Auteur Topic: DMO Vervanging  (gelezen 21655 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2370
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: DMO Vervanging
« Reactie #15 Gepost op: 8 november 2013, 20:57:43 »

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2460
Re: DMO Vervanging
« Reactie #16 Gepost op: 9 november 2013, 08:19:34 »
Citaat
The latest version (1.6) supports the following formats and modulation types:
P25 Phase 1
ProVoice EDACS Digital voice
X2-TDMA - Motorola public safety TDMA system with P25 style signaling (mostly based on DMR)
DMR/MOTOTRBO - Digital Mobile Radio standard
NXDN - 9600 baud (12.5 kHz) NEXEDGE and 4800 baud (6.25 kHz) NEXEDGE/IDAS
C4FM modulation
GFSK modulation (including GMSK and other filtered 2/4 level FSK)
QPSK modulation (sometimes marketed as "LSM")
The following formats are currently under investigation or development:
P25 Phase 2 - standard not finalized yet, vocoder is supported by mbelib
OpenSky - four slot format vocoder may be supported by mbelib. Will not be supportable if it is determined that voice encryption is standard
D-STAR - Voice frames recognized, vocoder not supported by mbelib. May be possible to pass voice bits to DVDongle.
Other formats will only be considered if high quality samples of the signals are made available for download by the developers. Samples must be from a discriminator tap, .wav format, 48000Hz, 16 bits per sample, mono.

In ieder geval niet met DSD. Maarrrr... Google is your friend. :)

Als alles op Google te vinden is waar is dan dit forum voor?

Waarom zit jij bij de EHBO, als je dat ook via Google of een App kunt leren?

Google is een hulpmiddel. De resultaten ervan kun je op een forum bespreken.

Wanneer je Googled, zie je dat je een digital speech decoder nodig hebt.
Dus een digitale ontvanger (zo'n stick van 25 euries), discriminator, opnemen en door een stukje software halen.
http://wiki.radioreference.com/index.php/Digital_Speech_Decoder_(software_package)

In bovenstaande wordt gesteld dat het niet met DSD kan.

En bij de EHBO zitten we om ondersteuning te geven bij evenementen.
Dat kan nu eenmaal niet via een APP

Offline MORCIK

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: DMO Vervanging
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2013, 16:49:07 »
DSD (versie 1.60) is prima geschikt om DMR porto's mee af te luisteren. Mijn eerste ervaring is erg positief. Het geheel werkt met een eenvoudige USB-ontvanger van nog geen €10, SDR# en DSD. De yagi-antenne was duurder  ;D Ik ben er wel achter dat ik moet letten of er sprake is van een geïnverteerd signaal of niet. Dit moet je in DSD handmatig opgeven met de optie -xr.

Offline MORCIK

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: DMO Vervanging
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2013, 16:50:37 »
https://github.com/IanWraith/DMRDecode

Dit programma laat alleen het dataverkeer zien. Het bevat dus geen voice-codec.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: DMO Vervanging
« Reactie #19 Gepost op: 10 november 2013, 17:00:45 »
Er gaan wat dingen door elkaar heen nu..

Er wordt gevraagd naar dPMR, dit is niet te luisteren met DSD, ook niet met DMRDecode.

Het gaat ook over motoTRBO, dit is wel te beluisteren met DSD maar niet met DMRDecode.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

exLid057

  • Gast
Re: DMO Vervanging
« Reactie #20 Gepost op: 10 november 2013, 20:23:46 »
De uitkomst van de testen vielen eenduidig in het voordeel uit van DMR. De verstaanbaarheid is uitstekend, het bereik is groter dan van DMO of analoog en de bediening is eenvoudiger dan van de C2000 porto. Let echter op: het blijft techniek en techniek kan falen. Het gebruik van de porto als ondersteuning voor veilig werken is natuurlijk prima, je er volledig van afhankelijk maken is niet op zijn plaats.

kan iemand me uit leggen waarom digitaal beter is dan analoog ??

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: DMO Vervanging
« Reactie #21 Gepost op: 10 november 2013, 20:39:06 »
kan iemand me uit leggen waarom digitaal beter is dan analoog ??

Huh? Ik zou eerder zeggen dat analoog beter is :) Dat hoor je nog een beetje in de ruis, bij digitaal is het alles of niets. Maar hier zijn de meningen over verdeeld geloof ik. Ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat een digitaal signaal net onder de squelch drempel zat waardoor je het niet 1,2,3 hoorde, maar wel daadwerkelijk (foutloos) gedecodeerd werd. Dus het kan twee kanten op werken, ik denk dat iedereen er zijn eigen ervaringen mee heeft.

Offline freaky33

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: DMO Vervanging
« Reactie #22 Gepost op: 10 november 2013, 22:54:03 »
DSD (versie 1.60) is prima geschikt om DMR porto's mee af te luisteren. Mijn eerste ervaring is erg positief. Het geheel werkt met een eenvoudige USB-ontvanger van nog geen €10, SDR# en DSD. De yagi-antenne was duurder  ;D Ik ben er wel achter dat ik moet letten of er sprake is van een geïnverteerd signaal of niet. Dit moet je in DSD handmatig opgeven met de optie -xr.

Welk type USB ontvanger, SDR heb ik hier voor nodig en waar kan ik dit aanschaffen? En is er ook een handleiding hoe ik dit dan moet doen?

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: DMO Vervanging
« Reactie #23 Gepost op: 11 november 2013, 06:49:18 »
kan iemand me uit leggen waarom digitaal beter is dan analoog ??

Huh? Ik zou eerder zeggen dat analoog beter is :) Dat hoor je nog een beetje in de ruis, bij digitaal is het alles of niets. Maar hier zijn de meningen over verdeeld geloof ik. Ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat een digitaal signaal net onder de squelch drempel zat waardoor je het niet 1,2,3 hoorde, maar wel daadwerkelijk (foutloos) gedecodeerd werd. Dus het kan twee kanten op werken, ik denk dat iedereen er zijn eigen ervaringen mee heeft.

In tegenstelling daarvan, daar waar je analoog ver in de ruis niet meer verstaanbaar bent. Kom je digitaal juist wel weer compleet en verstaanbaar door :P

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: DMO Vervanging
« Reactie #24 Gepost op: 11 november 2013, 07:59:39 »
Hoi. Ben al meer een jaar gedeeltelijk over op digitaal. In het begin erg sceptisch. Het verhaal van als je slechte verbinding hebt dan is het signaal weg. De afstand is ook wat groter in digitaal. Ben nu in het bezit van Kenwood nx 200- nx220-nx 700-nx720. En sinds kort op proef de icom 3102D idas. Wij zaten bij de kenwood op 12.khz. Nu sinds ik de icom er bij heb zijn de portofoons en mobies op 6.25khz gezet. Dit klinkt op de een of andere reden beter dan de 12.5 khz. Ik heb horen vertellen dat de ontwikkelaar van het systeem het heeft ontwikkeld op 6.25 mhz. De stemmen zijn veel duidelijker en de afstand lijkt ook verder.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: DMO Vervanging
« Reactie #25 Gepost op: 11 november 2013, 11:53:10 »
kan iemand me uit leggen waarom digitaal beter is dan analoog ??

De fout-correctie bij analoog zit tussen je oren, het is dus (mede) afhankelijk van je vermogen om spraak te herkennen tussen andere geluiden en ruis.
Een digitaal systeem heeft een eigen foutcorrectie die vaak verrassend goed werkt.
Zelf heb ik een paar testen gedaan in diverse NS stations op diverse plaatsen (ook in tunnels) met 2 portofoons.
De zendende partij zond met 2 portofoons tegelijk, één analoge en één digitale, met gelijk zendvermogen.
De ontvangende partij had links en rechts een portofoon, zodat er een soort van stereo effect werd gekweekt.
De resultaten waren allemaal in het voordeel van de digitale systemen!

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1328
Re: DMO Vervanging
« Reactie #26 Gepost op: 11 november 2013, 13:19:09 »
DSD (versie 1.60) is prima geschikt om DMR porto's mee af te luisteren. Mijn eerste ervaring is erg positief. Het geheel werkt met een eenvoudige USB-ontvanger van nog geen €10, SDR# en DSD. De yagi-antenne was duurder  ;D Ik ben er wel achter dat ik moet letten of er sprake is van een geïnverteerd signaal of niet. Dit moet je in DSD handmatig opgeven met de optie -xr.

Heb je een tip over deze USB ontvanger. Welk type bijvoorbeeld.

Spoorfan

Offline freaky33

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: DMO Vervanging
« Reactie #27 Gepost op: 11 november 2013, 13:41:22 »
DSD (versie 1.60) is prima geschikt om DMR porto's mee af te luisteren. Mijn eerste ervaring is erg positief. Het geheel werkt met een eenvoudige USB-ontvanger van nog geen €10, SDR# en DSD. De yagi-antenne was duurder  ;D Ik ben er wel achter dat ik moet letten of er sprake is van een geïnverteerd signaal of niet. Dit moet je in DSD handmatig opgeven met de optie -xr.

Heb je een tip over deze USB ontvanger. Welk type bijvoorbeeld.

Spoorfan

Dubbel, ik had dezelfde vraag ;-).

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: DMO Vervanging
« Reactie #28 Gepost op: 11 november 2013, 13:49:07 »
Heb je een tip over deze USB ontvanger. Welk type bijvoorbeeld.

Dat zijn de bekende DVB-T sticks met (bij voorkeur) de R820T tuner chip, die uitstekend samenwerken met SDRSharp.

Te verkrijgen via Ebay, bv. http://www.ebay.nl/itm/ItS7-New-Radio-USB-DVB-T-RTL2832U-R820T-Support-SDR-Digital-TV-Tuner-Receiver-/121204708204, of bij Van Dijken in Groningen, alleen iets duurder.

Bij  gebruik van DSD is er (ook) nog een virtuele audio-kabel nodig (stukje software) die de ontvangen data van SDRSharp doorsluist naar DSD.
Is allemaal niet zo moeilijk als je het maar stap voor stap opbouwt.

--
Gerrit.

Offline MORCIK

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: DMO Vervanging
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2013, 14:25:44 »
Leimpi heeft de vraag beantwoord. Maar het lijkt me handiger om dit in een apart SDR-topic te bespreken als dat reeds bestaat.

EDIT:

Hier dus:

http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=22747.msg222396#msg222396