Auteur Topic: Straal verbindingen Radio Omroep  (gelezen 3968 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline rogersittard

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 18
Straal verbindingen Radio Omroep
« Gepost op: 19 augustus 2013, 13:15:12 »
Weet iemand de frequenties van FM omroep stations,wat gebruikt worden voor communicatie tussen studio en zender? (Straalverbinding)

Woon zelf in Sittard - Geleen.

Bv De studio ( En Zender 99,1 MHZ,op de pijperflat ) van start radio is in geleen.
Verder staat in Sittard nog een zender (op 107,3 MHZ) ,wat hetzelfde programma uitzend......

Mij zou interesseren op welke frequentie dit programma word doorgezonden naar de zender in Sittard.

Onder de zendantennes in Sittard (Op de stadsschouwburg) staan een 3 element verticaal antenne,gericht naar geleen.
Waarschijnlijk word deze gebruikt voor deze verbinding van geleen naar sittard.
Qua formaat een antenne voor de VHF band......

Weet iemand hier iets meer over?

Offline arno

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Straal verbindingen Radio Omroep
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2013, 16:02:11 »
Deze links zitten rond de 200MHz.
Maar eigenlijk zijn deze freqs bedoeld voor links tussen de studio en de mobiele locaties. Dus uitzendingen vanuit "het veld".

Ik denk dat er geen directe link is tussen de zender van Geleen en Sittard. Toen ik de meest recente keer op de Pijperflat was, is mij in elk geval geen 200MHz yagi opgevallen.
Wellicht is dit een link tussen de studio in Geleen (Herenhof) en de zender in Sittard. Qua hoogte en afstand is er voldoende line of sight.

De VVE van de Herenhof wilde een jaartje of 3 geleden geen antennes van mobiele operators op hun dak.

Groeten,

Arno

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Straal verbindingen Radio Omroep
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2013, 17:14:53 »
Onder de zendantennes in Sittard (Op de stadsschouwburg) staan een 3 element verticaal antenne,gericht naar geleen.
Waarschijnlijk word deze gebruikt voor deze verbinding van geleen naar sittard.
Qua formaat een antenne voor de VHF band......

Wellicht is dit een 'gewone' zender voor het grote publiek. Doorgaans wordt er in jouw voorbeeld met schotelantennes gewerkt in veel hogere frequentiegebieden.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)