Auteur Topic: Audio vanuit computer (3.5mm jack) naar portofoon en visa versa  (gelezen 9907 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline mancave

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Hallo Allemaal,

Ik ben met een project bezig waarbij ik elk X periode een bericht wil laten horen binnen onze vloot portofoons.
Nu was mijn denkwijze zoals onderstaand:
1: Ik maak enkele soundsamples die ik op een computer of raspberry pi plaats.
2: Ik neem een spreeksleutel en zoek uit welke draadjes hiervan verbonden zijn met de + en de - van de mic.
3: Ik soldeer een 3,5mm jack op deze draadjes en stop deze in de computer/rasp pi.
4: Ik programmeer de portofoon in VOX modus zodat deze begint te zenden zodra er audio afgespeeld word.

Tot zover werkt het, soort van. Als de computer audio speelt dan gaat voor korte periode de VOX functie aan en is er 1 a 2 seconde audio hoorbaar op de rest van de portofoons.
Maar, het audio signaal klinkt vervormt en bijna niet verstaanbaar. Waarschijnlijk omdat een line level signaal (3.5jack) sterker is dan wat de portofoon aankan.
Ook valt de VOX functie na 2 seconden uit terwijl er wel nog audio afgespeelt word. Met een échte spreeksleutel eraan blijft hij wel zenden, VOX werkt dus maar mijn connectie methodiek deugt waarschijnlijk niet.

Nu is mijn vraag, hoe moet dit dan wel? Er moet toch een manier zijn om audio vanuit een computer/rasp pi af te spelen over een portofoon.
Ik test op dit moment met een Hytera PD705 portofoon in digitale modus.
Het hoeft niet perse deze portofoon te zijn, ik wil best uitwijken naar andere apparaten als het hiermee wel gaat.

Is er bijvoorbeeld een audio convertor via USB waar ik de Hytera op kan aansluiten?

Het belangrijkste is het kunnen verzenden VAN een device NAAR de portofoon.
Als iemand een methode heeft waarmee tevens geluid VAN een portofoon NAAR een device kan dan ben ik al helemaal happy.

Online Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Test

Offline mancave

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Audio vanuit computer (3.5mm jack) naar portofoon en visa versa
« Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2018, 20:24:02 »
Hallo Kevin!

Wat een fijne reactie! wauw :-)

De connector van de Hytera word helaas niet ondersteund door dit apparaat, maar, ik kan een TYT MD-390 aanschaffen
(https://www.bamiporto.nl/a-44013083/dmr-portofoons-mobilofoons/tyt-md-390-dmr-uhf-400-470mhz-md-380) welke een K-type connector heeft, en die word wél ondersteund door het kastje.

De MD390 kan ik zo programmeren dat deze kan samenwerken met onze Hytera portofoons, en dan zou alles moeten werken, toch?

Online Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: Audio vanuit computer (3.5mm jack) naar portofoon en visa versa
« Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2018, 20:29:34 »
Klopt als een bus :)

Ik gebruik zelf een MD-280 ervoor zelfs, dus 380 moet ook prima zijn.
Test

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Audio vanuit computer (3.5mm jack) naar portofoon en visa versa
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2018, 20:40:37 »
Goedenavond,

Het signaal dat je de porto in stuurt is waarschijnlijk veel te hard, dus gewoon het uitgangssignaal van je computer een beetje terug draaien totdat je een acceptabel geluud hebt op de ontvangende porto's.
Voor het schakelen van de porto kan je ook kijken naar het ptt contact van je speaker mike, als je die voor de duur van je uitzending bijvoorbeeld via een relais nabootst ben je van het vox probleem af. Het relais kan je schakelen via een van de gpio pennen van je Pi.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline mancave

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Audio vanuit computer (3.5mm jack) naar portofoon en visa versa
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2018, 20:56:34 »
Klopt als een bus :)

Ik gebruik zelf een MD-280 ervoor zelfs, dus 380 moet ook prima zijn.

Ik ga ze morgen direct bestellen, ik laat je weten wat eruit komt! Bedankt!

Offline mancave

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Audio vanuit computer (3.5mm jack) naar portofoon en visa versa
« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2018, 20:59:32 »
Goedenavond,

Het signaal dat je de porto in stuurt is waarschijnlijk veel te hard, dus gewoon het uitgangssignaal van je computer een beetje terug draaien totdat je een acceptabel geluud hebt op de ontvangende porto's.
Voor het schakelen van de porto kan je ook kijken naar het ptt contact van je speaker mike, als je die voor de duur van je uitzending bijvoorbeeld via een relais nabootst ben je van het vox probleem af. Het relais kan je schakelen via een van de gpio pennen van je Pi.

Elmar

Hallo,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb geprobeerd het volume van de computer naar bijvoorbeeld 20% te zetten maar ik merkte dat de VOX dan helemaal niet meer open ging.
Linken aan de PTT knop is een optie, alleen is een raspberry pi nieuw voor mij en denk ik dat het met de optie van Kevin makkelijker gaat.
Mocht dat niet lukken dan geef ik je een seintje, dan probeer ik de raspberry pi met jou optie.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Audio vanuit computer (3.5mm jack) naar portofoon en visa versa
« Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2018, 21:43:08 »
Als je trouwens met dit soort dingen gaat sleutelen is het altijd een goed idee om een 1:1 audio trafotje tussen PC en porto op te nemen. Dat voorkomt problemen met aardlussn.

Maar even iets heel anders. Mag je volgens je vergunnings voorwaarden wel onbemand iets uitzenden?? Het zou zonde zijn dat je er veel moeite in hebt gestopt en je bij de eerste de beste gelegenheid het AT op je dak krijgt omdat je je niet aan je voorwaarden houdt.
Was zomaar iets dat in me op kwam, misschien kan iemand anders daar een goed antwoord op geven en anders even een belletje naar het AT.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline mancave

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Audio vanuit computer (3.5mm jack) naar portofoon en visa versa
« Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2018, 21:53:47 »
Als je trouwens met dit soort dingen gaat sleutelen is het altijd een goed idee om een 1:1 audio trafotje tussen PC en porto op te nemen. Dat voorkomt problemen met aardlussn.

Maar even iets heel anders. Mag je volgens je vergunnings voorwaarden wel onbemand iets uitzenden?? Het zou zonde zijn dat je er veel moeite in hebt gestopt en je bij de eerste de beste gelegenheid het AT op je dak krijgt omdat je je niet aan je voorwaarden houdt.
Was zomaar iets dat in me op kwam, misschien kan iemand anders daar een goed antwoord op geven en anders even een belletje naar het AT.

Elmar

Bedankt voor de tip met de 1:1 trafo, dat is zeker de moeite waard.

Wat betreft het onbemand uitzenden, tja dat is een goede. Dit zou ik moeten nakijken
Nu denk ik niet dat dit heel veel uitmaakt, in het huidige scenario moet iemand om de x-periode iets omroepen, dit willen we automatiseren door zijn stem op te nemen en het onder een macro te zetten.
Bovendien is onze communicatie versleuteld. Wat mij op het volgende brengt, ondersteund de MD390 de basic encryptie van Hytera? Als ik google hierop dan krijg ik wel wat hits maar geen concreet "ja".

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Audio vanuit computer (3.5mm jack) naar portofoon en visa versa
« Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2018, 22:36:40 »
Of een mens de beslissing neemt om de spreeksleutel in te knijpen of dat een computer dat doet maakt toch wel een heel verschil.
Denk bijvoorbeeld aan het geval dat er zich een noodsituatie voordoet en daar op dat moment druk over wordt gecommuniceerd.  Een mens zou het waarschijnlijk niet in zijn botte hersens halen om op dat moment een standaard tekstje op te gaan zitten dreunen. Een computer zal dit gevoel missen en gewoon zijn vaste riedeltje af gaan spelen. Ook al heb je een controle ingebouwd of er wel of geen communicatie actief is op het moment van starten van je mededeling.

Ik zou misschien eens nadenken over een tussenweg,  opgenomen berichtjes die de man of vrouw achter de CP handmatig in kan starten.

Compatibiliteit tussen hytera en een md390 durf ik geen antwoord op te geven maar zou er niet te veel van verwachten. Voor encryptie is weinig standaard.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)