 28 augustus 2022, 09:53:31 »
Ik zal het wel even in de gaten houden.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #56 Gepost op: 28 augustus 2022, 10:22:14 »
11:10:50 28-08-22GROUP-2A1 (MMT) (DIA) 13991 Aarlanderveenseweg 2445 Aarlanderveen 81742 mka HM
0120901Ambulance Amsterdam (Traumaheli Lifeline 1 - Amsterdam)

Hiervan is geen airborne melding verschenen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #57 Gepost op: 28 augustus 2022, 10:57:53 »
11:10:50 28-08-22GROUP-2A1 (MMT) (DIA) 13991 Aarlanderveenseweg 2445 Aarlanderveen 81742 mka HM
0120901Ambulance Amsterdam (Traumaheli Lifeline 1 - Amsterdam)

Hiervan is geen airborne melding verschenen.

Is die wel airborne geweest?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #58 Gepost op: 28 augustus 2022, 11:03:31 »
Jazeker wel.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #59 Gepost op: 28 augustus 2022, 11:29:36 »
Volg jij ook het heli kanaal van 112Pers?