Auteur Topic: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?  (gelezen 7250 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Gepost op: 3 maart 2018, 11:07:22 »
Hi all, ik heb momenteel een dikke storing op VHF. De storing is breed, ik heb 'm bijv. op 132.975 maar ook op 141.450. Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd, kan iemand de bron ID-en? Ik vrees voor DAB+ maar het kan ook een link kacheltje in een schuurtje nabij zijn? Nb. ik heb geprobeerd de storing te blokken met o.a. een low pass filter op 150 MHz en met 2 notch filters maar tot nu toe had dat geen enkel effect.
Linkje: https://www.dropbox.com/s/u9vlu0le2qb3az0/Test.mp3?dl=0
Luisterspulletjes :)

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2018, 13:05:23 »
Hoi Henri dit is geen DAB want die ratel is zonder onderbrekingen en klinkt anders . heb je ook al gekeken of je deze storing ook op andere banden hebt . ik denk eerder aan PLC  storing uit de buurt heb je geen draagbare scanner dan zou ik even eerst alle apparatuur bij je in huis na lopen en dan kijken of de storing van buiten af komt . en fiets laders zijn ook berucht om hun storingen die ze veroorzaken . en op welke frequentie is die het sterkst . dan gaan zoeken waar het vandaan komt . ik heb hier ook zon last van plat storing loopt door tot in de 2 meter band het ergste is bij mij op de 11 meter band maar tot 150 mhz heb ik pieken met sterke ratel van PLC . bij mij is het AT al wezen meten . een Telfort modem die gaf sterke pulsen over de hele HF band en de onderste VHF band . die hebben ze mee genomen . maar een andere PLC modem daar konden ze niets mee doen doe voldeed aan de wettelijke norm . maar ik ben bang dat met al die digitale en draadloze verbindingen het alleen maar erger word . als ik mijn smart tv aan zet is het ook een Ramp op mijn ontvangers . ik denk dat we er mee zullen leren leven ben ik bang

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2018, 10:11:46 »
Dank voor je reactie. Waar moet ik qua apparatuur aan denken als dit een PLC-storing is?
Luisterspulletjes :)

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2018, 12:18:19 »
Draadloze internet via het stopcontact
of van die kastjes om draadloos tv te kijken op een tweede tv bij KPN .

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2018, 13:48:23 »
OK duidelijk.
Luisterspulletjes :)

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2018, 16:47:04 »
Heb me nooit verdiept in PLC, maar ik denk dat dat ook je huis binnen kan komen via het lichtnet en eventueel zelfs via de voeding van je scanner voor storing kan zorgen? Of heb ik dat mis?

Offline aadje93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2018, 17:43:05 »
voeding van de scanner zal toch hopelijk wel afscherming hebben van het radio deel, en ferietklemmen gebruiken. Als je low-pass gebruikt kan alles <150mhz erdoor, en erboven niet dat heeft dus geen zin bij freqs onder 150mhz ;).

Klinkt niet specifiek als een voeding, het lijkt echt een pager/netwerk achtig gezien het niet repeterend is.


Ik gebruik hier zelf powerline, op dezelfde groep als een Raspberry pi die met zijn standaard voedingkje aangesloten zit op mijn "SDR dongle" (en dus vele malen gevoeliger is voor storing dan een echte scanner) maar ik merk niets rond de 2 genoemde frequenties. Powerline is toch vaak per snelheidsklasse allemaal dezelfde chips, hier op een 600mbit kit.

hoever zit je van schiphol of een belangrijke haven/vliegveld vandaan? 132,975 is namelijk een ATIS frequentie, kan zijn dat je scanner overladen word en het dus een "breed" signaal word (SDR?) dit heb ik nu met mijn nieuwe antenne ook door de P2000 repeater die in IJsselstein staat, ik zit er hemelsbreed (open zicht) een km of 5-6 vandaan, heel me SDR# scherm word blauw als die aanslaat met me gain op normale niveaus voor luchtvaart en ander scan-werk.

Als laatste "check"

draai je gain (indien mogelijk) helemaal terug naar 0, dan zonder antenne aangesloten kijken. Zie je dan nog wat, dan is het interne storing in je radio chip zelf, of het is storing op je antenne aansluiting. Zie je met antenne dan nog wat, dan zit de storing zeer dichtbij je eigen antenne in de buurt.

Offline Jarod

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 148
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2018, 19:13:08 »
Kun je een screenshot met spectrum en waterfall maken?
Mocht je een SDR en hopelijk SDRSharp hebben. :)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2018, 16:37:01 »
Screenshot heb ik nog niet. Maar: ik heb op SDRSharp (aan een D777) gekeken en zie zelfs met een high pass filter > 225 MHz ertussen, rond de 190 MHz activiteit. Ik duik daar nog even verder in. Wordt vervolgd.
Luisterspulletjes :)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2018, 19:40:05 »
Beste mensen, de bron is gevonden: het bleken de adapters van mijn BCT15X scanners te zijn.

Ik heb nu een fraaie VHF ontvangst zonder storing. Dank voor het meedenken!
Luisterspulletjes :)

Offline Falcon55

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2018, 02:09:06 »
Beste mensen, de bron is gevonden: het bleken de adapters van mijn BCT15X scanners te zijn.

Ik heb nu een fraaie VHF ontvangst zonder storing. Dank voor het meedenken!

Hallo, Ik heb hier volgens mijn zelfde probleem: als ik mijn tweede bct15x aanzet krijg ik ook rare storingen.
Met welke voeding adapter heb je het vervangen?

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2018, 16:55:52 »
Beste mensen, de bron is gevonden: het bleken de adapters van mijn BCT15X scanners te zijn.

Ik heb nu een fraaie VHF ontvangst zonder storing. Dank voor het meedenken!

Hallo, Ik heb hier volgens mijn zelfde probleem: als ik mijn tweede bct15x aanzet krijg ik ook rare storingen.
Met welke voeding adapter heb je het vervangen?

Ik heb nog niets vervangen. In het verleden heb ik op eenzelfde scanner wel een "gewone" universele adapter gebruikt van ca. € 25,-- en dat werkte prima.

Weet iemand trouwens of een BCT15X het ook doet op de originele Uniden voeding van een UBC780XLT?
Luisterspulletjes :)

Offline JanHartgers

  • Winkel medewerker/Magazijn medewerker
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 198
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2018, 18:16:22 »
Als de spanning van de voeding het zelfde is en de aansluiting van de plug het zelfde is dan moet het kunnen.
Meten is weten.

Groet,

Jan.
m.v.g.  Jan Hartgers.
2x 125XLT, EZ33XLT, Sirio SD 1300N,Sirio GP 108-136 LB N, RH1536, RH1519, SRH779, SRH805S, RH795, Scan 125.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2018, 20:56:01 »
Weet iemand trouwens of een BCT15X het ook doet op de originele Uniden voeding van een UBC780XLT?

Mijn UBC780 draait in ieder geval prima op de voeding van de UBC800.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing op VHF; wie weet wat de bron is?
« Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2018, 06:16:59 »
Ik ben nog niet uit, op internet vind ik verschillende waarden voor de BCT15X.

RadioReference meldt voor de BCT15X:
Power requirements: AC Adapter (13.8V DC 750mA Regulated) (AD-1009 or equivalent).
DC:11V to 16.6V(Ext.DC Power Jack or DC Power Jack)
Power plug: 5.5mm outer diameter, 2.1mm inner diameter; Radio Shack size code "M"

En voor de UBC780XLT:
12/13.8V DC 700mA Center Tip POS
Uniden Part No. AD580U - Ac Adapter (13.8V 700mA)
RS Enercell AC Adapter Cat. No. 273-316
RS Adaptaplug Type: "M" (Navy) 5.5mm O.D. 2.1mm RS part no.273-344

Op andere site vond ik ook wel de waarde 700mA voor de BCT15X.

Hellep wie weet het precies?  ???
Luisterspulletjes :)