Het Scannerforum

Frequenties => Scheepvaart => Topic gestart door: kls op 10 maart 2021, 13:47:55

Titel: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: kls op 10 maart 2021, 13:47:55
De haven van Antwerpen start met een nieuw begeleidingssysteem voor het scheepvaartverkeer achter de sluizen. Sinds 1 maart is op de linkeroever sector Waasland tussen 8.00 en 16.00 uur actief op marifoonkanaal 87 (157.375 MHz). Vanaf 3 april zal deze sector 24 uur per dag operationeel zijn. Komend najaar volgen nog twee sectoren op de rechteroever: sector Polder en sector Stad. De marifoonkanalen van die sectoren zijn momenteel nog niet bekend.

https://www.binnenvaartkennis.nl/2021/02/efficiente-scheepvaartbegeleiding-dankzij-vessel-traffic-services/

https://www.portofantwerp.com/sites/default/files/VHF%20-%20Communication%20Port%20of%20Antwerp%20-%20sector%20Waasland.pdf
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Bleij op 10 maart 2021, 21:55:25
Aanvullend  ;)

https://www.portofantwerp.com/sites/default/files/VTS%20-%20Port%20of%20Antwerp%20VHF-communication%20procedure.pdf
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Harold op 12 maart 2021, 07:49:21
Best appart om in zo'n specifieke instructie ook algemene uitleg over oproepen etc te zetten.
Dit is algemene basis kennis van opgeleide Marifoon gebruikers!


Harold
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Bleij op 15 november 2021, 16:29:33
Vessel Traffic Services (VTS) breidt uit op rechteroever haven Antwerpen

Dienst zorgt voor veilig en vlot scheepvaartverkeer

Vanaf 22 november rolt Port of Antwerp Vessel Traffic Services (VTS) uit achter de sluizen op rechteroever. Begin dit jaar startte de scheepvaartbegeleiding reeds op linkeroever.

Zowel op de Schelde als in de Antwerpse dokken neemt de drukte in het scheepvaartverkeer toe. De dienst VTS zorgt voor een efficiëntere begeleiding van dit verkeer door advies en informatie te geven over scheepsnavigatie, weersomstandigheden, calamiteiten en andere mogelijke risico’s. Daarnaast garandeert VTS ook een verhoging van de veiligheid en de bescherming van het milieu in de haven. VTS is sinds april dit jaar 24 op 7 operationeel op linkeroever. Op basis van deze best practices, komt daar nu de dienstverlening op rechteroever bij.

De implementatie van de VTS-dienstverlening op rechteroever gebeurt in twee fases. In een eerste fase die op 22 november aanvangt, wordt Sector Polder actief op VHF-kanaal 2.

Meer via https://deltascannerzeeland.nl/vts-breidt-uit-op-rechteroever-antwerpen/
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Johan Beck op 15 november 2021, 19:05:53
Ben ik benieuwd naar wat er gebeurt met Meldpunt Schelde Noord en Haven Antwerpen Schelderijnkanaal Noordlandbrug.
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: kls op 19 november 2021, 08:57:42
21_484 Wijziging VHF-kanalen bij opstart VTS 'sector polder'
Publication date:
Dinsdag 16 11 2021
Locatie: Havengebied Antwerpen
Periode: van maandag 22 november 2021 - 07:00 uur tot nader order
Omschrijving: Wijziging van VHF-kanalenMaatregelen naar scheepvaart:
Bij opstart ‘VTS Polder’ rechteroever vinden volgende wijzigingen m.b.t. de VHF-kanalen, zie havenonderrichtingen artikel 3.1 ‘algemene onderrichtingen’, plaats:
- VTS Sector Polder komt actief op VHF 02 (zie nautisch persbericht 21_482)
(Het algemeen navigatiekanaal VHF 74 vervalt in deze zone)
- Aanvraag passage Lillobrug wijzigt van VHF 62 naar VHF 02
- Meldpunt ‘Havenrechten Noordlandbrug’ wijzigt van VHF 02 naar VHF 60
- Meldpunt ‘Havenrechten Schelde Noord’ wijzigt van VHF 02 naar VHF 60
- Bij het in het water laten of uit het water nemen wijzigt van VHF 02/VHF 20 naar VHF 60

https://www.portofantwerp.com/nl/21484-wijziging-vhf-kanalen-bij-opstart-vts-sector-polder-0
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Johan Beck op 19 november 2021, 09:27:27
Dank je wel.
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Johan Beck op 19 november 2021, 09:30:44
- Aanvraag passage Lillobrug wijzigt van VHF 62 naar VHF 02

Ik heb nog meer bruggen op kanaal 62, ben benieuwd of die ook overgaan.
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: kls op 19 november 2021, 12:33:43
- Aanvraag passage Lillobrug wijzigt van VHF 62 naar VHF 02

Ik heb nog meer bruggen op kanaal 62, ben benieuwd of die ook overgaan.

Die liggen denk ik niet in het werkgebied van de nieuwe Sector Polder (noordelijk deel van de dokken op de rechteroever). Misschien bij de volgende stap (als Sector Stad in het zuidelijke deel van de dokken op de rechteroever ook operationeel wordt).
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Bleij op 19 november 2021, 12:34:47
- Aanvraag passage Lillobrug wijzigt van VHF 62 naar VHF 02

Ik heb nog meer bruggen op kanaal 62, ben benieuwd of die ook overgaan.

Die liggen denk ik niet in het werkgebied van de nieuwe Sector Polder (noordelijk deel van de dokken op de rechteroever). Misschien bij de volgende stap (als Sector Stad in het zuidelijke deel van de dokken op de rechteroever ook operationeel wordt).

Klopt  ;)
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: kls op 9 april 2022, 18:47:47
https://www.portofantwerp.com/nl/22134-omschakeling-vhf-8-naar-vhf-88-vanaf-18-04-2022-0

Op 18 april 2022 om 12.00u wordt er overgeschakeld van marifoonkanaal 8 (156.400 MHz) naar marifoonkanaal 88 (157.425 MHz) in en rond het Deurganckdok voor de communicatie tussen loodsen, sleepboten, Brabo en Port Authority Officers.

Als “noodkanaal” tussen de loodsen en de kranen blijft men tot nader order marifoonkanaal 61 (met subtoon) gebruiken. Voor de omschakeling van marifoonkanaal 61(met subtoon) naar marifoonkanaal 88 (met subtoon) wordt nog een datum vastgelegd.
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Johan Beck op 9 april 2022, 18:52:17
Een marifoon met subtoon?
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Harold op 11 april 2022, 11:35:18
en een bijzondere toepassing van VHF 88!
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Johan Beck op 11 april 2022, 12:02:18
en een bijzondere toepassing van VHF 88!

We hebben het hier natuurlijk wel over België he  ;D
Die wijzen gewoon het Rode Kruis 2 frequenties in de marifoonband toe.
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: kls op 11 april 2022, 16:05:52
Een marifoon met subtoon?

CTCSS misschien (voor ongestoorde communicatie tussen loods en sleepboten)?

https://www.vlaamsparlement.be/en/parlementaire-documenten/schriftelijke-vragen/1510631
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Harold op 13 april 2022, 10:38:01
Nog meer veranderingen in Antwerpen:

De dokken van de Antwerpse haven worden vanaf 20/4/2022 om 08.00u. ingedeeld in 4 sectoren met elk een eigen navigatiekanaal.
Sector Polder VHF02: het gebied ten noorden van de Lillobrug.
VTS-verkeersbegeleiding actief. (Lillobrug bereikbaar op VHF02)
Sector Donk VHF22: het gebied ten zuiden van de Lillobrug tot en met de imaginaire lijn in het Hansadok tussen k240 en k415.
De VTS-verkeersbegeleiding in dit gebied gaat later van start op 16/5/2022 08.00u.
Sector Weel VHF62: het gebied ten zuiden van de imaginaire lijn in het Hansadok tussen k240 en k415. (Noordkasteel-, Siberia-,Wilmarsdonk- en Oosterweelbrug bereikbaar op VHF62)
De VTS-verkeersbegeleiding in dit gebied gaat later op een nog te bepalen datum van start.
Sector Waasland VHF74: het navigatiekanaal op linkeroever achter de sluizen.
VTS-verkeersbegeleiding actief.
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: kls op 15 april 2022, 10:38:33
Bedankt voor de info. Sector Waasland krijgt dus alweer een ander kanaal en Sector Stad wordt zo te zien verder uitgesplitst dan eerst de bedoeling was. Hoort misschien ook/meer bij het topic 'Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)'.

https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=32866.0
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Johan Beck op 15 april 2022, 10:45:27
Topics samengevoegd.
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Bleij op 19 april 2022, 15:28:45
Nog meer veranderingen in Antwerpen:

De dokken van de Antwerpse haven worden vanaf 20/4/2022 om 08.00u. ingedeeld in 4 sectoren met elk een eigen navigatiekanaal.
Sector Polder VHF02: het gebied ten noorden van de Lillobrug.
VTS-verkeersbegeleiding actief. (Lillobrug bereikbaar op VHF02)
Sector Donk VHF22: het gebied ten zuiden van de Lillobrug tot en met de imaginaire lijn in het Hansadok tussen k240 en k415.
De VTS-verkeersbegeleiding in dit gebied gaat later van start op 16/5/2022 08.00u.
Sector Weel VHF62: het gebied ten zuiden van de imaginaire lijn in het Hansadok tussen k240 en k415. (Noordkasteel-, Siberia-,Wilmarsdonk- en Oosterweelbrug bereikbaar op VHF62)
De VTS-verkeersbegeleiding in dit gebied gaat later op een nog te bepalen datum van start.
Sector Waasland VHF74: het navigatiekanaal op linkeroever achter de sluizen.
VTS-verkeersbegeleiding actief.

De kaartjes zijn nu ook bekend:

https://deltascannerzeeland.nl/nieuwe-indeling-marifoon-antwerpen/
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: kls op 26 april 2022, 16:48:38
Onderstaand persbericht wordt tijdelijk on hold geplaatst. De omschakeling van marifoonkanaal 8 naar kanaal 88 in en rond het Deurganckdok kan voorlopig niet doorgaan wegens technische problemen bij het Vlaamse loodswezen.

Omschrijving: Op 18 april 2022 om 12.00u wordt er overgeschakeld van marifoonkanaal 8 naar marifoonkanaal 88 in en rond het Deurganckdok voor de communicatie tussen loodsen, sleepboten, Brabo en Port Authority Officers. Als “noodkanaal” tussen de loodsen en de kranen blijft men tot nader order marifoonkanaal 61 (met subtoon) gebruiken. Voor de omschakeling van marifoonkanaal 61(met subtoon) naar marifoonkanaal 88 (met subtoon) wordt nog een datum vastgelegd.

https://www.portofantwerp.com/nl/22134-1%C2%B0-aanpassing-omschakeling-vhf-8-naar-vhf-88-hold-va-22-april-2022-tot-nader-order-0
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: kls op 23 maart 2023, 15:06:55
Vanaf 28 maart 2023 om 12.00u wordt VHF 88 (157.425 MHz) in gebruik genomen voor:
• alle communicatie tussen loodsen, sleepboten, los- en vastmakers en PAO’s in het Deurganckdok (VHF 8 wordt dan omgeschakeld).
• alle communicatie tussen loodsen, sleepboten en sluispersoneel aan de buitenzijde van de Kieldrechtsluis (VHF 8 wordt dan omgeschakeld).
• alle berichten van de loodsen aan de kranen in het Deurganckdok – i.h.k.v. de afgesproken noodprocedures (VHF 61 met subtoon wordt dan omgeschakeld naar VHF 88 met subtoon).

https://connectivity.portofantwerp.com/sites/default/files/23_140%20Ingebruikname%20marifoonkanaal%20VHF%2088%20%28v.a.%2028%20maart%202023%20tot%20nader%20order%29.pdf (https://connectivity.portofantwerp.com/sites/default/files/23_140%20Ingebruikname%20marifoonkanaal%20VHF%2088%20%28v.a.%2028%20maart%202023%20tot%20nader%20order%29.pdf)
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Harold op 24 maart 2023, 09:36:23
(VHF 61 met subtoon wordt dan omgeschakeld naar VHF 88 met subtoon)

Interessant, want volgens mij is een subtoon niet echt standaard in de Marifonie (band)
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: elsinga op 24 maart 2023, 18:26:29
Zijn er marifoons die CTCSS kunnen uitzenden? Mijn Standard Horizon niet (ook niet met speciale programmering, zie https://pc5e.nl/hx890e).
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Johan Beck op 24 maart 2023, 18:30:33
P&O Ferries in de Europoort zaten heel lang op 162.3500 met C 94.8 en op 157.7500 met C 118.8
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: Harold op 26 maart 2023, 11:43:16
Zijn er marifoons die CTCSS kunnen uitzenden? Mijn Standard Horizon niet (ook niet met speciale programmering, zie https://pc5e.nl/hx890e).

Nee dit kan niet met "officieel goedgekeurde Marifoons",
Alleen met als Marifoon geprogrammeerde "mobilofoons"/ "portofoons".
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: elsinga op 26 maart 2023, 17:11:42
Maar die doen dan geen ATIS...
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: kls op 23 augustus 2023, 15:32:42
VTS binnenkort ook actief in sector Weel
Om de vlotte en veilige doorstroom van het verkeer tijdens de Oosterweelwerken te kunnen waarborgen, wordt VTS in sector Weel binnenkort uitgerold.

Oosterweelwerken
In het kader van de Oosterweelwerken worden twee kanaaltunnels aangelegd die de Scheldetunnel met de R1 in Merksem zullen verbinden. Die tunnels lopen onder een deel van het Amerikadok en dan verder onder het Albertkanaal.

Die werken zorgen voor hinder voor de scheepvaart, zo wordt slechts de helft van de breedte van het Albertkanaal beschikbaar voor binnenschepen.

VTS in sector Weel
Port of Antwerp-Bruges heeft een akkoord met Lantis om voor scheepvaartbegeleiding te zorgen in de werfomgeving. In nauwe samenwerking met alle betrokken stakeholders.

Daarom wordt Vessel Traffic Services binnenkort actief in sector Weel. Daarnaast zal VTS in 'Sector Waasland' tijdelijk op non-actief worden gezet. Enkel wanneer noodzakelijk, zal de sector terug geactiveerd worden. Dat gaat dan over gevaarlijke weersomstandigheden, speciale transporten, bijstand bij calamiteiten, etc.


https://www.portofantwerpbruges.com/news/vts-binnenkort-ook-actief-sector-weel (https://www.portofantwerpbruges.com/news/vts-binnenkort-ook-actief-sector-weel)
Titel: Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
Bericht door: kls op 29 november 2023, 19:48:11
Voor waterweg splitsing Deurganckdok noord - Beneden Zeeschelde tot Kieldrechtsluis km 0,6 geldt:

Vanaf 12/12/2023 om 12u wordt er omgeschakeld van VHF 88 (157.425 MHz) naar VHF 1027 (157.350 MHz), VHF 1027 zal gebruikt worden voor: - alle communicatie tussen loodsen, sleepboten, los- en vastmakers en PAO’s in het Deurganckdok. - alle communicatie tussen loodsen, sleepboten en sluispersoneel aan de buitenzijde van de Kieldrechtsluis. - alle berichten van de loodsen aan de kranen in het Deurganckdok – i.h.k.v. de afgesproken noodprocedures.

https://www.portofantwerpbruges.com/nl/scheepvaart/nautische-berichten (https://www.portofantwerpbruges.com/nl/scheepvaart/nautische-berichten)