Auteur Topic: CTCSS probleem met TMV7E  (gelezen 9857 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

on4dfr

  • Gast
CTCSS probleem met TMV7E
« Gepost op: 10 augustus 2008, 18:52:31 »
Hallo allemaal,

Net geregisteerd en al een lastig vraagje voor het forum  ;)

De lokale repeater in mijn buurt op 70cm is overgeschakeld op ctcss.
Ik probeer dit nu in te stellen op mijn TMV7E van Kenwood met de handleiding erbij maar het lukt echter niet al te best en misschien zie ik iets over het hoofd en kan me iemand helpen ?

Ik stel dus de ontvangfreq in op de vfo. Verander de shift (-7.6) en kies dus de "-" shift optie. Dan kies ik in het menu "t.sell" de benodigde ctcss toon, nl. 79.7. En via "tone" kies ik natuurlijk de opti ctcss voorgesteld door "ct" op het display. Goed, alles ingesteld. Wanneer ik nu de test doe en ik kom op uitzendig zie ik dat de S-meter reageert maar ik krijg geen audio. Wanneer ik dan de ctcss vlug uitschakel hoor ik de morse identificatie van de repeater.

Ik kan dus wél de repeater met mijn ctcss toon openen maar m'n audio gaat blijkbaar niet open. Zie ik hier iets over het hoofd, is er nog een instelling te doen of scheelt er iets met m'n toestel ? Volgens de handleiding zou dit alles moeten zijn

Alvast vbedankt en beste groeten,
Chris
on4dfr

Gert Jan

  • Gast
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2008, 19:09:11 »
Hoi Chris, welkom op het forum!
Volgens mij heb je de CTCSS nu op de RX gezet, dus aan de ontvangstkant, je moet hem alleen gebruiken bij TX dus als je gaat zenden, dáár reageert die repeater op.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2008, 19:11:08 »
Ik gok even dat de repeater de CTCSS toon niet over de uitgang mee uitstuurt. Dan moe je de transceiver niet op CTCSS zetten, maar op TONE. Die zendt wel de CTCSS toon uit, maar ontvangt gewoon alles. Bij mijn TH-F7E krijg ik bij T.Sel eerst TONE (een T in een zwart vlakje), daarna CTCSS (CT) en dan DCS (DCS in het display, de digitale variant van CTCSS).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Leen Ansems

  • Gast
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2008, 19:13:48 »
Citaat van: "on4dfr"
Hallo allemaal,

Net geregisteerd en al een lastig vraagje voor het forum  ;)

De lokale repeater in mijn buurt op 70cm is overgeschakeld op ctcss.
Ik probeer dit nu in te stellen op mijn TMV7E van Kenwood met de handleiding erbij maar het lukt echter niet al te best en misschien zie ik iets over het hoofd en kan me iemand helpen ?

Ik stel dus de ontvangfreq in op de vfo. Verander de shift (-7.6) en kies dus de "-" shift optie. Dan kies ik in het menu "t.sell" de benodigde ctcss toon, nl. 79.7. En via "tone" kies ik natuurlijk de opti ctcss voorgesteld door "ct" op het display. Goed, alles ingesteld. Wanneer ik nu de test doe en ik kom op uitzendig zie ik dat de S-meter reageert maar ik krijg geen audio. Wanneer ik dan de ctcss vlug uitschakel hoor ik de morse identificatie van de repeater.

Ik kan dus wél de repeater met mijn ctcss toon openen maar m'n audio gaat blijkbaar niet open. Zie ik hier iets over het hoofd, is er nog een instelling te doen of scheelt er iets met m'n toestel ? Volgens de handleiding zou dit alles moeten zijn

Alvast vbedankt en beste groeten,
Chris
on4dfr

CTCSS moet alleen op de zender ingesteld worden om het relaisstation te openen. Je ontvanger van de portofoon moet op carriersquelch blijven staan. Ik vermoed dat je die ook op CTCSS gezet hebt en daar zit nu het probleem waarschijnlijk. Het relais gaat mogelijk wel open, maar je hoort het mogelijk zelf niet. Als je een tweede RX hebt kan je het een en ander controleren. Ik ben niet op de hoogte hoe je de portofoon moet programmeren, dus daarmee kan ik je niet helpen.
Groet,
Leen

on4dfr

  • Gast
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2008, 20:35:47 »
hey,

Bedankt voor de reacties  :)

Het moet inderdaad zoiets zijn maar ik kan ctcss niet apart aan of uit zetten voor tx of rx apart. Ctcss staat ofwel op of af.
En het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik handmatig telkens ctcss aan/uit zet.

Het kan ook zijn dat dit gewoon niet lukt bij de tmv7e en ik met vfo uhf/uhf moet werken ipv vhf/uhf.

Groeten,
Chris
on4dfr

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2008, 20:42:08 »
Het zou me niks verbazen als je de repeater ook gewoon met 1750Hz kunt openen. CTCSS is voor het gemak, dan hoef je niet eerst een extra toets in te drukken...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Gert Jan

  • Gast
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2008, 20:43:04 »
Citaat van: "elsinga"
Het zou me niks verbazen als je de repeater ook gewoon met 1750Hz kunt openen.

Bestaat dat nog?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2008, 20:44:50 »
Citaat van: "on4dfr"
Het moet inderdaad zoiets zijn maar ik kan ctcss niet apart aan of uit zetten voor tx of rx apart. Ctcss staat ofwel op of af.
En het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik handmatig telkens ctcss aan/uit zet.

Het kan ook zijn dat dit gewoon niet lukt bij de tmv7e en ik met vfo uhf/uhf moet werken ipv vhf/uhf.

RTFM. Pagina 49. Je zendontvanger moet op 'T' staan, niet op 'CT'.

on4dfr

  • Gast
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2008, 20:51:42 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "on4dfr"
Het moet inderdaad zoiets zijn maar ik kan ctcss niet apart aan of uit zetten voor tx of rx apart. Ctcss staat ofwel op of af.
En het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik handmatig telkens ctcss aan/uit zet.

Het kan ook zijn dat dit gewoon niet lukt bij de tmv7e en ik met vfo uhf/uhf moet werken ipv vhf/uhf.

RTFM. Pagina 49. Je zendontvanger moet op 'T' staan, niet op 'CT'.

Heb het al vaak gelezen  ;)
Op T gaat de repeater niet open, alleen op CT.

on4dfr

  • Gast
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2008, 21:00:36 »
Citaat van: "elsinga"
Het zou me niks verbazen als je de repeater ook gewoon met 1750Hz kunt openen. CTCSS is voor het gemak, dan hoef je niet eerst een extra toets in te drukken...

Nee, de 1750Hz toon mogelijkheid is eraf gehaald.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2008, 21:07:52 »
Citaat van: "on4dfr"
Heb het al vaak gelezen  ;)
Op T gaat de repeater niet open, alleen op CT.

Vreemd. 'k Heb het zojuist nog geprobeerd: mijn TM-V7E werkt volgens het boekje.

Leen Ansems

  • Gast
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2008, 21:23:09 »
Citaat van: "Gert Jan"
Citaat van: "elsinga"
Het zou me niks verbazen als je de repeater ook gewoon met 1750Hz kunt openen.

Bestaat dat nog?

Ja wordt nog volop gebruikt. Zeker in Duitsland.
Leen

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2008, 07:05:42 »
Kenwood porto's hebben vaak voor Tone en CTCSS gescheiden instellingen... probeer 'm eens in T te zetten en dan de Tone-frequentie aan te passen. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

on4dfr

  • Gast
Re: CTCSS probleem met TMV7E
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2008, 08:17:05 »
Citaat van: "elsinga"
Kenwood porto's hebben vaak voor Tone en CTCSS gescheiden instellingen... probeer 'm eens in T te zetten en dan de Tone-frequentie aan te passen. ;)

Inderdaad. Deze morgen met een fris hoofd alles eens gereset en opnieuw geprobeerd. met "T" i.p.v. "CT" en ja hoor het werkt. Zoals je zegt hebben "T" en "CT" gescheiden instellingen van de toon. Ik schaam me diep  :oops:

Maar de handeiding is me toch niet helemaal duidelijk dan vind ik, met de opties "T" en "CT". Verwarrend.

Allezins bedankt iedereen voor de hulp en tips !   :)

Beste groeten,
Chris
on4dfr