Auteur Topic: Vraag over gebruik UBC3500XLT  (gelezen 30355 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline BirdieBarty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
  • DELETED
    • DELETED
Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Gepost op: 28 december 2015, 08:17:26 »
Beste Scannerforum,

Ik heb de zoekfunctie goede bekeken en er zijn veel (oude topics) over de 3500 XLT.
Toen ik de topic: Vraag over gebruik van de 125 serie zag miste ik de 3500 serie.

Ik heb de Uniden 3500XLT en heb een aantal vragen over het gebruik van mijn scanner.
(Ik heb de handleiding van mijn scanner nauwkeurig 2 keer gelezen en toch heb ik hier en daar wat vragen).

Ik heb een System gemaakt: BirdieBarty (mijn nickname).
In deze system heb ik meerdere groepen gemaakt. 1. EHAM, 2. Militair, 3. NL Airbases (EHLE,EHEH etc.), 4. Airbases (ETAR, ETAD etc.) 5. Navy (Den Helder etc.) , 6. leeg, 7. leeg, 8. leeg. 9. leeg. 0. TAD freq.
Nu zie ik dat ik BANDPLAN 1 gebruik. Tijdens het lezen van verschillende topics las ik dat BANDPLAN 2 het beste was voor in Nederland. Dus Nu heb ik System: BirdieBarty standdaard op Bandplan 2 gezet. En ik moet eerlijk zeggen dat het ruis wat minder is geworden.

Ik gebruik de volgende antenne's : Nagoya 701 (kort) de Midland 771 (lang) en een discone (binnen antenne) geschikt voor de militare band.
Nu heb ik een aantal vragen en vroeg mij af of ik hier terecht kan bij de super pro's hier op scannerforum.

1. BANDPLAN 2 heb ik nu System BirdieBarty.  
Kan ik het zo laten met mijn huidige groepen selectie ?
Aangezien er ook airbases in Duitsland staan, waar ik regelmatig (2x in de week) kom. Of is het aan te raden de scanner compleet te "wipen"en vanaf scratch opnieuw op te bouwen?
Wat is dan aan te raden BANDPLAN 2 voor Nederland, maar welke bandplan is dan aan te raden voor buitenlandse airbases etc.

2. Ik hoor nog veel ruis op NAVY. Als ik bijv. de kustwacht luister hoor ik enorm veel ruis. Hoe kan dat? Vaak meer dan luchtvaart. Komt dat door de horizontale bereik ? Verticaal schijnt betere ontvangst te hebben namelijk.

3. Als ik binnen een groep zit. Bijv. 1. EHAM dan heb ik binnen deze groep bijv. 118.2750
Dan kun je CTC/DCS instellen: Deze staat nu op OFF. Wanneer zou je deze op SEARCH , CTCSS of DCS zetten?

4. Als ik binnen een groep zit. Bijv. 1. EHAM dan heb ik binnen deze groep bijv. 118.2750
Dan kun je bij de freq. SET MODULATION kiezen. Al mijn freq. heb ik op AUTO staan. Maar je kunt ook kiezen voor: AM, NFM, FM, WFM, WFM, broadcast,
Wanneer kies je een van deze opties en zo ja, waarom? Heeft mijn auto stand dan ook te maken als ik SQUELCH aanpas, dan maakt het niet uit of ik 1-10 zet... ik hoor geen verschil...

5. Als ik binnen een groep zit. Bijv. 1. EHAM dan heb ik binnen deze groep bijv. 118.2750
Dan kun je SET ATTENUATOR zetten. Op al mijn FREQ. staat deze op OFF.
Ik heb gelezen dat dit te maken heeft deze kun je dan aanzetten als je bijv. een mast in de buurt hebt.. zou ik dan dit aan of uitzetten? Wat is aan te raden?
Wanneer zet je deze uberhaubt aan of uit ?

6. CLOSE CALL:
Ik kan kiezen voor bijv. CLOSE CALL en dan heb je CC DND, CC PRIO.
Wanneer zet je op 1 van de 2 ? En wat is het verschil?

7. Opladen
Er staat NORMAL CHARGING.
Meestal duurt dit ongeveer langer dan 12 uur als ik hem volledig oplaad.. Is er ook een manier om dit te versnellen?

Ik weet dat er onwijs veel op scannerforum staat en ik heb een hoop proberen op te zoeken. Maar ik merk dat ik hier nog tegen aan loop.
Ik hoop via dit topic meer antwoorden te krijgen, en dat wellicht andere leden of nieuwe leden hier in deze topic zijn/haar vraag over het gebruik van de Uniden UBC3500XLT terecht kunnen. (Hopelijk kunnen we dit topic dan ook actueel houden).

Graag verneem ik nog even van jullie, alvast bedankt voor jullie inzet en bedankt alvast voor het lezen van mijn vragen.

Groeten,

Bart
DELETED

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21666
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2015, 10:12:40 »
3. Als ik binnen een groep zit. Bijv. 1. EHAM dan heb ik binnen deze groep bijv. 118.2750
Dan kun je CTC/DCS instellen: Deze staat nu op OFF. Wanneer zou je deze op SEARCH , CTCSS of DCS zetten?

In de luchtvaart wordt geen CTCSS/DCS gebruikt. Off dus.

Offline BirdieBarty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
  • DELETED
    • DELETED
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2015, 10:27:52 »
3. Als ik binnen een groep zit. Bijv. 1. EHAM dan heb ik binnen deze groep bijv. 118.2750
Dan kun je CTC/DCS instellen: Deze staat nu op OFF. Wanneer zou je deze op SEARCH , CTCSS of DCS zetten?

In de luchtvaart wordt geen CTCSS/DCS gebruikt. Off dus.

Super, dankje Johan voor je reply. Heb je wellicht ook een antwoord op mijn andere vragen?
DELETED

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2015, 13:36:01 »
CloseCall;

DND--> Closecall zal niet doorkomen op het moment dat je scanner al iets anders ontvangt.
Prio--> De scanner geeft een CloseCall vondst voorrang als je al iets anders aan het ontvangen bent.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline BirdieBarty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
  • DELETED
    • DELETED
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2015, 13:43:57 »
CloseCall;

DND--> Closecall zal niet doorkomen op het moment dat je scanner al iets anders ontvangt.
Prio--> De scanner geeft een CloseCall vondst voorrang als je al iets anders aan het ontvangen bent.

Oke, maar de gedachten dat je aan het luisteren bent en je rijdt langs de Marechaussee en je wilt hun horen via de walky´s dan moet je CC PRIO wel aanzetten dus?
Thx voor je reply.
DELETED

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21666
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2015, 13:44:35 »
4. Luchtvaart is altijd AM. Je kan hem op Auto laten staan want je scanner weet dat in die banden toch wel AM wordt gebruikt. Mocht er eens iets op FM zitten (komt weleens voor) dan maakt de scanner er gelijk FM van. Maar alles op AM instellen zou ikzelf wel doen.

5. ATTENUATOR op Off laten staan. Anders zal je weinig hoor omdat het inkomend signaal met 10db wordt verzwakt. Wordt hoofdzakelijk ook alleen bij FM stations gebruikt.

6. CLOSE CALL: Heb ik op CC DND staan.

7. Opladen in de scanner kan niet sneller, anders zal deze te warm worden. Ik gebruik meerdere setjes NiMh cellen met een aparte lader.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21666
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2015, 13:45:17 »
Oke, maar de gedachten dat je aan het luisteren bent en je rijdt langs de Marechaussee en je wilt hun horen via de walky´s dan moet je CC PRIO wel aanzetten dus?

Die zal je niet horen want de KMar gebruikt C2000.

Offline BirdieBarty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
  • DELETED
    • DELETED
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2015, 15:02:56 »
Beste Johan,
Bedankt voor je reply. Ik heb nu meerdere Systems aangemaakt, 1. Aviation, 2. Military, 3. Navy etc. en binnen deze systemen heb ik dan groepen aangemaakt. Voorbeeld.  1 Aviation: EHAM, EHEH, EHGR, EHLW etc.
Raden jullie dit aan? Ja of nee?

Als ik de scanner nu op start, zie ik dat hij naar BANDPLAN 2 gaat. Is dat dan zo voor alle systemen?
Stel als ik nu naar Ramstein of Spangdahlem ga ...  moet ik dan van BANDPLAN veranderen ? Zoja naar welke? En is dit dan voor alle systemen ?
DELETED

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21666
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2015, 15:41:28 »
Ik zou gewoon Bandplan 2 aanhouden.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2015, 16:03:30 »
En ik zou de gebruikshandleiding raadplegen, of deze site bestuderen.
Luisterspulletjes :)

Offline BirdieBarty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
  • DELETED
    • DELETED
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2015, 17:03:13 »
Bedankt Henri en Johan voor jullie replies.
Ik ga verder met het programmeren. Heb mijn hele scanner gewiped en ga hem nu opnieuw opbouwen. Straks de waarnemingen van Henri erin zetten en dan ben ik helemaal bij!
DELETED

Offline JanH

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2015, 17:10:52 »
goedemiddag,

volgens de handleiding moet er in het menu een optie "rapeater zoeken" aanwezig zijn
als ik in mijn scanner kijk zit deze er niet in hij geedt alles aan wat er in de handleiding staat alleen  de rapeater functie niet

wie weet hoe je die in kan schakelen op de 3500 ?

alvast bedankt

gr  jan
Uniden Bearcat UBC 3500 XLT
Birdy pager

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2016, 13:36:10 »
Dat is niet aanwezig in de europese modellen.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline JanH

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2016, 14:54:03 »
Ok bedankt


Bedankt

Groet.  Jan
Uniden Bearcat UBC 3500 XLT
Birdy pager

Offline BirdieBarty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
  • DELETED
    • DELETED
Re: Vraag over gebruik UBC3500XLT
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2016, 22:35:30 »
Zou iemand mij alsjeblieft kunnen helpen met het volgende?
Ik heb mijn scanner geprogrammeerd maar ik hoor nog steeds veel ruis.
Ik heb dan precies zoals Joost gezegd hoe ik ze moet programmeren.. maar wanneer kies ik nou squelch niveau?
Ik heb hem meestal op 1-2 staan... Maar hoor nog steeds ruis... wanneer zet je het hoger of lager? En wat is het beste om naar MIL verkeer te luisteren? Ik switch veel van mijn discone naar Nagoya 701 en midland 771 probeer te zoeken. Ik heb nu squelch level 7 op 132.0850 lijkt of de stemmen harder zijn maar de ruis ook... kan iemand mij aub op weg helpen?
DELETED