Auteur Topic: Discussie P2000 Politie Kennemerland  (gelezen 25392 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Gepost op: 14 september 2007, 11:40:52 »
Hallo,

Zomaar even een gokje, maar deze melding op de monitorcode van de BRW heeft er toch wel alle schijn van afkomstig te zijn van de politie :

0106999 12:40:12 14-09-07  BENNEBROEKERWEG/MOLENAARSLAAN HFD ONGEVAL LETSEL

Kort hierna een ambu :

0126146 12:40:27 14-09-07  12146 A1 BENNEBROEKERWEG MOLENAARSLAAN HOOFDDORP vko letsel RITNR 25984

Groeten, Peter.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2007, 12:55:16 »
Citaat van: "hunter"
Hallo,

Zomaar even een gokje, maar deze melding op de monitorcode van de BRW heeft er toch wel alle schijn van afkomstig te zijn van de politie :

0106999 12:40:12 14-09-07  BENNEBROEKERWEG/MOLENAARSLAAN HFD ONGEVAL LETSEL

Kort hierna een ambu :

0126146 12:40:27 14-09-07  12146 A1 BENNEBROEKERWEG MOLENAARSLAAN HOOFDDORP vko letsel RITNR 25984

Vreemd dat er meteen een link wordt gelegd met politie.

Is er weleens rekening gehouden met het feit dat bepaalde centralisten een goede band hebben met de pers cq fotografen in de regio Kennemerland, en dat zij de monitorcode ook gebruiken als een soort van "informatie" code?
Ook zal er ongetwijfeld meegeluisterd worden met de collega's van de CPA, politie en andere AC's waardoor zij meldingen in kunnen schatten als zijnde "fotowaardig"en waardoor de fotograafjes hun plaatjes kunnen schieten.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2007, 17:58:57 »
Citaat van: "Daaf"
Vreemd dat er meteen een link wordt gelegd met politie.

Die link leg ik enerzijds als gevolg van de ontwikkeling in Rijnmond en anderzijds door de opmaak. Ik kan geen eerdere berichten vinden in mijn toch wel ruime logfiles met dezelfde opmaak en dezelfde meldingsclassificatie... Jij?

Het was maar een gokje, maar het lijkt er allemaal wel erg veel op...

Groeten, Peter.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2007, 19:07:32 »
Citaat van: "hunter"
Ik kan geen eerdere berichten vinden in mijn toch wel ruime logfiles met dezelfde opmaak en dezelfde meldingsclassificatie

Ik zal het bericht even ontleden :

0106999 12:40:12 14-09-07  BENNEBROEKERWEG/MOLENAARSLAAN HFD ONGEVAL LETSEL

Allereerst valt er op dat er geen urgentie voor staat. Dit zou natuurlijk in het GMS van de politie weggelaten kunnen worden.

HFD = Hoofddorp. Zowel de MKB als de MKA gebruiken volledige plaatsnamen. De politie zou nog steeds afkortingen kunnen gebruiken, dat kan allemaal per discipline apart geconfigureerd worden

BENNEBROEKERWEG/MOLENAARSLAAN : Bij de CPA stond er geen / tussen de 2 straatnamen, of de MKB dit wel doet weet ik niet zeker, maar ik kan het zo 1,2,3 niet terugvinden.

ONGEVAL LETSEL : Zowel in mijn MKB als MKA logfiles kan ik deze meldingsclassificatie niet terugvinden in al die jaren dat zij gebruik maken van P2000. Dit is de eerste keer. Los hiervan klinkt "ongeval letsel" ook nogal politie-achtig. Net zoiets als de "111 Aanr + letsel" van Rijnmond.

De politie rijdt immers ook voor ongevallen zonder letsel, waarom zou de MKA er specifiek bij vermelden dat het met letsel is, als ze niet voor een aanrijding met louter blikschade rijden? De brandweer zou eerder voor een "beknelling" rijden, want als het alleen om letsel zou gaan, wat is dan hun toegevoegde waarde?

Tot zover mijn gedachten, maar ik hoor het graag als iemand er anders over denkt :-)

Groeten, Peter.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2007, 19:52:25 »
Citaat van: "Daaf"
Vreemd dat er meteen een link wordt gelegd met politie.
Is er weleens rekening gehouden met het feit dat bepaalde centralisten een goede band hebben met de pers cq fotografen in de regio Kennemerland, en dat zij de monitorcode ook gebruiken als een soort van "informatie" code?
Ook zal er ongetwijfeld meegeluisterd worden met de collega's van de CPA, politie en andere AC's waardoor zij meldingen in kunnen schatten als zijnde "fotowaardig"en waardoor de fotograafjes hun plaatjes kunnen schieten.

Als het waar is wat jij zegt Daaf, dan zet ik vraagtekens bij de handelswijze van zo'n centralist. Ik begrijp de motieven wel hoor, maar elke centralist zit toch met geheimhoudingsplicht en zo? Het zou toch niet zo kunnen zijn dat centralist A. wel berichten uitsluitend t.b.v. pers en belangstellenden verstuurt en centralist B. dat weer niet doet omdat B. wel een hekel aan de pers heeft?

Het is wat anders als men deze berichten verstuurt bij wijze van offici ële persalarmering en e.e.a. geformaliseerd is door schaal 10 en hoger.

Persoonlijk zou ik het schandalig vinden als centralisten hun kennis en apparatuur "misbruiken" voor dit soort doeleinden.

Groeten,
Ed (bedankt voor je kaart  :P )

exLid057

  • Gast
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2007, 19:59:18 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Citaat van: "Daaf"
Vreemd dat er meteen een link wordt gelegd met politie.
Is er weleens rekening gehouden met het feit dat bepaalde centralisten een goede band hebben met de pers cq fotografen in de regio Kennemerland, en dat zij de monitorcode ook gebruiken als een soort van "informatie" code?
Ook zal er ongetwijfeld meegeluisterd worden met de collega's van de CPA, politie en andere AC's waardoor zij meldingen in kunnen schatten als zijnde "fotowaardig"en waardoor de fotograafjes hun plaatjes kunnen schieten.

Als het waar is wat jij zegt Daaf, dan zet ik vraagtekens bij de handelswijze van zo'n centralist. Ik begrijp de motieven wel hoor, maar elke centralist zit toch met geheimhoudingsplicht en zo? Het zou toch niet zo kunnen zijn dat centralist A. wel berichten uitsluitend t.b.v. pers en belangstellenden verstuurt en centralist B. dat weer niet doet omdat B. wel een hekel aan de pers heeft?

Het is wat anders als men deze berichten verstuurt bij wijze van offici ële persalarmering en e.e.a. geformaliseerd is door schaal 10 en hoger.

Persoonlijk zou ik het schandalig vinden als centralisten hun kennis en apparatuur "misbruiken" voor dit soort doeleinden.

Groeten,
Ed (bedankt voor je kaart  :P )

Ik zelf denk dat het lig aan de hooft meldkamer, dat hij  beslist wat er wel en niet verstuurd word ( heb ik me laten zeggen )

Offline Jeroen...

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 312
    • http://www.hulpverleningsfotografie.nl
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2007, 22:13:25 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "hunter"
Ik kan geen eerdere berichten vinden in mijn toch wel ruime logfiles met dezelfde opmaak en dezelfde meldingsclassificatie

Ik zal het bericht even ontleden :

0106999 12:40:12 14-09-07  BENNEBROEKERWEG/MOLENAARSLAAN HFD ONGEVAL LETSEL

Allereerst valt er op dat er geen urgentie voor staat. Dit zou natuurlijk in het GMS van de politie weggelaten kunnen worden.

HFD = Hoofddorp. Zowel de MKB als de MKA gebruiken volledige plaatsnamen. De politie zou nog steeds afkortingen kunnen gebruiken, dat kan allemaal per discipline apart geconfigureerd worden

BENNEBROEKERWEG/MOLENAARSLAAN : Bij de CPA stond er geen / tussen de 2 straatnamen, of de MKB dit wel doet weet ik niet zeker, maar ik kan het zo 1,2,3 niet terugvinden.

ONGEVAL LETSEL : Zowel in mijn MKB als MKA logfiles kan ik deze meldingsclassificatie niet terugvinden in al die jaren dat zij gebruik maken van P2000. Dit is de eerste keer. Los hiervan klinkt "ongeval letsel" ook nogal politie-achtig. Net zoiets als de "111 Aanr + letsel" van Rijnmond.

De politie rijdt immers ook voor ongevallen zonder letsel, waarom zou de MKA er specifiek bij vermelden dat het met letsel is, als ze niet voor een aanrijding met louter blikschade rijden? De brandweer zou eerder voor een "beknelling" rijden, want als het alleen om letsel zou gaan, wat is dan hun toegevoegde waarde?

Tot zover mijn gedachten, maar ik hoor het graag als iemand er anders over denkt :-)

Groeten, Peter.

En een link naar Brw Asd dan?

Gebruikt én de locatie (kruising) via een "/" en voor Hoofddorp HFD... ? (alleen dan wel weer de straten omgedraaid  :P  )

12:52:20 14-09-07  HV 1 BEKNELLING (Incidentnet: 1) MOLENAARSLAAN/BENNEBROEKERWEG HFD [ 681 644 693 ]
http://www.hulpverleningsfotografie.nl \";)\"

2x Uniden Bearcat UBC 60 XLT-2 | Realistic Pro 2006 | 6 x Motorola MX 3000 | 2x Portavox 3165 | MTS2000 | Discone X50 | 2x Jupiter | Bravo 802 | Galaxy v8.2

Michael

  • Gast
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2007, 10:57:22 »
De 0106999 is zover ik weet 4136x uitgerukt en nu zou het (omdat het een keer anders is beschreven) iets moeten zijn van een soort persalarm van de Politie  :?

0106999 = BRW Kennemerland (Monitorcode)

Volgens mij valt de 0106999 nog steeds onder de Brandweer reeks en is het niets meer of minder dan BRW Kennemerland en dan de gewone monitorcode

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2007, 13:48:51 »
Citaat van: "Michael"
De 0106999 is zover ik weet 4136x uitgerukt en nu zou het (omdat het een keer anders is beschreven) iets moeten zijn van een soort persalarm van de Politie

Dat zei ik niet Michael.

Citaat van: "Michael"
Volgens mij valt de 0106999 nog steeds onder de Brandweer reeks en is het niets meer of minder dan BRW Kennemerland en dan de gewone monitorcode

Welkom in de wondere wereld van P2000. Niet lullig bedoeld, maar er valt nog veel te leren. Ooit vroeg jij je af waarom ik het altijd maar over GMS had. Simpel; 99% van de alarmeringen wordt via GMS verzonden, en wat daar aan vooraf gaat is bijzonder complex. Een code IS niet zomaar van een bepaalde dienst. Als de politie een melding wil verzenden op de monitorcode van de brandweer, dan is dat mogelijk.

Kijk eens om je heen. De GHOR van Groningen gebruikt capcodes van de brandweer, terwijl ze toch echt net als elke andere regio en discipline een eigen reeks ter beschikking hebben. Gebruiken ze niet...

Ohja over politiepersalarm gesproken, hoe kan het dan zijn dat de brandweer Rijnmond alarmeert op de perscode van de politie?

Heb je weleens naar de alarmeringen van de MKA Gooi en Vechtstreek gekeken? Als de OvD-G wordt gepiept dan gaat de monitorcode van de brandweer mee. Is dat nu echt zo vreemd, of kan het zo zijn dat ze toch naast elkaar zitten op de meldkamer en de melding net zo goed op de lichtkrant van 'de buren' mee kunnen lezen.

Je moet niet zo zwart-wit denken, het ligt allemaal minder vast dan je denkt, hier zijn in het verleden meerdere denkfouten mee gemaakt.

Jammer dat er niemand reageert op mijn "ontleding". Heb jij er dan een verklaring voor waarom het allemaal richting de politie wijst? Waarom is de opmaak zo afwijkend van MKA en MKB? Waarom zou de politie geen "gebruik" kunnen maken van de monitorcode van de brandweer? Met lichtkranten cq monitorcodes wordt wel meer "gespeeld", wat ze ermee doen is immers hun eigen zaak. Dat ze er buitenstaanders mee op het verkeerde been zetten dat is voor hun alleen maar een komische bijkomstigheid :-)

Groeten, Peter.

Offline lifty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
    • http://www.brandweervoertuigen.com
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2007, 16:46:07 »
Zo raar is het volgens mij niet om te veronderstellen dat dit bij de politie vandaan komt,
Dit is volgens mij de enige dienst in Hoofddorp die vanuit de regio Kennemerland wordt bedient, zowel brandweer als ambu gaat vanuit Amsterdam.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2007, 18:14:08 »
Citaat van: "lifty"
Zo raar is het volgens mij niet om te veronderstellen dat dit bij de politie vandaan komt,
Dit is volgens mij de enige dienst in Hoofddorp die vanuit de regio Kennemerland wordt bedient, zowel brandweer als ambu gaat vanuit Amsterdam.

Daar had ik eigenlijk nog helemaal niet bij stil gestaan... Dat werpt een totaal ander licht op de zaak, aangezien Amsterdam inderdaad de afkorting "HFD" gebruikt. Aangezien de MKA Kennemerland "bij uitzondering" op Hoofddorp rijdt, zou de melding misschien in Amsterdam aangemaakt kunnen zijn en vervolgens op de lichtkrantcode van Kennemerland zijn gezet.

Dat lijkt me eerlijk gezegd iets logischer dan mijn eerste gedachte, waarmee dit topic eigenlijk op de verkeerde plek staat. Misschien kan deze verplaatst worden naar Capcodes?

Groeten, Peter.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2007, 10:06:32 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "Daaf"
Vreemd dat er meteen een link wordt gelegd met politie.

Die link leg ik enerzijds als gevolg van de ontwikkeling in Rijnmond en anderzijds door de opmaak. Ik kan geen eerdere berichten vinden in mijn toch wel ruime logfiles met dezelfde opmaak en dezelfde meldingsclassificatie... Jij?

Nee, ik ook niet. Maar dit zou net zo goed handmatig ingevoerd kunnen zijn, toch?
Daarbij komend is dat redelijk wat centralisten uit de Haarlemmermeer komen, wat dus, nog, door A'dam gedaan wordt.

Citaat
Als het waar is wat jij zegt Daaf, dan zet ik vraagtekens bij de handelswijze van zo'n centralist. Ik begrijp de motieven wel hoor, maar elke centralist zit toch met geheimhoudingsplicht en zo? Het zou toch niet zo kunnen zijn dat centralist A. wel berichten uitsluitend t.b.v. pers en belangstellenden verstuurt en centralist B. dat weer niet doet omdat B. wel een hekel aan de pers heeft?

Je moest eens weten Ed.  Zaanstreek-Waterland is heeft ook errrrug goed contact met hun pers, en dat zal voor nog wel meer regio's zo zijn.

Offline Jor

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 82
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2007, 14:04:09 »
Wat betreft deze alarmering heeft Daaf  100% gelijk!
Het gaat om een soort van voorwaarschuwing.

Kijk maar eens bij vorige week zaterdagavond 8-9. Toen werd er eerst via de monitorcode van K-land een buitenbrand in Nieuw Vennep gemeld. Later zag je deze melding als uitruk via A-dam-Amstelland voorbij komen.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2007, 14:31:40 »
Citaat van: "Jor"
Wat betreft deze alarmering heeft Daaf  100% gelijk!
Het gaat om een soort van voorwaarschuwing.

Kijk maar eens bij vorige week zaterdagavond 8-9. Toen werd er eerst via de monitorcode van K-land een buitenbrand in Nieuw Vennep gemeld. Later zag je deze melding als uitruk via A-dam-Amstelland voorbij komen.

Volgens mij ontkent David juist dat het uit Kennemerland komt en bevestig jij mijn laatste gedachten, namelijk dat de alarmering in kwestie door Amsterdam gedaan is (op de code van Kennemerland).

Groeten, Peter.

Offline Jor

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 82
Re: Discussie P2000 Politie Kennemerland
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2007, 14:40:12 »
Dan begrijp ik de reactie van Daaf niet goed.

Maar de berichten worden gewoon ingevoerd door de centralisten van K-land. En zeker niet door Amsterdam.

Regelmatig komen meldingen in de Haarlemmermeer eerst binnen bij de brandweer of CPA meldkamer van Kennemerland en worden dan doorgebeld naar Amsterdam.
Tegelijkertijd sturen de brandweercentralisten in Haarlem er dan een berichtje uit via de monitorcode als voorwaarschuwing.