Auteur Topic: Verwachtingen te hoog of verkeerde setup?  (gelezen 1531 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline maartenvd84

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Verwachtingen te hoog of verkeerde setup?
« Gepost op: 22 december 2021, 10:33:36 »
Hallo,

Ik ben al vele jaren gepassioneerd door alles wat met de luchtvaart te maken heeft.
Het leek me daarom ook leuk om eens wat live communicatie te kunnen volgen.
Echter lijkt dit doorgaans one-way traffic...  omdat ik de grondstations simpelweg niet kan ontvangen.

Mijn setup/situatie:
- uniden ubc125xlt (met Diamond RH-795 antenne --> al gebruik ik deze niet, zie volgend)
- Moonraker SkyScan Desktop ==> Gemonteerd op (10m msl). 'vrij zicht' zo ver ik kan kijken (landelijk, regio Laarne België) richting luchthaven (EBBR, Brussel) op 45km (33m msl). Al zit daar ergens wel nog een volledige hoofdstad tussen....  ::)

Concreet: is het een realistische verwachting om ooit de controllers te kunnen horen? De antenne kan misschien nog een meter of twee hoger, maar dat zal het ook zijn. Overschakelen naar een andere antenne of een basisstation is allemaal mogelijk voor mij. Maar als jullie - met gezamenlijk tonnen meer ervaring - nu al zeggen dat het een zeer lastige zal worden... dan heeft het geen zin om verder te investeren/proberen.

Alvast bedankt!
Maarten

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21666
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Verwachtingen te hoog of verkeerde setup?
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2021, 10:57:50 »
De gebruikte antenne is niet de juiste om te ontvangen wat jij wilt.
Een zeer goede antenne voor de luchtvaartbanden is de Diamond D777 met daaronder minimaal Aircell7 coaxkabel.

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 639
Re: Verwachtingen te hoog of verkeerde setup?
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2021, 11:09:53 »
Of je de grond gaat horen betwijfel ik maar zoals Johan al heeft gepost ga je met goede antenne en goede kabel wel veel betere en ruimere ontvangst hebben. Ik zou het overwegen om hierin te investeren. Een andere optie is een via SDR met bvb een Airspy R2 op pc/laptop ipv scanner. Dan scan je in een 3-tal seconden de hele luchtvaartbanden af. Maar je gaat hier niet opeens betere ontvangst mee krijgen. Antenne en kabel zijn belangrijkste. Meer info even zoeken op forum. Heb ze beiden en dat bevalt mij zeer goed.

Offline maartenvd84

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Verwachtingen te hoog of verkeerde setup?
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2021, 15:40:04 »
Bedankt voor jullie feedback. Ik zal die Diamond antenne bestellen en zien of het beter gaat.
Wel even wachten tot het wat minder glad is voor ik terug het dak op moet  8)
Prettige feestdagen!
M.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Verwachtingen te hoog of verkeerde setup?
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2021, 15:45:42 »
Ik ben wel benieuwd wat voor kabel je gebruikt en welke lengte.

Offline AK01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 50
Re: Verwachtingen te hoog of verkeerde setup?
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2021, 10:33:30 »
Maarten Als ik het goed zie is de afstand van Laarne tot Zaventem in een rechte lijn ongeveer 50km. Ik zit zelf op 50km van Schiphol en kan de controllers van Schiphol vrijwel altijd beluisteren.
Ik heb een d777 boven op mijn dakkapel staan met ongeveer 5 meter Aircell-7 als verbinding naar een BCT-15X en UBC9000XLT. Die laatste geeft wat minder goed resultaat uiteraard.
Wellicht geeft dit een idee wat er mogelijk is.
Mvgr Pieter,