Auteur Topic: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur  (gelezen 10358 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #15 Gepost op: 12 maart 2017, 14:50:49 »
Ik vind het ook wel een interessante vraag, heb er zelf ook al eens naar gezocht en nu voor de grap er nog eens naar gekeken.

Het document van AT is verwarrend. Er staat inderdaad in dat elke type antenne toegestaan is, mits rekening gehouden wordt met de versterking.

Verder wordt er in het document gerefereerd aan een aantal regelingen 2006/771/EC / 2013/752/EU/ ERC/REC70-30 en R&TTE richtlijn 1999/05/EG. Als je die regelingen door gaat lezen, word je doorverwezen naar regeling ECC/DEC(15)05, waar al eerder aan gerefereerd is.

In die regeling staan inderdaad wel leuke dingen: er komt per 1-1-2018 nog een stukje band bij voor PMR-toepassingen*. PMR apparatuur mag alleen maar portable zijn en moet van een vaste antenne voorzien zijn**. Maar ook dat de apparatuur maar maximaal 180 seconden mag zenden (weg dus met die halve zolen die PMR als babyfoon gebruiken)***

Conform deze regeling zou je dus kunnen zeggen dat er een vaste antenne op een PMR portofoon moet zitten.

De grap is dan weer wel dat AT in de brochure zegt :"..zoveel mogelijk aan te sluiten bij het Europese harmonisatieproces...". ... Ik had geen zin meer om de volledige regeling op overheid.nl te gaan lezen, maar wellicht heeft Nederland inderdaad (zoals de folder suggereert) afwijkende regels mbt. antennes op PMR-porto's ?

Goed, nou weet je nog niets  ;D ;D Mocht je ze bellen en mocht je een antwoord krijgen waar je iets aan hebt  8) dan wil je dat vast wel met ons delen?

Maar is er een groot probleem met jouw porto? Ben je bang dat je iets doet wat niet mag ;) ? Zo ja, je wint eerder de staatsloterij dan dat je in NL een overheidsdienaar tegen komt die er een punt van zal maken dat jouw PMR portofoon een losse antenne heeft   ;D.

Nog een kritische noot: ik lees nogal wat onzin in dit topic. Zendapparatuur mag vrij verkocht worden in Nederland. Ik zou dan ook niet weten waarom de leverancier verklikt moet worden bij het AT. Gebruik ervan is een ander verhaal. Dat mag niet zomaar.  Een centamateur mag alle zendapparatuur uitsluitend voorhanden hebben/gebruiken als er centamateurfrequenties in staan en/of op centamateurfrequenties.  

Groetjes,
Ed


* that CEPT administrations shall designate the band 446.0-446.2 MHz for the use of digital PMR 446 with
a channel plan based on 6.25 kHz and 12.5 kHz spacing where the lowest carrier frequencies are
446.003125 MHz and 446.00625 MHz respectively as of 1 January 2018;

**that all PMR 446 equipment is hand portable and shall use only integral antenna and an effective
radiated power not exceeding 500 mW, while any base station, repeater or fixed infrastructure use is
excluded;

*** b) PMR 446 radio equipment having Push-To-Talk (PTT) functionality capable of being latched ‘on’
shall apply a 180 seconds maximum transmitter time-out;
c) PMR 446 radio equipment having no Push-To-Talk (PTT) functionality shall apply a 180 seconds
maximum transmitter time-out and VOX (Voice activation exchange) control;

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2017, 23:11:14 »
Hallo Ed, leuk jou kant van het verwarrende verhaal te horen. Het AT heb ik nog niet gecontact. Ik heb wel nog een vergunningvrije porto gekocht (TTI TX-130U, is gelijk aan de Albrecht Tectalk Duro XS maar dan goedkoper). Eerst op het internet alle voors en tegens bekeken. Goedkeuringscertificaat gecheckt op de site van TTI alwaar een CE0700 goedkeuring was afgegeven voor een vergunningsvrij gebruik voor de EU incl. Nederland. Eerst even gebeld met K-PO in Ede of alles inderdaad zo klopte en vragen gesteld over het antenne verhaal. Antenne's zouden dus vast moeten zitten maar dat is niet bij iedere porto het geval. Mijn TTI porto twee dagen geleden ontvangen en wat schets mijn verbazing......... antenne zat niet geheel aangedraaid, dus los en verwisselbaar. Tja, hier kan ik dus niets aan dus doen. Ik maak me ook niet druk want wat jij schreef over de staatsloterij daar sluit ik mij geheel bij aan. Nu nog een beetje testjes uitvoeren en spelen/praten maar...........

Groet

Rob
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2017, 22:07:56 »
Waar ik overigens wel benieuwd naar ben (past niet helemaal in dit topic thuis) is of je anno 2017 alle op de markt verkrijgbare zendapparatuur mag gebruiken als een vergunning "voor gebruik van frequentieruimte" hebt.  

Vroeguh moest zendapparatuur gekeurd zijn of worden. Hoe is het nu? Stel je hebt een bedrijf, een vergunning en je mag gebruik maken van 165.1250 Mhz. "Moet" je daar dan een op maat geprogrammeerde mobilofoon van een gerenommeerd merk voor gebruiken, of mag je ook een, "pak 'm beet," TYT TH-8900, Wouxun KG-UV920P of bijvoorbeeld een Yaesu FT-7900 enz. enz. gebruiken?

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2017, 06:41:57 »
Waar ik overigens wel benieuwd naar ben (past niet helemaal in dit topic thuis) is of je anno 2017 alle op de markt verkrijgbare zendapparatuur mag gebruiken als een vergunning "voor gebruik van frequentieruimte" hebt.  

Vroeguh moest zendapparatuur gekeurd zijn of worden. Hoe is het nu? Stel je hebt een bedrijf, een vergunning en je mag gebruik maken van 165.1250 Mhz. "Moet" je daar dan een op maat geprogrammeerde mobilofoon van een gerenommeerd merk voor gebruiken, of mag je ook een, "pak 'm beet," TYT TH-8900, Wouxun KG-UV920P of bijvoorbeeld een Yaesu FT-7900 enz. enz. gebruiken?

Hier kan ik heel kort in zijn, JA !


Ik heb een jaar of 5 geleden voor wat huur portofoons een UHF vergunning aangevraagd bij AT en toen moest ik ook invullen met welke apparatuur er gewerkt gaat worden, later is dit volgens mij weer veranderd. Dus ik heb keurig de Baofeng ingevuld en dit werd keurig geaccepteerd.