Auteur Topic: DMO ontvangst  (gelezen 107663 keer)

0 leden (en 4 gasten) bekijken dit topic.

Offline Kinky

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 140
Re: DMO ontvangst
« Reactie #45 Gepost op: 25 juni 2012, 20:46:33 »
Misschien is er interesse om een DMO base te maken?
Ik wil wel met de aftrap beginnen.
Voor Brabant Noord heb ik om te beginnen de navolgende DMO werknetten.


PLAATS                      VOERTUIGNR.   WERKNETNR.
      
BERLICUM                   TS-640             14
DEN BOSCH                 TS-633             03
DEN BOSCH                 TS-631             01
DEN BOSCH                 TS-634             04
DRUNEN                      TS-830             07
DRUNEN                      TS-834             08
HAAREN                      TS-739             16
HELVOIRT                   TS-549             14
HEUSDEN                    TS-837             15
ROSMALEN                  TS-632             02
ROSMALEN                  TS-635             05
ST.MICHIELSGESTEL    TS-539             11
ST.MICHIELSGESTEL    HV2-578          12
VLIJMEN                      TS-841/HV1-870/PM-888   10
VUGHT                        TS-843             04
VUGHT                        TS-845             05

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: DMO ontvangst
« Reactie #46 Gepost op: 25 juni 2012, 21:19:22 »
[hersenkronkeltje]
Nieuwe dimensie voor de hobby?
Yagi bouwen voor 385 MHz, verticaal op een rotortje, eventueel preampje er aan en dan maar eens kijken in wat voor straal rond je eigen locatie je DMO kan ontvangen.
[/hersenkronkeltje]
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7558
  • PE1RFR
Re: DMO ontvangst
« Reactie #47 Gepost op: 25 juni 2012, 21:25:53 »
[hersenkronkeltje]
Nieuwe dimensie voor de hobby?
Yagi bouwen voor 385 MHz, verticaal op een rotortje, eventueel preampje er aan en dan maar eens kijken in wat voor straal rond je eigen locatie je DMO kan ontvangen.
[/hersenkronkeltje]

Ja en dan komen we dus bij iets wat ik mij al heel lang afvraag, maar wat ik nog niet bevestigd heb kunnen krijgen. Wat is het technisch maximum wat je met DMO kunt bereiken? GSM kent een max van 35km, dat heeft met de timing advance (tijdcorrectie) te maken. Maar terwijl ik dit tik, het gekke is dat je aan de kust gemakkelijk Engelse netwerken kunt ontvangen, je kunt echter niet registreren op die netwerken omdat de afstand te groot is voor de timing advance. Je zou toch verwachten dat dit bij simplex verkeer geen belemmering zou moeten zijn?

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: DMO ontvangst
« Reactie #48 Gepost op: 25 juni 2012, 21:44:53 »
Als er in DMO geen enkele manier van regulering van de data door een netwerk is, met andere woorden het is "send and forget" lijkt het mij dat de grens enkel en alleen bepaald wordt door die parameters die ook de ontvangst van analoge signalen bepalen, zoals:

Signaal sterkte
Antenne hoogten
Trajectdemping
Antenne versterking
Kabeldemping
Ontvanger gevoeligheid
Ontvanger ruis
Etc. etc. etc.

Wat dat betreft, kan je het denk ik wel vergelijken met D-Star en daar zijn al simplex verbindingen over grote afstanden mee gemaakt.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline PA2RA

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: DMO ontvangst
« Reactie #49 Gepost op: 29 juni 2012, 20:28:04 »
In een DMO-gesprek is de eerste die de spreeksleutel indrukt, de 'master'. Anderen zijn 'slave' gedurende de 'DMO reservation time' die ingesteld is in de master-portofoon.

Dat betekent dat er ook in DMO sprake is van synchronisatie, net als bij TMO (er is alleen geen netwerk). De fysieke afstand bij DMO is derhalve ook beperkt (net als bij TMO) en is ongeveer 54 kilometer.

Gr Rene

Offline PA2RA

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: DMO ontvangst
« Reactie #50 Gepost op: 29 juni 2012, 20:34:27 »
Misschien is er interesse om een DMO base te maken?
Ik wil wel met de aftrap beginnen.
Voor Brabant Noord heb ik om te beginnen de navolgende DMO werknetten.


PLAATS                      VOERTUIGNR.   WERKNETNR.
      
BERLICUM                   TS-640             14
DEN BOSCH                 TS-633             03
DEN BOSCH                 TS-631             01
DEN BOSCH                 TS-634             04
DRUNEN                      TS-830             07
DRUNEN                      TS-834             08
HAAREN                      TS-739             16
HELVOIRT                   TS-549             14
HEUSDEN                    TS-837             15
ROSMALEN                  TS-632             02
ROSMALEN                  TS-635             05
ST.MICHIELSGESTEL    TS-539             11
ST.MICHIELSGESTEL    HV2-578          12
VLIJMEN                      TS-841/HV1-870/PM-888   10
VUGHT                        TS-843             04
VUGHT                        TS-845             05

Kijk, zoiets bedoelde ik dus met mijn vraag, want als een idioot langs de kanalen draaien tijdens een DMO-uitzending van een brandweerploeg kan ik ook met mijn portofoon, maar uitluisteren is wat makkelijker als je weet dat de piket-TS bijv. op kanaal 11 zit (ik heb begrepen dat in Hellendoorn elke TS in principe een eigen DMO heeft. Bijv 11, 12, 13 en dat ze een gemeenschappelijk kanaal kiezen bij een brand waar meerdere TSsen nodig zijn).

De vraag is dus: wie weet welke werknetten bij welke kazernes, of TSsen standaard gebruikt worden.

Groet, Rene

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2460
Re: DMO ontvangst
« Reactie #51 Gepost op: 29 juni 2012, 21:19:07 »
Misschien is er interesse om een DMO base te maken?
Ik wil wel met de aftrap beginnen.
Voor Brabant Noord heb ik om te beginnen de navolgende DMO werknetten.


PLAATS                      VOERTUIGNR.   WERKNETNR.
      
BERLICUM                   TS-640             14
DEN BOSCH                 TS-633             03
DEN BOSCH                 TS-631             01
DEN BOSCH                 TS-634             04
DRUNEN                      TS-830             07
DRUNEN                      TS-834             08
HAAREN                      TS-739             16
HELVOIRT                   TS-549             14
HEUSDEN                    TS-837             15
ROSMALEN                  TS-632             02
ROSMALEN                  TS-635             05
ST.MICHIELSGESTEL    TS-539             11
ST.MICHIELSGESTEL    HV2-578          12
VLIJMEN                      TS-841/HV1-870/PM-888   10
VUGHT                        TS-843             04
VUGHT                        TS-845             05

Kijk, zoiets bedoelde ik dus met mijn vraag, want als een idioot langs de kanalen draaien tijdens een DMO-uitzending van een brandweerploeg kan ik ook met mijn portofoon, maar uitluisteren is wat makkelijker als je weet dat de piket-TS bijv. op kanaal 11 zit (ik heb begrepen dat in Hellendoorn elke TS in principe een eigen DMO heeft. Bijv 11, 12, 13 en dat ze een gemeenschappelijk kanaal kiezen bij een brand waar meerdere TSsen nodig zijn).

De vraag is dus: wie weet welke werknetten bij welke kazernes, of TSsen standaard gebruikt worden.

Groet, Rene

Lijkt me een mooi item voor een appart draadje

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: DMO ontvangst
« Reactie #52 Gepost op: 29 juni 2012, 21:37:43 »
In een DMO-gesprek is de eerste die de spreeksleutel indrukt, de 'master'. Anderen zijn 'slave' gedurende de 'DMO reservation time' die ingesteld is in de master-portofoon.
Dat betekent dat er ook in DMO sprake is van synchronisatie, net als bij TMO (er is alleen geen netwerk). De fysieke afstand bij DMO is derhalve ook beperkt (net als bij TMO) en is ongeveer 54 kilometer.

Geldt dat ook voor alleen RX, eigenlijk ga ik uit van niet, sync. is toch alleen voor TX noodzakelijk?
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: DMO ontvangst
« Reactie #53 Gepost op: 30 juni 2012, 07:25:27 »
Ik begeep van PA0ETE (die op zendamateur.com het nodige over TETRA post) dat ook DMO een max heeft, rond de 30km.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: DMO ontvangst
« Reactie #54 Gepost op: 30 juni 2012, 07:46:54 »
Voor een tweeweg verbinding is dat duidelijk, maar wat nu als je alleen maar wilt ontvangen, voor een ontvanger maakt het toch niet uit hoe lang het singnaal onderweg is?
73 es gud dx de eric pe7eb k

Leen Ansems

  • Gast
Re: DMO ontvangst
« Reactie #55 Gepost op: 30 juni 2012, 07:56:25 »
Dat gaat niet. De zender doet automatisch mee aan de procedure om het protocol te handhaven.
Dat je de spreeksleutel niet indrukt is een totaal andere gebeurtenis... Het klopt ook: af en toe flitst de zendindicator aan...

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2460
Re: DMO ontvangst
« Reactie #56 Gepost op: 30 juni 2012, 10:39:08 »
Dat gaat niet. De zender doet automatisch mee aan de procedure om het protocol te handhaven.
Dat je de spreeksleutel niet indrukt is een totaal andere gebeurtenis... Het klopt ook: af en toe flitst de zendindicator aan...

Als je de porto op zendblokering zet (ziekenhuisstand) dan ontvang je wel.
Zend de porto dan toch wel af en toe?

Offline PA2RA

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: DMO ontvangst
« Reactie #57 Gepost op: 30 juni 2012, 11:54:18 »
Dat gaat niet. De zender doet automatisch mee aan de procedure om het protocol te handhaven.
Dat je de spreeksleutel niet indrukt is een totaal andere gebeurtenis... Het klopt ook: af en toe flitst de zendindicator aan...

Als je de porto op zendblokering zet (ziekenhuisstand) dan ontvang je wel.
Zend de porto dan toch wel af en toe?

Dat zal ik eens testen! In de TXI-stand (TX Inhibit) bevestigt een porto ook de aankomst van SDS berichten volgens mij (dus wordt er gezonden). Maar ik zoek het uit.

Groet, Rene

Offline PA2RA

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: DMO ontvangst
« Reactie #58 Gepost op: 30 juni 2012, 12:11:11 »
Dat gaat niet. De zender doet automatisch mee aan de procedure om het protocol te handhaven.
Dat je de spreeksleutel niet indrukt is een totaal andere gebeurtenis... Het klopt ook: af en toe flitst de zendindicator aan...

Als je de porto op zendblokering zet (ziekenhuisstand) dan ontvang je wel.
Zend de porto dan toch wel af en toe?

Dat zal ik eens testen! In de TXI-stand (TX Inhibit) bevestigt een porto ook de aankomst van SDS berichten volgens mij (dus wordt er gezonden). Maar ik zoek het uit.

Groet, Rene

Zo, getest.

Icom IC92D in AM-ontvangst. Als de ene Tetra-portofoon uitzendt, en de ontvanger staat uit, is een aparte riedel te horen als de PTT-toets losgelaten wordt. Dit is de syncpuls.

Als de Tetra-ontvanger aangezet wordt, en er opnieuw gezonden wordt, verandert de riedel duidelijk als de PTT-toets losgelaten wordt (de riedel klinkt heel anders). De ontvanger zendt namelijk ook een antwoord op de sync-puls retour.

Als bij de ontvanger de TXI optie ingeschakeld wordt, is dit hetzelfde. Dus ook dan zendt de ontvangende portofoon!

SDS-bevestigingen worden overigens niet meer verzonden door de ontvangende porto als deze in de TXI-stand staat.

Ergo: ook in DMO is er communicatie tussen zender en ontvangers (bidirectioneel), ongeacht de TXI-stand. Er worden syncpulsen uitgezonden, die door de slaves beantwoord worden. Er is dus sprake van een theoretisch maximale fysieke afstand, ook bij DMO.

Ik heb begrepen van diverse fora, ook van de reeds genoemde PA0ETE, dat dit 54 kilometer is.

Groet, Rene

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: DMO ontvangst
« Reactie #59 Gepost op: 30 juni 2012, 13:27:44 »
http://www.radio-electronics.com/info/pmr-business-land-mobile-radio/tetra/tetra-2-teds.php -

"For TETRA radio Release 1, the maximum range was 58km. However for a number of applications including air to ground, i.e. air-ground-air, AGA, greater distances were needed. To achieve this, the uplink and downlink bursts and guard times have been modified in TETRA Release 2. These changes have enabled the TMO range of TETRA Release 2 to be extended up to 83 km for AGA applications.

Note: DMO has no TDMA structure range limitation as synchronisation takes place in DMO at the start of each transmission."