Auteur Topic: Hamcom modem met TL072  (gelezen 5459 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

peterrus

  • Gast
Hamcom modem met TL072
« Gepost op: 19 augustus 2008, 13:43:10 »
Hallo,

Ik was van plan vandaag een 2 level hamcomm modem te gaan maken. Ik was in het bezit van alle componenten, behalve 1: de TL071, dus ik heb mij begeven naar de plaatselijke electroboer en daar heb ik mij door de beste man laten adviseren dat een TL072 ook zou werken. Ik heb me hier maar bij neergelegd aangezien de TL071 niet op voorraad was. Thuis kwam ik tot de conclusie dat de TL072 2 vliegen in een klap betreft, het is een duo-uitvoering van de TL071, 2 onder een kap dus. Zou hier iets nuttigs mee te doen zijn? Ik dacht zelf aan een hamcomm modem voor bidirectionele communicatie. Dan zou ik hem bijvoorbeeld op een portofoon oid kunnen aansluiten en digitale berichten verzenden naar een dichtbijzijnde portofoon + laptop oid.


(Schema van de hamcomm modem die ik eerst van plan was te maken)

Als hiermee een 4level hamcomm te maken zou zijn zou helemaal ideaal zijn, maar ik denk niet dat dat er in zit ;)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Hamcom modem met TL072
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2008, 14:22:03 »
Citaat van: "peterrus"
Zou hier iets nuttigs mee te doen zijn? Ik dacht zelf aan een hamcomm modem voor bidirectionele communicatie. Dan zou ik hem bijvoorbeeld op een portofoon oid kunnen aansluiten en digitale berichten verzenden naar een dichtbijzijnde portofoon + laptop oid.

Met een portofoon kun je alleen audio (300-3000 Hz) verzenden. Om digitale data te kunnen verzenden zou je directe toegang tot de modulator moeten hebben. Tussen de microfooningang en modulator zitten versterkers en filters die een datasignaal ernstig kunnen vervormen.

Overigens hebben sommige portofoons zo'n ingang, voor het verzenden van 9600 bps packet radio. Zo'n ingang heeft maar weinig signaal nodig, dus versterking met een operationele versterker als de TL07x is niet nodig.

-Rene

peterrus

  • Gast
Re: Hamcom modem met TL072
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2008, 14:41:26 »
Citaat van: "Discriminator"
Met een portofoon kun je alleen audio (300-3000 Hz) verzenden. Om digitale data te kunnen verzenden zou je directe toegang tot de modulator moeten hebben. Tussen de microfooningang en modulator zitten versterkers en filters die een datasignaal ernstig kunnen vervormen.

Directe toegang tot de modulator lijkt me best mogelijk, of is dit niet net zo simpel als een toegang tot de discriminator uitgang? Misschien is er een protocol dat express alleen met audiofrequenties werkt (a la internet over telefoonnet bijvoorbeeld)

Wat kan ik nou eigenlijk exact decoderen met een 2level hamcomm? Ik hoorde dat sstv, morse, RTTY, packet radio en dergelijke er ook mee te decoderen zijn. Vooral sstv en packet radio interresseren me wel.

Ik vraag me eigenlijk af of er wel packetradio of een van de andere bovenstaande zaken hier te ontvangen is, enig idee toevallig hoe ik daar achter kom?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Hamcom modem met TL072
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2008, 07:49:53 »
Citaat van: "peterrus"
Directe toegang tot de modulator lijkt me best mogelijk, of is dit niet net zo simpel als een toegang tot de discriminator uitgang?

Nee, dat is lastiger dan een discriminatoruitgang. Als je geen zendmachtiging hebt is het bovendien niet toegestaan dit soort modificaties in zendapparatuur toe te passen.

Citaat
Wat kan ik nou eigenlijk exact decoderen met een 2level hamcomm? Ik hoorde dat sstv, morse, RTTY, packet radio en dergelijke er ook mee te decoderen zijn. Vooral sstv en packet radio interresseren me wel.

Oorspronkelijk was het Hamcomm-interface daarvoor bedoeld. Tegenwoordig zijn voor deze modulatiemethodes prima programma's die via de geluidskaart werken.

Citaat
Ik vraag me eigenlijk af of er wel packetradio of een van de andere bovenstaande zaken hier te ontvangen is, enig idee toevallig hoe ik daar achter kom?

Luister eens op de amateurbanden.