Auteur Topic: 2 x PDW  (gelezen 8884 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline gbverhoeven

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 24
2 x PDW
« Gepost op: 17 september 2011, 15:59:21 »
Ik heb op de PC 2 compoorten, aan iedere compoort hangt een scanner, onafhankelijk van elkaar doen ze het prima. COM 1 / COM 2 werken perfect, maar wanneer ik 2 x pdw draai valt het signaal van beide poorten weg, wie weet hier een oplosssing voo


Alvast bedankt!

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 2 x PDW
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2011, 17:03:21 »
Ik heb op de PC 2 compoorten, aan iedere compoort hangt een scanner, onafhankelijk van elkaar doen ze het prima. COM 1 / COM 2 werken perfect, maar wanneer ik 2 x pdw draai valt het signaal van beide poorten weg, wie weet hier een oplosssing voo

Gebruik je een 2-levelinterface? Dan ondersteunt PDW maar één seriële poort tegelijk. Met het RS232-interface is het wel mogelijk om met meerdere seriële poorten parallel  te draaien.

Offline gbverhoeven

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 24
Re: 2 x PDW
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2011, 17:23:57 »
Ja ik gebruik de 2-level interface, maar start 2 verschillende pdw versies op, 1 op COM 1 en de andere op COM 2 (PDW 2.16 en PDW 3.1) Dit zal dus volgens jou niet gaan werken? Het wordt toch aangestuurd door 2 verschillende poorten? COM 1 en 2 ? Ik snap niet dat die 2 dan met elkaar samenwerken....

Allebei de pdw's werken goed zowel op COM 1 als COM 2, maar start ik ze beide op, dan gaan de wijzers naar beneden en blijven een beetje staan vibreren... sluit ik 1 van de 2 dan gaat de ander weer goed verder... Het lijkt me eerder een soort conflict tussen de 2 poorten.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: 2 x PDW
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2011, 21:47:15 »
Ik heb op de PC 2 compoorten, aan iedere compoort hangt een scanner, onafhankelijk van elkaar doen ze het prima. COM 1 / COM 2 werken perfect, maar wanneer ik 2 x pdw draai valt het signaal van beide poorten weg, wie weet hier een oplosssing voo

Gebruik je een 2-levelinterface? Dan ondersteunt PDW maar één seriële poort tegelijk. Met het RS232-interface is het wel mogelijk om met meerdere seriële poorten parallel  te draaien.

Lost virtualisatie in dezen iets op?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 2 x PDW
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2011, 21:47:20 »
Ja ik gebruik de 2-level interface, maar start 2 verschillende pdw versies op, 1 op COM 1 en de andere op COM 2 (PDW 2.16 en PDW 3.1) Dit zal dus volgens jou niet gaan werken? Het wordt toch aangestuurd door 2 verschillende poorten? COM 1 en 2 ? Ik snap niet dat die 2 dan met elkaar samenwerken....

PDW maakt bij een 2- en 4-levelinterface niet op een standaardmanier gebruik van de COM-poort. In Windows 98 wordt een .vxd-file hiervoor gebruikt, in WinXP slicer.sys. Hierdoor is het niet mogelijk om van twee van dat soort interfaces tegelijk gebruik te maken.

Het nieuwe RS232-interface maakt wel op een standaardmanier gebruik van de seriële poort. Een gebruiker kreeg het voor elkaar om 8 x PDW te draaien op de zelfde PC.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 2 x PDW
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2011, 21:49:18 »
Lost virtualisatie in dezen iets op?

Ik denk het niet, want PDW wil in combinatie met een 2 of 4-levelinterface een 'echte' seriële poort zien.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: 2 x PDW
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2011, 21:56:29 »
Lost virtualisatie in dezen iets op?

Ik denk het niet, want PDW wil in combinatie met een 2 of 4-levelinterface een 'echte' seriële poort zien.

Dat is me duidelijk, maar zoals ik het begrijp is het een beperking van de driver die je hierboven beschrijft (slicer.sys dus). Ik kan me voorstellen dat virtualisatie dat oplost.

Of begrijp ik het gewoon verkeerd, en ligt het niet aan de driver?

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: 2 x PDW
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2011, 22:07:37 »
Lost virtualisatie in dezen iets op?

Ik denk het niet, want PDW wil in combinatie met een 2 of 4-levelinterface een 'echte' seriële poort zien.

Dat is me duidelijk, maar zoals ik het begrijp is het een beperking van de driver die je hierboven beschrijft (slicer.sys dus). Ik kan me voorstellen dat virtualisatie dat oplost.

Of begrijp ik het gewoon verkeerd, en ligt het niet aan de driver?

Ik meen mij te herinneren dat er een aparte .vxd was om 2x PDW gelijktijdig te draaien. Ik heb daar ooit wel eens mee geexperimenteerd, lang geleden.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 2 x PDW
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2011, 22:09:13 »
Dat is me duidelijk, maar zoals ik het begrijp is het een beperking van de driver die je hierboven beschrijft (slicer.sys dus). Ik kan me voorstellen dat virtualisatie dat oplost.

Of begrijp ik het gewoon verkeerd, en ligt het niet aan de driver?

Met virtualisatie heb je volgens mij geen directe toegang tot de hardware.

Offline gbverhoeven

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 24
Re: 2 x PDW
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2011, 18:57:18 »
Vreemd, ik lees toch echt van verschillende mensen die bijv. een pci insteekkaartje hebben gekocht met 2 extra seriele poorten, en op deze manier met succes meerdere pdw's hebben draaien. Ik was in de veronderstelling dat het bestand COMPRT2.VXD was toegevoegd om dit probleem op te lossen.

Een citaat van Peter met bijbehorende reactie:

2x PDW via de compoort (VXD)

Al jaren krijg ik verzoeken om 2x PDW via de compoort (op 1 systeem) te kunnen draaien, maar het probleem is dat de compoortdriver (in dit geval comprt.vxd voor W98/ME) maar 1x geladen kan worden. De slicer.sys zou wel degelijk 2x geinstalleerd moeten kunnen worden, maar om duistere redenen blijkt dit (nog) niet mogelijk. Iemand kwam met een tip om de driver slicer.vxd, behorend bij een ander programma, te gebruiken voor de 2e compoort. Na wat testen bleek dit inderdaad mogelijk, de file is hernoemd naar comprt2.vxd en PDW zal deze automatisch laden indien comprt.vxd reeds geladen is. Op deze wijze moet het nu dus mogelijk zijn om 2x PDW te draaien via de compoort, maar dus alleen onder W98 of ME.

Reactie:

Citaat van: "Johan Beck"
Maar je moet dan wel 2 compoorten en dus ook 2 ontvangers hebben begrijp ik. 2x via dezelfde poort gaat dus niet.

Uiteraard, alles moet dubbel uitgevoerd zijn. Stel dat je 2 netwerken wilt monitoren, Callmax en P2000. Dan heb je dus sowieso al 2 ontvangers nodig voor die 2 verschillende frequenties. Vervolgens kon dit altijd al op 1 systeem, door 1x de compoort te gebruiken en 1x de geluidskaart (of 2 geluidskaarten). Nu kan dit dus via 2 compoorten, voor diegenen die graag serieel willen werken.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: 2 x PDW
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2011, 19:12:48 »
De oplossing met de 2 VXD's is geen officiele, het was slechts een onbetrouwbare tussenoplossing die ik niet kon garanderen.
De enige betrouwbare oplossing is al door Rene genoemd, RS232. Wat je wel zou kunnen proberen is 1x PDW via de geluidskaart te draaien. Dat heeft zich wel bewezen goed naast elkaar te kunnen draaien.

Offline gbverhoeven

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 24
Re: 2 x PDW
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2011, 20:15:50 »
Hieperdepiep Hoera.... het is gelukt!!!  Ik heb de standaard comprt.vxd verwijderd, en van comprt2.vxd de naam gewijzigd naar standaard comprt.vxd, zonder 2 dus. Ze draaien nu beide als een zonnetje. Het heeft me een zondag gekost, maar dan heb je ook wat!!!

In ieder geval allemaal hartelijk dank voor het meedenken!!!

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: 2 x PDW
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2012, 19:38:45 »
Hieperdepiep Hoera.... het is gelukt!!!  Ik heb de standaard comprt.vxd verwijderd, en van comprt2.vxd de naam gewijzigd naar standaard comprt.vxd, zonder 2 dus. Ze draaien nu beide als een zonnetje. Het heeft me een zondag gekost, maar dan heb je ook wat!!!

In ieder geval allemaal hartelijk dank voor het meedenken!!!

V3.1 op com 2 en V2.53 op com 1 werkt ook uitstekend.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: 2 x PDW
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2012, 22:00:44 »
Of de geluidskaart, of meerdere RS232 interfaces...

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 2 x PDW
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2012, 22:02:19 »
of meerdere RS232 interfaces...

Dat is natuurlijk de mooiste oplossing   8)