Auteur Topic: Mast op festivalterrein, wat hangt erin?  (gelezen 3281 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Mast op festivalterrein, wat hangt erin?
« Gepost op: 2 juli 2019, 20:00:11 »
Deze mast staat sinds vandaag in Vianen langs de A2 waar a.s. zondag het dancefestival "By the creek" plaatsvindt.

Excuses voor de lage kwaliteit, foto is met mobieltje door het raam van een rijdende bus gemaakt: http://nl.tinypic.com/r/i4es93/9

Vorig jaar was de beveiliging en organisatie te beluisteren via DMR in de UHF-band, maar toen stond deze mast er nog niet. Enkele aannames: steunzender voor mobiele providers, Tetra/DMR systeem van een andere leverancier of wellicht een Zello-achtig systeem via een tijdelijke 4G frequentie?

Misschien dan iemand het type antennes herkent of de hele installatie eerder elders heeft gezien?

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Mast op festivalterrein, wat hangt erin?
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2019, 20:10:56 »
Zie veel Russische dames op de link maar geen foto...

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Mast op festivalterrein, wat hangt erin?
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2019, 20:15:00 »
Ook niet verkeerd toch?  ;)

Nieuwe link: https://ibb.co/QmZJyyJ

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mast op festivalterrein, wat hangt erin?
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2019, 21:01:18 »
Mobiele telefonie. Die vierkante panelen is weer wat nieuws, daar zitten dan meerdere sectoren in. Kun je via 1 antenne meerdere, kleine beams maken.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Mast op festivalterrein, wat hangt erin?
« Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2019, 22:16:54 »
Bedankt Peter!

Weet je toevallig hoe zo'n opstelling tot stand komt? Is dat op verzoek van de organisator, gemeente of van een netwerkprovider die capaciteitsproblemen verwacht?

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mast op festivalterrein, wat hangt erin?
« Reactie #5 Gepost op: 2 juli 2019, 23:43:21 »
Weet je toevallig hoe zo'n opstelling tot stand komt? Is dat op verzoek van de organisator, gemeente of van een netwerkprovider die capaciteitsproblemen verwacht?

Voor zover ik weet het laatste. Niet zozeer het verwachten van problemen, maar meer het anticiperen op een festival met bijbehorende behoefte. De meeste festivals hebben dergelijke, tijdelijke masten staan. Om te kunnen voorzien in de tijdelijke behoefte en de masten in de omgeving zoveel als mogelijk te ontzien.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Mast op festivalterrein, wat hangt erin?
« Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2019, 00:05:06 »
Wederom bedankt voor je antwoord.

Ik vraag mij af of er nog iets van samenwerking is tussen KPN, Vodafone en T-Mobile, of dat elk zijn eigen initiatief neemt.

Ik weet niet hoe enthousiast jij hiermee eventueel nog mee bezig bent, maar heb je misschien behoefte aan betere foto's of cell info? Het is echt vlakbij mij om de hoek en geen enkele moeite. Ik kan mij nog herinneren dat we plusminus 15 jaar geleden het land door gingen.  :)

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mast op festivalterrein, wat hangt erin?
« Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2019, 10:22:42 »
Ik vraag mij af of er nog iets van samenwerking is tussen KPN, Vodafone en T-Mobile, of dat elk zijn eigen initiatief neemt.

Ik weet niet hoe enthousiast jij hiermee eventueel nog mee bezig bent, maar heb je misschien behoefte aan betere foto's of cell info? Het is echt vlakbij mij om de hoek en geen enkele moeite. Ik kan mij nog herinneren dat we plusminus 15 jaar geleden het land door gingen.  :)

In de basis geen samenwerking. Elke provider heeft zijn eigen mobiele masten (COW, Cell On Wheels) en zet die zelf in naar behoefte. Kan dus zijn dat je op een festival meerdere masten zien staan van de verschillende providers.

Ben hier dagelijks (beroepshalve) mee bezig, alleen dit soort masten gaat via een externe partij dus daar hebben wij weinig mee te maken helaas, als je het hebt over die vierkante panelen.

Heb even gegoogled en dan kom je op dit soort links/foto's uit :

https://i.ytimg.com/vi/FbBYXI3rDwg/maxresdefault.jpg
https://i.ytimg.com/vi/6Y5fIiG-ZRE/maxresdefault.jpg

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mast op festivalterrein, wat hangt erin?
« Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2019, 10:33:21 »
Ben het filmpje even aan het bekijken, maar wat daarin wordt uitgelegd is dat dit min of meer dezelfde (radio) configuratie is als op een doorsnee macro site (een gewone dak/mast site met 3 antennes per sector). Enige verschil is dat die 3 sectoren in 1 antenne worden gestopt. Bij een macro site dient elke antenne een openingshoek van circa 120 graden. Bij deze multibeam antenne zijn de openingshoeken per sector zo'n 10-15 graden en zo kun je je capaciteit dus mooi verdelen over een kleine oppervlakte met relatief veel gebruikers.

In de video wordt gesproken over 800, 900, 1800, 2100 en 2300 MHz. Vervang de 2300 door 2600 en we hebben de configuratie die de meeste Nederlandse operators (kunnen) gebruiken.