Auteur Topic: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.  (gelezen 9751 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 731
Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Gepost op: 9 mei 2012, 21:17:00 »
Hallo,

In Amerika en Duitsland zie ik het wel eens voorbij komen. Telefoon hoorns die als microfoon (en kleine speaker) worden gebruikt bij de mobilofoon.

Nu vraag ik me af welk bedrijf deze nog maakt en/of ze te koop zijn in Nederland.

Voorbeeldje van de FDNY:



Groet,

Wouter.

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2012, 05:26:02 »
ze zijn er ook van motorola, vaak liggen ze wel op de radiomarkt, beetsterzwaag, nieuwleusen etc.
ontvangst Mid-Fryslan.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2012, 06:18:22 »
In Nederland werden die bij mobilofoons bijna nooit gebruikt. In Duitsland was het een standaard artikel bij de brandweer en politie. Op marifoons zie je ze bijna ook niet meer. Vroeger wel, toen er nog via Scheveningenradio gebeld kon worden. Dan kon je een privegesprek houden met een telefoonnummer wat de juffrouw voor je gedraaid had. Bij Motorola moet soms bij een bepaald type mobilofoon eerst een technische ingreep gedaan worden voordat je geluid voor de hoorn hebt op de socket waar je normaal je microfoon in stopt.

Offline Grasklokje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 259
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2012, 07:42:34 »
Maar ze zijn gewoon bij Motorola te koop.



Part nummer: AAREX4617A

Groetjes Gerben

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 731
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2012, 12:50:29 »
Thanks voor de informatie! Leen, nu je over marifoons begint schiet me te binnen dat de schipper waar ik wel eens mee vaarde het ook had.

Grasklokje, komt er bij de AAREX4617A ook nog geluid uit de normale mobilofoon speaker alleen uit de hoorn speaker?

Offline Grasklokje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 259
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2012, 14:05:09 »
Hang me er niet aan vast, maar als je een Motorola GM serie hebt (bijvoorbeeld een GM 380 zoals ik)
kun je de hoorn aansluiten op de microfoon aansluiting aan voorzijde.
Je speaker aansluiting zit aan de achterzijde. Dus met mijn boer'n verstand lijkt t me dat je gewoon geluid houdt uit je speaker.

Lijkt me trouwens ook wel lachen zo'n hoorn...  ::)

Bij de trein (oude systeem / Telerail) kon je het geluid dacht ik aan of uit zetten op de speaker.
Ik kan me herrinneren dat mijn peetvader (machinist bij NS) het apparaat gewoon als mic gebruikte en door de gehele cabine de trein verkeersleider te horen was...

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2012, 16:17:46 »
Hang me er niet aan vast, maar als je een Motorola GM serie hebt (bijvoorbeeld een GM 380 zoals ik)
kun je de hoorn aansluiten op de microfoon aansluiting aan voorzijde.
Je speaker aansluiting zit aan de achterzijde. Dus met mijn boer'n verstand lijkt t me dat je gewoon geluid houdt uit je speaker.

Vraag me alleen af waar je PTT knop dan zit. Op de hoorn?

Bij de trein (oude systeem / Telerail) kon je het geluid dacht ik aan of uit zetten op de speaker.
Ik kan me herrinneren dat mijn peetvader (machinist bij NS) het apparaat gewoon als mic gebruikte en door de gehele cabine de trein verkeersleider te horen was...

Dat kan bij het huidige GSM-Rail inderdaad ook. Hoorn oppakken en bellen (met bijvoorbeeld Tdl), of via speaker.

Offline Grasklokje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 259
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2012, 16:30:05 »
Sinds het nieuwe systeem ben ik niet meer mee geweest, dus dat weet ik niet.

De PTT toets zit aan de zijkant van de hoorn.
Als je via Google het artikelnummer invult en zoeken op afbeelding kun je dit zien.

Offline Grasklokje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 259
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2012, 17:01:27 »
Hej!

Ik heb nog een artikelnummer speciaal voor Motorola CM340 CM360 GM350 GM950 GM340 GM360 GM380 GM640 GM660 GM1280

Dit is artikelnummer: GMUN1006B
Hij ziet er hetzelfde uit als die hierboven staat afgebeeld, maar misschien nét een andere aansluiting... (Je weet t niet hé!)

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 731
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2012, 18:06:59 »
Thanks!!  :D

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #10 Gepost op: 9 augustus 2012, 04:53:52 »
In Nederland werden die bij mobilofoons bijna nooit gebruikt. In Duitsland was het een standaard artikel bij de brandweer en politie.

In België ook bij de mobilofoons van de rijkswacht. Zelfs nu bij ASTRID-radio's bestaan ze (mobilofoons Cleartone en vaste posten EADS/Cassidian)
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Telefoon hoorn mike voor mobilofoon.
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2012, 10:21:42 »
Thanks voor de informatie! Leen, nu je over marifoons begint schiet me te binnen dat de schipper waar ik wel eens mee vaarde het ook had.

Grasklokje, komt er bij de AAREX4617A ook nog geluid uit de normale mobilofoon speaker alleen uit de hoorn speaker?

Ik kan me herinneren dat ik ook zo'n hoorn had, maar dan voor de marifoon. Op de hoorn zat een knopje waarmee je kon kiezen:
1. Geluid via speaker en hoorn
2. Geluid via hoorn
3. geluid via speaker

Ik weet alleen niet of dat met de Motorola-hoorns ook zo is.
Met vriendelijke groet,
Arlé