Auteur Topic: Leuk peeceetje voor PDW  (gelezen 42061 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Leuk peeceetje voor PDW
« Gepost op: 27 september 2009, 13:06:32 »
Beste mensen,

Dit is geen reclame, want ik heb geen enkele binding met het bedrijf wat ik zo ga noemen, anders dan dat ik er zelf met enige regelmaat als klant kom.

Afgelopen weekend heb ik bij NowThatsIt in Wateringen een Wyse Winterm WT9455XL Thin-Client mini computertje gekocht. Het ding kost 49,95 euro inclusief een netvoedinkje. Voor dat geld krijg je een zogenaamde Thinclient met 550 Mhz. CPU, 256 Mb. geheugen , LAN, VGA en Sound op het moederbordje, voorzien van een RS232 en een printerpoort en 4 USB 1.1 poorten, waarvan twee aan de voorzijden. Het apparaat is voorzien van een embedded versie van Windows XP. Er zitten standaard geen bewegende onderdelen, zoals een ventilator, in het apparaat, dus geen herrie. Het stroomverbruik zou iets van 10-15 watt zijn, wat het dus een ideale machine maakt om 24 uur per dag aan te laten staan.

Ik heb al ruime ervaring met zogenaamde "microclients"; mini computertjes die weinig stroom gebruiken en waar geen bewegende onderdelen in zitten. Ik heb zo'n ding al een jaar of twee of zo draaien om PDW te decoderen en dat gaat perfect.

De Wyse WT9455XL is iets groter dan de microclient. Op het moederbordje zitten twee normale IDE aansluitingen. Er is in ieder geval genoeg ruimte om een standaard 3,5 inch. harddisk te kunnen plaatsen. Zou je dat willen, al zou ik niet weten waarom  :oops: , dan zou je er met wat knutselwerk een tweede 2,5 inch. laptopharddisk bij kunnen zetten en er is ruimte voor een slimline CD of DVD speler. Die heb ik echter niet dus ik heb daar verder niets mee gedaan. Overigens zit het embedded OS in één van de IDE poorten op een connectortje. Haal je dat ding eruit dan kun je dus de twee IDE poorten gebruiken. Verder is er ruimte om 1 PCI uitbreidingskaart te plaatsen.

Hoewel het ding een andere bestemming zou krijgen, kon ik toch de verleiding niet weerstaan om te kijken of W98SE in combinatie met PDW goed werkt op dit ding.

Om een lang verhaal kort te houden: ik had nog ergens een 20 Gb,. harddisk liggen. Die is makkelijk te plaatsen. Met wat kunstgrepen heb ik er tijdelijk een CD-speler naast gehangen. Even in de setup (te bereiken door "DEL" bij het booten ingedrukt te houden, password waar daarna om gevraagd wordt is "Fireport")  de bootvolgorde veranderen en vervolgens Windows 98SE vanaf een bootable CD geïnstalleerd. Dat ging allemaal probleemloos. Het was even zoeken naar de drivers, bijvoorbeeld voor de netwerkkaart, maar die zijn gevonden. Na de installatie van W98SE dus alle drivers 1 voor 1 installeren. Daarna installeer ik altijd nog de "onoffici ële W98SE patch" waardoor het systeem nog wat stabieler lijkt te lopen. Als je wilt kan je ook nog alle updates van Microsoft installeren via "Windows update", maar tegen deze tijd heb je een goed werkend en stabiel systeem, zoals het er nu uitziet.

Volgende stap is PDW installeren, modempje op de COM1 poort en draaien maar. En het werkt. Zoals het er nu naar uitziet met een alleszins acceptabele snelheid en stabiel. Voor de grap een tweede versie van PDW geïnstalleerd en die versie simultaan laten decoderen via de geluidskaart en ook dat draait al uren goed.

Zoek je voor een redelijk bedrag een klein computertje wat weinig stroom gebruikt om 24 uur per dat aan te laten staan en PDW mee te decoderen, dan is dit ding daar een goede oplossing voor. Zelf vind ik dat de harde schijf die ik nu gebruik wat rumoerig is. Het is zonder meer mogelijk een IDE naar CF adaptor te kopen in combinatie met een CF-kaart van 4Gb. of zo en dan W98SE en PDW vanaf de CF-kaart te draaien. Dan krijg je wel een geluidloos systeem. Alles bij elkaar ben je iets van 900 Mb. kwijt als je W98SE, de CABS en PDW op een CF-kaartje zou installeren en houd je nog 3 Gb. opslagruimte over. Lijkt mij wel acceptabel, maar je bent dan toch alweer snel een euro of 30 extra kwijt (terwijl de meeste mensen wellicht nog wel ergens een oud harddiskje hebben liggen. Overweeg je deze optie, houdt er dan rekening mee dat je een CF naar IDE adapter moet hebben die via een normale IDE-kabel op het moederbord aangesloten wordt. Dus geen uitvoering die je direct op de IDE-poort van het moederbord kan insteken, want daar heb je net niet genoeg ruimte voor.  

Er is ruimte voor een extra PCI-kaart. Dit zou wellicht een tweede RS232 poort kunnen zijn, maar ik heb helaas nog niet kunnen proberen of dit werkt.

Ik ben enthousiast over dit product en wilde dit graag met mijn mede hobbyisten delen. Bij deze dus. Ik heb een tijdje niet veel gedaan op dit forum want het zat een beetje tegen allemaal, maar dat is nu voorbij. En voor de mensen die het echt interessant vinden. Twee weken geleden is onze tweede zoon geboren  :)

Foto's van het ding volgen nog.

Groeten,
Edwin

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2009, 13:21:22 »
Gefeliciteerd Edwin !

Het hele scannerforum:
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7559
  • PE1RFR
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2009, 15:18:03 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Afgelopen weekend heb ik bij NowThatsIt in Wateringen een Wyse Winterm WT9455XL Thin-Client mini computertje gekocht. Het ding kost 49,95 euro inclusief een netvoedinkje.

Leuk PDFje gevonden over dat apparaat : http://www.vecmar.com/pdf/wyse/9450_9455.pdf

Offline rik56

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 127
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2009, 19:29:16 »
Edwin, bedankt voor de tip, gelijk maar eentje besteld :)
en gefeliciteerd met de geboorte van uw 2de zoon

Rik

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2009, 19:58:40 »
Citaat
Twee weken geleden is onze tweede zoon geboren :)

Foto's van het ding volgen nog.

Gefeliciteerd Edwin!
En je noemt je kind toch niet 'het ding'?  ;)  
Nee hoor, ik snap em.
Gefeliciteerd, op naar betere tijden!

vr.gr.
Mars

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2009, 20:34:21 »
Citaat van: "rik56"
Edwin, bedankt voor de tip, gelijk maar eentje besteld :)
en gefeliciteerd met de geboorte van uw 2de zoon
Rik

Dank je dank je!

Even een klein aanvullinkje: er zit 1 molex-stekker in het apparaat. Wil je (tijdelijk)  een CD-speler of zo iets aansluiten dan moet je of zelf iets knutselen met een 2e connector of een verloopkabeltje erbij nemen. Maar dit systeempje komt het meest tot z'n recht als je er CF-kaartjes in gebruikt, dan is het echt muisstil.

Offline evertjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
    • http://112alarm.net/
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2009, 14:58:13 »
Goeie tip Edwin! Ik heb deze ook net besteld.
Heb je toevallig de benodigde drivers voor Win98SE nog bij elkaar zodat je deze makkelijk met mij/ons kunt delen?

Gr,EJ

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2009, 15:41:11 »
Citaat van: "evertjan"
Goeie tip Edwin! Ik heb deze ook net besteld.
Heb je toevallig de benodigde drivers voor Win98SE nog bij elkaar zodat je deze makkelijk met mij/ons kunt delen?

Gr,EJ

Ja toevallig heb ik die  :)  Moet alleen effe denken hoe ik die het beste kan delen.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2009, 15:47:54 »
Nog even een kleine update: ik had wat oude harddiskjes liggen, van 20 Gb. en een oud 2,5 inch laptopharddiskje van 6 Gb. of zo iets. Werkt allemaal wel, maar ik vind die oude harddisks een beetje erg rumoerig. Heb er ook nog even een moderne 160 Gb. laptopharddisk in gehangen. Dat maakt heel erg veel minder lawaai, maar is weer een beetje zonde om in zo'n systeem als dit te plaatsen.

Tot slot ben ik even aan de slag gegaan met IDE -> CF converters. Nowthatsit heeft voor rond de 6 euro een uitvoering voor 1 of een uitvoering voor twee CF-kaartjes. Bij deze uitvoeringen moet je dan eventueel nog wel een kort IDE-kabeltje van 1 euro meebestellen, want het is een converter wat d.m.v. een IDE-kabel op het moederbord aangesloten wordt, in plaats van rechtstreeks op het moederbord. In de converter een eenvoudig 2 Gb. CF-kaartje (kost iets van 15 euro) geplaatst. Het systeempje ziet dit als een normale harddisk. 2 Gb. is groot genoeg om een versie van W98Se te installeren.

Nu draait het systeem echt volkomen geluidloos.

Offline evertjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
    • http://112alarm.net/
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2009, 17:25:34 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Ja toevallig heb ik die  :)  Moet alleen effe denken hoe ik die het beste kan delen.

Misschien plaatsen op een Dropbox accountje en dan delen ofzo? (Als je mij de bestanden kunt toesturen wil ik ze eventueel ook wel delen op mijn Dropbox account.)

Offline evertjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
    • http://112alarm.net/
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2009, 15:05:42 »

Offline ernieek

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2010, 11:01:04 »

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2010, 23:11:30 »
Citaat van: "ernieek"
De leuke pc tjes zijn er weer

http://www.samenkopen.net/action_products/613519

Dat is weer een leuke uitdaging...
Zal me er morgen eens verder in verdiepen..

Thanks "ernieek"
jan


Offline chatjozef

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 217
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2010, 13:11:41 »
ik heb zo een apparaat voor FRN (www.freeradionetwork.nl) werkt ook perfect.

Ik heb er een 160 GB hdd in gehangen en winxp sp3 op geinstalleerd.
Groet,
Stephan

Offline david_meyer25

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 504
Re: Leuk peeceetje voor PDW
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2013, 13:14:45 »
Hoe hebben jullie die pdw aan de praat gekregen op deze thin client want ik wil denk ook zo eentje kopen.