Auteur Topic: Waar te beginnen?  (gelezen 3796 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Marc_van_Zuylen

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Waar te beginnen?
« Gepost op: 6 maart 2019, 12:57:06 »
Beste leden,

Ik ben kompleet nieuw in deze wereld dus ik sou graag wat hulp hebben. Ik heb een basis kennis van wat CAPcodes zijn en hoe ze werken. Ik ben bezig met het instellen van mijn ontvanger, deze geeft meldingen uit heel Nederland als ik gewoon de batterij erin stop, dat is niet de bedoeling.

Ik heb via de handleiding uitgevonden dat je de Informer kunt instellen in een BASIC en een ADVANCED-mode.

Zou iemand mij wijs kunnen maken in hoe ik deze informer kan instellen voor mijn regio, namelijk Noord-Limburg?

Ik heb op jullie forum de CAPcodes voor Politie, Brandweer & Ambulance al gevonden, het is alleen nog een kwestie van instellen en begrijpen wat alle codes precies betekenen.

Alvast bedankt voor de hulp

Groetjes Marc :D

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2019, 16:11:58 »
Ai, wij leveren ze helemaal voorgeprogrammeerd naar wens, daarmee voorkom je dit soort zoekwerk voor de onervaren klant. Gemiste kans ;-)

Enkele sleutelwoorden waarmee het gaat lukken:

Handleiding vanaf blz. 26.

Basic = alleen codes
Advanced = Basic + tekstlabels + filter

Codes:
Standaard CAP-code lijsten gebruik ik nooit, die lopen altijd achter, veel codes worden ook niet gebruikt/zijn niet nodig voor de hobbyist.
Zoek bij monitor sites zoals bijv. www.112meldingen.nl

Wij programmeren normaliter onderstaand, en dat dekt 99% van de eisen:

Brandweer woonplaats (lichtkrant of kazerne techniek) op CAP1 met speciale toon (dan hoor je dat het je eigen korps is)
Omliggende plaatsen brandweer op CAP 2 t/m ..
Lifeliner (afhankelijk van je woonplaats wordt dit wel/niet gebruikt, N-Limburg eventueel LL3)
First responder (afhankelijk van je woonplaats wordt dit wel/niet gebruikt, Limburg vrijwel niet)
RWS (afhankelijk van je woonplaats wordt dit wel/niet gebruikt, Limburg niet)
Politiecodes
Perscodes
OVD's (afhankelijk van je woonplaats)
Monitorcodes BRW en GGD op 15 & 16 (kun je dan lekker snel aan -uit zetten).
Woordfilter (eventueel met maildrop op GGD, indien gewenst met filter match as priority iom klant)

Offline Marc_van_Zuylen

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2019, 18:25:59 »
Opzich is het niet zo heel moeilijk om de CAPcodes in de pager te programmeren maar het probleem waar ik het meeste tegenaan loop is wat alle codes betekenen.

Als ik bijvoorbeeld deze codelijst bekijk van ons lokale korps....



Welke moet ik dan in de pager programmeren?

Offline paassens

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 481
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2019, 18:44:57 »
Zou in ieder geval de capcode 1001995 Kazernetechniek erin zetten. Gaat eigenlijk standaard mee. (Zie ook eerdere post Semafoonwinkel)
for your ears only


Offline Marc_van_Zuylen

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2019, 18:53:20 »
Bij sommige Korpsen staat Kazerne techniek / lichtkrant er niet bij.

Is het in dit geval wijs om Korpsalarm + infocode te gebruiken?

Groetjes

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2019, 19:17:33 »
Opzich is het niet zo heel moeilijk om de CAPcodes in de pager te programmeren maar het probleem waar ik het meeste tegenaan loop is wat alle codes betekenen.

Als ik bijvoorbeeld deze codelijst bekijk van ons lokale korps....



Welke moet ik dan in de pager programmeren?

Nogmaals: niet in de lijst kijken.
Kijk op een monitor site, en pak die code welke bij iedere alarmering meekomt. Kan een dienstwisselcode zijn.

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2019, 10:14:34 »
De statistieken van de p2kflex monitor voor post Bergen in 2019 tot nu toe zijn:

1001995   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Kazernetechniek) 15x
1001453   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Dienstwisselcode) 11x
1001531   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Groep A) 9x
1001532   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Groep B) 8x
1001537   BRW Limburg-Noord (Bergen) (HV Ploeg) 3x
1001536   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Oppervlaktereddingsteam) 2x
1001539   BRW Limburg-Noord (Bergen) (BvD) 2x
1001533   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Bevelvoerders) 1x

Kazernetechniek en dienswissel zijn tot nu toe het meest gebruikt van deze post. Codes die dit jaar nog niet gebruikt zijn staat hier dus ook niet tussen.
En inderdaad kijk even geregeld op de monitor hoe er gealarmeerd word door de MKB Limburg in jou omgeving voor de diverse inzetten.

Statistieken vind je hier: https://www.p2kflex.nl/Statistics.html

Offline Marc_van_Zuylen

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2019, 18:44:56 »
Beste leden,

Dank U voor je goede informeringen, de gewenste CAP-codes staan in de pager. Deze heb ik vandaag mooi kunnen testen omdat er een hoop meldingen binnen kwamen ivm stormschade en zwaar weer. Hij werkt erg goed en is nu helemaal volgens wens ingesteld.

Even nog een andere vraag. Ik sprak vandaag een brandweerman om te vragen waarom er geen huisnummers meer meegezonden worden met een melding, hij vertelde mij dat dit was vanwege de nieuwe privacy wetgeving. Hij vertelde mij ook dat de hulpdiensten over aan het schakelen zijn naar een volledig intern systeem dwz dat er in de nabije toekomst geen gebruik meer gemaakt word van de CAPcodes en de pagers. Kan iemand mij hier meer over inlichten? Kunnen wij als hobbyisten straks dan geen enkele melding meer ontvangen?

Ook ben ik wel vaker bezig met het vastleggen van noodsituaties voor een lokaal nieuws orgaan, hiervoor heb ik de pager ook mede aangeschaft. Dat zou dus betekenen dat wij dus ook geen meldingen meer krijgen cq hoe moeten wij dan te weten komen waar er een noodsituatie zich bevind?

Groetjes Marc

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2019, 19:08:33 »
Hier is  al zoveel over geschreven afgelopen tijd, kijk maar eens met de zoekfunctie.
Veel bangmakerij ook.
Er zijn juist nieuwe perscodes bijgekomen, je krijgt meer meldingen dan voorheen.
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27969.msg287925#msg287925