Auteur Topic: Unencrypted tetra scanner  (gelezen 40065 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #30 Gepost op: 10 mei 2012, 21:19:15 »
Ik had een paar vragen omtrent c2000 i.c.m. een normale tetra ontvanger.

1) Lijkt een dergelijke ontvanger wel de gesprekken te volgen, dwz volgt het toetel de communicatie wel zoals jumps van paal naar paal en frequenties switches?

2) Kun je de gecodeerde spraak wel 'horen'?
Ik snap dat deze gecodeerd is maar wellicht is dat te beschrijven hoe deze klinkt?
Vroeger had je krypto, je hoorde wel dat het spraak was maar wat er gezegd werd was niets van te maken.
Ik kan me voorstellen dat deze codering op een lager niveau ligt en je te maken krijgt met een een codering op T2000 (tetra) niveau en dus niet een gecodeerd 'spraakje' over tetra.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #31 Gepost op: 10 mei 2012, 21:34:07 »
1) Lijkt een dergelijke ontvanger wel de gesprekken te volgen, dwz volgt het toetel de communicatie wel zoals jumps van paal naar paal en frequenties switches?

Ik heb geen ervaring met deze scanners, maar puur theoretisch lijkt dit me niet mogelijk. Een mast zendt een gespreksgroep uit indien nodig, op basis van op die mast op die gespreksgroep aangemelde apparaten. Het gesprek zelf verplaatst zich dus niet fysiek tussen de masten, het wordt gewoon uitgezonden waar nodig. Voor zover ik weet is het dus niet mogelijk om "mee te lopen", aangezien er totaal geen reden is voor het netwerk om te laten weten dat een gespreksgroep niet meer, of via een andere mast uitgezonden zal worden. Je zult dus alleen de lokaal uitgezonden gespreksgroepen (lees: de mast waarop je bent afgestemd) kunnen ontvangen en je zult niet van tevoren kunnen weten of een gesprek volledig via 1 mast te volgen zal zijn aangezien de randapparatuur automatisch van mast naar mast schakelt indien nodig en een gesprek daarmee dus ook niet meer via een eerdere mast uitgezonden zal worden, indien er geen andere apparaten op dezelfde groep (en dezelfde mast) zijn aangemeld.

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #32 Gepost op: 13 mei 2012, 09:43:39 »
Om even te verduidelijken, ik had me wat ingelezen over T2000 en dacht dat gespreken ge-route werden door een systeem (server?).
Dus ik naam aan dat er zowel paal als frequentie hopping wordt uitgevoerd, ik heb hier dus over gewoon tetra gedrag (wat dat ook moge inhouden precies).
Mijn vraag gaat dus alleen maar of C2000 zo compatible is met T2000 dat een normale T2000 onvanger in feite de communicatie wel volledig zou kunnen volgen/tracken.
(Ik heb het natuurlijk niet over het daarbij behorende geluid decoderen)

Ik probeer een beetje te achterhalen in hoeverre T2000 afwijkt van C2000.
Ik vermoedt dat er geen verschil is en dat de codering van de spraak in feite een gescheiden unit is boven op de normale tetra 'spraak sampling'.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #33 Gepost op: 13 mei 2012, 10:12:08 »
Je hebt het over T2000 en C2000, in deze context zie ik geen verschil. Bedoel je niet TETRA ipv C2000?

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #34 Gepost op: 14 mei 2012, 21:06:10 »
T2000 = Tetra
C2000 = tetra + codering

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #35 Gepost op: 14 mei 2012, 22:01:37 »
T2000 = Tetra
C2000 = tetra + codering

Nee.

C2000 = Tetra + codering (TEA2)
T2000 = C2000 + P2000
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #36 Gepost op: 14 mei 2012, 22:10:43 »
T2000 = Tetra
C2000 = tetra + codering

Nee.

C2000 = Tetra + codering (TEA2)
T2000 = C2000 + P2000

Sorry, nu klopt er niets meer van :)

C2000 is de verzamelnaam voor het totale "project", hetgeen bestaat uit T2000 (TETRA), P2000 (paging) en M2000 (het meldkamerdeel). Het TETRA van C2000 is sowieso encrypted (TEA2), dus om dat er apart bij te vermelden lijkt me wat overbodig.

Dus nogmaals, in deze context is er geen verschil tussen T2000 en C2000. In de volksmond bedoelt men T2000 (spraak) als er over C2000 wordt gesproken, er is dus zeker geen verschil tussen wel/geen codering.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #37 Gepost op: 14 mei 2012, 23:10:50 »
Hmm okee, ik had de info van het forum... Maar bedankt voor de verduidelijking en excuses voor de verwarring!
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.