Auteur Topic: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?  (gelezen 86148 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 239
Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Gepost op: 30 januari 2014, 14:03:12 »
Ik hoop dat dit het goede onderdeel is, ik kan eigenlijk nergens de goede "rubriek" vinden.
Ik gebruik vaak de site en het programma van Flightradar24 en ik vroeg me af, zijn daar ook de politie heli's en trauma heli's op "zichtbaar" ?
Zo ja, wat zijn dan de "callsigns/transponder letters" daarvan of wisselt dat altijd ??

Ik had wel voor de scanner 6221 tm 6224 als roepnummers van de trauma heli's gevonden,dus leuk om te luisteren maar indien mogelijk zou ik ze ook op de radar willen zien ?
AOR-8600 mark2, Uniden SDS200E, Yupiteru MVT-7100,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2014, 18:14:03 »
Hier kun je in elk geval de LL1 en LL2 zien :

http://inzicht.bezoekbas.nl

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 239
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2014, 21:33:18 »
Dat kan ik hier ook zien, Caspar is gebaseerd op geplande flights, maar als je de squawk code niet kent,zijn ze niet te ontcijferen..
AOR-8600 mark2, Uniden SDS200E, Yupiteru MVT-7100,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2014, 21:45:21 »
Het is me niet helemaal duidelijk of deze codes ook voor Nederland gelden maar misschien helpt dit bij het zoeken: https://ivao.aero/db/ssr/
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 239
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2014, 21:58:26 »
Het is me niet helemaal duidelijk of deze codes ook voor Nederland gelden maar misschien helpt dit bij het zoeken: https://ivao.aero/db/ssr/

http://www.flightradar24.com/ Is gebaseerd op radar ( en dus stukken drukker dan caspar ) maar de meeste info komt van de uitgezonden transpondercode.
Heel vaak weet ik dat de politie heli's in de lucht zijn, maar blijkbaar zenden ze geen stranspondercode uit en zijn ze uiteraard wel op de radar van schiphol / Rotterdam te zien maar krijgen ze daar blijkbaar een eigen code toegewezen zodat ze intern gewoon zichtbaar zijn maar niet via de sites die op transponder code/ vluchtnummer werken want ik kan ze niet vinden terwijl ik hoor waar ze vliegen...

Trauma heli's hebben de nummers 6221 en hoger en dat is helaas niet in uw lijst Pepijn :(
AOR-8600 mark2, Uniden SDS200E, Yupiteru MVT-7100,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2014, 23:20:02 »
Nee ik zag het. Maar heb inmiddels wat verder gegoogled, 6220 lijkt een standaard politie code. Als je kijkt op http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C6C3d5 zie je dat bijvoorbeeld de police01 deze code regelmatig gebruikt. Heel incidenteel een andere code, misschien zijn dat reguliere vluchten o.i.d. dat zou ik niet weten...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2014, 07:06:03 »
http://www.flightradar24.com/ Is gebaseerd op radar ( en dus stukken drukker dan caspar ) maar de meeste info komt van de uitgezonden transpondercode.

De meeste info komt van ADS-B, waarbij positieinformatie wordt meegezonden.

Citaat
Heel vaak weet ik dat de politie heli's in de lucht zijn, maar blijkbaar zenden ze geen stranspondercode uit en zijn ze uiteraard wel op de radar van schiphol / Rotterdam te zien maar krijgen ze daar blijkbaar een eigen code toegewezen zodat ze intern gewoon zichtbaar zijn maar niet via de sites die op transponder code/ vluchtnummer werken want ik kan ze niet vinden terwijl ik hoor waar ze vliegen...

Ze zenden wel een (Mode S) transpondercode uit, maar hebben geen ADS B-apparatuur aan boord.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 239
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2014, 11:06:01 »
http://www.flightradar24.com/ Is gebaseerd op radar ( en dus stukken drukker dan caspar ) maar de meeste info komt van de uitgezonden transpondercode.

De meeste info komt van ADS-B, waarbij positieinformatie wordt meegezonden.

Citaat
Heel vaak weet ik dat de politie heli's in de lucht zijn, maar blijkbaar zenden ze geen stranspondercode uit en zijn ze uiteraard wel op de radar van schiphol / Rotterdam te zien maar krijgen ze daar blijkbaar een eigen code toegewezen zodat ze intern gewoon zichtbaar zijn maar niet via de sites die op transponder code/ vluchtnummer werken want ik kan ze niet vinden terwijl ik hoor waar ze vliegen...

Ze zenden wel een (Mode S) transpondercode uit, maar hebben geen ADS B-apparatuur aan boord.

De exacte termen wist ik niet maar het bevestigt mijn vermoeden dat ze niet op de betreffende sites te zien zijn... Van ADS B weet ik dat er ontvangers te koop zijn ( niet eens zo duur) maar dat zal geen betere info geven dan de sites, of er S mode ontvangers te koop zijn zal ik eens moeten googlen,maar de vraag is natuurlijk of dat de kosten rechtvaardigt aangezien je meestal toch wel weet waar ze zitten en een landelijke dekking met eigen ontvanger... daar twijfel ik een beetje aan ;) dank voor de info !

Nee ik zag het. Maar heb inmiddels wat verder gegoogled, 6220 lijkt een standaard politie code. Als je kijkt op http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C6C3d5 zie je dat bijvoorbeeld de police01 deze code regelmatig gebruikt. Heel incidenteel een andere code, misschien zijn dat reguliere vluchten o.i.d. dat zou ik niet weten...

Ondertussen weet ik dat de volgende Call Signs in gebruik zijn:
Eurocopters EC135 ( 6 stuks)

POLICE01 = PH-PXA
 POLICE02 = PH-PXB
 POLICE03 = PH-PXC
 POLICE04 = PH-PXD
 POLICE05 = PH-PXE
 POLICE06 = PH-PXF

AgustaWestlands AW139  ( die grote totaal blauwe monsters )
 POLICE25 = PH-PXY
 POLICE26 = PH-PXZ
AOR-8600 mark2, Uniden SDS200E, Yupiteru MVT-7100,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 239
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2014, 11:27:00 »
Aanvulling bovenstaand lijstje Lifeliners:

Lifeliner-1 = PH-EMS  ( standplaats Amsterdam )
Lifeliner 2 = PH-ULP  ( standplaats Rotterdam )
Lifeliner 3 = PH-ELP ( standplaats Nijmegen/Volkel )
Lifeliner 4 = D-HSAN (standplaats Groningen, Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) )

Trauma Heli Lifeliner Reserve Standplaats variabel als een van de andere wordt nagekeken, kan dus Lifeliner 1,2,3 of 4 zijn.
Registratie : D-MAA
AOR-8600 mark2, Uniden SDS200E, Yupiteru MVT-7100,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2014, 11:42:04 »
Van ADS B weet ik dat er ontvangers te koop zijn ( niet eens zo duur) maar dat zal geen betere info geven dan de sites, of er S mode ontvangers te koop zijn zal ik eens moeten googlen,maar de vraag is natuurlijk of dat de kosten rechtvaardigt aangezien je meestal toch wel weet waar ze zitten en een landelijke dekking met eigen ontvanger... daar twijfel ik een beetje aan ;) dank voor de info !

Met een ADS B-ontvanger krijg je ook mode S-transponders binnen. Je ziet dan callsign en hoogte, maar geen positie-informatie. Met een programma als PlanePlotter kun je wel een positie-indicatie krijgen op basis van multilateratie wanneer er voldoende grondstations de Mode S-transponder ontvangen.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 239
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2014, 11:51:06 »
Van ADS B weet ik dat er ontvangers te koop zijn ( niet eens zo duur) maar dat zal geen betere info geven dan de sites, of er S mode ontvangers te koop zijn zal ik eens moeten googlen,maar de vraag is natuurlijk of dat de kosten rechtvaardigt aangezien je meestal toch wel weet waar ze zitten en een landelijke dekking met eigen ontvanger... daar twijfel ik een beetje aan ;) dank voor de info !

Met een ADS B-ontvanger krijg je ook mode S-transponders binnen. Je ziet dan callsign en hoogte, maar geen positie-informatie. Met een programma als PlanePlotter kun je wel een positie-indicatie krijgen op basis van multilateratie wanneer er voldoende grondstations de Mode S-transponder ontvangen.

Maar dan moet je neem ik aan deel uit maken van een netwerk.. Ik weet dat flightradar24 gebruik maakt van meerdere grondstations, maar ook vanochtend toen er een aantal Lifeliner vluchten waren, waren ze op beide sites niet te zien dus een eigen setje aanschaffen lijkt me weinig rendabel,hoewel wel leuk natuurlijk ...
AOR-8600 mark2, Uniden SDS200E, Yupiteru MVT-7100,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 239
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2014, 12:06:37 »
Nee ik zag het. Maar heb inmiddels wat verder gegoogled, 6220 lijkt een standaard politie code. Als je kijkt op http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C6C3d5 zie je dat bijvoorbeeld de police01 deze code regelmatig gebruikt. Heel incidenteel een andere code, misschien zijn dat reguliere vluchten o.i.d. dat zou ik niet weten...

Kon mijn eerdere reactie niet meer editen maar de andere politie heli's gebruiken dezelfde squawk... wordt dan minder als er twee in de lucht zijn maar misschien dan de andere code ?
De Police02 : http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C7D2f7
AOR-8600 mark2, Uniden SDS200E, Yupiteru MVT-7100,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 239
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2014, 12:34:27 »
Nee ik zag het. Maar heb inmiddels wat verder gegoogled, 6220 lijkt een standaard politie code. Als je kijkt op http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C6C3d5 zie je dat bijvoorbeeld de police01 deze code regelmatig gebruikt. Heel incidenteel een andere code, misschien zijn dat reguliere vluchten o.i.d. dat zou ik niet weten...

In totaal heb ik kunnen vinden:
LL1= 7000, 6223, 6222, 3704
LL2= 6222
LL3= 7000,6223
LL4= 6224
Police01 = 6220
Police02 = 6220
Police03 = 6220,65,7015,7023
Police04 = 6220
Police05 = 6220,7025
Police06 = 6220,62
Police07 = 6220,5177,7001
Police08 = 6220

De Lifeliner 4 heeft nu als registratie PH-MMT
AOR-8600 mark2, Uniden SDS200E, Yupiteru MVT-7100,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2014, 13:14:57 »
Nee ik zag het. Maar heb inmiddels wat verder gegoogled, 6220 lijkt een standaard politie code. Als je kijkt op http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C6C3d5 zie je dat bijvoorbeeld de police01 deze code regelmatig gebruikt. Heel incidenteel een andere code, misschien zijn dat reguliere vluchten o.i.d. dat zou ik niet weten...

In totaal heb ik kunnen vinden:
LL1= 7000, 6223, 6222, 3704
LL2= 6222
LL3= 7000,6223
LL4= 6224
Police01 = 6220
Police02 = 6220
Police03 = 6220,65,7015,7023
Police04 = 6220
Police05 = 6220,7025
Police06 = 6220,62
Police07 = 6220,5177,7001
Police08 = 6220

De Lifeliner 4 heeft nu als registratie PH-MMT

7000 is een code voor VFR vliegen, dus vliegen op zicht.
7001-7017 is voor aerobactic flights (geen idee)
7020-7037 is voor police flights

3704, 6262 en 5177 zouden codes uitgegeven door de luchtverkeersleiding kunnen zijn voor reguliere vluchten met vluchtplan o.i.d...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 239
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2014, 14:57:47 »
In elk geval ben ik met jouw info weer een stuk verder gekomen en heb ik het lijstje redelijk compleet :)
AOR-8600 mark2, Uniden SDS200E, Yupiteru MVT-7100,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.