Auteur Topic: 431.400MHz in WFM?  (gelezen 9673 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline voyager

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
431.400MHz in WFM?
« Gepost op: 28 augustus 2012, 00:37:28 »
Regelmatig viel mij al storing op in de late uurtjes op de omzetter van Emmerich-Elten (439.025MHz) Na wat zoekwerk kwam ik een breedbandig signaal tegen op 431.400MHz. Hier worden hele discussies gevoerd. Ook lijken er portofoon verbindingen te zijn met andere gegadigden. Die waren af en toe te horen. Men was zich er ook van bewust dat de omzetter in Duitsland af en toe open gaat. Dit werd door wat portofoon verkeer duidelijk. Hierna ging het vermogen blijkbaar wat omlaag waardoor de hinder een stuk minder werd. Weet iemand hier meer van? Er worden geen calls gegeven en het feit dat hier een breedbandig signaal continu in de lucht staat is ook al vreemd. Kreeg zelf het idee dat het signaal uit de omgeving Den Bosch zou kunnen komen.
En nee, het is geen hoofdtelefoon of zo. Die zitten er ook genoeg, maar dan vanaf 433MHz.
Gr. Hans

PD1EU

  • Gast
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2012, 02:00:09 »
Kreeg zelf het idee dat het signaal uit de omgeving Den Bosch zou kunnen komen.

Dat is juist en is een initiatief van het Brabants Alternatief Radioamateurnet
Men doet dat al jaren in breedband WFM, maar sinds kort door verandering van locatie en gebruikmakend van andere apparatuur en antennes op 431.400 MHz.
Deze overgang is nog in een experimentele fase waardoor je nog niet altijd de 'callgevers' zult horen.
Wat ik begrepen heb wordt er aan het probleem met de omzetter gewerkt.

-Ed

Offline voyager

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2012, 07:49:58 »
Ed, bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb zojuist de site bezocht en het staat er inderdaad.
En ja, hier in Oosterbeek (naast Arnhem) heb ik ze reeds langere tijd gehoord en wilde
nu echt eens weten wie en wat het nou eigenlijk is. En dat is weer prima opgelost via
dit medium.

Hans-PD1JB
73

PD1EU

  • Gast
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2012, 15:05:12 »
En ja, hier in Oosterbeek (naast Arnhem) heb ik ze reeds langere tijd gehoord

Ontvang je die met je AOR AR5000 en Diamond X200 (zag ik op je site  :) ) ?
Weet je of er een site is van die omzetter in Emmerich-Elten (het duitse woord voor repeater heb ik niet paraat) ?

De 'BAR ronde' is elke dinsdagavond om 20.30 uur voor iedereen te beluisteren via verschillende frequenties, internet-stream en Teamspeak-3.
Na de ronde is er vaak een gezellige 'afterparty' .

-Ed

Offline voyager

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2012, 09:23:54 »
Hallo Ed,

Ontvang je die met je AOR AR5000 en Diamond X200

Ja, dat is helemaal correct.

Waar ik kijk is voor DB0EE-JO31CV, maar dat is meer informatie dan een echte site.

http://db0noe.dyndns.org/web/db0ee.htm

Aangezien de set niet geschikt is voor WFM is voor die banden wijk ik wel vaker uit naar de AOR AR5000.


Een oudje is het wel, maar hij werkt nog prima. Alle modi met een een frequentiebereik van 0,01-2036MHz.
Nou moet ik niet jokken, N-AM zat er toen nog niet in. Dat kwam later in de + versie. Ook voor HF blijft het
een prima ontvanger. Moet dan wel eerlijkheidshalve toegeven dat de filtering is verbeterd. Het groot
signaal gedrag was op HF eerder niet zo geweldig.

Hans-PD1JB
73

PD1EU

  • Gast
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2012, 13:43:13 »
Dank Hans voor de gegevens van de omzetter (heb je linkje gemailed naar hun).

Prima dat je met je huidige apparatuur zoveel mogelijkheden hebt.

Even off-topic,
Op je site las ik dat je wat modificaties aan je Diamond X200 antenne hebt gedaan wat betreft duurzaamheid (je noemt het zelfs een 'must').
Zou je de details hierover willen beschrijven ?
Het heeft mijn belangstelling omdat de X200N die ik heb, verplaatst moet worden naar een locatie waar ik later lastig bij zal kunnen.
Regelmatig onderhoud is daardoor niet mogelijk.
Een apart topic aanmaken mag uiteraard ook.

-Ed

PD1EU

  • Gast
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2012, 15:34:08 »
(heb je linkje gemailed naar hun)

Met dank een mailtje terug gekregen met de volgende vraag,

"Heb jij toevallig een overzicht van Duitse repeaters welke niet te ver over de grens zitten op 70cm? Het is namelijk erg moeilijk om daar goed inzicht in te krijgen."

Mocht iemand een recent overzicht hebben, héél graag !

-Ed

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2012, 18:21:34 »
Mocht iemand een recent overzicht hebben, héél graag !

Even zoeken via de DARC-site en voila -
http://www.elschenbroich.com/relais/rel2str.pdf
http://www.elschenbroich.com/relais/rel70str.pdf

Offline voyager

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2012, 00:56:15 »
Hallo Ed, en alle amateurs zendend of luisterend.

Pff, na een crash van de PC bleek niet alle data in een back-up te staan. Denk dat velen dat probleem wel herkennen.
De antenne staat nu al jaren op de mast en werkt nog als de eerste dag van plaatsing, na de modificatie dan. En dat is zeker meer dan 6 jaar nu.

Als ik de foto's vind zal ik ze plaatsen.

Wel kan ik in het kort een aantal punten noemen die ik heb uitgevoerd aan de X200.

- Gaatje condensafvoer iets opgeboord. Ging verstopt zitten door spinnenwebjes. Ja, je leest het goed. En dan vocht in de antenne, en dat willen we helemaal niet hebben.
- Om de 120 graden (dus 2 gaatjes boren en draad tappen) in de voet. Antenne staat dan niet meer scheef zoals zo velen van dit merk. Je creëert dan een solide bevestiging.
  Wel voor het boren het binnenwerk voorzichtig plat op de grond uit de pijp schuiven. (Eerst imbusje losschroeven en je schuift hem er zo uit).
  Ik heb de gaten geboord met het aluminium pijpje er strak ingeklemd. Vijl desnoods het reeds aanwezige gat iets uit zodat de pijp goed in de antennevoet rust. Meestal is
  dat nl. niet zo bij deze antenne.
- De 2 "hulzen" met een 2 componenten lijm, tja, verlijmen. Zelf had ik nog een goedje liggen voor de model bouw. Maar het moet iig. verlijmen en in staat zijn om de speling uit
  uit beide delen op te heffen zodat er, zeg maar, een pijp ontstaat. (Houdt voor die lijm rekening met UV en temperatuurinvloeden).
  Let even er op dat je ze niet te ver in elkaar schuift! Als het goed is is dat reeds gemerkt met een streep. Anders even op meten.
- Zelf heb ik dan nog een stuk krimpkous, die zich verlijmt tijdens verwarmen, over de messing koppeling van de pijp gezet. Dan is het zeker ook dicht.
- Beide antenne delen zitten met een imbusje aan elkaar geschroefd. Dit kan je het beste zilver solderen. Een vriend van mij heeft beide delen met een krimp-tang vereeuwigd.
  Eens kijken wat zich langer goed zal gaan houden. Hier iig. al vele jaren.
  Als je gaat solderen koel dan de kant waar het plastieken staafje in zit zo goed als je kunt! Dus kort verwarmen, vloeien en koelen. Niet blijven stoken!
- Mocht je nooit boven de 100W komen op VHF-UHF dan hoef je niets aan de condensatoren te veranderen. (maar dat zal best wel niet) Kijk ze iig. wel even na en soldeer ze
  desnoods opnieuw. Het soldeer wil nog wel eens broos worden en zelfs los gaan zitten.
- Het schuimrubber was hier nog in prima staat. Maar desgewenst kan je dat ook vervangen natuurlijk. Dit voorkomt het klapperen tijdens een storm van de antenne in de buis.
- De moertjes van de radialen voorzien van locktite. Niet de radialen zelf!
- Geheel weer monteren. En je hebt een solide, niet wiebelende, antenne die vele jaren probleemloos zal werken. Natuurlijk geheel even testen voor je hem in de mast plaatst.

Zo, nu begrijpt niemand er meer wat van zonder foto's natuurlijk. Maar als je de antenne voor je hebt liggen zal een hoop wel duidelijk worden. Maar ik heb er iig. mijn best op gedaan om het zo goed mogelijk neer te zetten. Hopelijk hebben vele hier wat aan! En echt schrik niet, het is prima te doen.

Succes!

Hans-PD1JB
73

PD1EU

  • Gast
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #9 Gepost op: 1 september 2012, 00:27:50 »
Wat late reactie. :-[

Dank René voor het overzicht !

Hans, je hebt zonder foto's best een helder verhaal geschreven.
Twee extra gaten boren in de antennevoet heb ik overwogen, maar hoe tap je tot op de bodem schroefdraad in een blind gat ?
De twee antenne delen heb ik (tin)gesoldeerd, maar was me wel bewust dat het niet echt duurzaam is.
De twee buishelften verlijmen was daarom geen optie.
De tip van het zilver solderen is nieuw voor me en ga dat zeker overwegen.
Begrijp ik goed dat je een X200A met UHF connector hebt, of de N-connector uitvoering, en heb je die ook tegen vocht beschermd ?
Eigenlijk was ik van plan om de antenne op een RVS buis met dezelfde diameter als het bijgeleverde aluminium pijpje te plaatsen en dan de  coax kabel door de buis naar beneden te brengen (hoef dan geen grote coax lus te maken).
Dat is me afgeraden vanwege de werking van twee verschillende metalen (RVS en aluminium) op elkaar. Meen dat men dat 'thermo EMK' noemt ?

Zo zijn er wel meer vragen die me te binnen schieten, maar dan wijken we eigenlijk af van het door jou gestarte topic (of vindt je dat niet bezwaarlijk).

-Ed

Offline voyager

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2012, 08:09:02 »
Ed,

Je hebt gelijk dat het wat af begint te dwalen.

Laten we anders even op een medium verder gaan. PD1JB@amsat.org misschien?

Het uiteindelijke verhaal, mogelijk met foto's, zal ik dan zeker compleet plaatsen waar het hoort. Zodat iedereen er wat aan heeft.

Ga hier nu verder. Er is nl. de Airborne wandeltocht hier in het dorp vandaag.

Hans-PD1JB
73

PD1EU

  • Gast
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #11 Gepost op: 1 september 2012, 11:40:06 »
Het uiteindelijke verhaal, mogelijk met foto's, zal ik dan zeker compleet plaatsen waar het hoort. Zodat iedereen er wat aan heeft.

Prima plan Hans en ben erg blij dat er aandacht besteed wordt aan het duurzaam maken van een antenne.
Vaak is het plaatsen ervan al een rot klus. Met enige regelmaat op het dak kruipen om onderhoud te moeten plegen is voor niemand een hobby.
Nieuws over die breedband WFM frequentie blijf ik hier plaatsen.

-Ed

PD1EU

  • Gast
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #12 Gepost op: 6 september 2012, 14:45:25 »
Reply van www.het-bar.net.

"Om van de problemen af te komen zullen we op korte termijn de ingangen en uitgangsfrequentie omdraaien. Ik moet dit even plannen want er moeten dan behoorlijk wat filters afgeregeld worden."

PD1EU

  • Gast
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2012, 16:36:56 »
De frequentie van de uitgang is verhuist naar 439.000 MHz !

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: 431.400MHz in WFM?
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2017, 02:48:41 »
Op 431.400 MHz constant een technisch gesprek met veel ruis. Op 439.000 MHz hoor ik niets.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.